Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

HEKI Acrylverven - welke waarvoor

Gestart door Tjoekedoris donderdag 23 maart 2023, 21:02:08

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
HEKI Acrylverven - welke waarvoor
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
HEKI Acrylverven - welke waarvoor
Beste mensen,

Ooit heb ik op een beurs een aantal flesjes HEKI acrylverven gekocht met de bedoeling die te gaan gebruiken voor de scenery.
Pas enkele jaren later, nu dus, wil ik ze gaan toepassen, maar eigenlijk weet ik niet zo goed welke basiskleur ik nu waarvoor moet of kan gebruiken.
Ik heb ze allemaal even op een stukje geprobeerd, maar vind de kleuren namelijk wel erg expliciet en uitgesproken.

Het gaat om: HEKI 7101 - Zandsteen
                  7106 - Rood-bruin
                  7108 - Oxyd-groen
                  7109 - Bruin

Heeft iemand ervaring of een idee hoe deze kleuren te gebruiken.
Ik wil bijvoorbeeld een rivierbedding maken, maar weet eigenlijk niet welke basiskleur is daarvoor moet toepassen.
Wellicht kun ook wat mengen.
Groen is misschien wel geschikt voor de delen waar gras e.d. moet komen, maar ik vind die kleur zo fel.
Re: HEKI Acrylverven - welke waarvoor
Ik zou oppassen met groen als ondergrond voor gras. Werd vroeger wel gedaan, maar gras groeit op aarde. Een bruine tint is zo gek niet om later je gras in te schieten.
Rotsen kunnen als basiskleur grijs, zandgeel of roodbruin krijgen. Het mooiste vind ik het om er daarna een wash in een fiks donkerdere tint overheen te doen die je met een nat sponsje wegveegt. De donkere kleur blijft dan in de diepere gedeelten zitten.
Nabewerken door drybrushen met heel lichtgrijs accentueert de uitstekende delen en simuleert wind-erosie.

Gewoon proberen en is het niks: voorstrijk of grondverf eroverheen en opnieuw beginnen. Het wordt vast wel wat!

Succes!

Groet,

Peter
Re: HEKI Acrylverven - welke waarvoor
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: HEKI Acrylverven - welke waarvoor
De basis van een rivierbedding is van heel veel factoren afhankelijk. Gerelateerd aan de werkelijkheid zijn dat 1)  de diepte van de rivier, hoe dieper hoe donkerder 2)  de bedding (ondergrond) van de rivier oa zand, gesteente, modder of waterplanten 3)  de watertoestand, helder of troebel 4)  de oevers, bomen, struikgewas, gras of kaal gesteente. Gerelateerd aan het model heb je dan 1)  hoe dik maak je de laag 'water' en de vorige punten 2) en 3).

In de regel kleur je het midden van een rivierbedding donker en naar de oevers toe lichter met de voorgaande regels in gedachten. Een wateroppervlakte, of dat nu een meer, vijver, rivier of kanaal is, zal altijd de omgeving weerspiegelen, de intensiteit van deze spiegeling is afhankelijk van de strakheid van het wateroppervlak. Een woeste wildwater rivier weerspiegelt veel minder dan een vlak meer. Wanneer er dan ook nog rotsblokken, grind en andere dingen (takken, boomstammen, wrakken) in het water moeten komen dien je de diepte daaraan aan te passen. Het staat namelijk een beetje vreemd om in helder water slechts één of twee mm diep te kunnen kijken.
Re: HEKI Acrylverven - welke waarvoor
die bruine verf van Heki gebruik ik als ondergrond voor mijn gras;

mvg,
Michel
Re: HEKI Acrylverven - welke waarvoor
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: HEKI Acrylverven - welke waarvoor
Dank voor jullie reacties.
Ik heb gisterenavond even naar wat filmpjes gekeken en poeh...het is niet niks.  ;)
Het is niet dat het zomaar zou gaan lukken....oefening baart kunst en inderdaad, als het niet goed lijkt dan kun je het altijd over doen.
Maar beter is wel om het rustig en beheerst te bekijken.
Vandaag heb ik in ieder geval alle foute en gebroken gietstukjes van gips met een hamer in puin geslagen en verzameld.
Dat was erg simpel  :D en zo hoef je niets weg te gooien. :-)
Ik zag dat voorbij komen op één van de filmpjes en is heel goed te gebruiken voor losse steentjes in mijn bergbeek en de bedding daarvan.


Re: HEKI Acrylverven - welke waarvoor
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: HEKI Acrylverven - welke waarvoor
Hallo Martin,

Ik zit, hopelijk binnenkort, bijna op het zelfde punt. Het landschap invullen is ook voor mij helemaal nieuw en daarom ook wel een beetje spannend. In mijn gedachten ziet dat er goed uit maar.... hoe  moet ik dat voor elkaar krijgen? Mijn idee daarvoor:

De basis van het landschap het ik met HEKI verf uit dezelfde serie geschilderd die jij hebt. Eerst met standaard witte acrylverf de sculptamold afgedicht en vervolgens de granietverf 7102 het hele landschap dekkend geschilderd. Toen dat droog was alles bedekt met 7103 Lasur. De laatste na kort aandrogen met een vochtige spons deppend en licht vegend afgenomen. Hierdoor ontstaat een vlekkerig bruinig landschap. Als laatste drybrushen weer met de granietverf. Dat heb ik dus al grotendeels klaar.

Daarna is het mijn bedoeling om de eerste basislaag van het landschap te maken met diverse fijne turf kleuren, zand, takjes, bodembedekkers e.d. Dat moet dan een goede basis geven voor diverse grassen in diverse verschillende lengtes en kleuren die er daarna op zou moeten. Uiteraard daarna verder invullen met struiken en bomen.

Dat is voorlopig mijn idee. Ik heb daar wel enig vertrouwen in dat dit een mooie afwerking kan geven. Het uiteindelijke niveau wordt echter bepaald door mijn handigheid daarin, en dat is dus het spannende deel..... :O

Deze HEKI verven zijn heel erg goed met water, en een drupje afwasmiddel, te verdunnen. Ze drogen erg mat op dus dat is ook wel fijn.

Ik ben benieuwd wat je er van gaat maken. Ik ben nog niet zover dus kan ik mooi bij jou afkijken! :P



Re: HEKI Acrylverven - welke waarvoor
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: HEKI Acrylverven - welke waarvoor
Hallo Martin,

Dat was ik vergeten te noemen: jij kan natuurlijk de zandsteen kleur HEKI 7101 gebruiken als basis, waar ik de granietkleur heb gebruikt. Die zijn tenslotte familie van elkaar met dezelfde manier van verwerken.

Succes! :thumbup:

Re: HEKI Acrylverven - welke waarvoor
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: HEKI Acrylverven - welke waarvoor
Zoals jij dat doet is ook mijn dingetje. De kleur graniet (7102) en inderdaad die zandsteen (7101) gebruik ik ook, maar daar heb ik geen probleem mee, omdat die toepassing vrij duidelijk is.
Het gaat me eigenlijk om de kleuren rood, bruin, groen ....
Die vind ik erg uitgesproken, dus vraag ik me af waar men die kleuren voor gebruikt.
Ook heb ik nu die okergele kleur.
Maar daarmee kan ik de stenen, landschap, beekjes zwak accentueren door te drybrushen.
Re: HEKI Acrylverven - welke waarvoor
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: HEKI Acrylverven - welke waarvoor
We zijn zojuist terug van 2 weken Noorwegen en ik heb even goed op alle rotsformaties gelet.
Alle rotsen bestaan uit verschillende kleurstellingen binnen 1 rotspartij en die zandsteen met oker kunnen heel goed samen met dat graniet.
Het is alleen een kwestie van uitproberen en subtiel te werk gaan.
Re: HEKI Acrylverven - welke waarvoor
Dat subtiele valt wel mee, hoor. Gewoon lekker kliederen. Het is bijna verbluffend wat er gebeurt als je met laagjes verdunde verf en drybrushen werkt.
Zolang je rotsstructuur in gips of sculptamod maar wat reliëf heeft, komt het goed.
En als je dan ook groen gaat aanbrengen, gras, fine turf en nog wat kruipplanten, dan kom je er wel. Een beetje zand in je gras strooien op steile hellingen waar de aarde makkelijk wegspoelen kan en erosie dus toeslaat, maakt het ook mooier.
Goed naar foto's van rotspartijen kijken ter inspiratie helpt ook.

Groet,

Peter
Re: HEKI Acrylverven - welke waarvoor
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: HEKI Acrylverven - welke waarvoor
Maar waar gebruikt men bijvoorbeeld nu de kleuren rood en groen voor?
Re: HEKI Acrylverven - welke waarvoor
Om te mengen?
Ik klooi soms ook maar wat aan met kleuren. Met drie primaire kleuren en zwart en wit kun je alles maken.
Een beetje rood bij bruin maakt het net even roestkleuriger.
En groen. Tja. Ik meng wel eens een drup ergens doorheen. Voor een groenige wash is het makkelijker dan geel en blauw tot groen te mengen.
Er is geen echt voorschrift wat waar het beste voor is. Goed kijken, beetje proberen. Niet bang zijn!

Groet,

Peter
Re: HEKI Acrylverven - welke waarvoor
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: HEKI Acrylverven - welke waarvoor
Hallo Martin,

Dat kliederen hoor ik vaker en de grootste artiesten maken de mooiste dingen terwijl ze in een grote puinhoop werken..... :O  Dat is mijn handicap voor dit soort werk. B)  Ik gebruik de andere kleuren die jij noemt niet in het landschap, enkele kleuren wel op gebouwen.

De link die jij jou dingetje noemt werkt helaas niet. Ik ben echter wel heel nieuwsgierig waar jij naar verwijst!

Re: HEKI Acrylverven - welke waarvoor
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: HEKI Acrylverven - welke waarvoor
 @citaat Marcel, dat is geen link, maar een fout in de tekst. Ik heb het gewijzigd.