Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Harrie,s baan analoog met M-rails

Gestart door Harrie dinsdag 28 maart 2023, 18:06:25

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Harrie,s baan analoog met M-rails
ik heb weer een vraag over de baan die analoog geschakeld word vorige topic ben ik al een stuk wijzer geworden wat betreft de trafo,s.
Nu het volgende ik heb nu 4 trafo,s  trafo 1 schaduwstation / trafo 2 niv. 1 / trafo 3 niv.2 en trafo 4 rangeerspoor dat zijn dus 4 aparte baanvakken die zonder problemen mooi in elkaar overlopen als ik de trafo,s op het zelfde vermogen zet.
Hoe gaat dat met digitaal moet ik dan ook 4 mobile stations hebben ? gr. 
Re: Harrie,s baan analoog met M-rails
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Harrie,s baan analoog met M-rails
Nee, dat is nergens voor nodig. Je hebt aan één mobile station meer dan genoeg. Een tweede zou soms handig kunnen zijn wanneer je twee treinen snel achter elkaar wil kunnen regelen. Maar met enige handigheid kan je dat met één ook wel.

Alleen wanneer je zoveel treinen gelijktijdig wilt laten rijden dat het vermogen niet meer door dat ééne mobile station geleverd kan worden is het noodzakelijk een booster aan te schaffen.
Re: Harrie,s baan analoog met M-rails
bedankt voor je reactie de baan loopt automatisch dat wil zeggen acht treinen waarvan 4 in het schaduwstation die op hun beurt staan te wachten/ 2 bij het station die ook op hun beurt wachten en 1 staat op het passerspoor die wacht ook op zijn beurt dus al met al lopen er nooit veel treinen tegelijk.
Dan het opstel - rangeerspoor - draaischijf en verzorging gedeelte enz daar moet mee gereden en gerangeerd worden als de andere treinen hun rondjes draaien.
Mijn wensen wat betreft digitaal rijden zijn langzaam optrekken (afremmen zal niet gaan want bij de seinen worden door de schakelrails stukken rails stroomloos gemaakt toch ) rookgenerator -geluid en telex ontkoppelen
Dan de volgende vraag wel mobile station zou ik moeten hebben? Gr., Harrie

Re: Harrie,s baan analoog met M-rails
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Harrie,s baan analoog met M-rails
Uit het vorige topic heb ik begrepen dat je digitaal wilt rijden met een mobile station, maar hoe denk je 4 trafo's te gebruiken? Een trafo levert wel spanning, maar zonder het digitale signaal waar de locs op reageren. Een MS 2 werkt in combinatie met een aansluitbox (60113 of 60116), dat is het apparaat dat de digitale spanning op de baan zet. Die aansluitbox op zijn beurt heeft een voeding nodig, bijvoorbeeld een 66360 of 66361 (dus niet zomaar een willekeurige trafo).

Ook als je nog een MS 1 met aansluitrail gebruikt, kun je maar één voeding gebruiken, niet vier.

Gelukkig is één voeding voor jouw baan ruim voldoende. Stilstaande treinen gebruiken maar heel weinig stroom. Alleen als je héél veel rijtuigverlichting met gloeilampjes hebt, of een paar stoomlocs waarvan je de rookgenerator laat werken, zou je misschien tekort kunnen komen want dat zijn dingen die wat meer stroom trekken. De 66360 of 66361 leveren 36 VA, daarmee heb ik tot 6 treinen tegelijk laten rijden, inclusief geluid en een heleboel rijtuigen met brandende LED-interieurverlichting.

Voor de aansluitrail bij de MS 1 zijn verschillende trafo's geleverd. Als je er nog eentje van slechts 18 VA gebruikt, loop je misschien tegen de grenzen aan, met een wat grotere zal het prima gaan.

Trafo's die je niet nodig hebt kun je eventueel gebruiken voor de wissels, voor verlichting van huisjes en noem maar op.
Re: Harrie,s baan analoog met M-rails
Hoi ik wil digitaal rijden de trafo,s die ik heb worden dan gebruikt voor de stroom verzorging voor wissels / seinen /  huisjes enz, want ik blijf analoog schakelen dus niet voor het rijden daar moet dan een mobile station voor komen.
maar nu de vraag hoe gaat het met de aansturing van het rangeerspoor enz. als de rest automatisch loopt met een mobile station welke moet ik dan hebben voor de functies die noemde
Re: Harrie,s baan analoog met M-rails
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Harrie,s baan analoog met M-rails
Als je nog geen mobile station hebt, raad ik een Mobile Station 2 (MS 2) aan. Verder heb je daar nog een aansluitbox en een netvoeding bij nodig, dan kun je alle treinen op alle sporen laten rijden. Niet allemaal tegelijk natuurlijk, maar genoeg voor wat jij van plan bent. Als je, om wat voor reden dan ook, een deel van de baan stroomloos zou zetten, luisteren de locs uiteraard niet meer naar de digitale signalen. Bij het digitale rijden is het daarom gebruikelijk dat de hele baan stroom krijgt. Een aansluitbox zet ongeveer 18 V op de baan, met de digitale signalen er in. Locs staan stil omdat je daar met jouw MS 2 opdracht toe hebt gegeven. Als je er weer eentje wilt laten rijden, geef je hem daar gewoon opdracht toe. Schakelrails en stroomloos maken van een deel van de baan hoeft niet meer. Als je dat toch wilt, bijvoorbeeld met schakel- of contactrails, al dan niet in combinatie met seinen, moet je eerst de stroom weer inschakelen voordat de treinen op dat deel van de baan weer kunnen rijden.

Bij mijn baan doe ik daar niet aan. Als ik de stroom inschakel, krijgt de hele baan stroom en dat blijft zo. De meeste treinen staan stil, wachtend op een opdracht. Van sommige branden de frontseinen, sommige rijtuigen hebben brandende interieurverlichting. Een klein aantal treinen laat ik rijden. Mede omdat het met een MS 2 lastig is om snel gericht in te grijpen als er veel treinen tegelijk rijden (alles in een keer stilzetten gaat wél, gelukkig), ben ik overgestapt op een CS 3. Met een stuk of 6 rijdende treinen kan ik het nog allemaal overzien en zonodig snel genoeg handelen om een trein laten stoppen als er iets fout dreigt te gaan. Meestal rijden er iets minder, een heel enkele keer zelfs meer.


In het Märklin programma staan de MS 2 (60657), aansluitbox (60116) en voeding (66360) als losse producten, maar met een startset waar ze alledrie in zitten ben je goedkoper uit. De goedkoopste set waar zo'n setje in zit is de "Digitale instap" (29000), adviesprijs € 199.  De C-rails kun je weer verkopen, voor iets van € 40 tot € 50. Of je gaat voor een startset met MS 2 en een treintje, want in zo'n set zijn de treinen steevast veel goedkoper dan apart. Dat treintje en de MS 2 met toebehoren hou je zelf, de rails verkoop je weer. Wat dat oplevert, ligt er natuurlijk aan welke rails het is.

Er worden ook vaak setjes van MS 2 + aansluitbox + voeding aangeboden die afkomstig zijn uit zo'n startset, bijvoorbeeld door iemand die nu juist het treintje leuk vindt. Zo heb ik ook ooit een setje verkocht (via dit forum) en het treintje gehouden. Tegenwoordig is een redelijke prijs voor zo'n setje in nieuwstaat tussen de € 100 en € 120. Winkeliers verkopen soms ook van die setjes en je kunt ook op beurzen terecht.

Re: Harrie,s baan analoog met M-rails
Hoi,

zijn je lokomotieven al geschikt voor digitaal rijden, m.a.w. zitten er decoders in?
Re: Harrie,s baan analoog met M-rails
Ok dus als ik het goed begrijp heb ik aan een mobile station voldoende dan kan ik div. treinen automatisch laten lopen en dan toch op het rangeerspoor met andere treinen werken.
ik moet dan wel de treinen die op het automatisch lopende gedeelte staan activeren want die staan dan stil op een stuk dat door een sein op rood gezet is(dus een stroomloos stuk van 3 rail lengtes want ik blijf gewoon analoog schakelen) want als het sein op groen gezet wordt door een schakelrails dat door de komende loc geschakeld wordt moet die gaan lopen.

En nee mijn locs zijn niet digitaal die ga ik ombouwen of verkopen en dan nieuwe dig. locs kopen

Ik wil eerst zeker weten of dit goed kan op een analoog geschakelde baan zonder dat er veel tech. problemen zijn gr. Harrie
Re: Harrie,s baan analoog met M-rails
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Harrie,s baan analoog met M-rails
Dat moet helemaal zo kunnen zoals jij het beschrijft. Echter houdt er wel rekening mee dat een lok die op een stroomloos geschakeld baanstuk staat geen nieuwe opdrachten kan ontvangen.

Een andere mogelijkheid zou zijn het gebruik van 'remmodules'. Een lok die op een baanstuk komt waar een remmodule op is aangesloten zal afremmen en stoppen. Dus niet zo abrupt als op een stroomloos baanstuk. Of dan drie raillengtes voldoende is zal afhangen van de mate van afremmen.
Re: Harrie,s baan analoog met M-rails
Ok maar als ik het nu begrijp de loc die stilvalt op het stroomloze stuk baan weer stroom krijgt pakt hij de vooraf ingestelde gegevens weer op.

een andere gedachte alles heeft gelopen zoals het hoort ik ga stoppen zet alles uit een paar dagen laten wil ik weer rijden kan ik dan gewoon de spanning op de baan zetten en alles gaat weer gewoon verder of moet elke loc apart geactiveerd worden want dan is het moeilijk want er staan veel locs op stukken baan die door seinen geen spanning hebben.
Het stoppen van een trein met wagons gebeurt toch iets minder abrupt loopt altijd wel iets door  maar het vertrekken dan gaat hij er meteen vandoor dus vind ik storender gr. Harrie
Re: Harrie,s baan analoog met M-rails
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Harrie,s baan analoog met M-rails
Wat je precies bedoelt met het activeren van locs, weet ik niet. Als een digitale loc voor het eerst op de baan staat, weet de MS 2 nog niet dat 'ie er is. Een loc met mfx-decoder meldt zichzelf automatisch aan, daar hoef je niets voor te doen. Andere locs moet je zelf in de MS 2 invoeren. Hoe, dat staat uitgelegd in de handleiding. Voor verreweg de meeste locs is het niet moeilijk. Als de MS 2 de loc eenmaal kent, kun je gerust de stroom uit en aan zetten, de MS 2 zal de loc onthouden.

Als je met activeren bedoelt dat je een digitale loc weer wilt laten rijden nadat hij op een stroomloos deel van de baan staat, wel, op het moment dat de stroom er af gaat, stopt de loc met wat hij doet, dat is niet anders dan met een analoge loc. Als hij rijdt, stopt hij, als er licht brandt of geluid is, gaat dat uit, enzovoorts. Zodra de stroom weer ingeschakeld wordt, hoef je verder niets te doen. De loc gaat gewoon verder waar hij voor het uitzetten mee bezig was. Als hij reed, gaat hij opnieuw rijden (niet abrupt, hij trekt netjes op, tenzij je dat vooraf in de decoder anders hebt ingesteld), als hij stil stond voordat de stroom er af ging, blijft hij stil staan. Wat - helaas - incidenteel wel eens gebeurt, is dat een locdecoder bij het aanzetten spontaan het licht of geluid aanzet. Dat zou niet moeten, maar het komt voor. Dan moet je het zelf weer uitzetten. Spontaan gaan rijden heb ik gelukkig nooit meegemaakt.

Wat wel anders is bij digitale locs dan bij analoge, is dat je in de MS 2 de snelheid van een loc kunt veranderen terwijl hij op een stroomloos deel van de baan staat. Zodra dat baandeel weer stroom krijgt, ziet de loc het digitale signaal voor die nieuwe snelheid en dan zal de lok met die snelheid gaan rijden. Als je hem in de MS 2 hebt stilgezet, blijft hij stilstaan. Met mijn CS 3 doe ik dit als ik zie dat er een ongeluk dreigt en ik op de noodstop druk. De hele baan is dan stroomloos en alle treinen stoppen dan meteen. Vervolgens zet ik de snelheid van de treinen die een ongeluk dreigden te krijgen op 0, daarna schakel ik de stroom weer in zodat de rest weer verder kan. Dan heb ik alle tijd om bijvoorbeeld een wissel om te zetten en het ongeluk te vermijden. Of, om een ander voorbeeld te geven, om een van de treinen achteruit te laten rijden zodat hij niet langer een belangrijke wissel blokkeert. Of om een ontspoorde trein weer netjes op de rails te zetten. Afijn, je begrijpt het wel.
Re: Harrie,s baan analoog met M-rails
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Harrie,s baan analoog met M-rails
Dat is een hele goede vraag! Wat er gebeurt met DCC gecodeerde locs kan ik je wel vertelleVan de Intellibox weet ik dat je bij het opstarten de keuze hebt om alle instellingen tijdesn het uitschakelen te restoren, dus terug te zetten in de originele toestand. Dan gaat het hele spel gewoon verder waar het gebleven was. Maar de Intellibox kent geen MFX.

Bij MFX moet alles aangemeld worden, daar valt weinig in te stellen. En een lok kan zich pas aanmelden als deze spanning krijgt, dan rijd deze echter nog niet. Daarvoor moet dan weer een commando worden gegeven. Nu heb je momenteel nog geen MFX maar alle nieuwe loks van Märklin hebben dat wel. Aan de andere kant kunnen alle nieuwe loks wel op DCC opereren dus dan zou je de MS2 op alleen DCC moeten instellen. Dan heb je dat probleem niet meer.

Ook weet ik niet of een MS2 die optie van restore heeft. De MS2 is op zich een vij eenvoudig, goedkoop apparaat waarmee enkele treinen bediend kunnen worden.  In DCC is het echter mogelijk om alle gegevens betreffende snelheid, richting en functies in te geven voordat de trein op de baan wordt gezet. Dat betekent dan dat je iedere keer wanneer je weer nieuw opstart eerst alle gegevens van de treinen op stroomloze stukken in moet voeren en als laatste de treinen die op stroomvoerende baanstukken staan. En deze volgorde moet je aanhouden om ongelukken te voorkomen. Dat houdt in dat je een kleine administratie moet bijhouden van welke treinen welke instellingen moeten hebben en waar ze op dat moment staan. Op die manier kun je precies zoals jij wilt je trein bedrijf uitvoeren. Het zijn een paar handelingen meer.
Re: Harrie,s baan analoog met M-rails
ok mooi maar wat is nu verstandig om aan te schaffen de kosten even buiten beschouwing gelaten.
Ik denk dat de set met de meeste mogelijkheden(cs3) te veel van het goede is want ik blijf analoog schakelen.
Wat eigenlijk mijn wens is is digitaal rijden met wat functie voor de locs zoals rustig optrekken-geluid-licht-snelheid aanpassen en telex koppeling en verder als ik de baan stroomloos maak uitzetten (paar dagen niet gebruikt wordt)en/of nootstop er weer dan weer spanning op de baan komt alles weer normaal draait zonder dat er weer locs opnieuw ingelezen moeten worden.
Re: Harrie,s baan analoog met M-rails
Uit het handboek "Einstieg in Märklin Digital" en mijn ervaringen uit het analoge tijdperk:
sluit de puko's van het stroomloze baanstuk via een weerstand van 1,5 kOhm aan op de baanspanning.
Er loop dan een klein stroompje naar dat baanstuk dat voldoende is om de decoder zijn instellingen en functies te laten behouden.
Het is dan niet nodig locs opnieuw te activeren.

Cees
Re: Harrie,s baan analoog met M-rails
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Harrie,s baan analoog met M-rails
 @citaat
Ja, dat werkt perfect wanneer een loc enige tijd op een stroomloos baanstuk staat maar is met de huidige generatie decoders helemaal niet nodig. Die onthouden het zo ook wel.

Het grote vraagstuk is wat er gebeurt wanneer de centrale, om het even welke, wordt uitgeschakeld gedurende meerdere dagen. Hoe de Intellibox dan reageert weet ik, bij het opnieuw inschakelen vraagt deze dan of er nieuw geïnitialisserd moet worden of de oude instellingen gerestored moeten.
Hoe doet de MS2 dat?
Re: Harrie,s baan analoog met M-rails
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Harrie,s baan analoog met M-rails
@citaat en @citaat  @citaat
Inderdaad, bij mij onthouden de locdecoders hun instellingen als de stroom er af gaat. Een truc is niet nodig. Dat gezegd hebbende, mijn oudste loc stamt uit programma 2013/2014, met oudere decoders heb ik geen ervaring.

De MS 2 vraagt niets bij het opnieuw inschakelen, ook niet na dagen uitgeschakeld te zijn. De CS 3 ook niet. Heb ik ook nooit gemist.


Citaat van: Harrie op woensdag 29 maart 2023, 13:55:34ok mooi maar wat is nu verstandig om aan te schaffen de kosten even buiten beschouwing gelaten.
Ik denk dat de set met de meeste mogelijkheden(cs3) te veel van het goede is want ik blijf analoog schakelen.

De kosten buiten beschouwing laten? Tsja, een CS 3 biedt meer mogelijkeden dan een MS 2, maar daarvan zul je een groot deel nooit gebruiken. Als geld geen rol speelt, kun je gerust een CS 3 kopen (en een bijpassende voeding, 60041 of 60051). Er is echter een groot verschil in kosten, daarom zullen weinigen met een kleine baan toch voor een MS 2 kiezen.

Eén van de nadelen van een MS 2 is dat je op ieder moment direct toegang hebt tot twee locs, maar dat het een paar handelingen vergt als je één of twee andere locs wilt gaan besturen. Als je dat vaak doet, kun je eventueel een tweede MS 2 kopen want op de aansluitbox (60113 of 60116) kun je er twee aansluiten. Daarmee heb je direct toegang tot vier locs. Ik vond dat niet nodig, ik had al meer dan 10 locs toen ik overstapte van MS 2 op CS 3.

Citaat van: Harrie op woensdag 29 maart 2023, 13:55:34Wat eigenlijk mijn wens is is digitaal rijden met wat functie voor de locs zoals rustig optrekken-geluid-licht-snelheid aanpassen en telex koppeling en verder als ik de baan stroomloos maak uitzetten (paar dagen niet gebruikt wordt)en/of nootstop er weer dan weer spanning op de baan komt alles weer normaal draait zonder dat er weer locs opnieuw ingelezen moeten worden.

Yep, dat kan allemaal met een MS 2.

Opnieuw inlezen is niet nodig. Sterker nog, het kan niet eens als je niet eerst handmatig de loc uit de loclijst van de MS 2 verwijdert. En dat is niet iets dat je zomaar per ongeluk kunt doen.
Re: Harrie,s baan analoog met M-rails
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Harrie,s baan analoog met M-rails
 @citaat

Dat opnieuw inlezen niet nodig is geloof ik zonder meer, eenmaal ingevoerde loks blijven behouden, Maar de instellingen? Rijrichting staat vast in de decoder maar de rijstap en de functies ben ik niet zo van overtuigd. Zou mijn inziens ook niet goed zijn als er treinen spontaan gaan rijden bij het inschakelen. Dan wordt het een ongecontroleerde bedoening. En dat die info in de decoder wordt bewaard is niet relevant. Zodra de MS2 opnieuw wordt ingeschakeld stuurt deze nieuwe commando's naar de loks waarbij alles, rijstappen en functies, op nul worden gezet. Want je zegt zelf dat er geen restore functie is.
Re: Harrie,s baan analoog met M-rails
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Harrie,s baan analoog met M-rails
Ik denk dat er mogelijk verwarring is ontstaan rondom het begrip "instellingen". Zoals ik het interpreteer, is dat alles wat via het configureren aangepast kan worden. In de MS 2 gaat het om alles wat via het menu "Loc configureren" kan worden aangepast (MS 2 handleiding pag. 14 en verder). In de CS 3 zijn de menu's wat uitgebreider en gebruikersvriendelijker bovendien. Al deze instellingen worden bewaard in de locdecoder. Volgens mijn interpretatie vallen rijrichting, snelheid en het in- of uitgeschakeld zijn van allerlei functies niet onder "instellingen". Misschien worden sommige van deze gegevens ook in sommige locdecoders bewaard, dat weet ik niet, maar om digitaal te rijden met een MS 2 is dat niet nodig. De MS 2 houdt het ook al bij.

Citaat van: Lobomotion69 op woensdag 29 maart 2023, 14:43:04Zodra de MS2 opnieuw wordt ingeschakeld stuurt deze nieuwe commando's naar de loks waarbij alles, rijstappen en functies, op nul worden gezet.

Nieuwe commando's stuurt 'ie inderdaad, maar níet om alles op nul te zetten. Hij stuurt commando's voor de rijsnelheden naar de locs, maar dan wel voor de snelheden waarmee de locs reden toen de stroom er af ging, tenzij de snelheid van een loc ondertussen in de MS 2 is aangepast. Zoals ik al schreef, dat gebruik ik nog wel eens om na een noodstop de snelheid van bepaalde locs op 0 te zetten. Waarvoor de MS 2 verder nog commando's stuurt, weet ik niet precies. Voor de stand van de telex vermoed ik van wel, voor licht- en geluidsfuncties niet. Nooit zo op gelet eigenlijk. Daar verander ik toch nooit iets aan als er geen stroom op de baan staat.
Re: Harrie,s baan analoog met M-rails
Dus al met al kan ik voor MS2 gaan eventueel 2 x MS2 dan zou het zonder fratsen moeten kunnen gr.Harrie
Re: Harrie,s baan analoog met M-rails
Hoi Harrie,
Als je aan twee MS2`s niet genoeg hebt kun je ook nog een MS2 hub erbij kopen en daar kun je 4X een MS2 op aan sluiten.
gr digibert