Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

As valt uit plastic ashouder (goederenwagen uit set 48809)

Gestart door pajomaho dinsdag 21 maart 2023, 20:26:35

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
As valt uit plastic ashouder (goederenwagen uit set 48809)
Vandaag kwam een 2e hands setje 48809 van 3 Zwitserse wagons binnen (een MP aankoop van een particulier).
Bij een van de wagons valt een van de assen uit de kunststof ashouder. Deze lijkt ook iets naar buiten te staan. Ook zit er een extra gaatje boven het eigenlijke as-kuiltje, waar de as kennelijk in geprikt was. Kennelijk heeft de wagon op "scheve' wielen gereden, waardoor de ashouder ook scheef is geduwd. Het is wel minimaal, want als ik de wagon gewoon op z'n wielen zet, rolt hij wel en gewoon in het eigenlijke as-kuiltje. Alleen ben ik bang, dat als hij over een hobbel in de rails rijdt (bijv. een hoog liggende 5208), dat hij dan de as loslaat en ontspoort.

Iemand een idee of dit met behulp van bijv. een föhn recht te buigen is?
Of andere ideeën om de ashouder weer recht te krijgen?

Groet, Paul
Re: As valt uit plastic ashouder (goederenwagen uit set 48809)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: As valt uit plastic ashouder (goederenwagen uit set 48809)
Hi Paul,

Je kan het beste de ashouder iets naar binnen duwen en met een klem vastzetten en dan een tijdje laten zitten.
Eventueel met de föhn een beetje warm maken, als de klem er op zit, maar zeker niet te warm anders vervormd het kunststof.
Re: As valt uit plastic ashouder (goederenwagen uit set 48809)
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: As valt uit plastic ashouder (goederenwagen uit set 48809)
Citaat van: Kappa op dinsdag 21 maart 2023, 22:30:41Je kan het beste de ashouder iets naar binnen duwen en met een klem vastzetten en dan een tijdje laten zitten.
Ad begint goed, de tweede zin raad ik niet aan, je stookt het snel te heet. Beter is het om water in een termostaatpan op te warmen tot 60 a 70 graden. Het model daar enkele minuten in te laten liggen en daarna onmiddelijk met koud water afspoelen. Een op de zelfde temperatuur voorverwarmde oven kan ook maar dan moet het model wel vlak op een bakblik gelegd worden. Ook dan onmiddelijk met koud water afspoelen.
Re: As valt uit plastic ashouder (goederenwagen uit set 48809)
 @citaat kan ik proberen, alleen heb ik geen thermostaatpan. En mijn combi-magnetron heeft geen 60-70 graden ovenstand. Even bedenken hoe ik dat dan weer oplos. Kan wel de föhn vastzetten in de werkbank en dan met een goede thermometer meten waar het ca. 65 graden is, en dan daar de wagon in houden. wellicht vanavond even proberen.

Heb zelf ook nog gedacht aan een ringetje rond de as-kuil plakken, zodat het net iets dikker is en de as er niet meteen uit valt, of kijken of er een as te vinden is die 0,5mm langer is (evt. a.s. zaterdag in Houten) - maar dan houd ik het probleem in stand dat de ashouder een fractie scheef staat. Met het blote oog is dat van afstand niet zichtbaar.

Volgens de verkoper heeft het model jaren in de doos gelegen. (waarschijnlijk dan wel met dat wiel net iets te hoog in het piepschuim geduwd waardoor hij uit de as-kuil schoot en de ashouders uit elkaar heeft geduwd).

Groet, Paul
Re: As valt uit plastic ashouder (goederenwagen uit set 48809)
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: As valt uit plastic ashouder (goederenwagen uit set 48809)
Hoi Paul,

Ik zou de betreffende ashouder voorzichtig boven de stoom van b.v. een fluitketel (wie kent hem nog) houden en vervolgens de ashouder in teruggebogen positie onder de koude kraan houden. Of dit werkt en hoe lang je het boven de stoom moet houden kun je eerst uitproberen met een stukje afvalplastic van een zelfbouwhuisje.
Het model, en dan begrijp ik de hele wagon, in de oven leggen gaat wel erg ver. Dan wordt al het materiaal volgens mij zacht en week.

groet, Wim
Re: As valt uit plastic ashouder (goederenwagen uit set 48809)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: As valt uit plastic ashouder (goederenwagen uit set 48809)
Citaat van: Lobomotion69 op woensdag 22 maart 2023, 02:31:37Ad begint goed, de tweede zin raad ik niet aan, je stookt het snel te heet.
Henk, ik schreef ook "Eventueel met de föhn een beetje warm maken" en natuurlijk niet heet stoken. ;)
Re: As valt uit plastic ashouder (goederenwagen uit set 48809)
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: As valt uit plastic ashouder (goederenwagen uit set 48809)
Citaat van: WimFPU op woensdag 22 maart 2023, 09:20:23Ik zou de betreffende ashouder voorzichtig boven de stoom van b.v. een fluitketel (wie kent hem nog) houden en vervolgens de ashouder in teruggebogen positie onder de koude kraan houden. Of dit werkt en hoe lang je het boven de stoom moet houden kun je eerst uitproberen met een stukje afvalplastic van een zelfbouwhuisje.
Het model, en dan begrijp ik de hele wagon, in de oven leggen gaat wel erg ver. Dan wordt al het materiaal volgens mij zacht en week.
Nou Wim ik weet uiteraard niet hoe het met jouw kennis betreffende kunststoffen is gesteld maar dit is niet best. Stoom is 100 graden Celsius, dat is al veel heter dan de genoemde 60-70 graden. Het vervormpunt van de meeste kunststoffen ligt tussen de 80 en 110 graden.  Testen met een stukje PVC of styreen uit een bouwpakket is geen goede graadmeter omdat het chassis van een wagon niet van hetzelfde kunststof is gemaakt en dus andere eigenschappen heeft. Verder hoef je natuurlijk niet de hele wagon in de oven te leggen wanneer je alleeen het chassis bewerkt.
Re: As valt uit plastic ashouder (goederenwagen uit set 48809)
De wagon uit elkaar halen om alleen het chassis te verwarmen is niet echt eenvouding. Het betreft de wijnwagen van de set, die zit heeeel goed in elkaar geklikt. Ziet er allemaal ook nog eens fragiel uit. In ieder geval dank voor de waarschuwing van max 60-70 graden, ga ik rekening mee houden.

Ik ga vanavond wellicht een poging wagen met de föhn, thermometer, klemmen en andere martelwerktuigen.

Groet, Paul
Re: As valt uit plastic ashouder (goederenwagen uit set 48809)
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: As valt uit plastic ashouder (goederenwagen uit set 48809)
 :thumbup: OK, succes er mee!
Re: As valt uit plastic ashouder (goederenwagen uit set 48809)
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: As valt uit plastic ashouder (goederenwagen uit set 48809)
Ik zeg ook niet dat je het maar ongecontroleerd in de stoom van 100 graden moet hangen Henk. Ik denk dat iedereen wel begrijpt wat ik bedoel met het verwarmen d.m.v. stoom. Dat doe je gedoseerd en door steeds weer te voelen aan het materiaal of het al wat soepeler wordt en daardoor wat buigzamer.
Nee als we het hebben over in een oven leggen dat noem ik nou ongecontroleerd.
Re: As valt uit plastic ashouder (goederenwagen uit set 48809)
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: As valt uit plastic ashouder (goederenwagen uit set 48809)
Wim, overdenk je uitspraken nog eens heel goed. Ga jij met je handje iets controleren dat zojuist in stoom van plus 100 gaden heeft gehangen? Je verbrand je vingers hoor. Een thermostaat geregelde oven van 60-70 graden is gecontroleerd. Jouw stoomfluit, ook als je daar iedere drie seconden je hand aan verbrand, is bepaald niet gecontroleerd.
Trouwens op het moment dat het materiaal al wat soepeler voelt ben je al te laat. Dan vervormt het al.
Re: As valt uit plastic ashouder (goederenwagen uit set 48809)
is een haarföhn een optie?

gr. Ruud
Re: As valt uit plastic ashouder (goederenwagen uit set 48809)
 @citaat
zie de de 1e reactie topicstarter :) :)
Re: As valt uit plastic ashouder (goederenwagen uit set 48809)
OK, eerst de temperatuur van de föhnwind gemeten. Die kwam niet hoger dan 59,5 graden. Goed begin.
Daarmee enkele seconden de ashouder verwarmd en tussen de vingers "voorzichtig geknepen" laten afkoelen. Na twee keer resultaat: hij staat zo goed als recht en de as blijft er weer in zitten.
Vooralsnog lijkt het probleem opgelost. Afwachten of de ashouder niet terugbuigt en weer scheef gaat zitten.

Overigens bedacht ik me nog een vierde mogelijkheid: het heet water dat uit de kraan komt (via de verwarmingsketel) is ook ongeveer 60 graden. Had daarmee dus ook nog kunnen werken.

Dank een ieder voor het meedenken.

Groet, Paul
Re: As valt uit plastic ashouder (goederenwagen uit set 48809)
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: As valt uit plastic ashouder (goederenwagen uit set 48809)
Om maar even een bekend citaat te gebruiken; "Goe gedaan jochie".