Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

analoog met M-rails baan digitaal rijden

Gestart door Harrie zaterdag 25 maart 2023, 21:35:24

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
analoog met M-rails baan digitaal rijden
Wie onder ons heeft ervaring en heeft zelf een M rails analoog gestuurde baan en rijd die digitaal gr. Harrie
Re: analoog met M-rails baan digitaal rijden
Begrijp ik je vraag goed als ik zeg dat je digitaal wilt rijden en analoog wilt schakelen?

Daarvan uitgaande kan ik zeggen dat het geen probleem is.

Je benut misschien niet het maximale wat er mogelijk is, maar het kan.

Groet,

Peter
Re: analoog met M-rails baan digitaal rijden
weet je hoe het zit met het schakelen van wissels met schakelrails als ik het goed zeg nu schakel je wissels en seinen enz met 16 volt maar dan gaat het met 18 volt (kunnen ze daar wel tegen) moeten de wissels soms apart gevoed worden want dan wordt het moeilijk uitvoerbaar
Re: analoog met M-rails baan digitaal rijden
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: analoog met M-rails baan digitaal rijden
Citeermaar dan gaat het met 18 volt
Bedoel je in digitaal schakelen? Dat is niet helemaal waar hoor. Wanneer je digitaal schakelt gebruik je een schakeldecoder. Daarin wordt de digitale spanning al iets minder. En wanneer je een externe voeding gebruikt voor het schakelen bepaal jezelf hoe groot die mag zijn.
Re: analoog met M-rails baan digitaal rijden
wat ik bedoel baan is analoog dus seinen en wissels worden met een schakelrails die een magneet spoel bij wissel of sein schakelt.
Ik wil alleen digitaal gaan rijden.
Mijn vraag is kan ik dat doen omdat als ik het goed heb met digitaal rijden een hoger voltage op de baan staat en kunnen de spoelen van de magneet art. daar tegen
Re: analoog met M-rails baan digitaal rijden
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: analoog met M-rails baan digitaal rijden
Citaat van: Harrie op zondag 26 maart 2023, 14:17:26Mijn vraag is kan ik dat doen omdat als ik het goed heb met digitaal rijden een hoger voltage op de baan staat en kunnen de spoelen van de magneet art. daar tegen

Het antwoord op jouw vraag staat in de 3railwiki op meerdere plaatsen, maar je zou hier kunnen beginnen:
Märklin Digital (1984)
Bij het eerste Märklin Digital System ontstonden 3 soorten decoders.

Als je  op wisseldecoder klinkt, dan krijg je de uitleg hoe het zit: die 18 volt die jij noemt is de constante digitale rijspanning op de rails; daarmee worden commando's vervoerd over de baan. Een Wisseldecoder (3railwiki) reageert op die commando's en gebruikt de digitale stroom om stroom te maken van juiste spanning en stroomsterkte om een wisselspoel mee aan te sturen. Omdat digitale stroom duur is, bezitten sommige wisseldecoders over de mogelijkheid om ook een analoge stroombron aan te sluiten. Die decoders schakelen een spoel met goedkope analoge stroom.

Als je klinkt op Terugmeld decoder, dan vind je o.a. informatie over Bezetmelding. Volgens de schrijver van die pagina zijn bezetmelders eigenlijk alleen bruikbaar bij computer-gestuurde digitale banen.
 
Interessant is dat schakelrails genoemd wordt op die pagina. Want jouw analoge baan zit natuurlijk vol met schakelrails (immers een analoog geautomatiseerde M-rails baan maakt meestal gebruik van schakelrails). Dus wat houd je tegen om ze niet meer te gebruiken?

Nou ....
Onder andere omdat ze duurder zijn dan andere meldsystemen, en dat merk je als je er veel van nodig hebt. Laten ze kosten wat ik op de beurs zag (€ 2,50 per stuk), dat lijkt me een koopje, dan is dat duur t.o.v. sommige andere soorten sensoren (en ook goedkoper dan sommige andere sensoren).
en
Onder andere omdat ze een pulssignaal geven in plaats van een continu signaal, maar daarover vind je veel meer info op dit forum, in het bijzonder in combinatie met metalen rails.

Ik zou zeggen, lees nou eerst eens wat verder in de 3railwiki, en kom dan terug met extra vragen. Want die komen er geheid.
Re: analoog met M-rails baan digitaal rijden
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: analoog met M-rails baan digitaal rijden
Je kunt Märklin wissels die een elektrische aandrijving hebben schakelen met de digitale spanning en bijvoorbeeld een schakelaartje, dat gaat dan niet via de centrale.

Of de aandrijving tegen de hogere digitale spanning kan is mij niet bekend, het verschil tussen 16 volt wisselspanning en 18 volt digitale spanning lijkt niet groot maar is het wel.

Groet, Anne W
Re: analoog met M-rails baan digitaal rijden
Wacht even...
De topic starter wil digitaal de treinen aansturen maar de wissels en seinen analoog blijven schakelen.

Welke draadjes zitten er aan een analoog wissel of sein?

Een gele en twee blauwe.

Die blauwe gaan naar de massa, dus bruine draad, via je schakelkastje of schakelrail. Niks geen decoders toch?

Die gele blijft ook in digitaal bedrijf gewoon komen van de gele aansluiting van een trafo. Dat kan gewoon analoog blijven.Die gaan we toch niet ineens op de rode draad van de digitale stroon zetten, of wel?

Nee dus.

Dan krijgt de wisselspoel nog steeds 16 V wisselstroom en die loopt dan naar de gemeenschappelijke massa.


Groet,

Peter
Re: analoog met M-rails baan digitaal rijden
Ja Peter jij hebt mijn vraag goed begrepen .
Dat blijft allemaal zoals het op een analoge baan is, alleen door de schakelrails die als er een trein over gaat heel even contact maakt met de massa van de rails (dus bruine) krijgen de magneet spoelen van wissels of seinen even 18 volt of zie ik dat verkeerd en nu komt mijn vraag kunnen die daar tegen ? gr. Harrie
Re: analoog met M-rails baan digitaal rijden
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: analoog met M-rails baan digitaal rijden
 @citaat

Nee, Peter denkt dat de voeding van de 16 volt trafo komt, volgens mij zeg je dat die voeding van de digitale spanning komt, wat  is de waarheid?

Groet, Anne W
Re: analoog met M-rails baan digitaal rijden
nu komt de voeding van de witte 32a marklin trafo
Re: analoog met M-rails baan digitaal rijden
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: analoog met M-rails baan digitaal rijden
Bij mijn weten kan je de bruine draden van beide systemen koppelen. Dan brandt ook gewoon de verlichting van de wissels. Verder de gele draad aan de travo, en de bruine draad naar railbedding en schakelkasten.

Mvg
Marcel
Re: analoog met M-rails baan digitaal rijden
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: analoog met M-rails baan digitaal rijden
Zoals Peter het heeft uitgelegd is het juist. Geschakeld wordt altijd met 16V AC. Dat gebeurt ook in het analoge bedrijf en verandert niet door een digitaal signaal op de rails te zetten. Om maar even terug naar compleet analoog bedrijf te gaan. Hoe regel je daar de snelheid van een trein? Juist, door aan de trafoknop te draaien, dus door de spanning op de baan te veranderen. Stel nu dat je trein heel langzaam rijdt, dan staat er dus weinig spanning op die baan en toch schakelen de wissels en seinen normaal met 16V. Ergo de baanspanning heeft (in principe) niets met de schakelspanning van doen. Niet in analoog en niet in digitaal bedrijf.
Dus vergeet die 18V, die is alleen voor de treinen, niet om te schakelen.
Re: analoog met M-rails baan digitaal rijden
Duidelijke uitleg hier ben ik mee geholpen allemaal bedankt voor de moeite