Citaat van: Harrie op zondag 26 maart 2023, 14:17:26Mijn vraag is kan ik dat doen omdat als ik het goed heb met digitaal rijden een hoger voltage op de baan staat en kunnen de spoelen van de magneet art. daar tegen
Het antwoord op jouw vraag staat in de 3railwiki op meerdere plaatsen, maar je zou hier kunnen beginnen:
Märklin Digital (1984)Bij het eerste Märklin Digital System ontstonden 3 soorten decoders.
Als je op wisseldecoder klinkt, dan krijg je de uitleg hoe het zit: die 18 volt die jij noemt is de constante digitale rijspanning op de rails; daarmee worden commando's vervoerd over de baan. Een
Wisseldecoder (3railwiki) reageert op die commando's en gebruikt de digitale stroom om stroom te maken van juiste spanning en stroomsterkte om een wisselspoel mee aan te sturen. Omdat digitale stroom duur is, bezitten sommige wisseldecoders over de mogelijkheid om ook een analoge stroombron aan te sluiten. Die decoders schakelen een spoel met goedkope analoge stroom.
Als je klinkt op
Terugmeld decoder, dan vind je o.a. informatie over
Bezetmelding. Volgens de schrijver van die pagina zijn bezetmelders eigenlijk alleen bruikbaar bij computer-gestuurde digitale banen.
Interessant is dat schakelrails genoemd wordt op die pagina. Want jouw analoge baan zit natuurlijk vol met schakelrails (immers een analoog geautomatiseerde M-rails baan maakt meestal gebruik van schakelrails). Dus wat houd je tegen om ze niet meer te gebruiken?
Nou ....
Onder andere omdat ze duurder zijn dan andere meldsystemen, en dat merk je als je er veel van nodig hebt. Laten ze kosten wat ik op de beurs zag (€ 2,50 per stuk), dat lijkt me een koopje, dan is dat duur t.o.v. sommige andere soorten sensoren (en ook goedkoper dan sommige andere sensoren).
en
Onder andere omdat ze een pulssignaal geven in plaats van een continu signaal, maar daarover vind je veel meer info op dit forum, in het bijzonder in combinatie met metalen rails.
Ik zou zeggen, lees nou eerst eens wat verder in de 3railwiki, en kom dan terug met extra vragen. Want die komen er geheid.