Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Denkend over een nieuwe baan 2.0

Gestart door Charlemagne vrijdag 13 januari 2023, 16:25:13

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Denkend over een nieuwe baan 2.0
Als je wilt, is er bijna altijd ergens een plek te vinden. Stoomdepots kunnen bescheiden van omvang zijn. In de DDR werd vaak een elektrische, verrijdbare kraan gebruikt voor de bekoling. Dan is een kolenopslag met een stukje bestrating voor de kraan al genoeg.
Het past echt wel als je het doet zoals ik voorstel: schijf naar rechts, dan heb je vanzelf plek voor een behandespoor/verkeersspoor. Of er nog een loods bij kan is de vraag, maar zelfs dat kan, denk ik. Nu zit je steeds te pieren op een plekje direct bij het station en dat gaat niet.
Die wijnkarren kunnen echt links onderin wel een plek vinden. Hoe groot zijn dergelijke overslagplekken? Ik stel mij een gebouw voor met een opslagtank en een pomphuisje. Meer niet. Een of twee wagons passen er op een laadspoortje en een köf kan ze leuk naar een uithaalspoor rangeren om ze later aan een korte goederentrein te koppelen en mee te nemen. Maak dat nou kleiner en het depot iets groter en je problemen zijn opgelost. Althans, voor wat betreft de planning.

Groet,

Peter
Re: Denkend over een nieuwe baan 2.0
Al eens een keerdriehoek geprobeerd? De verschillende functies van de lokverzorging kunnen opgenomen worden in de benen van de driehoek. Of waar je maar plaats vindt.
Een voorbeeld uit een banenboek van Jouef, alweer van 1965...
Re: Denkend over een nieuwe baan 2.0
.
Citaat van: Lobomotion69 op zaterdag 11 maart 2023, 04:07:42En heel eerlijk gezegd. Naar mijn smaak is de hele baan te klein voor een draaischijf. Dat vraagt enorm veel ruimte die je gewoon niet hebt. Mijn baan is vele malen groteer en ik heb er ook geen, terwijl ik hoofdzakelijk met stoomtractie rij, dat is een keuze.
Een draaischijf op een dergelijk kleine baan komt krampachtig over. Je hebt geen ruimte om er iets fatsoenlijks van te maken. Je wil iets wat eigenlijk niet kan.

Henk, je spreekt waarschijnlijk het verlossende woord. Het is omdat er geen plaats is voor keerlussen in het schaduwgedeelte, dat ik met de nodige aarzeling met een schijf ben gaan stoeien. Maar ook wat mij betreft is het wel een onding binnen mijn plan. Dank voor je andere nuttige tips.


Citaat van: BlikkenTinus op zaterdag 11 maart 2023, 07:08:25Als je wilt, is er bijna altijd ergens een plek te vinden.
Het past echt wel als je het doet zoals ik voorstel: schijf naar rechts, dan heb je vanzelf plek voor een behandespoor/verkeersspoor. Of er nog een loods bij kan is de vraag, maar zelfs dat kan, denk ik. Nu zit je steeds te pieren op een plekje direct bij het station en dat gaat niet.
Die wijnkarren kunnen echt links onderin wel een plek vinden. Hoe groot zijn dergelijke overslagplekken? Ik stel mij een gebouw voor met een opslagtank en een pomphuisje. Meer niet. Een of twee wagons passen er op een laadspoortje en een köf kan ze leuk naar een uithaalspoor rangeren om ze later aan een korte goederentrein te koppelen en mee te nemen. Maak dat nou kleiner en het depot iets groter en je problemen zijn opgelost. Althans, voor wat betreft de planning.

Peter, je hebt gelijk dat het plekje bij het station te krap blijft. Je beschrijving van het behandelspoor is duidelijk. De enige plaats zou inderdaad in de daalcirkel rechts zijn, maar zou ik het graag wat landelijker houden. Je idee van mijn wijnoverslag is aardig, maar 'in werkelijkheid' iets groter, een entrepot (zie foto van mijn huidige baan). Wat ze in het Frans een 'chai'noemen.

Citaat van: Koekenbakker op zaterdag 11 maart 2023, 10:13:32Al eens een keerdriehoek geprobeerd? De verschillende functies van de lokverzorging kunnen opgenomen worden in de benen van de driehoek. Of waar je maar plaats vindt.
Een voorbeeld uit een banenboek van Jouef, alweer van 1965...
Dank voor je nuttige suggestie, Ed! Zeker iets om eens uit te tekenen. Leuk dat plaatje erbij.
Re: Denkend over een nieuwe baan 2.0
Een vraagje over je locomotieven, ga je veel locomotieven met getrokken tender laten rijden?
Re: Denkend over een nieuwe baan 2.0
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Denkend over een nieuwe baan 2.0
 @citaat
Wat heeft dat er nou mee te maken? Er wordt een stationnetje uitgebeeld aan een doorgaande lijn dat dient om passagiers te laten in- en uitstappen. Het is geen knooppunt er zijn geen zijlijnen, er is nauwelijks mogelijkheid tot rangeren. wat is dan het nut van een draaischijf? In het grootbedijf zul je in een dergelijke istuatie nauwelijks een draaischijf aantreffen omdat het economisch niet zinvol is. In model heb je er gewoon geen plaats voor.

Bij een draaischijf hoort een lokloods en behandelsporen. Dat neemt voor een klein BW'tje al gauw een meter bij 30cm plaats in. Die is er niet of je moet al het andere aan scenery laten vallen. Is dat het je waard?
Re: Denkend over een nieuwe baan 2.0
Bij een doorgangsststation geen draaischijf?
Dat is niet zo zeker, Henk.
Er zijn genoeg voorbeelden. Hoeveel eindstations heeft Nederland gehad? Het aantal kopstations is zeker in de minderheid.
In Gouda was lange tijd een draaischijf omdat het station mede fungeerde als eindstation voor de lijn naar Den Haag SS. In het sporenplan zie je daar eigenlijk niets van; het is een gewoon doorgangsstation met draaischijf en rechthoekige loods.
In Arnhem keerden nog lange tijd de Duitse stoomlocs. Veel depot was er niet, wel een draaischijf.

Het is natuurlijk ook een optie, bedenk ik mij nu. Hoewel ik denk dat er in Arnhem nog wel enige faciliteiten waren voor restauratie van het vuur, en voor het nemen van kolen en water, het was slechts beperkt. Een loods ontbrak na de oorlog als ik het goed heb.
Dus iets dergelijks zou je ook kunnen nabootsen: een depot dat al deels ontmanteld is, maar nog wel minimale faciliteiten heeft, in elk geval voor het keren van de machines.
Ik zou het leuker vinden een volledig uitgerust maar klein depot te maken, vandaar mijn pleidooi voor een ruimere opzet, maar het hoeft dus niet. En vrijwel alles kan. Ik ken ook voorbeelden van lijntjes waar ook een depot in het midden van de lijn lag, met draaischijf en al. Niet alle treinen legden het hele traject af, maar keerden halverwege of werden er voorzien van een verse locomotief.

Groet,

Peter
Re: Denkend over een nieuwe baan 2.0
Wat dat er mee te maken heeft? Wel, ik zou gewoon eens willen weten of er hoe dan ook wel locomotieven zullen gebruikt worden die moeten gedraaid worden, dat lees ik nergens.
Re: Denkend over een nieuwe baan 2.0
Ik ben altijd weer onder de indruk van de kennis op dit forum van het grootbedrijf. Ik vind dat heerlijke verhalen, waaruit ik graag lering zou trekken voor mijn baantje. Maar het diminutief is alles zeggend. Wat dat betreft blijf het bij mij toch meer meer spelen met treintjes.

Ed, door jouw suggestie werden mijn ogen ineens geopend voor de mogelijkheid een keerlus in de zichtbaan te leggen. Het lag voor de hand maar ik had die optie steeds over het hoofd gezien! Bye bye draaischijf. Ik vind het toch aantrekkelijker de behandelingssporen (ik kende die term nog niet voor ik aan dit topic begon) in de linker lus te leggen.

Je vraag mbt de locs begrijp ik. Ik heb er op dit twee met sleeptenders. De rest kan inderdaad in beide richtingen opereren, zij het dat mijn kleinzoons het maar vreemd vinden als ik een stoomloc achterstevoren laat rijden.

Hier een 3D impressie van mijn laatste probeersel.

Veel dank voor al jullie hulp.

Karel
Re: Denkend over een nieuwe baan 2.0
Citaat van: BlikkenTinus op zaterdag 11 maart 2023, 15:21:23In Arnhem keerden nog lange tijd de Duitse stoomlocs. Veel depot was er niet, wel een draaischijf. 

Klopt daar draaiden ook de grotere stomers die niet in Nijmegen pasten op de kleinere draaischijf voor de treinen van en naar Kleve.
Re: Denkend over een nieuwe baan 2.0
Zo kan het ook, Karel. Het gaat je vooral om het spelen, zeg je. Dan is een keerlus in het volle zicht geen probleem.
Ik zou het niet willen. Voor mij is modelspoor net iets meer dan met treintjes spelen; ik heb het meeste plezier in de pogingen dingen zo realistisch mogelijk uit te beelden, waarbij het 3 railsysteem zelf een van mijn grootste concessies is. Natuurlijk moet ik ook zoeken naar andere compromissen in de maatvoering van gebouwen en dergelijke. Maar dat hoort er ook bij. Het streven blijft naar een hoog realiteitsgehalte!

Succes met verder puzzelen en uitzoeken!

Groet,

Peter
Re: Denkend over een nieuwe baan 2.0
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Denkend over een nieuwe baan 2.0
Re: Denkend over een nieuwe baan 2.0
Citaat van: Jan22 op zaterdag 11 maart 2023, 20:08:15
Citaat van: Koekenbakker op zaterdag 11 maart 2023, 10:13:32Al eens een keerdriehoek geprobeerd?
Keerdriehoek (kelderspoorder, 2020)
Ook maar een mening ...

Nee, een suggestie! En een nuttige. Ik heb weliswaar voorlopig alleen de keerlus van het voorbeeld overgenomen, maar een keerdriehoek kan ik er desgewenst zo inplannen.
Re: Denkend over een nieuwe baan 2.0
Citaat van: BlikkenTinus op zaterdag 11 maart 2023, 19:19:55Zo kan het ook, Karel. Het gaat je vooral om het spelen, zeg je. Dan is een keerlus in het volle zicht geen probleem.
Ik zou het niet willen. Voor mij is modelspoor net iets meer dan met treintjes spelen; ik heb het meeste plezier in de pogingen dingen zo realistisch mogelijk uit te beelden, waarbij het 3 railsysteem zelf een van mijn grootste concessies is. Natuurlijk moet ik ook zoeken naar andere compromissen in de maatvoering van gebouwen en dergelijke. Maar dat hoort er ook bij. Het streven blijft naar een hoog realiteitsgehalte!

Succes met verder puzzelen en uitzoeken!

Groet,

Peter

Ik begrijp je goed, Peter, maar het voordeel van deze oplossing is wel dat ik een grote en dure sta-in-de-weg kan inruilen voor ruimte en scenery. Overigens mijn wel mijn eerste werk zijn, na het leggen van de baan, het station van La Tour de Carol zo getrouw mogelijk na te bouwen. Daar kijk ik echt naar uit, maar zover is het nog niet.

Groet,

Karel
Re: Denkend over een nieuwe baan 2.0
Vooruit, nog een suggestie: is het dan niet leuker een of twee keerlussen in het schaduwstation te leggen?
Je kunt locomotieven in het zichtbare station afkoppelen en gekeerd laten terugkomen om een trein de andere kant op mee te laten nemen. Niet ongebruikelijk in het echte leven, waar het locdepot een stukje verderop gelegen was.
En vanzelfsprekend kunnen treinen in hun geheel gekeerd terugkomen. Leuk treinbedrijf is gegarandeerd.

Groet,

Peter
Re: Denkend over een nieuwe baan 2.0
Citaat van: Charlemagne op zaterdag 11 maart 2023, 18:05:41Ed, door jouw suggestie werden mijn ogen ineens geopend voor de mogelijkheid een keerlus in de zichtbaan te leggen.
Grappig, want in het voorbeeld dat ik laat zien zit helemaal geen keerlus! Er is enkel een keerdriehoek. Let op het stootblok.
Maar een mens ziet wat hij wil zien en als je dat een goede oplossing vindt, prima, maar ik zou geen zichtbare keerlus toepassen.
Re: Denkend over een nieuwe baan 2.0
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Denkend over een nieuwe baan 2.0
Dag Karel.

Wat een alleraardigst plaatje van het wijndepot!  :thumbup:  :thumbup:  :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Denkend over een nieuwe baan 2.0
Citaat van: Nieuwenhuis op zondag 12 maart 2023, 00:05:26Dag Karel.

Wat een alleraardigst plaatje van het wijndepot!  :thumbup:  :thumbup:  :thumbup:

Groeten,

Erik.

Dank voor het compliment. Ik zie dat jij ook een "wijntrein" hebt  :)
Re: Denkend over een nieuwe baan 2.0
Citaat van: Koekenbakker op zaterdag 11 maart 2023, 23:30:48
Citaat van: Charlemagne op zaterdag 11 maart 2023, 18:05:41Ed, door jouw suggestie werden mijn ogen ineens geopend voor de mogelijkheid een keerlus in de zichtbaan te leggen.
Grappig, want in het voorbeeld dat ik laat zien zit helemaal geen keerlus! Er is enkel een keerdriehoek. Let op het stootblok.
Maar een mens ziet wat hij wil zien en als je dat een goede oplossing vindt, prima, maar ik zou geen zichtbare keerlus toepassen.

Ja, grappig. Ik zag er een afgescheurde pagina in en de stootblokken vielen mij niet op. Een gevalletje wishful thinking en bijziendheid.
Re: Denkend over een nieuwe baan 2.0
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Denkend over een nieuwe baan 2.0
@citaat  @citaat Inderdaad Karel! :thumbup:
Het zijn zulke iconische wagons die je nooit in het echt zag, maar op bijna iedere Old Skool modelbaan tegenkomt.
Net als de BR89 - de 3000 - echter, heb ik die in het onderschrift plaatje vervangen door mijn verjaardag loc van 1980, de BR50 met cabinetender - de 3084.

Groeten,

Erik.
Re: Denkend over een nieuwe baan 2.0
Citaat van: BlikkenTinus op zaterdag 11 maart 2023, 21:31:17Vooruit, nog een suggestie: is het dan niet leuker een of twee keerlussen in het schaduwstation te leggen?
Je kunt locomotieven in het zichtbare station afkoppelen en gekeerd laten terugkomen om een trein de andere kant op mee te laten nemen. Niet ongebruikelijk in het echte leven, waar het locdepot een stukje verderop gelegen was.
En vanzelfsprekend kunnen treinen in hun geheel gekeerd terugkomen. Leuk treinbedrijf is gegarandeerd.

Groet,

Peter

Peter, op mijn schaduwbaan heb ik beslist geen plaats voor keerlussen. De lus in mijn huidige ontwerp stoort mij niet. Ik kan 'm zelfs ook gebruiken als lus voor het lokale treintje, le petit train jaune.