Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

welke weerstand

Gestart door siepko zondag 26 maart 2023, 09:48:26

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
welke weerstand
Lid sinds: 2022

offline
welke weerstand
ik heb een vraag

welke waarde Weerstand moet ik tussen zetten voor mijn lantaren van 3 volt

MVG
siepko
Re: welke weerstand
Lid sinds: 2012

offline
Re: welke weerstand
daarvoor moeten we wat meer weten, welke spanning en hoeveel stroom gebruikt de lantaarn.
als je dat weet kun je met de formule r=u:i de weerstand uitrekenen, waarbij U de spanning is i de stroom en r de weerstand.
Re: welke weerstand
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: welke weerstand
dit is de formule maar je moet zoals vermeld het verbruik kennen.Anders beginnen met hoge weerstand en dalende de juiste waarde zoeken.Als het een moderne led lantaarn is zou ik beginnen met 10 mA als stroomwaarde (wat dikwijls nog te hoog is)
Re: welke weerstand
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: welke weerstand
Dat hangt er vanaf wat je voedingsspanning is. Uitgaande van 12V gelijkstroom (DC) bereken je dan 12 (voedingsspanning) min 3 (spanning over de lantaren) gedeeld door 2 (stroom door de lantaren in milli ampere) is 4,5 kilo Ohm. Waardes aanpassen indien gewenst.
Gebruik geen wiselstroom voor LED's. Dat vinden ze niet leuk en verkort de levensduur. Tevens krijg je een knippereffect.
Re: welke weerstand
Lid sinds: 2021

van oud to new

offline
Re: welke weerstand
Citaat van: siepko op zondag 26 maart 2023, 09:48:26welke waarde Weerstand moet ik tussen zetten voor mijn lantaren van 3 volt

https://www.calculator.net/ohms-law-calculator.html

V is voltage verschil. W geeft power minimum.
9V, 0.01A

EDIT Ad: Citaat gecorrigeerd. Was beetje puinhoop. Gaag alleen dat deel citeren waarop je wilt reageren en niet hele bijdragen en je eigen tekst niet tussen quotes zetten.