Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Viessmann 4519 aansluiten op CS 2

Gestart door Olle dinsdag 14 maart 2023, 16:38:18

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Viessmann 4519 aansluiten op CS 2
Beste mede spoorders,

Ik heb enkele Viessmann 4519 Warte seinen ooit gekocht in Houten en deze wil ik aansluiten op mijn CS2.
Deze seinen hebben 3 draden, geel bruin en zwart, alle voorzien van diode of iets dergelijks vanaf fabriek. Alles zat ongeopend in originele verpakking.

Als ik geel en bruin aansluit op mijn rood en bruin van de cs2 dan gaat het schijnwerpertje branden dat de W verlicht. De zwarte draad tegen een puko houden zorgt ervoor dat de ledjes naast de W keurig gaan branden. Nu wil ik het geheel via mijn CS2 via een m83 of m84 schakelen maar de schijnwerper die de W verlicht moet onafhankelijk branden van de ledjes naast de W.

Het aansluit schema dat er bij zit van Viessmann helpt mij niet verder, dat laat nergens een M83 of m84 decoder terugkomen, alleen een Viessmann relais 5552.

Lange vraag misschien, maar kan iemand mij helpen met een aansluitschema?


Dank alvast Olle.
Re: Viessmann 4519 aansluiten op CS 2
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Viessmann 4519 aansluiten op CS 2
Dat moet je dus doen via twee contacten van je M83 of M84, een beetje zonde maar dat is niet anders. Je kunt natuurlijk de schijnwerper ook schakelen samen met je station verlichting.

Groet, Anne W

Re: Viessmann 4519 aansluiten op CS 2
Hoi Anne,

Dank je wel voor je reactie. Ik vind het helemaal niet erg om beide decoders hiervoor te moeten gebruiken, als ik het maar goed werkend krijg. Kun je daar ook bij helpen?

Waar ik mee zit is dat ik slechts drie draden heb, geel, bruin en zwart en ik niet kan uitdokteren welke draden op welke decoder moeten worden aangesloten.

Bruin en geel op de ringleiding aansluiten ( bruin en rood dan) zorgt er voor dat mijn schijnwerper het wel doet. Maar hoe krijg ik dan die ledjes werkend? Zwart op de puko zorgt dat deze ook gaan branden, maar hoe het spul nu op de decoders moet worden aangesloten is mij een raadsel....

Alle hulp is welkom.
dank

Olle
Re: Viessmann 4519 aansluiten op CS 2
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Viessmann 4519 aansluiten op CS 2
Beste Ben,

Bruin is de "terugvoer" voor beide systemen, dus zwart en bruin zorgen er voor dat ledjes het doen, en rood en bruin voor de schijnwerper. Ik ken de huidige Märklin decoders niet goed genoeg om je daarmee verder te helpen.

Groet, Anne W
Re: Viessmann 4519 aansluiten op CS 2
verwijder wegens onjuisheid
Re: Viessmann 4519 aansluiten op CS 2
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Viessmann 4519 aansluiten op CS 2
de gemeenschappelijke (bruin volgens handleiding) hoef je maar op 1 uitgang aan te sluiten.De andere elk op een aparte uitgang en best van een K84 (M84) .De leds worden dan apart aangestuurd op hun eigen adres.

https://www.manualslib.com/manual/1762548/Viessmann-4519.html?page=2#manual
Re: Viessmann 4519 aansluiten op CS 2
de gemeenschappelijke draad is geel en niet bruin.

Cees
Re: Viessmann 4519 aansluiten op CS 2
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Viessmann 4519 aansluiten op CS 2
normaal zit de diode toch in de gemeenschappelijke dus de bruine (tenzij viesmann weer wat anders doet :) ).Volgens schema is de gele de voedingsdraad die ze splitsen enerzijds naar de vaste verlichting en via schakelaar naar de leds.Volg de draden op en je ziet dat je anders via de zwarte en schakelaar gewoon een lus hebt.
Re: Viessmann 4519 aansluiten op CS 2
Ik ben geen ster in de digitale modeltrein wereld en was net blij dat ik al mijn wissels werkend heb aangesloten via de m83. Dan weten jullie dus het niveau van mijn kennis.

Ik heb ook een Viessmann 4700 armsein aan de praat gekregen, maar veel verder ben ik nog niet in de digitale wereld. Het helpt mij dus als jullie zo duidelijk mogelijk zijn met de beschrijving waar iedere draad op moet worden aangesloten.

Dank bellejt voor het plaatsen van de handleiding, die had ik zelf ook gevonden, maar daar liep ik tegen mijn beperkingen aan van mijn digitale kennis.

Alle hulp is dus welkom.

Dank

Olle

Re: Viessmann 4519 aansluiten op CS 2
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Viessmann 4519 aansluiten op CS 2
Beste Cees,

Als jij nu even een schema-tje plaatst inclusief de aansluitingen/instellingen op de M83 of M84 dan is Olle geholpen, niet met principiële uitspraken, Olle gebruikt de digitale spanning.

Groet, Anne W
Re: Viessmann 4519 aansluiten op CS 2
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Viessmann 4519 aansluiten op CS 2
zonder schema maar dus zoals ik zeg (gevonden op stummi) :

Zwarte en gele draden van het signaal naar een groene uitgang van de "5550"  = k84 aparte uitgang. Overeenkomstige witte ingangen (middenklem k84) naar de lichtaansluiting van de transformator. Bruine kabel van het signaal bij de transformator naar massa. Nu kunnen de schijnwerper en Sh1 LED's afzonderlijk worden geschakeld.
Re: Viessmann 4519 aansluiten op CS 2
volgens mij is het plaatje in de viessmann handleiding duidelijk genoeg:
gele draad aan gele aansluiting van de (lichttrafo)
zwarte draad van de ledjes naar een aansluiting van de m-84 en deze doorverbinden met de massa (bruin) van de (licht)trafo; de ledjes geven het seinbeeld
bruine draad van de schijnwerper naar een handschakelaar voor aan en uit; de schijnwerper brandt immers alleen maar als het donker is.
zo heb ik het aangesloten op een digikeijs 4018 decoder en de centrale schakelaar voor de avond/nachtverlichting (straat, perron, bedrijfswerk eyc)


Cees
Re: Viessmann 4519 aansluiten op CS 2
Hoi Cees,

Kan ik de zwarte draad dan op een rode of groene uitgang aansluiten van de m84?  Of moet die juist op de middelste aansluiting?

En de bruine draad wil ik niet met een aan uit schakelaar schakelen maar ook met de m84. Dat zou volgens mij ook moeten kunnen toch?

Dank

Olle
Re: Viessmann 4519 aansluiten op CS 2
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Viessmann 4519 aansluiten op CS 2
de middelste klem van de k84 (of M84) is de voedings aanbreng.Die komt dus van de trafo.Je sluit je zwarte (of gele) dan aan op de rode of groene naargelang je de stand wil.
Re: Viessmann 4519 aansluiten op CS 2
Super bedankt!
Ik ga het morgen gelijk proberen.

Zodra het gelukt is zal ik mij melden.
Mvg

Olle
Re: Viessmann 4519 aansluiten op CS 2
rode of groene aansluiting maakt geen verschil; het schakelt aan of uit.

Cees
Re: Viessmann 4519 aansluiten op CS 2
Beste allemaal,

Het is me gelukt de seinen aan de praat te krijgen.

Geel en zwart zijn de plus van de schijnwerper en de ledjes naast de w. De bruine draad is de gezamenlijke min. Met de m84 kan ik beide apart aan en uit schakelen en met Cv 79 op waarde 2 zou ik zelfs beide poorten apart moeten kunnen schakelen. Dat laatste heb ik nog niet geprobeerd, ik heb nu nog 2 uitgangen in gebruik, maar het werkt. :)

Dank voor jullie hulp.
Mvg

Olle
Re: Viessmann 4519 aansluiten op CS 2
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Viessmann 4519 aansluiten op CS 2
mooi dat het werkt.De bruine is dus wel degelijk de gemeenschappelijke zoals in het schema te zien is.De gele kon dat nooit zijn.