Bij een doorgangsststation geen draaischijf?
Dat is niet zo zeker, Henk.
Er zijn genoeg voorbeelden. Hoeveel eindstations heeft Nederland gehad? Het aantal kopstations is zeker in de minderheid.
In Gouda was lange tijd een draaischijf omdat het station mede fungeerde als eindstation voor de lijn naar Den Haag SS. In het sporenplan zie je daar eigenlijk niets van; het is een gewoon doorgangsstation met draaischijf en rechthoekige loods.
In Arnhem keerden nog lange tijd de Duitse stoomlocs. Veel depot was er niet, wel een draaischijf.
Het is natuurlijk ook een optie, bedenk ik mij nu. Hoewel ik denk dat er in Arnhem nog wel enige faciliteiten waren voor restauratie van het vuur, en voor het nemen van kolen en water, het was slechts beperkt. Een loods ontbrak na de oorlog als ik het goed heb.
Dus iets dergelijks zou je ook kunnen nabootsen: een depot dat al deels ontmanteld is, maar nog wel minimale faciliteiten heeft, in elk geval voor het keren van de machines.
Ik zou het leuker vinden een volledig uitgerust maar klein depot te maken, vandaar mijn pleidooi voor een ruimere opzet, maar het hoeft dus niet. En vrijwel alles kan. Ik ken ook voorbeelden van lijntjes waar ook een depot in het midden van de lijn lag, met draaischijf en al. Niet alle treinen legden het hele traject af, maar keerden halverwege of werden er voorzien van een verse locomotief.
Groet,
Peter