Mijn eerste baantje na mijn herstart was klein. Los op de vloer, geen decoders en geen ringleiding want voor een klein baantje is dat helemaal niet nodig. Kort na de start een paar keer uitgebreid, meer wissels, aandrijvingen 74491 en inbouwdecoders 74461, simpelweg omdat ik de m 83 niet kende. Net als jij had ik een MS 2 met aansluitbox en 36 VA voeding. Met inmiddels 20 wissels waarvan 16 met inbouwdecoder en 40 m rails werkte het nog steeds prima zonder ringleidingen. Die inbouwdecoders gebruiken weliswaar wat stroom, maar er was nog meer dan genoeg over om 4 treinen te laten rijden en dan ook nog zo af en toe eens een wissel te schakelen.
Pas daarna ben ik me gaan verdiepen in andere decoders. De reden? Ik wilde een paar ontkoppelrails digitaal schakelen en daarvoor had Märklin geen inbouwdecoders. Zo kwam ik uit bij de m 83. Twee gekocht, één voor een paar ontkoppelrails en een driewegwissel en een tweede voor een aantal gewone wissels. En aangezien ik die m 83's ook gewoon met digitale stroom wilde voeden, besloot ik eindelijk ook maar eens ringleidingen aan te leggen. Omdat ik mijn vloerbaan nog wel eens wil veranderen, wilde ik niet solderen, dus koos ik voor de Märklin steekhulzen. Bij latere uitbreidingen ben ik overigens overgestapt op
Vogt steekhulzen 3760a.67. Zelfde maat maar goedkoper. De aftakkingen van de ringleidingen heb ik die eerste keer gesoldeerd, tegenwoordig gebruik ik Wago klemmen. Bijvoorbeeld een 5-voudige, 2 voor de ringleiding, 1 voor een m 83 en 2 voor de voeding van de rails, waar ik dan per aftakking tot zo'n 6 in elkaar gedraaide dunne draadjes stop. Het meeste werk was nog wel het priegelwerk om met een platbektang de steekhulzen aan de dunne draadjes te zetten. Een speciale krimptang is natuurlijk veel gemakkelijker, maar die heb ik niet. Daarna de steekhulzen op de raillipjes schuiven en stevig knijpen zodat ze niet zomaar los schieten. Of het lipje iets krom buigen want dan klemt het ook beter.
De m 83's bleken iets minder stroom te trekken dan inbouwdecoders. Dat was mooi, maar het scheelt niet zo veel dat ik het de moeite vond om ze allemaal te vervangen. En het is inderdaad heel gemakkelijk dat bij het wijzigen van de baan voor de inbouwdecoders geen draadjes getrokken hoeven te worden. Een groter voordeel van m 83's is de mogelijkheid om op één adres twéé wissels aan te sluiten. Bij het schakelen loopt er dan natuurlijk ook twee keer zoveel stroom, maar zelfs dat bleek nog geen probleem met de 1,9 A die ik ter beschikking had. Misschien vraag je je af waarom je twee wissels tegelijk zou willen schakelen? Wel, ten eerste kun je daardoor meer wissels per decoder schakelen, dat maakt het goedkoper. Ten tweede horen wissels in bepaalde gevallen logisch bij elkaar, zodat altijd gelijk omzetten wel zo veilig is:
Sindsdien heb ik nog één keer een uitbreidingsset 24802 met digitale wissels (en inbouwdecoders) gekocht, daarna alleen nog maar m 83's. Mijn baan is stevig gegroeid, imiddels zit ik op 12. Voor een baan die niet vaak aangepast wordt, vind ik inbouwdecoders onnodig duur. En hoewel mijn baan nog steeds los op de vloer ligt, wijzig ik hem niet vaak meer dus dat het meer tijd kost om de draadjes van een paar m 83's anders aan te sluiten, vind ik niet erg.