Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Mehano EMD SD40 wisselstroom uitvoering ombouwen naar digitaal, welke decoder?

Gestart door Eifelman zondag 12 maart 2023, 23:26:29

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Mehano EMD SD40 wisselstroom uitvoering ombouwen naar digitaal, welke decoder?
Hallo,

Ik heb bovengenoemd lokje op de kop getikt. Is een analoge lok. Ik wil hem ombouwen naar digitaal, met sound.
Welke decoder is hiervoor het best geschikt?
Is er iets speciaals waar ik op moet letten?

Bijgaand foto's van het inwendige.
Re: Mehano EMD SD40 wisselstroom uitvoering ombouwen naar digitaal, welke decoder?
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Mehano EMD SD40 wisselstroom uitvoering ombouwen naar digitaal, welke decoder?
In principe is iedere (nieuwe) DCC of multiculti decoder daarvoor geschikt. Het finetunen en inregelen en aanpassen van de decoder op de motor gebeurt tegenwoordig altijd en overal met CV instellingen. Mijn favoriet is de ESU LoPi5.
Re: Mehano EMD SD40 wisselstroom uitvoering ombouwen naar digitaal, welke decoder?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Mehano EMD SD40 wisselstroom uitvoering ombouwen naar digitaal, welke decoder?
Ik zou ook voor de ESU lokpilot v5 gaan.
Misschien te veel mogelijkheden, maar betrouwbaar en een hoop mensen hebben hier kennis van.

Mvg
Marcel
Re: Mehano EMD SD40 wisselstroom uitvoering ombouwen naar digitaal, welke decoder?
Re: Mehano EMD SD40 wisselstroom uitvoering ombouwen naar digitaal, welke decoder?
Citaat van: nmbssncb op maandag 13 maart 2023, 11:21:14ESU Loksound V5.0 geluidsbestanden

Willy
Bedankt, dit had ik nog niet gezien (ben ook niet bekend met ESU decoders, tot nu toe maerklin gebruikt).

Ik heb dus een loksound5 besteld, 58449. Dat is een "lege" decoder. Moet je, om daar geluid in te krijgen, ook een programmer hebben, of kan het ook anders?
Groet
Frank
Re: Mehano EMD SD40 wisselstroom uitvoering ombouwen naar digitaal, welke decoder?
Citaat van: Eifelman op dinsdag 14 maart 2023, 00:38:38
Citaat van: nmbssncb op maandag 13 maart 2023, 11:21:14ESU Loksound V5.0 geluidsbestanden

Willy
Bedankt, dit had ik nog niet gezien (ben ook niet bekend met ESU decoders, tot nu toe maerklin gebruikt).

Ik heb dus een loksound5 besteld, 58449. Dat is een "lege" decoder. Moet je, om daar geluid in te krijgen, ook een programmer hebben, of kan het ook anders?
Groet
Frank

Ja, je hebt de LokProgrammer (ESU 53451) nodig om het geluidsbestand te kunnen wegschrijven naar de decoder.  Of misschien is er iemand bereid dat voor jou te doen.

Willy
Re: Mehano EMD SD40 wisselstroom uitvoering ombouwen naar digitaal, welke decoder?
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Mehano EMD SD40 wisselstroom uitvoering ombouwen naar digitaal, welke decoder?
Een goede handelaar doet dat voor je als je er om vraagt.
Re: Mehano EMD SD40 wisselstroom uitvoering ombouwen naar digitaal, welke decoder?
Citaat van: Lobomotion69 op dinsdag 14 maart 2023, 15:16:07Een goede handelaar doet dat voor je als je er om vraagt.
Ik heb er een gevonden
Re: Mehano EMD SD40 wisselstroom uitvoering ombouwen naar digitaal, welke decoder?
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Mehano EMD SD40 wisselstroom uitvoering ombouwen naar digitaal, welke decoder?
 @citaat
 :thumbup:  :thumbup:  :thumbup:
Re: Mehano EMD SD40 wisselstroom uitvoering ombouwen naar digitaal, welke decoder?
Citaat van: loc1200 op maandag 13 maart 2023, 11:01:57Ik zou ook voor de ESU lokpilot v5 gaan.
Misschien te veel mogelijkheden, maar betrouwbaar en een hoop mensen hebben hier kennis van.

Mvg
Marcel

Ding is gewoon fantastisch. Heb vanmorgen de autotune functie geactiveerd (beetje lastig met MFX maar in DCC ging het uiteindelijk) en de lok loopt echt soepel, op hellingen kun je echt zien dat de decoder meer power afgeeft zodat de snelheid behouden blijft.

Nu nog het juiste geluid erin krijgen en de verlichting aansluiten