Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Eerste baan vragen (ringleiding en wissels)

Gestart door NitroMan woensdag 15 maart 2023, 20:36:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Eerste baan vragen (ringleiding en wissels)
Goedenavond,

Mijn eerste baan ligt inmiddels, het is een kleine baan van 2,25 bij 1 meter in H0. Ik stuur het geheel aan nu met een MS2, heb al wel 2 audio kabels onder de houtentafel gelegd als begin voor de ringleiding. Eerste vraag is kan je de ringleiding door met behulp van Marklin platte steekhulzen van stroom voorzien of kan je beter solderen?
Tweede is omtrent wissels, liggen er totaal 12 waarvan 2 nu met een eigen decoder, rest nog handmatig. Raden jullie aan om elke wissel met een eigen decoder uit te rusten of met Marklin M83 decoders te gaan werken? Hoor het graag, uiteraard zijn tips altijd welkom!
Re: Eerste baan vragen (ringleiding en wissels)
Hoi Nitroman,

Ook ik werk met boxkabels in 2 diktes. Ik gebruikte eerst de platte steekhulzen, maar ik heb inmiddels meer vertrouwen in solderen. Om zaken toch nog af en toe los te kunnen maken gebruik ik op de verdeelpunten Wago-klemmen.

De keuze tussen onderbouwdecoders per wissel of M83 voor 4 wissels is lastiger. Puur financieel ben je met een M83 goedkoper uit. Maar qua gemak kan niets op tegen die onderbouwdecoders, dat maakt de c-rail zo fijn. En je hebt geen draden! Ik heb er ivm lastige bereikbaarheid uiteindelijk voor gekozen al mijn wissels te voorzien van onderbouwdecoders. Ik heb een deel tweedehands gekocht, nieuw zijn ze wel erg duur. En die mfx-functionaliteit is eigenlijk voor wissels niet echt nodig. Je verandert zo'n adres normaal toch niet meer. Er zullen mede-forummers gaan zeggen dat je de dure digitale stroom niet moet gebruiken om wissels te bedienen. Ik vind dat wel reuze meevallen. Een centrale (of een besturingsprogramma) schakelt nooit meer dan 1 wissel tegelijk. Dus je treinen merken er weinig van. Bij de modernere onderbouwdecoders kun je ook nog de wissellantaarn er op aansluiten en schakelen.

Kies je voor gemak en zijn de kosten minder van belang dan zijn onderbouwdecoders ideaal.

Veel succes bij de keuzes en veel plezier met deze mooie hobby,

Paul
Re: Eerste baan vragen (ringleiding en wissels)
Goedemorgen Tom,

Dank voor de duidelijke en uitgebreide reactie, hier kan ik zeker wat mee! Wat is zijn jouw ervaringen met de aandrijvingen 74490 / 91 lees namelijk dat deze regelmatig stuk gaan? Ook een verhaal dat decoders juist wissels kunnen laten doorbranden? Ik heb een kleine baan die nooit uren achter elkaar zou rijden, als ik klaar ben haal ik altijd de stroom er weer af.
Re: Eerste baan vragen (ringleiding en wissels)
Hoi Nitroman,

Daar heb ik nog geen ervaringen mee, ik ben onze baan nog aan het opbouwen.

Mocht je nog niet alle aandrijvingen gekocht hebben, dan zou ik je zeker ook nog de oplossing van Viessmann willen adviseren. Namelijk een aandrijving plus onderbouwdecoder. Die aandrijving is echter niet met spoelen, dus geen klik-klak, maar met een motortje (een spindel), waardoor het wissel heel mooi en langzaam omgaat.
Artikelnummer is meen ik 4568 (voorheen 4558)

https://viessmann-modell.com/sortiment/elektronik/elektronik-mechanik/2625/h0-motorischer-weichenantrieb-fuer-maerklin/trix-c-gleis-ersetzt-4558?number=4568

Als ik dat vooraf had geweten, was ik waarschijnlijk voor Viessmann gegaan.

Fijne dag,

Paul (en niet Tom, dat is mijn zoon)
Re: Eerste baan vragen (ringleiding en wissels)
Dat decoders de wisselaandrijvingen laten doorbranden, zou ik met een korrel zout nemen. Bij de moderne decoders is de duur van de schakelpuls instelbaar. En die zal niet langer zijn dan de handmatige druk op de knop.
Wel zijn de standaard Märklin aandrijvingen kwetsbaar, storingsgevoelig.
De Viessmann-motoren zijn beter, maar ook heel duur!
Het beste alternatief voor de portemonnee en tevens zeer betrouwbaar is aandrijving met servo's. Het vergt wat extra geknutsel en een andere decoder, namelijk een om servo's aan te sturen.
De totale kosten per wissel komen gemiddeld genomen op 7,50 tot 10,00 euro. Ik ben er blij mee.

Groet,

Peter
Re: Eerste baan vragen (ringleiding en wissels)
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Eerste baan vragen (ringleiding en wissels)
Mijn eerste baantje na mijn herstart was klein. Los op de vloer, geen decoders en geen ringleiding want voor een klein baantje is dat helemaal niet nodig. Kort na de start een paar keer uitgebreid, meer wissels, aandrijvingen 74491 en inbouwdecoders 74461, simpelweg omdat ik de m 83 niet kende. Net als jij had ik een MS 2 met aansluitbox en 36 VA voeding. Met inmiddels 20 wissels waarvan 16 met inbouwdecoder en 40 m rails werkte het nog steeds prima zonder ringleidingen. Die inbouwdecoders gebruiken weliswaar wat stroom, maar er was nog meer dan genoeg over om 4 treinen te laten rijden en dan ook nog zo af en toe eens een wissel te schakelen.

Pas daarna ben ik me gaan verdiepen in andere decoders. De reden? Ik wilde een paar ontkoppelrails digitaal schakelen en daarvoor had Märklin geen inbouwdecoders. Zo kwam ik uit bij de m 83. Twee gekocht, één voor een paar ontkoppelrails en een driewegwissel en een tweede voor een aantal gewone wissels. En aangezien ik die m 83's ook gewoon met digitale stroom wilde voeden, besloot ik eindelijk ook maar eens ringleidingen aan te leggen. Omdat ik mijn vloerbaan nog wel eens wil veranderen, wilde ik niet solderen, dus koos ik voor de Märklin steekhulzen. Bij latere uitbreidingen ben ik overigens overgestapt op  Vogt steekhulzen 3760a.67. Zelfde maat maar goedkoper. De aftakkingen van de ringleidingen heb ik die eerste keer gesoldeerd, tegenwoordig gebruik ik Wago klemmen. Bijvoorbeeld een 5-voudige, 2 voor de ringleiding, 1 voor een m 83 en 2 voor de voeding van de rails, waar ik dan per aftakking tot zo'n 6 in elkaar gedraaide dunne draadjes stop. Het meeste werk was nog wel het priegelwerk om met een platbektang de steekhulzen aan de dunne draadjes te zetten. Een speciale krimptang is natuurlijk veel gemakkelijker, maar die heb ik niet. Daarna de steekhulzen op de raillipjes schuiven en stevig knijpen zodat ze niet zomaar los schieten. Of het lipje iets krom buigen want dan klemt het ook beter.

De m 83's bleken iets minder stroom te trekken dan inbouwdecoders. Dat was mooi, maar het scheelt niet zo veel dat ik het de moeite vond om ze allemaal te vervangen. En het is inderdaad heel gemakkelijk dat bij het wijzigen van de baan voor de inbouwdecoders geen draadjes getrokken hoeven te worden. Een groter voordeel van m 83's is de mogelijkheid om op één adres twéé wissels aan te sluiten. Bij het schakelen loopt er dan natuurlijk ook twee keer zoveel stroom, maar zelfs dat bleek nog geen probleem met de 1,9 A die ik ter beschikking had. Misschien vraag je je af waarom je twee wissels tegelijk zou willen schakelen? Wel, ten eerste kun je daardoor meer wissels per decoder schakelen, dat maakt het goedkoper. Ten tweede horen wissels in bepaalde gevallen logisch bij elkaar, zodat altijd gelijk omzetten wel zo veilig is:

Een paar overloopwissels.png

Sindsdien heb ik nog één keer een uitbreidingsset 24802 met digitale wissels (en inbouwdecoders) gekocht, daarna alleen nog maar m 83's. Mijn baan is stevig gegroeid, imiddels zit ik op 12. Voor een baan die niet vaak aangepast wordt, vind ik inbouwdecoders onnodig duur. En hoewel mijn baan nog steeds los op de vloer ligt, wijzig ik hem niet vaak meer dus dat het meer tijd kost om de draadjes van een paar m 83's anders aan te sluiten, vind ik niet erg.
Re: Eerste baan vragen (ringleiding en wissels)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Eerste baan vragen (ringleiding en wissels)
Citaat van: speeltmettreintjes op donderdag 16 maart 2023, 14:14:10Ik wilde een paar ontkoppelrails digitaal schakelen en daarvoor had Märklin geen inbouwdecoders

Als ik deze tekst lees:
Wissel decoder

CiteerEen wisseldecoder (magneetartikeldecoder) is hoofdzakelijk bedoeld voor het aansturen van wissels, (arm)seinen met elektromagnetische aandrijving of ontkoppelrails. Men noemt het een decoder omdat deze net als een locdecoder reageert op commando's van een digitaal systeem.

De meeste wisseldecoders kunnen vier gewone wissels / seinen aansturen. In plaats van één gewone wissel kunnen er ook twee ontkoppelrails bediend worden.

dan begrijp ik er dit van:

  • Een wissel decoder is geen inbouw decoder
  • Er bestaan wissels met inbouw decoders, maar er bestaan geen ontkoppelrails met inbouw decoders

Klopt dat?
Re: Eerste baan vragen (ringleiding en wissels)
een wisseldecoder kan ingebouwd zijn (geen draden) maar de meeste forumleden hebben een los kastje wegens dat deze per wisselaansturing goedkoper zijn. Er moet dan wel aansluiting op een centrale zijn.

De spoel in een ontkoppelrail heeft geen plaats voor inbouw, dat wordt dus ook een kastje en dat mag dezelfde zijn als voor de wissels.
Re: Eerste baan vragen (ringleiding en wissels)
Even een korte aanvulling op de bijdrage van Wim.
Zo'n decoderkastje wordt niet op de centrale aangesloten, maar gewoon op de ringleiding. Op de centrale wordt eigenlijk niets aangesloten, behalve de S88 terugmelders.

Je kunt er wel voor kiezen om zo'n decoderkastje een aparte voeding te geven voor het daadwerkelijk schakelen van de wissels, dan gebruik je daarvoor niet de "dure digitale spanning" van de ringleiding. Dan is het dus eigenlijk een relais. De centrale geeft via de ringleiding het commando door aan het decoderkastje. In het decoderkastje gaat een schakelaar om, die het secundaire circuit sluit om daadwerkelijk de aandrijving aan te sturen. Het secundaire circuit is dan aangesloten op een aparte voeding.

Om een ontkoppelrail digitaal te bedienen gebruik je inderdaad zo'n decoderkastje, in Märklin termen is dat de M83. Je kunt er 4 wissels of 8 ontkoppelrails mee aansturen.

Ik heb hier of op het Stummiforum wel een keer een bijdrage gezien van iemand die toch onderbouwdecoders heeft gebruikt voor ontkoppelrails. Maar dat ging volgens hem alleen met de eerste generatie, dus de 74460.

Fijne avond,

Paul
Re: Eerste baan vragen (ringleiding en wissels)
Lid sinds: 2021

Alles gaat op stoom

offline
Re: Eerste baan vragen (ringleiding en wissels)
Wederom duikt de ringleiding hier op. Zelf zou ik nooit een ringleiding toepassen, maar een sternet net zoals thuis.
Re: Eerste baan vragen (ringleiding en wissels)
Ringleiding of ster. Ik bedoelde alleen dat je op de centrale niets aansluit (behalve S88) en dat de rest op de digitale rijstroom is aangesloten. En dat kan een ring zijn of een ster, of gewoon vanuit de rails, bij een kleine baan.
Re: Eerste baan vragen (ringleiding en wissels)
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Eerste baan vragen (ringleiding en wissels)
Hi allemaal,

De meeste weten niet wat een (open of gesloten) ringleiding is.
Kan inderdaad ook een ster zijn.
Op mijn baan is een "echte" ring maar er komt ook een soort van "ster" die door alle modules loopt waar hij vertakt wordt.
Zie de mijne hier

groet
Harald
Re: Eerste baan vragen (ringleiding en wissels)
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Eerste baan vragen (ringleiding en wissels)
Dag Max.

Citaat van: NitroMan op woensdag 15 maart 2023, 20:36:36Eerste vraag is kan je de ringleiding door met behulp van Marklin platte steekhulzen van stroom voorzien of kan je beter solderen?

Het is niet aan te raden om soldeerverbindingen onder de modelbaan te maken. Onhandig en (levens) gevaarlijk!  :warning:
Investeer in schroef- en/of veerklemmen en pas adereindhulsen toe bij soepel draad :wink:
Weet dat het bij eventueel storing zoeken handig is om bedrading los te kunnen halen  :idea:

Groeten,

Erik.
Re: Eerste baan vragen (ringleiding en wissels)
Aan de rails kun je prima draden solderen. Werkt net zo (of betrouwbaarder) als die krimp stekkers.

Verbindingen aan een ringleiding ,ik soldeer ze op een verdeelstuk(soldeerplint), maar die schroef verdelers is ook niets mis mee.

Mvg Robin
Re: Eerste baan vragen (ringleiding en wissels)
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Eerste baan vragen (ringleiding en wissels)
Citaat van: Nieuwenhuis op woensdag 29 maart 2023, 19:59:58Het is niet aan te raden om soldeerverbindingen onder de modelbaan te maken. Onhandig en (levens) gevaarlijk!  :warning:
Investeer in schroef- en/of veerklemmen en pas adereindhulsen toe bij soepel draad :wink:
Weet dat het bij eventueel storing zoeken handig is om bedrading los te kunnen halen  :idea:
Wanneer je geen ervaring hebt in solderen zal ik het zeker niet aanraden om boven je hoofd te solderen. Levensgevaarlijk is echter sterk overdreven. Het gevaar bestaat er uit dat druppels vloeiende tin omlaagvallen en als je daar dan onderligt kan dat behoorlijk au doen.
Soldeerverbindingen zijn wel de meest betrouwbare verbindingen (mits goed gemaakt). Ongevoelig voor corrosie en trillingen.

Het advies van adereindhulsen is een heel goed en helaas vaak in de wind geslagen advies. Adereindhulsen zorgen voor een degelijke vaste verbinding, zeker in kroonstenen en andere schroefverbindingen. Wanneer je die niet gebruikt is de kans dat de vele kleine adertjes van een litze beschadigen en afbreken. Daardoor wordt het elektrisch contact van de verbinding ernstig verzwakt wat warmteontwikkeling en in het ernstigste geval brand kan veroorzaken. Dat doet ook au, weliswaar niet fysiek maar toch mentaal en misschien in je portemonee.

De laatste opmerking is helemaal waar maar alle bovengenoemde verbindingen kun je loshalen wanneer deze op de juiste manier gemaakt zijn. Dus dat hoeft helemaal geen beperking of criterium te zijn.
Zelf soldeer ik bijna alle verbindingen omdat ik dat het prettigst vind werken. Wat jij gaat doen is helemaal jouw keuze. Indien je daar helemaal geen ervaring mee hebt raad ik je aan een proefplankje te maken waarop je de diverse mogelijkheden kunt uitproberen. Dat hoeft niet groot te zijn, dat hoeft niet luxe te zijn, gewoon een rest stukje hout, een paar draden, een kroonsteentje etc,
Re: Eerste baan vragen (ringleiding en wissels)
Goedemorgen,

Dank voor de reacties, inmiddels ben ik weer wat verder met kennis opdoen en heb het volgende opzetje gemaakt. Powerbox direct naar Marklin verdeelplaat 72090 en vanaf daar met stekkertjes met steekhulzen naar de rails toe. Op de kop van de verdeelplaat wil de verbinding maken met mijn M83 decoders. Zie onderstaand schema. Gr. Max

https://postimg.cc/D4ckstG2
Re: Eerste baan vragen (ringleiding en wissels)
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Eerste baan vragen (ringleiding en wissels)
Citaat van: Nieuwenhuis op woensdag 29 maart 2023, 19:59:58Het is niet aan te raden om soldeerverbindingen onder de modelbaan te maken. Onhandig en (levens) gevaarlijk!  :warning:

Wat een onzin.
Uiteraard wel oppassen want het is heet.

Citaat van: Lobomotion69 op donderdag 30 maart 2023, 03:26:43Levensgevaarlijk is echter sterk overdreven. 
Soldeerverbindingen zijn wel de meest betrouwbare verbindingen .......
Het advies van adereindhulsen is een heel goed .........
Adereindhulsen zorgen voor een degelijke vaste verbinding, .....

 :thumbup:  :thumbup:

Zelf soldeer ik bijna alles behalve aan decoders, coders en printjes die van kroonsteentjes zijn voorzien.
Zelf gemaakte printjes zijn dan ook van schoefjes voorzien (o.a. voed. voor servo's) en dan met adereindhulsjes.

groet
Harald
Re: Eerste baan vragen (ringleiding en wissels)
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Eerste baan vragen (ringleiding en wissels)
Citaat van: Lobomotion69 op donderdag 30 maart 2023, 03:26:43Wanneer je geen ervaring hebt in solderen zal ik het zeker niet aanraden om boven je hoofd te solderen. Levensgevaarlijk is echter sterk overdreven. Het gevaar bestaat er uit dat druppels vloeiende tin omlaagvallen en als je daar dan onderligt kan dat behoorlijk au doen.
Soldeerverbindingen zijn wel de meest betrouwbare verbindingen (mits goed gemaakt). Ongevoelig voor corrosie en trillingen.

Henk, niet ik, maar de topicstarter vroeg om tips omtrent solderen!
V.w.b. elektrotechnische vraagstukken ben ik niet bepaald een leek :wink:
En ieder gevaar is een gevaar  :warning:  , vandaar dat ik de gradatie tussen haken had gezet.
De meest betrouwbare elektrische verbinding is toch echt een knel- of krimpverbinding, gemaakt met het daarvoor bedoelde gereedschap.
Solderen is voor printplaatjes en helaas is een soldeerverbinding met draad, WEL gevoelig voor trillingen ... :sad:

Citaat van: Haradigi op donderdag 30 maart 2023, 12:49:37Wat een onzin.
Uiteraard wel oppassen want het is heet.
Meen je dat echt serieus?  :lol:  :lol:  :lol:
Geweldige tip advies aan Max! :thumbdown: 

Groeten,

Erik.