Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Marklin 33121 verbeteren rij eigenschappen

Gestart door doevie zondag 12 maart 2023, 13:57:02

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin 33121 verbeteren rij eigenschappen
Hallo,
Van 't weekend kocht ik deze MArklin 33121. Mooie T5 van de KWStE.

Hij rijdt op zich naar tevredenheid, maar 't zou beter kunnen. Hij kan niet zo goed langzaam rijden. Wat er gebeurt: ik draai aan de knop, trein begint lichtjes te zoemen. En pas als ik de knop verder opendraai dan springt-ie een beetje plotseling naar voren. Enig idee wat dat kan zijn?

Decoder? Er zit een delta decoder in. Vervangen? CV Waardes bijstellen?
Motor vervangen?
Re: Marklin 33121 verbeteren rij eigenschappen
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Marklin 33121 verbeteren rij eigenschappen
heb hier de foto versie en omgebouwd met een esu magneet en esu decoder
Re: Marklin 33121 verbeteren rij eigenschappen
aha,
had jij dezelfde klachten?
Re: Marklin 33121 verbeteren rij eigenschappen
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Marklin 33121 verbeteren rij eigenschappen
nee maar ik bouw alle loks hier om naar esu.Wil je er mee rangeren zou ik gewoon een 5* setje nemen.
Re: Marklin 33121 verbeteren rij eigenschappen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Marklin 33121 verbeteren rij eigenschappen
De 33121 zal een motor met veldspoel hebben, een ombouw naar een motor met permanente magneet zal de rijeigenschappen verbeteren.

Groet, Anne W
Re: Marklin 33121 verbeteren rij eigenschappen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin 33121 verbeteren rij eigenschappen
Delta decoders zijn ongeregeld, dus dat betekent dat de motor pas gaat draaien boven een bepaalde spanning.
Gevolg is dat de motor tot een bepaalde spanning niet gaat draaien en alleen bromt, omdat de weerstand van motor en aandrijving nog te groot is.
Pas boven een bepaalde spanning zal de motor de interne weerstand overwinnen en ineens op een bepaald minimum toerental gaan draaien waardoor de lok ineens wegschiet.

Een geregelde decoder meet vanaf de eerste rijstap of de motor draait en past het toegevoerde vermogen aan, tot de gewenste snelheid is bereikt.
Wil je een mooi rijdende loc, dan kun je de motor ombouwen met de 60941 motorset en een geregelde decoder inbouwen, bijvoorbeeld msd3 of ESU lokpilot V5.
Re: Marklin 33121 verbeteren rij eigenschappen
Dank boys, daar kan ik verder mee!