Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Ontbrekende antislipbanden op Roco Sik 62958

Gestart door Supervisors_NL zaterdag 01 april 2023, 11:55:01

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ontbrekende antislipbanden op Roco Sik 62958
Beste vrienden,

Ik ben in het bezit van een omgebouwde Sik van Roco 62958 naar AC.

Het blijkt dat het lokje moeite heeft om te rijden. Ik heb al een eerder draadje op dit forum gelezen waarin dit ook aan de orde was.
Het is een klein lokje met weinig gewicht.

Echter, de loc is niet uitgevoerd met antislipbandjes.
In de handleiding staat ook niks over antislipbandjes voor deze loc, of de mogelijkheid deze te monteren.

Wanneer ik namelijk na de loc kijk dan zie ik bij de wielen een soort van remblokken. Zodra de loc op de rails staat, staan deze "remblokken" nagenoeg tegen
de wielen aan. Er lijkt dus ook geen ruimte om antislipbanden op deze loc te monteren.
De geldt voor zowel de vooras als de achteras.

Ik heb een aantal vragen.
Zijn de latere modellen ook uitgevoerd zonder antislipbandjes, of zijn deze daar wel gemonteerd, en hoe is dat dan gedaan.
Heeft iemand een oplossing om de rijopties te verbeteren, zodat er toch iets meer contact is tussen loc en rails.

Tips zijn van harte welkom.

Bijgaand enkele foto's van het locje met name over de wielen en de aandrijving.
Ook een foto waarop zichtbaar is dat er geen antislipbandjes op de loc zitten.

Groet, Paul
Re: Ontbrekende antislipbanden op Roco Sik 62958
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Ontbrekende antislipbanden op Roco Sik 62958
Bij mijn gelijkstroom versie Roco 43677, loc nr 232 zitten ook geen antislipbandjes. Dit ook zeer waarschijnlijk om het stroomvoerende contact naar de rails optimaal te houden. De loc heeft een metalen kap.

Je zou een groef met het juiste gereedschap wel kunnen uitdraaien, als er een passende maat asb op de markt is.

Mvg
Marcel
Re: Ontbrekende antislipbanden op Roco Sik 62958
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Ontbrekende antislipbanden op Roco Sik 62958
Een veel gebruikte methode is om van dunne stripjes latoenkoper slepertjes te maken die contact maken met de rails. Deze monteer je tussen de wielen. Het moet wel heel dun materiaal zijn om een goed contact bij een dergelijk licht lokje te waarborgen zonder dat de lok gaat "zweven".

Bij mijn weten heeft Roco deze sik ook als AC model uitgebracht. Daar zitten wel asb op. Je zou kunnen kijken of die assen en/of wielen als Ersatzteil te verkrijgen zijn.
Re: Ontbrekende antislipbanden op Roco Sik 62958
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Ontbrekende antislipbanden op Roco Sik 62958
Citaat van: Supervisors_NL op zaterdag 01 april 2023, 11:55:011. Zijn de latere modellen ook uitgevoerd zonder antislipbandjes, of zijn deze daar wel gemonteerd, en hoe is dat dan gedaan.
2. Heeft iemand een oplossing om de rijopties te verbeteren, zodat er toch iets meer contact is tussen loc en rails.
1. Ja, en dus zou je wielen kunnen vervangen voor types met zo'n asb uitsparing...
2. alternatief van asb heet "Bull Frog Snot" en wordt verhandeld door iemand bij een naburig forum.

Het ontbreken van asb's bij de oudere Roco types heeft te maken met het aantal wielen voor stroomafname.
Nieuwere types hebben 1 asb-wiel en een powerpack. Kijk eens bij Spoors ....; die kent de oude en de nieuwe sik.
Re: Ontbrekende antislipbanden op Roco Sik 62958
En dan gaan zeuren dat hij blijft staan door slecht contact. We kunnen er dan op wachten.

Groetjes.
Re: Ontbrekende antislipbanden op Roco Sik 62958
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Ontbrekende antislipbanden op Roco Sik 62958
Citaat van: Sprinter op vrijdag 07 april 2023, 14:22:32slecht contact
Dat is een uitkomst van een klassieke discussie bij de buren, in 2006 en in 2007.

Samen te vatten met de woorden
CiteerHet is overigens een typisch (continentaal) Europese discussie. Daarbuiten doen ze niet aan asb'tjes
.
In die draadjes staan 2 meningen tegenover elkaar: betere stroomafname door minder asb's (maar wel alle assen aangedreven) versus speelgoedbanen met (3%) hellingen, krappe bogen (R1,R2), een lange sleep wagons, en locs met aandrijving op maar op 1 draaistel of as (speelgoed van in het bijzonder Fleischmann, Märklin, Lima, en Trix).

Ik zou denken een Sik (NS) gebruik je net als een Te 2/2 (SBB, BLS, RhB) niet op je hele baan (inclusief helling/spiraal) maar alleen in/rond het station waaraan deze railtractor is toegewezen. Dus veel argumenten doen er eigenlijk niet toe.
Je moet er wel een kruising mee over kunnen steken (en daarvoor bestaan ook andere middelen dan een asb).

Maar om de oorspronkelijke vraagstelling trouw te blijven: de vraag wordt hier beantwoord.

CiteerDe nieuwe Sik heeft 1 aangedreven as, met daarop 2 wielen met een asb.
Maar om dat net zo te kunnen doen moet je het nummer weten van die as met wielen (met asb-groef), moet je hopen dat de oude sik ook een metalen kap heeft (voor voldoende gewicht, en dus trekkracht), en moet je digitaal rijden (met een power pack decoder om het gevolg van de  asb-wielen te compenseren).

Deze loc wordt niet meer geleverd door Roco, dus de exploded view staat niet meer online (de Ersatzlist ontbreekt). Misschien beter een nieuw draadje starten over die nieuwe Sik's zoals de 78012?

Behalve misschien dit bericht (bij de buren). Daarin staat de omgekeerde wens uit gelegd, namelijk hoe je de wielen (met asb groef) vervangt door wielen zónder zo'n groef. Dat draadje móet je een aanknopingspunt kunnen bieden.

Re: Ontbrekende antislipbanden op Roco Sik 62958
Hallo,
Excuses voor de late reactie.

Heb wat problemen ondervonden met deze Sik doordat de bedrading van de decoder was gebroken.
Het is een lopi4, maar zonder stekker, en een tweetal draden van de decoder lagen los.
Achteraf is gebleken dat het ook de oorzaak was van het "slechte" rijgedrag van deze loc.
Waarschijnlijk heeft het allemaal net wel, net niet gefunctioneerd.
Ik had deze omgebouwde Sik 3-rail gekocht in Houten. Achteraf blijkt dat het waarschijnlijk toch een locje was met "problemen".

Maar goed, inmiddels heb ik de decoder kunnen repareren en rijdt de loc weer.
Ik ga deze inderdaad gebruiken in en om het "stationsgebied".
Ik was in eerste instantie niet op de hoogte dat deze oude modellen niet waren voorzien van asb. Gelet echter de gedachten/problematiek hierachter,
heb ik besloten om dit zo te laten.
Maar er is me weer een heleboel duidelijker geworden dankzij dit forum.
En, dat waardeer ik enorm.

Je kunt niet alles weten, daarom is het handig dat je o.a. op dit forum kunt terugvallen.

Een ieder bedankt voor de reacties en bijdragen.
Groet aan ieder en hopelijk voor allen een groot hobby plezier.
Paul