Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Märklin VW Autotransporters 46129 en 46139

Gestart door pajomaho maandag 13 maart 2023, 19:40:05

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Märklin VW Autotransporters 46129 en 46139
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Märklin VW Autotransporters 46129 en 46139
Sinds afgelopen week is de eerste VW-autotransportwagen afgeleverd (46129), met 8 auto's die d.m.v. losse "Haltekeile" (zeg maar remschoenen) op de wagon worden gezet.
Punt is nu, dat die Haltekeile net zo hard glijden als de auto's zelf. Als een loc op een helling naar beneden remt voor een sein, schuiven sommige auto's tegen elkaar.
Lijmen wil ik die Haltekeile (nog) niet, hoogstens met een verwijderbare lijm (Noch Hin und weg Kleber?).
Weet iemand een andere oplossing?

Eerdere versies van deze wagons klemden de wielen met een opstaande binnenrand van de rijstrook, of de aloude 4612 met een klem die de as van de auto vasthield. Wellicht zijn er tussentijds nog andere versies geweest waar die Haltekeile werden toegepast? Hebben jullie dan ook dat probleem?

Groet, Paul
Re: Märklin VW Autotransporters 46129 en 46139
Buddies, altijd handig
Re: Märklin VW Autotransporters 46129 en 46139
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Märklin VW Autotransporters 46129 en 46139
Ik gebruik de Noch-oplossing. Als je heel weinig aanbrengt op één of twee wieltjes is er geen centje pijn en wordt het geen grote kleverige bende. Dan heb je die hulpstukjes geen eens nodig.
Re: Märklin VW Autotransporters 46129 en 46139
dun dubbelzijdig tape of hotglue?

dat hotglue hobby lijm trek je er zo weer af namelijk.
Re: Märklin VW Autotransporters 46129 en 46139
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Märklin VW Autotransporters 46129 en 46139
Dank,

Buddies, die heb ik lang niet gebruikt (30, 40 jaar?)... Ik vond er nog wel eentje terug en die plakt ook nog steeds...
Ik heb ook nog dubbelzijdig plakband in 5mm breedte, maar dat plakt na verloop van tijd niet meer. Hotglue, smelt het plastic van de wagon (rijstroken) daar niet van?
A.s. vrijdag op On TraXS kijken of ik bij die handelaars daar wat kan vinden (De Noch-oplossing wordt nu waarschijnlijker).

Groet, Paul
Re: Märklin VW Autotransporters 46129 en 46139
Kristal Klear of houtlijm is toch ook weer redelijk makkelijk te verwijderen. En anders fotolijm.
Re: Märklin VW Autotransporters 46129 en 46139
Lid sinds: 2010

met de trein was U er al(lang) geweest !

offline
Re: Märklin VW Autotransporters 46129 en 46139
ik zou voor houtlijm gaan....wordt veelvuldig in de militairy/andere modelbouw gebruikt o.a voor ruitjes,onderdelen, accessoires e.a. vast te zetten
Re: Märklin VW Autotransporters 46129 en 46139
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Märklin VW Autotransporters 46129 en 46139
 @citaat  @citaat Ik had fotolijm, inderdaad, maar die tube is leeg en ik heb in de fotozaken, Blokker, Hema, Kruidvat etc. geen nieuwe tube meer kunnen vinden. Misschien de andere helft van de stad ook eens afzoeken (Media Markt nog niet gehad, bedenk ik me nu).
Kristal Klear had ik niet aan gedacht, heb ik ook nog staan. Maar ik weet niet hoeveel "schade" dat geeft bij het weghalen, of daar resten achterblijven, zal ik nog eens moeten uitzoeken. Houtlijm mwah wil ook niet altijd goed weg, heb ik pas gemerkt bij een bouwpakket. En om die wagon nu in het water te leggen om 't los te weken is ook niet ideaal.

Groet, Paul
Re: Märklin VW Autotransporters 46129 en 46139
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Märklin VW Autotransporters 46129 en 46139
Kristal Klear kun je ook met water verwijderen en het is echt niet nodig om de hele wagon onder te dompelen. Een wattenstaafje volstaat. We moeten het niet overdrijven hé.
Re: Märklin VW Autotransporters 46129 en 46139
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Märklin VW Autotransporters 46129 en 46139
Inmiddels naar de Media Markt geweest: fototoestellen en onderdelen, maar geen fotolijm. Bij een pasfotowinkel (aan de andere kant van Hoog Catharijne) vond ik uiteindelijk wel een tube.
Kristal Klear zal ik ook nog wel eens proberen, als het hiermee niet lukt. Bij dat bouwpakket ging de houtlijm in ieder geval niet met een wattenstaafje eraf, pas na een tijdje onder water zetten... (was ouderwetsche kwaliteit houtlijm).

Iedereen bedankt voor 't meedenken.

Groet, Paul
Re: Märklin VW Autotransporters 46129 en 46139
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Märklin VW Autotransporters 46129 en 46139
Hoi Paul,

Noch hin und weg kleber,  is leuk voor figuren.  Bij remmen op een helling zal dat niet echt helpen om alles op de plaats te houden. Die keilen die de auto's moeten tegenhouden kun je ook fixeren met dubbelzijdig tape.  Dat is ook van Tesa verkrijgbaar  in de bouwmarkt. Wel op maat snijden en dan op het wagondek drukken.

M.v.g. Hans V200.0
Re: Märklin VW Autotransporters 46129 en 46139
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Märklin VW Autotransporters 46129 en 46139
Daar moet ik je toch beslist tegenspreken Hans. Ik heb dat Noch-spul er al jaren op zitten. De autootjes gaan er pas af op het moment dat ik dat wil, niet eerder en niet later, dus ook niet tijdens het rijden, remmen of zelfs over kieren tussen twee modules bij M-Track. Het laat zich ook vrij gemakkelijk verwijderen, zonder geklieder met water.
Re: Märklin VW Autotransporters 46129 en 46139
Lid sinds: 2010

met de trein was U er al(lang) geweest !

offline
Re: Märklin VW Autotransporters 46129 en 46139
voor houtlijn hoef he niet meteen een hele wasstraat of zwembassin te organsisen met iets minder water lukt het ook al !