Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Marklin 36216 (BR216) voorzien van geluid....

Gestart door Robbie50! woensdag 22 maart 2023, 13:56:41

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin 36216 (BR216) voorzien van geluid....
Lid sinds: 2019

en op de lageboordwagon staat een kopje koffie

offline
Marklin 36216 (BR216) voorzien van geluid....
Uit de startdoos 29060 bezit ik al jaren de 36216 met een Marklin FX decoder.
rijdt prima maar, geen geluid.
Welke print prik ik op deze decoder zodat ik geluid krijg?
Luidspreker past volgens mij gelijk op de ronde klankkast.....

Graag reactie(s)....
Rob
Re: Marklin 36216 (BR216) voorzien van geluid....
Volgens CollectioN H0 2022 heeft de diesellocomotief uit de 29060 set een mfx-decoder en de 36216 een fx-decoder.

Vervangen door een Märklin Sound Decoder.

Of een ESU Sound Decoder en zoek voor BR216 geluidsbestand.

Verder is daar ook Zimo, enz.


Willy
Re: Marklin 36216 (BR216) voorzien van geluid....
Lid sinds: 2019

en op de lageboordwagon staat een kopje koffie

offline
Re: Marklin 36216 (BR216) voorzien van geluid....
Willy,

Dank voor je info.... :)
Als ik kies voor ESU moet de oude decoder dan vervangen worden of prik ik er een ESU printje op?
Zo ja, welk type?

Groet,

Rob
Re: Marklin 36216 (BR216) voorzien van geluid....
Rob,


Uit de explosietekening kan ik niet opmaken hoe de decoder eruit ziet.  Märklin mfx decoder zijn doorgaans 21-pins die op een adapter-print zitten en indien dat het geval is dan kan je een 21-pins decoder (van ESU) er direct opprikken.
Dus, kap verwijderen en vaststellen wat voor type decoder er zit (je kan ook een foto plaatsen).
Misschien is er een forumlid die bekend is met de diesellocomotief uit de set 29060.

Willy
Re: Marklin 36216 (BR216) voorzien van geluid....
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Marklin 36216 (BR216) voorzien van geluid....
De sounddecoders van Märklin en van ESU zijn complete decoders met de soundoptie. Dat betekent dus oude decoder er uit nieuwe decoder er in. Indien de oude decoder ook een 21 pins decoder is, is dat niet meer dan het omwisselen van beide op de dragerprint. Maar dan heb je nog geen geluid. Dat geluid moet op de nieuwe deccoder worden gezet door een sound bestand te uploaden. Dat zou jezelf kunnen doen maar het is veel eenvoudiger je leverancier waar je de decoder koopt te vragen dat voor je te doen. Een goede handelaar doet dat gratis voor je net zoals ze gratis AC wielen in een wagonnetje steken als jij dat wilt. Je moet er wel van te voren om vragen! En als hij er dan extra geld voor verlangt is het jouw keuze daarmee in te stemmen of te zeggen "dan ga ik wel naar een ander".