Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Baanplan 3 sporen met bochtwissels

Gestart door David ÖBB woensdag 12 april 2023, 16:53:08

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baanplan 3 sporen met bochtwissels
Hallo allemaal,

De paashaas heeft voor de dochter een Marklin My World - ICE set gebracht.

Nu moet ik zeggen dat ik in die paar dagen wel 'fan' ben geworden van de C-rails, met name het simpele op- en afbreken ervan.

Ik ben van plan om een 2e baan aan te leggen in C-rail (dewelke we dan geregeld kunnen aanpassen).

Graag opteer ik om te starten voor een ovaal met 3 sporen zodat ook mijn ICE2 ook mooi door de bocht vloeit.

De éne bochtkant zijn gewoon sporen in radius 1,2 en 3 (dit laatste dus vooral voor de ICE2). Bij de andere bocht, wil ik gebruik maken van bochtwissels.
Op het forum heb ik een plan gevonden: 3 bochten met wissels - https://wiki.3rail.nl/index.php?title=Bestand:3_bochten_met_wissels.jpg

Echter vooraleer ik een hoop c-rails ga bestellen, heb ik het plan eens nagemaakt in Anyrail, maar volgens het programma past dit niet 100%.

Er zijn 3 plekken waar er geen perfecte aansluiting is.

Mijn vraag is of dit toch zal werken. Bij de M en K rails kon je een beetje 'wringen', maar de C-rail klikt echt vast.

Alvast bedankt.



Re: Baanplan 3 sporen met bochtwissels
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Baanplan 3 sporen met bochtwissels
Je hebt 3 parallelle bogen met hart-op-hart afstand van 77,7 mm (24130, 24230 en 24330).
Daarin verleg je boogwissels, zoals gebeurt bij voorbeeld 6 van C-rails Standaard Boogwissels in de 3rail wiki,
dus zoals hier (maar dan gespiegeld over het midden):


Maar op de manier waarop je het in Anyrail tekent, klopt het niet meer.

Wat klopt er niet meer:
1. de hart op hart afstand tussen de sporen klopt niet
2. het midden van het buitenste spoor zit niet middenboven (zie rode pijl in bijlage)

Conclusie:
3. de korte stukjes tussen de boogwissels kloppen niet
4. de bogen aan de zijkant/onderkant dragen een ander nummer dan op jouw tekening
Re: Baanplan 3 sporen met bochtwissels
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Baanplan 3 sporen met bochtwissels
Nee, dit soort afwijkingen kunnen niet met C-rail. In de 3rail wiki staat een artikel "C-Rail Geometrie" en een artikel "C-Rail Deeloplossingen. Daar vind je allerlei voorbeelden hoe je meegebogen wissels kunt gebruiken. Je hebt er al eentje gevonden, maar doordat je hem niet goed hebt ingevoerd in Anyrail, klopt het niet.

Verder nog een tip: vermijd slingers waarbij een R1-bocht (dat wil zeggen, een 24130. 24115, 24107, 24671 of 24672) direct tegen een tegengestelde bocht ligt, zeker als één of beide bochten deel uitmaken van een wissel. Het rijden over zo'n traject levert een enigszins vergrote kans op ontsporingen op. Het ziet er ook niet zo mooi uit als een trein zo slingert, maar of je dat erg vindt, is een kwestie van smaak. Bij korte locs en wagonnetjes vind ik het persoonlijk nog wel meevallen. Desalniettemin heb ik sinds een jaar na mijn herstart geen R1 meer op mijn baan.


Omdat zelfs de buitenbocht van de meegebogen wissels 24671/672 nog R1 is, heb ik nog een extra voorbeeld. Dankzij de slanke meegebogen wissels 24771/772 is de buitenbocht perfect R3 en er zijn geen rechte passtukjes nodig.

Een wisselstraat in een bocht van 180 graden met 3 sporen, de buitenbocht overal R3.png


Re: Baanplan 3 sporen met bochtwissels
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Baanplan 3 sporen met bochtwissels
 @citaat

Ik zie nu pas dat er bij dit voorbeeld voor twee van de 315's geen ruimte is voor het binnenste baanbermdeel. Gelukkig is dat afneembaar. Ik denk dat het dan wel past, maar ik zou het eigenlijk eens moeten neerleggen om daar zeker van te zijn. Misschien wringt het nog een klein beetje.

Een wisselstraat in een bocht van 180 graden met 3 sporen, de buitenbocht overal R3- er is te weinig ruimte voor het buitenste baanbermdeel van 2 van de 315's.png
Re: Baanplan 3 sporen met bochtwissels
@Jan22 : hartelijk dank ! Ik had mij inderdaad vergist van tussenstuk, maar had het zelf niet door.


@speeltmettreintjes: Ook u bedankt voor de tips. Ik ga de wissels vlak na de bocht eruit laten. Uw laatste voorstel waarbij de hele bocht radius 3 is, vind ik nog een beter voorstel. Dit maakt het geheel veel vloeiender en mooier ogen. Voorlopig slaag ik er nog wel niet in om op het rechte stuk van het buitenste naar het middelste spoor te geraken met de standaardwissels 24611/24612. Dit wil niet mooi aansluiten. Tussen het middelste en binnenste spoor lukt dit wel. Wat zou ik hier over het hoofd zien ?
Re: Baanplan 3 sporen met bochtwissels
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Baanplan 3 sporen met bochtwissels
Citaat van: David ÖBB op donderdag 13 april 2023, 01:58:45Ik ga de wissels vlak na de bocht eruit laten. Uw laatste voorstel waarbij de hele bocht radius 3 is, vind ik nog een beter voorstel. Dit maakt het geheel veel vloeiender en mooier ogen.
Vind ik ook. Omdat je met 3 parallelsporen door de bocht wilt, kan dat met R1 in de binnenbocht en R3 in de buitenbocht. Daarna is het zaak om er wissels er in te passen zodat de treinen de gewenste veranderingen van spoor kunnen bereiken. Korte rechte passtukjes in een bocht vind ik niet mooi, die probeer ik bij het ontwerpen te vermijden. Lukt niet altijd, maar vaak ook wel, en daarbij krijg je vanzelf een wat grotere radius.

Citaat van: David ÖBB op donderdag 13 april 2023, 01:58:45Voorlopig slaag ik er nog wel niet in om op het rechte stuk van het buitenste naar het middelste spoor te geraken met de standaardwissels 24611/24612. Dit wil niet mooi aansluiten. Tussen het middelste en binnenste spoor lukt dit wel. Wat zou ik hier over het hoofd zien ?

Om bij drie parallelsporen alle veranderingen van spoor mogelijk te maken, in beide richtingen, zijn er 8 wissels nodig. Het voorbeeld dat ik had gegeven heeft er al 8. Van elk van de 3 sporen aan de bovenkant zijn alle 3 de sporen aan de voorkant bereikbaar en vice versa. Waarom zou je nogmaals van het buitenste naar het middelste spoor willen?

Citaat van: speeltmettreintjes op woensdag 12 april 2023, 21:24:04Ik zie nu pas dat er bij dit voorbeeld voor twee van de 315's geen ruimte is voor het binnenste baanbermdeel. Gelukkig is dat afneembaar. Ik denk dat het dan wel past, maar ik zou het eigenlijk eens moeten neerleggen om daar zeker van te zijn. Misschien wringt het nog een klein beetje.
Ik heb het inmiddels uitgeprobeerd en het past prima. Inderdaad wringt het iets, maar het is slechts een afwijking van 1,25 mm en daar merk je nauwelijks iets van. En tegen mijn verwachting in kunnen de baanbermdelen van de omcirkelde 315's gewoon blijven zitten.

Voor het geval je nog wat meer mogelijkheden zoekt, zo kan het ook:
Wisselstraat van 3 naar 3 met allerlei verschillende wissels.png

Persoonlijk vind ik de vorige wisselstraat iets mooier, maar als je genoeg rails hebt, kun je zelf tezijnertijd uitproberen wat jou beter bevalt. Bovendien moet je natuurlijk nog maar zien hoe het uitkomt bij de rest van het baanontwerp.


Re: Baanplan 3 sporen met bochtwissels
Citaat van: speeltmettreintjes op donderdag 13 april 2023, 10:55:18Om bij drie parallelsporen alle veranderingen van spoor mogelijk te maken, in beide richtingen, zijn er 8 wissels nodig. Het voorbeeld dat ik had gegeven heeft er al 8. Van elk van de 3 sporen aan de bovenkant zijn alle 3 de sporen aan de voorkant bereikbaar en vice versa. Waarom zou je nogmaals van het buitenste naar het middelste spoor willen?

Eigenlijk heeft u gelijk. Van het buitenste naar het middelste is niet echt nodig gezien dit in de bochten toch al kan. En de buitenste is toch voornamelijk bedoeld voor de ICE2 die daar dan ook blijft rijden. In een kleinere radius oogt het niet zo natuurlijk.

Citaat van: speeltmettreintjes op woensdag 12 april 2023, 21:24:04Ik heb het inmiddels uitgeprobeerd en het past prima. Inderdaad wringt het iets, maar het is slechts een afwijking van 1,25 mm en daar merk je nauwelijks iets van. En tegen mijn verwachting in kunnen de baanbermdelen van de omcirkelde 315's gewoon blijven zitten..

Hartelijk dank dat u dat heeft uitgeprobeerd !

Nu ben ik zeker, dit wordt het !


Toch wel een fantastisch forum. Zeer fijn om te kijken hoe iedereen elkaar helpt op dit forum. Voor alles vinden jullie een oplossing  :) 
Dat neemt de drempel weg voor beginnende spoorders om wat te experimenteren (ik bestempel mezelf als beginnend aangezien ik vroeger altijd een simpel ovaaltje met 1 rangeerspoortje had :) )

1000x dank !
Re: Baanplan 3 sporen met bochtwissels
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Baanplan 3 sporen met bochtwissels
Als ik jullie dialoog goed begrijp dan bieden de 2 engelsmannen niets extra omdat je al vanaf elk spoor op het andere kunt komen
(met behulp van alleen de boogwissels) ?
Re: Baanplan 3 sporen met bochtwissels
Klopt. Vanuit elk spoor kan ik naar 1 van de 2 andere sporen met behulp van de boogwissels. Ik heb nog wat geëxperimenteerd, maar tussen het middelste en buitenste rechte spoor lukte het niet deze perfect te verbinden. (Dit ging wel in de eerste versie met de rechte stukjes, maar mijn voorkeur gaat wel uit naar de boog volledig in radius 3)