Even dit topic afstoffen en weer van een update voorzien.
Het gestoei met de lichtprintjes liep niet goed en deze mee naar de club genomen om daar eens te kijken en te overleggen.
Bij een soldeerpoging ging het helemaal mis en lieten bij twee lichtprintjes de soldeerpadjes los.
Crisis bij het digitale projectteam maar we waren er snel uit.
Johnsoldeert heeft lichtprintjes voor de motorpost maar er moet dan ook een 21MTC decoder in.
Helaas had de penningmeester, ik dus, het budget voor 2024 al opgemaakt en binnen de club aangegeven dat het budget voor 2024 op was.
Het budget hebben we uitgegeven aan 37 Digikeijs lichtseinen, 40 slechtwerkende Conrad wisselmotoren vervangen door servo's en servodecoders en verder is er een plan V aangeschaft.
Dus vorige maand twee 21MTC lokpilots 5 gekocht en de lichtprintjes van John en de decoders ingebouwd.
Er zit een goede uitgebreide handleiding bij de lichtprintjes dus het juist aansluiten van de draadjes was snel gepiept.
Alleen heb ik altijd de pech dat ik de draadjes aan de motor altijd verkeerd om aan sluit.
Zo ook hier, maar bij de tweede kon het niet fout gaan.
Daarna volgens de handleiding met de lokprogrammer de decoder geprogrammeerd en ja hoor jammer maar helaas.
De lichten werkten niet zoals ze zouden moeten werken.
De details zal ik jullie besparen.
Instellingen van de function mapping in de decoder via de programmer controleren en vergelijken met de handleiding maar niets te vinden.
De boel opzij gelegd en de volgende dag in de lokprogrammer een nieuw project opgestart en de decoder ingelezen en ja hoor
In de function mapping zat nog een fout.
Deze hersteld en alle functies werken nu goed.
Wat is nu mogelijk:
Frontverlichting schakelt met de rijrichting
Sluitverlichting werkt en is afzonderlijk in en uit te schakelen
In rangeermodus rangeerverlichting; daarbij brand het koplicht aan beide zijden
Lichtsein bij gevaar, dan branden aan beiden kanten de witte en rode lichten.
Ik probeer het komende weekend wat plaatjes te schieten en te plaatsen.
Filmpje wordt lastig want ik heb alleen 3-rail rails thuis en op een rollenbank laten rijden schiet ook niet op.
Als er op de club filmpjes zijn gemaakt zal ik ze hier ook plaatsen.
Henk