Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Modelbaan ontwerpen.

Gestart door Plqns maandag 20 maart 2023, 19:23:44

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Modelbaan ontwerpen.
Lid sinds: 2023

offline
Modelbaan ontwerpen.
Goedenavond,

Ik ben Remco Zuidweg, 14 jaar oud. Momenteel ben ik bezig het ontwerp van mijn eerste modelspoorbaan. Het ontwerp wil niet erg vlotten.
Mijn vraag aan jullie is; zou er iemand een ontwerp voor mij willen maken?

Zie deze video voor een plan hoe ik mijn baan er uit wil laten zien:

Zelf rijd ik met moderne treinen uit tijdperk VI

Als iemand tijd/zin heeft, graag een berichtje naar mij.

Alvast bedankt!

(hieronder mijn treintafel, met balk erboven)
Re: Modelbaan ontwerpen.
Lid sinds: 2023

offline
Re: Modelbaan ontwerpen.
Sorry, deze afbeelding vergeten  :D
Re: Modelbaan ontwerpen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Modelbaan ontwerpen.
Helaas ben je wel meer vergeten. Maar dat is niet erg we vragen er wel om.
Je hebt al een mooie tekening gemaakt van wat waarschijnlijk de afmetingen van de tafel moeten/kunnen worden. In eerdere posts in een ander topic heb je al verteld dat er een schuin dak is waar een balk overheen loopt.
En wat is dat grijze vierkant? Een kolom? Zo ja beton, hout of staal. Het is nogal massief met 50 x 50cm.

1)  Maak eenzelfde tekening van de vloeroppervlakte met daarin aangegeven de plaatsen waar ramen en deuren zich bevinden. Geef tevens aan of en waar verwarming en andere obstakels (meubels?) geplaatst zijn.
2)  Maak een tekening van de dwarsdoorsnede van de kamer volgens onderstaand voorbeeld. Geef de maten (lengtes) van de dunne lijnen aan plus eventuele andere obstakels (zie punt 1).
3)  Wat is je eigen lichaamslengte? Je bent 14 dus je zal nog wel wat groeien de vraag is natuurlijk hoeveel.
Remco.jpg

Geef altijd zoveel mogelijk informatie, beter veel te veel als iets te weinig. We verkopen die info echt niet. Wat we niet weten kunnen we ook geen rekening mee houden, dus jou verantwoordelijkheid.
Re: Modelbaan ontwerpen.
Lid sinds: 2023

offline
Re: Modelbaan ontwerpen.
Dat grijze vak is een gat in de tafel, de tafel staat al.
Er zitten geen obstakels in de weg voor de tafel.
Zelf ben ik ongeveer 160 cm.
Re: Modelbaan ontwerpen.
Beetje omgekeerde planning wat mij betreft: een tafel kun je het beste bouwen nadat je het sporenplan getekend hebt.
Je kunt de tafel nog wel aanpassen maar meestal laten mensen zich in hun ideeën erg beperken door de vorm die ze al bedacht hebben.
Natuurlijk is de beschikbare ruimte niet onbeperkt en moet je grenzen stellen. Fixeer je alleen niet teveel op deze tafel!

Groet,

Peter
Re: Modelbaan ontwerpen.
Lid sinds: 2023

offline
Re: Modelbaan ontwerpen.
Goed idee!
De tafel is 2 jaar geleden al gebouwd en toen wist ik nog niet dat ik zo'n professionele spoorbaan ging maken : )
Re: Modelbaan ontwerpen.
Lid sinds: 2023

offline
Re: Modelbaan ontwerpen.
Ondertussen ben ik toch al een eindje gekomen, dus niet persé meer nodig dat iemand wat voor mij ontwerpt.

Tips altijd welkom!
Re: Modelbaan ontwerpen.
Heb je al bedacht wat je wilt uitbeelden? Wil je een (kop)station, goederenoverslag, locomotiefonderhoudswerkplaats (BW)?
Re: Modelbaan ontwerpen.
Lid sinds: 2023

offline
Re: Modelbaan ontwerpen.
Nee eigenlijk niet, ik wil gewoon een berglandschap waar wat treinen in rondrijden, net als in de video hierboven.
Ook wil ik 1 station (3 sporen naast elkaar).
Ik wil de baan vooral zo zodat het lijkt alsof er veel verschillend spoor ligt, dit door middel van bruggen en tunnels.
Re: Modelbaan ontwerpen.
Lid sinds: 2023

offline
Re: Modelbaan ontwerpen.
Ondertussen is er wat voortgang geboekt.

Legenda:
- geel is hoger
- zwart lijntje moet nog doorgetrokken worden
Re: Modelbaan ontwerpen.
Ook al is het filmpje niet zo heel overzichtelijk, het is toch niet zo maar een verzameling rails. Het station staat centraal en heeft een correcte opbouw.
Henk (Lobomotion) herkende een dogbone, oftewel een hondenbot. Een dergelijke baan biedt de mogelijkheid dat treinen die het station verlaten, steeds uit dezelfde richting terug keren. Dat levert een realistisch treinverkeer op.
Dat is wel veel leuker dan gewoon rondjes rijden. Misschien toch goed daar eens naar te kijken! Via google (zoekterm dogbone layout) krijg je vast aardige indrukken.

Groet,

Peter
Re: Modelbaan ontwerpen.
Lid sinds: 2023

offline
Re: Modelbaan ontwerpen.
Een dogbone gaat denk ik niet lukken wegens ruimtetekort.

Weet iemand hoe ik deze ruimte nuttig kan gebruiken?
Re: Modelbaan ontwerpen.
Citaat van: Plqns op woensdag 22 maart 2023, 08:32:46Een dogbone gaat denk ik niet lukken wegens ruimtetekort.
Dat moet wel lukken in de ruimte die je in deze post het geplaatst.
Re: Modelbaan ontwerpen.
Lid sinds: 2023

offline
Re: Modelbaan ontwerpen.
Is het niet een beetje aan de kleinen kant?

Met veel moeite zou ik er misschien nog een stuk bij kunnen doen.
Re: Modelbaan ontwerpen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Modelbaan ontwerpen.
Het kan zeker maar kost wat meer inventiviteit. In ieder geval zit in het ontwerp wat je het laatst hebt gepresenteerd een grote makke.
1)  Wanneer een trein op de doorgaande sporen linksom rijdt (tegen de klok in). Is deze eeuwig daaraan verbonden. Er is geen weg uit meer. 2)  In deze cirkel rechtsom rijdend (met de klok mee) kunnen afslagen gekozen worden naar het station. Echter na het verlaten van het station komt de trein altijd linksom op de rondgaande baan terecht. En dat brengt je onmiddelijk terug naar mijn eerste punt.
Re: Modelbaan ontwerpen.
Lid sinds: 2023

offline
Re: Modelbaan ontwerpen.
Aan de wiissels ertussen moest nog wat geknutseld worden, maar bedankt voor uw tips.
Re: Modelbaan ontwerpen.
Lid sinds: 2016

offline
Re: Modelbaan ontwerpen.
Als je eenmaal linksom in de 2 buitenbanen bent, kun je niet meer terug naar je station.
Of je moet achteruit rijden.

Jos
Re: Modelbaan ontwerpen.
Lid sinds: 2023

offline
Re: Modelbaan ontwerpen.
 :thumbup: , wordt aan gewerkt.