Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Verschil in functies bij Marklin /Trix model

Gestart door Hansw vrijdag 17 maart 2023, 19:38:24

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Verschil in functies bij Marklin /Trix model
Beste,  het valt mij op dat bij uitgave van dezelfde loc , de functie volgorde  afwijkt tussen het Marklin model en Trix  model

Als voorbeeld heb ik een youtube fimpje bijgevoegd van stoomlok 844    TRIX nr 25984  en Marklin 37984

Bij de TRiX loc geeft de functie F26 het cabine gesprek weer bij de Marklin is dit functie F19 

   

Mvg Hans
Re: Verschil in functies bij Marklin /Trix model
Ik heb beide handleidingen met elkaar vergeleken en daarin zie ik dat de functie allemaal hetzelfde zijn.
Echter heeft de Marklin versie MFX+ waardoor er een extra functie is voor het remgeluid op F15.
Daardoor verspringen de functie na f16 een plek verder.

En deze loc heeft meerdere functies met een cabine gesprek. Bij de Marklin versie op F19, F27 en F31. Bij de Trix versie op F18. F26 en F30.

Re: Verschil in functies bij Marklin /Trix model
Beste Timjoo, bedankt voor het uitzoeken dat had ik over het hoofd gezien.
Ik zie nu inderdaad dat Marklin 31 functies aangeeft en TRIX 30 functies

Mvg Hans
Re: Verschil in functies bij Marklin /Trix model
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Verschil in functies bij Marklin /Trix model
Dus drie F-toetsen voor een cabine gesprek. Wat mij dan interesseert is of dat drie maal hetzelfde gesprek is of wordt er elke keer wat anders besproken. Want het is een USA lok en daar wordt nogal wat heen en weer geluld tussen de machinist en de verkeersleiding. Lijkt een beetje op een vliegveld zeg maar. In de USA heeft men nog wel eens de neiging om het geheel wat te overdrijven, vooral wanneer de workers union een woordje mee mag spreken. Daarom is het daar niet voldoende dat een sein op veilig staat. De machinist moet (per radio) toestemming krijgen van de verkeersleiding voordat hij de trein in beweging mag zetten.

We weten allemaal dat op een stoomlok twee man personeel zit, een machinist en een stoker. Of in het Engels een 'driver' en een 'engineer'. In de USA geldt dat niet alleen voor stoomloks maar ook voor diesel en zelfs Eloks. Volledig overbodig maar zo is het nu eenmaal door de railwayworkers union geëist.
Re: Verschil in functies bij Marklin /Trix model
Het zijn  3 verschillende gespreken die eigenlijk nergens overgaan  :-)  :-).

Over dat ze een stad binnenkomen en de fluit moeten gebruiken om aan te kondigen dat ze er aan komen.
Een gesprek tussen Rick en Curtis over hoe mooi het is in de vallei met deze trein te rijden.
En dat er meer kolen op het vuur moet maar dat Rick zegt dat het een olie gestookte loc is.
Re: Verschil in functies bij Marklin /Trix model
Pfff... Serieus? Ik heb al niet zoveel met geluidjes die uit mijn treintjes komen. Maar dit!? Een cabinegesprek: Wat een onzin.

Moest ik even kwijt...

Peter
Re: Verschil in functies bij Marklin /Trix model
Citaat van: BlikkenTinus op zondag 19 maart 2023, 00:46:51Ik heb al niet zoveel met geluidjes die uit mijn treintjes komen. Maar dit!? Een cabinegesprek: Wat een onzin.
Je hoeft het niet aan te zetten hè ;)
Re: Verschil in functies bij Marklin /Trix model
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Verschil in functies bij Marklin /Trix model
Dat is waar, je hoeft het niet aan te zetten. Maar wat is de toegevoegde waarde van dergelijke onbenullige gesprekjes wanneer er ook een zinnig gesprek had kunnen worden opgenomen?
Bijvoorbeeld over de oliestook. Door wie word dat gesprek gevoerd? Mijn gezond verstand zegt dan de machinist met de stoker. En indien één van die twee dat niet al wist is dat incompetentie. Je hoeft maar één keer naar de tender te kijken en je weet het al. Dus dat is volslagen onzinnig gebrabbel. En dat zegt weliswaar niet alles maar wel veel over de professionaliteit bij Märklin.
Re: Verschil in functies bij Marklin /Trix model
En wat het niet exact hetzelfde zijn van de functies bij een Trix en een Märklin ontgaat mij al helemaal... En o ja, ik hoop dat je dat ook gezien hebt, er zijn nog verschillen, de sleper bijvoorbeeld  ;) Is het nu al komkommertijd?