Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Viesssmann sein aan LS Digital Switch Controle 8

Gestart door Jean zaterdag 18 maart 2023, 14:15:46

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Viesssmann sein aan LS Digital Switch Controle 8
Hallo,
Ik heb een Viessmann licht voorsein 4010 en een bloksein 4011 aangesloten op een LS Digital Switch Controle 8. In totaal heb ik 6 van deze SC8 in gebruik. Het bloksein is aangesloten op uitgang 2 van de  3e SC8. Omdat deze Switch Control 8 uitgangen heeft, heeft deze uitgang heeft derhalve adres 18 (8 + 8 + 2 = 18). De twee draden met de weerstandjes van het sein zijn aangesloten op poorten 1 en 2 van deze uitgang en het draadje met de diode is aangesloten op poort 0, zeg maar de gemeenschappelijke retour. Alles aangesloten dus geheel conform de handleiding van Viessmann. Het probleem echter is dat de LED's van het sein niet branden. Nu weet ik inmiddels dat ik daarvoor van deze uitgang enkele CV's moet aanpassen. CV200 (schakelduur) op 5, CV230 (fase-offset) op 20 en CV 232 (van adres 18) op 10. Deze laatste maakt dat de SC8 herkent dat hier een lichtsein met LED's is aangesloten. De CV's aanpassen kan ik in de Central Station 2 doen. Helaas echter lukt het op één of andere manier wel om de CV's in de CS2 op te slaan, zodat die ook vastgehouden worden, maar niet om deze over te dragen aan uitgang 2 van SC8 nummer 3. De LED's blijven dus gedoofd, maar lichten wel kort op als ik een schakelbevel geef. M.a.w. deze uitgang blijft zich gedragen als een uitgang die een wissel moet schakelen. Dit is de standaard instelling van alle uitgangen van de SC8 af fabriek. Heeft iemand ervaring met het overzetten van CV's naar een schakeldecoder en dan liefst uiteraard van een CS2 naar een LS Digital SC8? Zou heel dankbaar zijn als iemand een oplossing van dit probleem kan aandragen.
Vriendelijke groet,
Jean
Re: Viesssmann sein aan LS Digital Switch Controle 8
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Viesssmann sein aan LS Digital Switch Controle 8
Klinkt als: de switch "werkt" voor een wissel, voor een sein zal je een instelling moeten hebben die continu spanning geeft.

Groet, Anne W
Re: Viesssmann sein aan LS Digital Switch Controle 8
Hallo Anne,

Klopt !! Helemaal met je eens. Alleen is de vraag hoe ik dat moet instellen. Ik neem aan dat dan één of andere CV aangepast moet worden. De vraag is dan: welke?
Groet,
Jean
Re: Viesssmann sein aan LS Digital Switch Controle 8
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Viesssmann sein aan LS Digital Switch Controle 8
Even de handleiding lezen dus, dat staat daar wel in genoemd. En dat zul je zelf moeten doen, op pagina 32 worden CV231-238 genoemd, maar op pagina 33, 34, 35 en 36 wordt aangegeven welke waarde bij welk type sein hoort.
Re: Viesssmann sein aan LS Digital Switch Controle 8
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Viesssmann sein aan LS Digital Switch Controle 8
Beste Jean, ik kan goed logisch nadenken, maar daar houdt het wel mee op, lezen en toepassen van de handleiding zal de oplossing wel zijn.

Groet, Anne W
Re: Viesssmann sein aan LS Digital Switch Controle 8
Hallo allemaal.
Wellicht dan toch even ter toelichting en zoals ik in mijn eerste bericht aangaf: in de handleiding had ik gelezen dat de volgende CV's aangepast moesten worden. CV 200 (schakelduur) op 5, CV 230 fase-offset (zoals beschreven op pag. 20 van de handleiding) op 20, CV 232 voor een DB bloksein op 10 (conform tabel op pag. 29 en zoals op pag. 28 beschreven voor uitgang 4 - licht voorsein) en CV 200 schakelduur op 5 (zoals op pag. 27 beschreven voor uitgang 5 - Der Ausgang 5 ist hier in diesem Schaubild mit einem einbegriffenem Signal belastet, hier sollten die Einstellung der CV 200 auch auf 5 eingestellt sein).
Maar bij deze laatste betreft het, in de handleiding, een armsein. Om het armpje te bewegen kan ik me voorstellen dat er een korte schakelimpuls nodig is. Maar er zal toch ook een continue stroom naar het licht van dit armsein moeten gaan. Zo ook dus naar het licht van mijn lichtsein. Zie ik iets over het hoofd? Is er dan nog een extra CV dat ik moet aanpassen om die continue stroom naar het sein te sturen?
Met vriendelijke groet,
Jean

Re: Viesssmann sein aan LS Digital Switch Controle 8
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Viesssmann sein aan LS Digital Switch Controle 8
De lamp van een Viessmann armsein heeft altijd voeding want het is er maar één die als het donker is altijd brandt.

Groet, Anne W
Re: Viesssmann sein aan LS Digital Switch Controle 8
Ben het helemaal met je eens Anne. Nu heb ik de handleiding van de LS Digital SC8 nog wel 5x bestudeerd, maar ik kan nergens ontdekken welke CV ik moet aanpassen en naar welke waarde om op de betreffende uitgang een continue stroom te krijgen. Misschien lees ik toch nog ergens overheen. Dus als jij het weet hoor ik het graag van je.
Met vriendelijke groet,
Jean
Re: Viesssmann sein aan LS Digital Switch Controle 8
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Viesssmann sein aan LS Digital Switch Controle 8
Ik had de lampen van de armseinen op een andere trafo......

Groet, Anne W