Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Roco Sik (78012) issues

Gestart door flyerman maandag 13 maart 2023, 23:42:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Roco Sik (78012) issues
Mijn Roco Sik, de 78012, komt niet over de wissels heen, blijft staan en de wielen draaien vrolijk rond.

Ik heb de slipbandjes al vervangen, nu door kleine Märklin bandjes maar ook dat helpt niet. De sleper veert goed naar binnen, maar het lijkt net of hij ergens achter blijft hangen. 

Ik heb wel een nieuwe sleper besteld om te kijken of het daar aan ligt, maar heb deze nog niet.

Heeft iemand anders ook dat probleem? En is er eventueel een oplossing voor?

Merci
Re: Roco Sik (78012) issues
Deed hij dat eerst wel? Zitten de gewichtjes in het machinistenhuis?

Koen
Re: Roco Sik (78012) issues
Ik heb de loc nooit geprobeerd over wissels alleen een stukje rechtdoor. Nu mijn industrie spoor er ligt heb ik hem eens laten rijden en merk dat het niet gaat.

De loc voelt op zich redelijk zwaar, maar gewichtjes ik het machinisten huis heen ik niet gezien.

Zal eens op tekening kijken.
Re: Roco Sik (78012) issues
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Roco Sik (78012) issues
Citaat van: flyerman op maandag 13 maart 2023, 23:42:33blijft staan en de wielen draaien vrolijk rond.
Daaruit kun je het volgende afleiden:
1) De sleper maakt contact met de puko's
2) De wielen maken contact met de massa (railstaaf).
3) Er is geen kortsluiting.
.
Dat zijn in ieder geval 3 positieve punten. Nu kun je het volgende proberen. Druk op iedere hoek afzonderlijk van de lok en registreer wat er gebeurt of wat je voelt. Meld dat hier punt voor punt. Dan kunnen we verder helpen.
Re: Roco Sik (78012) issues
Heb nog geen tijd gehad er verder naar te kijken, zal zo spoedig mogelijk wat laten weten.

Er zit een powerpack in waar ie aardig lang op door loopt, misschien dat daarom de wielen blijven draaien als hij hangt op een wissel.
Re: Roco Sik (78012) issues
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Roco Sik (78012) issues
Citaat van: Lobomotion69 op donderdag 16 maart 2023, 17:00:23
Citaat van: flyerman op maandag 13 maart 2023, 23:42:33blijft staan en de wielen draaien vrolijk rond.
Daaruit kun je het volgende afleiden:
Dat leid ik er niet uit af want met die powerpack erin draaien de wielen als de condensator vol is 15 sec, zelfs op de vloer.

Hij blijft dus wel degelijk ergens hangen: op wat voor wissel (C-rails? Nummer?),
en in welke richting rijdend (van tong naar afbuigend spoor?)
en met of zonder een wagon (ervoor of erachter).
Zijn er te ver uitstekende puko's op het wissel?
Zitten alle raillassen correct op hun plek?
Lopen de wielen op tegen een strijkregel?

Er staan bij y2b films van Roco sikjes nieuwe stijl die op 2-rail correct wissels passeren in alle richtingen,
hooguit waggelen ze soms wat (bijvoorbeeld van Ben). Wat zou er op 3-rail anders kunnen zijn?
Ik neem aan dat het gaat om een Roco AC-model en niet om een omgebouwd DC-model?

De Roco-sleper onder een AC-versie is van het nieuwere type dat links en rechts een zwart stripje heeft waardoor kortsluiting op wissels is geminimaliseerd.
Deze sleper is mogelijk iets breder, maar dat kan op zich amper reden zijn om vast te lopen.
De wielafstand kan vasthaken wel veroorzaken (met name in een strijkregel of radlenker in de afslaande boog),
maar het is bij een AC-model onwaarschijnlijk dat de afstand verkeerd is.

Volgens draadjes bij de buren is het grote ontwerp verschil met oudere sik's de beperking tot 1 aangedreven as en 1 asb.
Dat zou de sik misschien erg gevoelig maken voor stroomloze stukjes spoorstaaf bij wisselpassages, maar op films zie je dat niet gebeuren.
Dus het moet iets zijn met die ene wissel (het overkomt je op maar 1 wissel?)




Re: Roco Sik (78012) issues
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Roco Sik (78012) issues
Martin, dit is mijn omgebouwde 2 railer naar 3 rail, een ouwetje dus.
Rijdt als een tierelier , hij sleept 4 stuks 2 assers door klimspiraal R2.
Dunne slepert eronder.

Gr. Jan


Re: Roco Sik (78012) issues
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Roco Sik (78012) issues
Zelfde Sik, andere baan.

Gr. Jan

Re: Roco Sik (78012) issues
Het is een originele AC versie (78012)  en hij blijft op alle wissels hangen, zowel vooruit als achteruit, het zijn allemaal K rails wissels. Standaard, dus niet slank.

Extra gewicht in het machinisten huis gezet, geen verschil.

Wanneer ik heel lichtjes met mijn vinger op de loc druk wanneer deze blijft hangen dan gaat hij weer verder.
Re: Roco Sik (78012) issues
Deze sikjes gaan niet zomaar over C-rail wissels heen. Dan moet je de twee meegeleverde gewichtjes erin doen.
Dan gaan ze redelijk over wissels heen, al blijft het af en toe net-aan.

Koen
Re: Roco Sik (78012) issues
De gewichten zitten erin, en ik heb K rails, maar de loc komt er niet over heen.
Re: Roco Sik (78012) issues
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Roco Sik (78012) issues
OK, de lok heeft een power pack, dat had je er eerst niet bijgezegd dus dat wist ik niet. En zohder volledige informatie is het normaal dat de verkeerde conclusies worden getrokken.

Tweede poging: Wanneer je licht opnde lok duwt gaat hij verder. Liggen de gewichten er dan al in? Op welk punt van de lok druk je? Links, rechts, voor, achter. In het midden geeft geen uitsluitsel. In mijn eerste bericht had ik gevraagd om op de vier hoeken te drukken en je bevindingen daaromtrent te posten.
Op welk wiel zit de ASB? Links, rechts, voor, achter?

WE WILLEN JE HELPEN MAAR HEBBEN DAARVOOR WEL VOLLEDIGE EN JUISTE INFORMATIE VAN JOU NODIG.
Re: Roco Sik (78012) issues
Slipbandjes zitten op de achterste as, vanuit de loc gezien.

Druk ik rechts of links voor, dan blijft ie nog steeds hangen, druk ik rechts of links achter, dus aan de kant waar de bandjes zitten, of boven op het machinisten huis, dan rijdt hij verder.

Ik zal vanavond eens de slipbandjes vervangen door originele Roco bandjes, nu zitten er Märklin onder. Ik had die tip gekregen om eventueel het probleem op te lossen.

Re: Roco Sik (78012) issues
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Roco Sik (78012) issues
maak eens een foto van de sleper.Onder de siks die ik heb zit bij mij een andere sleper dan de originele die te dik was.Zo eentje als bij LS models zonder zwart stuk erin
Re: Roco Sik (78012) issues
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Roco Sik (78012) issues
Dus je lok wordt (door de sleper?) opgetild op de hogere puko's van de wissels. Een dunnere sleper kan een oplossing zijn maar dikkere asb's ook. Wanneer die ROCO asb geen soulaas biedt probeer dan eens twee asb over elkaar heen. Ben benieuwd.
Re: Roco Sik (78012) issues
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Roco Sik (78012) issues
Citaat van: 44er op vrijdag 17 maart 2023, 11:30:40omgebouwde 2 railer naar 3 rail, een ouwetje dus
Het is bekend dat de trekkracht van de oude siks beter is dan van de nieuwe, o.a. door verschil in  het aantal aangedreven assen en het aantal asb's.

Asb te dun, sleper te dik?
Ben benieuwd ...
Re: Roco Sik (78012) issues
Dubbele slipbandjes ga ik niet doen, dat kan niet de bedoeling zijn.

Ik heb de originele slipbandjes er op gezet en de sleper wat bijgesteld, het gaat al beter. Ik wacht op de nieuwe sleper die ik besteld heb, werkt dat niet dan mag meneer Roco het oplossen.
Re: Roco Sik (78012) issues
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Roco Sik (78012) issues
Dat met die dubbele asb is ook niet als blijvende oplossing bedoelt. Alleen om te testen, wanneer het daarmee wel goed doorrijdt weet je waar je de oplossing moet zoeken.