Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

afremmende deltaloc

Gestart door Kawa zaterdag 26 april 2008, 21:26:37

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
afremmende deltaloc
Ik heb een  Marklin deltaloc over kunnen nemen en deze stond kennelijk al afgesteld op adres 72. Als ik met deze loc rijd en tevens een loc laat rijden met delta adres 60 vertraagt de nieuwe loc. Als ik de loc met adres 60 stilzet neemt de nieuwe loc weer toe in snelheid.
Het leuke is, andersom gaat dat ook zo, de nieuwe loc eerst laten rijden en dan de delta 60 loc zorgt er weer voor dat de delta 60 loc vertraagt.
Ik heb adressen veranderd van de delta60 loc maar dat maakt niets uit.
Uiteraard heb ik de nieuwe loc even geopend om eventueel de dipswitsches om te zetten, zitten ze er helemaal niet in. Is er ook en andere manier dus om delta te rijden blijkbaar.......
De loc reageert wel goed op de deltacontroller m.b.t. versnellen en vertragen als hij alleen rijdt dus in mijn optiek moet het toch een deltaloc zijn. Kan iemand mij uit de  droom helpen en tevens vertellen waar dit in zit en wat een oplossing zou kunnen zijn.
Met de twee locjes uit het startpakket en de al eerder genoemde delta 60 loc heb ik dit probleen nog nooit gehad.
Ik ben benieuwd, alvast bedankt voor het reageren,
vriendelijke groet,
Paul
Re: afremmende deltaloc
Hallo Paul,

De Loks zullen elkaar als zodanig niet beinvloeden. De enige mogelijkheid waardoor dit "effect" ontstaat is dat de Delta controller te weinig vermogen levert.


Mvg,
Peter
Re: afremmende deltaloc
Hoy Peter,
dank voor je snelle reactie, daar had ik nog niet aan gedacht. Ik heb een deltracontroller met een 18VA transformer uit de startset 29852. Begrijp ik nu goed dat ik een zwaardere transformer zal moeten kopen ?
Re: afremmende deltaloc
Hallo Paul,

Inderdaad.

Mvg,
Peter
Re: afremmende deltaloc
toch blijf ik eigenwijs, heb net even getest met de locs uit de startset en dan is er geen sprake van vertraging. Deze locs hebben echter ingebouwde optrek en remvertraging, weet niet of dat er mee te maken kan hebben?
Enne, mocht het toch een zwaardere trafo moeten worden, welke is dan het best geschikt om delta te blijven rijden of is het verstandiger om even door te sparen en te gaan voor volledig digitaal en een CS ?
Goh, dat analoog had toch wel wat.... :lol:
Re: afremmende deltaloc
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: afremmende deltaloc
Citaat van: Kawa op zaterdag 26 april 2008, 21:26:37
Uiteraard heb ik de nieuwe loc even geopend om eventueel de dipswitsches om te zetten, zitten ze er helemaal niet in. Is er ook en andere manier dus om delta te rijden blijkbaar.......
Er zijn ook delta decoders met soldeereilandjes om het adres in te stellen.

Citaat van: Kawa op zaterdag 26 april 2008, 21:56:10
toch blijf ik eigenwijs, heb net even getest met de locs uit de startset en dan is er geen sprake van vertraging. Deze locs hebben echter ingebouwde optrek en remvertraging, weet niet of dat er mee te maken kan hebben?
Enne, mocht het toch een zwaardere trafo moeten worden, welke is dan het best geschikt om delta te blijven rijden of is het verstandiger om even door te sparen en te gaan voor volledig digitaal en een CS ?
Goh, dat analoog had toch wel wat.... :lol:
Die loks met optrek en afremvertraging regelt ook bij als de spanning wat zakt.
Ik zou gewoon een trafo van 32 VA nemen, bijv 6631, kosten niet veel en geeft voor die deltacontroller genoeg vermogen.
Re: afremmende deltaloc
Hoy Ad,
Dank je wel voor je tip, ga op zoek naar en zwaardere trafo
enne
ik denk dat er dus zo'n eilandje inzit, is het mogelijk om daar het adres van te veranderen, gewoon uit nieuwsgierigheid want ik kan zonder problemen de adressen van de ander locs wijzigen.
Re: afremmende deltaloc
Blausee-Mitholz
gast

Re: afremmende deltaloc
Citaat van: Kawa op zaterdag 26 april 2008, 21:56:10
toch blijf ik eigenwijs, heb net even getest met de locs uit de startset en dan is er geen sprake van vertraging. Deze locs hebben echter ingebouwde optrek en remvertraging, weet niet of dat er mee te maken kan hebben?

Hi Paul,

Door Ad juist aan gegeven alleen even anders omschreven de lok met optrek/remvertraging heeft een decoder met lastregeling ook wel criuse control genoemd. Decoders met lastregeling hebben de eigenschap ook spanningsval te compenseren (binnen bepaalde grenzen natuurlijk)

Jou probleem is zoals Peter aangeeft een vermogen probleem. Gaat de tweede lok rijden dan zakt de spanning. De Delta decoder is niet last geregeld en reageerd daar op door langzamer te gaan rijden, de decoder met lastregeling compenseerd de spanningsval en rijdt met de zelfde snelheid door.

Mvg, Johan
Re: afremmende deltaloc
buckfast_beekeeper
gast

Re: afremmende deltaloc
Citaat van: Kawa op zaterdag 26 april 2008, 21:38:01
Hoy Peter,
dank voor je snelle reactie, daar had ik nog niet aan gedacht. Ik heb een deltracontroller met een 18VA transformer uit de startset 29852. Begrijp ik nu goed dat ik een zwaardere transformer zal moeten kopen ?
18VA is echt niet zo veel. Eigenlijk is dit net voldoende om 1 lok goed te laten rijden. Dat is natuurlijk ook de bedoeling van een startset.

De lastregeling van de andere decoders gaan dit nog even verdoezelen zoals reeds vermeld. Veel kans echter dat ook zij gaan vertragen op het ogenblik dat de lok een helling gaat oprijden en de lastregeling daar aan haar einde komt.

Met 32VA heb je dus voldoende vermogen voor 2 locomotieven zonder problemen te laten rijden.
Re: afremmende deltaloc
Ook een optie is om om direct een trafo te kopen van 50VA of 60VA. Als je ooit nog eens gaat overstappen op digital of systems kun je deze trafo hergebruiken. Bij een trafo van 32VA gaat je anders ook weer tegen grenzen aanlopen.
Koop desnoods een oude lichttrafo is niet zo kostbaar.
Erwin
Re: afremmende deltaloc
Hallo Theo, Peter, Ad, Erwin,
allemaal bedankt voor jullie reacties, hier kan ik wat mee.
Ik ga op zoek naar een zwaardere trafo en dan inderdaad eentje die ook weer bruikbaar is mocht ik overstappen op digitaal.
Nogmaals bedankt en vriendelijke groet,
Paul
Re: afremmende deltaloc
en Johan ook bedankt !!
Re: afremmende deltaloc
Lid sinds: 2006

offline
Re: afremmende deltaloc
Zorg wel dat je een 18V trafo koopt en geen oude Marklin trafo, die zijn 16V

Mvg Gert
Re: afremmende deltaloc
Daar ben ik weer,
na veelvuldig speuren op Marktplaats en zo ben ik een Delta controller 6604 met een trafo 6647 tegengekomen voor 22,50.
Het ziet er niet naar uit dat, gezien de beperkte ruimte die ik heb, er in d enabije toekomst meer treinen op mijn baan gaan rijden dus zie nog maar even af van een zwaardere ( en duurdere) trafo.
De opmerking van Gert m.b.t. het verschil tusse 16v en 18 V maken het me nu weer moeilijk. Kan iemand mij zeggen of genoemde types onder 18V vallen voorat ik de verkeerde aanschaf.
Alvast weer bedankt,
groet,
Paul
Re: afremmende deltaloc
De 6647 (32VA) is een veel gebruikte trafo bij de Delta Controller 6604.


Mvg,
Peter
Re: afremmende deltaloc
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: afremmende deltaloc
Mocht je eventueel tegen een 70 of 80 VA Titan of Temsi trafo aanlopen kun je deze ook gebruiken als voeding voor 2 delta-units. Scheelt altijd weer ruimte een trafo minder.