Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

ombouwen naar marklin baan digitaal

Gestart door opawim woensdag 22 maart 2023, 20:15:50

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ombouwen naar marklin baan digitaal
Hallo ik heb een DKM holland Rail 2400 blauw en die wil ik graag laten rijden op mijn marklin baan.
Nu heeft deze altijd een tijd niet gereden en er zit geen decoder in er zit wel een sleper onder.
Wie kan mij zeggen welke decoder moet er in en sluit ik deze aan.
Re: ombouwen naar marklin baan digitaal
Kijk even bij Huib Maaskant op de site.
Hij heeft er een lokpilot in weten te zetten. De ruimte zou beperkt zijn, maar het kan. Een aansluitschema voor 2-rail staat er ook bij. Dat zal bijna hetzelfde zijn voor 3-rail, op de plus na. Die zit op de sleper en niet aan de wielen.


Groet,

Peter
Re: ombouwen naar marklin baan digitaal
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: ombouwen naar marklin baan digitaal
Ik zou eerst testen of hij wel rijdt.

Groet, Anne W
Re: ombouwen naar marklin baan digitaal
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: ombouwen naar marklin baan digitaal
Re: ombouwen naar marklin baan digitaal
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: ombouwen naar marklin baan digitaal
 @citaat Jan Willem, ik denk dat er een fout in je link is geslopen. Wanneer ik daar op klik kom ik uit bij het topic van Gerard zijn huiskamer en dat heeft niets met eene Huub van doen. Kun je dat corrigeren?

Wat betreft ombouw op digitaal: In principe kun je daar iedere gewenste (moderne) decoder inbouwen. Het  beperkende criterium is plaats en jouw wensen cq eisen van wat deze decoder moet kunnen en doen (oa protocol en functies). Je zegt dat er al een sleper onder zit, dat betekent dan ook dat er een omschakelaar in zou moeten zitten. Op de plaats van die omschakelaar kun je dan de decoder zetten. Zit er ook een gelijkstroom motor in? Dat is een moet namelijk. Tegenwoordig werkt geen enkele decoder nog met alstroom motoren, ook niet bij Märklin.

Mijn voorkeur heeft de ESU LokPilot V5, dat is een heel goede en betrouwbare decoder die ook gemakkelijk is in te regelen en uitstekende rijeigenschappen biedt. Tevens heeft deze decoder, afhankelijk van de uitvoering, vele opties betreffende functies en protocollen. En ook niet geheel onbelangrijk, is tevens als geluidsdecoder verkrijbaar met een zeer grote keus uit originele geluiden. Zie daarvoor de ESU website
Re: ombouwen naar marklin baan digitaal
@citaat
Nee, dit:

https://www.floodland.nl/aim/info_dkm_dcc_1.htm

En dat krijg je o.a. door net als ik op google in de zoekbalk te timmeren: dkm holland rail 2400

En dan de gevonden hits een beetje doorscrollen. Maar gemak dient de mens. Alleen nog klikken op het linkje...







Re: ombouwen naar marklin baan digitaal
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: ombouwen naar marklin baan digitaal
DKM staat toch voor "De Kleine Meppel" ?
Deze lok was ook in de bekende NS bruine kleurstelling te koop. Die heb ik zelf nog gehad begin negentiger jaren en daar een Lenz of Roco decodertje ingebouwd. Daarvoor hoefde niet aan de originele print gezaagd te worden kan ik mij herinneren.