Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Zand verlijmen.

Gestart door flyerman zondag 09 april 2023, 14:47:03

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Zand verlijmen.
Lid sinds: 2015

offline
Zand verlijmen.
Zoals de titel al zegt, hoe verlijm ik het beste zand

Ik heb verschillende kleuren fijn zand om als ondergrond aan te brengen, ik verstrooi het tussen de vingers op een ondergrond ingesmeerd met lijm.

Maar als de gestrooide laag wat te dik wordt dan lijmt de bovenkant uiteraard niet.

Daarna wat verneveld met verdunde houtlijm Modge Podge.

Is er een betere methode?

Merci
Re: Zand verlijmen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Zand verlijmen.
Het daarna vernevelen met verdunde houtlijm is goed mits je de ernaast gelegen oppervlaktes afdekt met papier, karton of zo.
Zelf doe ik met een pipetje indruppelen maar dat vereist wat geduld en handigheid anders krijg je kraters.
Re: Zand verlijmen.
Het in te strooien oppervlak eerst insmeren met (witte) lijm en geen houtlijm gebruiken. Deze droogt snel op met een vlies. Zelf gebruik ik Mod Podge, deze blijft lang bewerkbaar. Daarna zand erover strooien en minimaal een dag laten drogen. Daarna het oppervlak bestuiven met Isopropanol verdund met water(1:3) en daarna Mod Podge verdund met water(1:3) het geheel bedruppelen.
Met deze methode hoeft je weinig afteplakken omdat alles kleurloos opdroogt.

De meester legt uit:

Ook met ballast:
Re: Zand verlijmen.
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Zand verlijmen.
 @citaat
als je met water verdunde houtlijm gebruikt en direct dat zand erover strooit is dat geen probleem
Re: Zand verlijmen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Zand verlijmen.
Ter aanvulling:
Ik gebruik nooit houtlijm, dat is hier niet eens verkrijgbaar. Ik gebruik Latexlijm, anderen op het forum noemen het boekbinderslijm.
Houtlijm wordt (werd) gemaakt van beendermeel, botten dus. Latexlijm wordt gemaakt van, je raad het al, latex, en dat is gewoon rubber.
Re: Zand verlijmen.
Lid sinds: 2010

offline
Re: Zand verlijmen.
Citaat van: flyerman op zondag 09 april 2023, 14:47:03Is er een betere methode?

Je kan de methode van Martin Welberg gebruiken. Zelf gebruik ik alles wat kan lijmen voor de ondergrond. Bijvoorbeeld voorstrijk. Dan instrooien en eventueel later nog een keer met voorstrijk indruppelen. Gebruik ook verdunde houtlijm of boekbinderslijm. Op een zelfde methode. Dus ja, wat is beter?

Gebruik je daarna de matjes van Martin Welberg of Lars op 't Hof dan zie je er niets meer van :)

Denk je zelf dat er een betere methode is?
Re: Zand verlijmen.
@ Rudi,

Nee, dan krijg je kratervorming. Je moet eerst de boel "ontspannen" maken. Gebruik je alleen water en houtlijm dan krijg je druppels i.p.v. mooi uitvloeien. De tweede video laat dat zien.
Re: Zand verlijmen.
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Zand verlijmen.
doe je een paar druppels afwasmiddel erbij
Re: Zand verlijmen.
Lid sinds: 2015

offline
Re: Zand verlijmen.
Allen bedankt.

@DB69. Ik heb het ook gedaan met Modge Podge. Daarna met verdunde Modge Podge verneveld.

Het valt me op dat het zand na het vernevelen donkerder wordt, donker bruin wordt zwart.

Wat is het nut van de muurverf in de video van Martin Welberg? Hij gooit er nadat het zand gestort is, en de lijm aangebracht, er een laag muurverf over waardoor alles "geseald" wordt door de muurverf. Kan je net zo goed het zand niet strooien toch?
Re: Zand verlijmen.
Als dat het geval is zou je het lichter kunnen maken door te drybrushen met lichtere kleuren.
Ook weer te zien bij de meester:


Grt, Ronald.
Re: Zand verlijmen.
Lid sinds: 2015

offline
Re: Zand verlijmen.
Ik heb net een vraag toevoegd aan mijn vorige bericht. Zal het hier even neerzetten.

Wat is het nut van de muurverf in de video van Martin Welberg? Hij gooit er nadat het zand gestort is, en de lijm aangebracht, er een laag muurverf over waardoor alles "geseald" wordt door de muurverf. Kan je net zo goed het zand niet strooien toch?
Re: Zand verlijmen.
Lid sinds: 2016

offline
Re: Zand verlijmen.
Zoals hij zegt: om te sealen. Je wilt geen los zand overal, maar wel de structuur. En die blijft.
Als je ziet wat hij daarna uithaalt, met drybrushen, washes aanbrengen en weer drybrushen. Toch nog wat verdunde verf erbij...
Het werkt echt om diverse lagen aan te brengen. Juist door de kleuren in elkaar te laten overvloeien wordt het heel levensecht.
En the American chatting from Martin Wellburg himself doet het ook leuk erbij...

Groet,

Peter
Re: Zand verlijmen.
Lid sinds: 2010

offline
Re: Zand verlijmen.
Citaat van: flyerman op zondag 09 april 2023, 23:08:09Het valt me op dat het zand na het vernevelen donkerder wordt, donker bruin wordt zwart.

Klopt zand wordt donkerder als het nat is. Maar gewoon zand maar eens nat en leg deze daarna in de zon. Dan zal je een groot kleur verschil zien. Bij het lijmen blijft deze erin zitten en zal altijd wat donkerder zijn dan "los droog".
Re: Zand verlijmen.
Lid sinds: 2015

offline
Re: Zand verlijmen.
Kan je ipv isopropanol ook 97 % alcohol gebruiken?

Zo nee, welke winkel koop je isopropanol, kan het bij mij nergens krijgen, drogist niet, bouwmarkt niet.
Re: Zand verlijmen.
Re: Zand verlijmen.
Lid sinds: 2010

offline
Re: Zand verlijmen.
Citaat van: flyerman op maandag 10 april 2023, 17:23:40Kan je ipv isopropanol ook 97 % alcohol gebruiken?

Kan ook. Geen probleem. Alcohol zorgt ervoor dat deze sneller verdampt. Daarmee sneller droogt.
Re: Zand verlijmen.
Lid sinds: 2015

offline
Re: Zand verlijmen.
Bedankt. We gaan het allemaal eens proberen.

Even een update. Alle adviezen van hier en YouTube te harte genomen en aan het proberen geslagen.

Door is het resultaat. Niet slecht voor de eerste keer al zeg ik hetzelf.

Ik heb nog wat struikjes met bladeren gemaakt, maar helaas had ik deze fotos eerder genomen.