Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

De kelder

Gestart door Loet donderdag 15 juni 2023, 23:30:27

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
De kelder
Lid sinds: 2011

offline
De kelder
Hallo allemaal.

Het ziet er naar uit dat we binnenkort in ons nieuwe huis kunnen trekken, en daar hoort natuurlijk een nieuw baan ontwerp bij. Bijna de hele kelder staat tot mijn beschikking dus er is niet echt een ruimte probleem.
Bijgevoegd twee tekeningen van hetzelfde ontwerp. De 3D tekening toont de hele baan inclusief de lokale sporen. Die laatste heb ik weg gelaten bij de echte ontwerp tekening want anders word het ietwat moeilijk te volgen. De lokale sporen pas ik wel aan aan de hoofdbaan. Ik heb geprobeerd om een baan te ontwerpen waar ik zowel gewoon rondjes kan rijden maar ook een "dogbone".
Zelf vind ik het ontwerp een beetje statisch, teveel rechte stukken. Maar ik wil niet te veel scherpe bochten gebruiken en de sporen niet te dicht bij elkaar laten lopen en dan krijg je dat al gauw dat het rechte stukken worden (bij mij althans). Gaarne zou ik willen weten of jullie daar wat mogelijkheden zien.
Ik rijd met van alles door elkaar en houd van rangeren. Ook bind ik me niet vast aan een bepaald tijdperk en houd ervan om met lange treinen te rijden. Zowel goederen als personen treinen. Baan zal bestuurd worden via iTrain.

Ik zie jullie opmerkingen graag tegemoet

Loet
Re: De kelder
Lid sinds: 2016

offline
Re: De kelder
Mijn eerste zorg is: bereikbaarheid. Ik zie niet goed hoe je dit gebouwd krijgt en verder vrees ik dat je bij storingen echt onvoldoende mogelijkheden hebt om die te verhelpen zonder de scenery te beschadigen.
Verder snap ik de logica niet achter het sporenverloop.
Ik denk dat een groot station en verder een langs de wand lopende paradebaan met hier en daar misschien een industrieaansluiting en toegang tot een uitgebreid schaduwstation het meest passend is.

Groet,

Peter
Re: De kelder
Lid sinds: 2011

offline
Re: De kelder
Hallo Peter.

Die bereikbaarheid heb je gelijk in. Daar heb ik niet overal rekening mee gehouden. Maar dat is voor een groot gedeelte wel op te lossen. Ik kan het blauwe gedeelte op de tekening weg laten en dan kan ik om de hele baan heen lopen. Ook zal ik aan de rechterkant het mangat groter moeten maken en dat is geen probleem. ( de zwarte lijn is de rand van de tafel, de rode lijn de muur van de kelder)Verder is het de bedoeling dat de onderste verdieping maar 5 cm buiten de zijkant van de rails uit steekt dus daar zou ik overal bij moeten kunnen.Er blijven dan inderdaad nog een aantal plaatsen over die buiten mijn bereik liggen, maar dat zijn over het algemeen recht stukken en daar heb je normalerwijs de minste problemen.
Kan je verder misschien wat uitwijden over de logica die je niet snapt? Is dat op het station gedeelte, of het rangeer terrein, of het lokdepot of het gewone rijgedeelte? Mijn bedoeling is om een baan te maken waar ik rondjes kan rijden met lange treinen en makkelijk van beide kanten het station binnen kan komen. Dus weer terug naar de kant waar de trein uit het station is gekomen of naar de andere kant van het station.
Verder heb ik geprobeerd om het mogelijk te maken het rangeer terrein van beide kanten binnen te kunnen rijden.

Groeten

Loet
Re: De kelder
Lid sinds: 2016

offline
Re: De kelder
Hallo Loet,

Vergis je niet, treinen kunnen overal uitvallen. Een deel kan blijven staan, losraken en dan lukt aankoppelen niet, ontspoort de boel toch...
Zorg echt voor goede bereikbaarheid, overal.
En op zich klopt het dat je netjes kunt rijden via keerlussen of een rondje. Maar dat laatste is wel echt een rondje. Ik zou de noodzakelijke verbinding dan in de schaduwstations maken. Nu zie je de trein zijn rondje rijden. Dat vind ik onlogisch.
Verder zie ik nog niet hoe het landschap eruit gaat zien, maar het is ook niet zo logisch dat een trein naar A de trein naar B ergens kruist. Een trein gaat in Gouda bijvoorbeeld naar Den Haag/Rotterdam of Utrecht. Die twee ontmoeten elkaar niet meer na vertrek.
En die gekke slinger rechtsonder is op een dubbele hoofdbaan ook niet OK.

Als je de ruimte hebt, zou ik die ook gebruiken voor mooie ruime bogen. Zelfs met vaste railstukken kun je een fraai spoorverloop maken. Begin een boog met een railstuk met een ruime boogstraal, laat hem dan wat krimpen om weer met ruimere straal eindigen. Dat ziet er echt veel mooier uit.
Ook het gebruik van slanke wissels poogt beter wat mij betreft.

Het station, BW en rangeerterrein lijken goed ontworpen. Het depot is geen overbemeten gebeuren met bunkers, kranen en dergelijke. Dat was alleen op de grootste depots het geval. Ik denk dat dit prima voldoet.

Veel succes met verder plannen!

Groet,

Peter
Re: De kelder
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: De kelder
In grote lijnen kan ik mij helemaal bij het commentaar van Peter aansluiten. Vooral die (grote) bogen zou ik goed naar kijken en die overbodige slingers in je hoofdbaan zo veel mogelijk achterwege laten. In een railtraject zitten alleen slingers wanneer dit door natuurlijke obstakels (bergen, ravijnen, rivieren ed) noodzakelijk is. Een flauwe bocht is veel natuurlijker en mooier om naar te kijken als recht, scherpe knik en weer recht. Nu is dat met voorgebakken railstukken niet zo makkelijk te maken als met flexrails, maar het kan wel met enige moeite.

Geen idee wat jouw lichaamslengte is maar doe eens een test op een tafel die 90cm hoog is en vol staat met kristalglazen. Kijk hoever je kunt reiken zonder een glas om te stoten. Zal je verbazen hoe weinig dat is, 75cm is wat de doorsnee mens bereikt. Hou daar rekening mee met de bouw van je baan. Maak desnoods meerdere mangaten die op max 140cm uit elkaar liggen. Dan kun je altijd overal bij komen.

Je vertelt nergens wat de afmetingen van de ruimte zijn maar het ziet er uit als een behoorlijke ruimte waar je wat moois in kunt bouwen. Bestudeer de nodige banen op dit forum en trek daar lering uit. Mijn baan heet "Rehausen" en in mijn draadje wordt de bouw uitvoerig besproken en zo zijn er nog veel meer.

Succes.
Re: De kelder
Lid sinds: 2011

offline
Re: De kelder
Hallo Henk en Peter.

Inderdaad zal ik de bereikbaarheid moeten verbeteren. Van vorige banen weet ik dat mijn bereik ongeveer 1 m is. (ik ben 1.94) Dit bereik ik door geen hoge dingen langs de rand te bouwen zodat ik goed voorover kan buigen. Maar het kost wel moeite, dat geef ik toe.
Zoals je kan zien is de ruimte ietwat onregelmatig van vorm maar de lengte is bijna 12 m en de breedte 4m op z'n smalst en 8 m op het breedste punt.
Vandaar dat als je bochten in zicht ziet deze over het algemeen  gemaakt zijn met Marklin 912, 530 en 430. Alleen in de driehoeken zitten 130'ers.
Slanke wissels zijn inderdaad veel mooier en zou je hier goed kunnen gebruiken, maar het geval is dat ik al heel veel van deze wissels heb en het zonde vind om dat allemaal niet te gebruiken.
Ik zal eens denken hoe ik die slingers er uit kan halen. Hoewel ik het niet helemaal eens ben met het kommentaar over het kruisen van sporen, heb je wel gelijk als je bedoelt dat die slinger te snel weer terug gaat over hetzelfde spoor. Daar ga ik over denken en verandering in brengen . 
Zag trouwens in Rehausen dat er aan het bedieningspaneel gewerkt werd, ga ik ook eens over denken.
Bedankt voor het kommentaar  en ik ga aan het werk.

groeten

Loet
Re: De kelder
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: De kelder
je kan ook een compleet ander concept maken door de baan tegen de muren te bouwen, dus met lange rechte stukken en flauwe bochten en een centraal looppad in het midden, zoiets als m'n baantje als url=https://forum.3rail.nl/index.php?topic=90690.100]voorbeeld[/url]

gr. Ruud
Re: De kelder
Lid sinds: 2011

offline
Re: De kelder
Hallo Ruud.

Heb ik ook naar gekeken. Maar ik denk dat hier ergens een fout in zit. Volgens mij is de rijrichting niet altijd hetzelfde. Ik denk dat het aan de driehoek ligt. Moet ik nog eens naar kijken.
Maar ook op dit ontwerp kan kommentaar geleverd worden.

groet

loet
Re: De kelder
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: De kelder
gewoon een ideetje,

in het rood een mooi kopstation en in het blauw een paradespoor met een nevenbaan, stations ed.
De ruimte die je hebt is prachtig, maar ook hier, niet te veel rails er in willen proppen  ;)

gr. Ruud
Re: De kelder
Lid sinds: 2010

offline
Re: De kelder
Loet,

Wat ik eigenlijk mis bij een baan van dit formaat zijn de twee schaduwstations.(uitgaande van een Hondebot waar een verbinding tussen de uiteindes zit.)
Persoonlijk vind ik je versie 9 veel minder stijf als ver.12.

Perrons zouden best wat breder mogen dan krijgt je station wat meer body.
Ik zou alleen dat rangeerterrein wat nu helemaal onderaan ligt ergens langs de hoofdlijn plaatsen.
En je rondes van de enkelsporige aftakking wat wijder en over elkaar heen leggen. Zodat je in een rit een aantal keren aan de boven en aan de onderzijde van dat tafeldeel zichtbaar bent en in een tunnel of om de hoek verdwijnt.

In welk programma ontwerp je deze baan?
En heb je ook nog wat print screens van een hogere resolutie? Ik kan je afmetingen bv. nergens lezen als ik inzoem.

Mvg Robin
Re: De kelder
Lid sinds: 2011

offline
Re: De kelder
Hallo Robin en Ruud.

Ik zie net dat mijn antwoord op jullie vragen om de een of andere reden gisteren niet door gekomen is dus hier wat ik mij er nog van herinner

Ruud.
Het idee voor een kopstation heb ik overwogen, maar in een vorige baan heb ik er een gehad en daar was ik niet zo tevereden over.Vooral de hoeveelheid ruimte die het omlopen van de treinen in beslag neemt. Alhoewel je hier een hoop ruimte hebt maar ik met lange treinen wil rijden, ga je toch al gauw een eind het blauwe gedeelte in. Je idee voor het blauwe gedeelte lijkt me erg bruikbaar. Als ik het aan twee kanten bereikbaar maak, dan is er zeker iets van te maken. Ik ga er eens naar kijken.

Robin.

Je slaat de spijker op z'n kop. Het feit dat het geen echte dogbone is, is de reden dat ik niet verder gegaan ben met dit ontwerp. Ook kom je bij elk rondje door het station. Dat is iets dat ik probeer te vermijden. Tweede bezwaar is dat er een groot gedeelte enkelsporig is. Dat probleem is evt te verhelpen door halverwege het enkelsporige stuk een "inhaalspoor" te maken. Maar dat komt niet echt gunstig uit. Ik heb beide baanontwerpen omgezet naaWintrack 8. Ik hoop dat je ze kan openen.

Beiden bedankt voor jullie reactie

Groeten

Loet
Re: De kelder
Lid sinds: 2010

offline
Re: De kelder
Ik heb je bestanden gedownload en kan ze ook openen.  :thumbup:

Zitten er nog ergens deuren oid? waar we rekening mee moeten houden? Of kan de tafelvorm vrij aangepast worden.

Mvg Robin
Re: De kelder
Lid sinds: 2011

offline
Re: De kelder
Robin

De rode lijnen in de bijlage zijn de muren/ ramen. De open stukken zijn deuren / openingen. Probeer zoveel mogelijk binnen de zwarte lijn te blijven. Het is geen probleem om loop paden te maken binnen het zwarte gedeelte.
Laat meer weten als het niet helemaal duidelijk is.

Loet
Re: De kelder
Lid sinds: 2010

offline
Re: De kelder
Ik krijg vaak het idee, dat meer beter is. Ik vind het veel te druk en onoverzichtelijk. Kijk bv eens naar de Efteling. Weinig treinen maar heel erg leuk om naar te kijken.