Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Voedingsspaninng bij Mobile Station

Gestart door GeelNoortje zaterdag 11 maart 2023, 17:38:45

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Voedingsspaninng bij Mobile Station
Nieuw en totaal leek op het gebied van digtale aansturing.
Ooit een loc aangeschaft met delta-module. Daarom ook een mobilestation gekocht. Delta-aansturing leek met toentertijd te beperkt. Ik wil(de) niet volledig overschakelen op het digitale systeem.

Inmiddels nog drie locs, die een mfx-decoder aanboord hebben.
Ik wil nu een display-rondje uitleggen. Voeding met trafo van de mobile station.
Verlichting van de Delta-loc en wagentjes doen het. De loc's allemaal ingesteld in de Mob. Allses werkt volgens mij zoals het moet.
Maar ik snap niet hoe het met spanningen zit.
Op de rails staat - tussen middelleider en rail - een spanning van nog geen 10Volt DC.
Op mijn andere 'circuit' (volledig analoog!) staat uiteraard AC; variabel van 0-16 + overspanning voor het omschakelen.

Op het Mob-circuit rijden de loc's niet bepaald snel. Logich? (vanwege de lage spanning?)

Klopt dit wel?
De MobSta trafo levert meer dan 30V AC (onbelast)
Er staat helemaal geen spanning op de rails als ik de MobStat niet aansluit.

Kan iemand me de basis uit de doeken doen?

Groets


Re: Voedingsspaninng bij Mobile Station
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Voedingsspaninng bij Mobile Station
Je kan een digitaal signaal op de rails niet meten met een multimeter in DC of AC stand. Het is een pulserend signaal en een multimeter geeft dan al snel een verkeerde waarde aan.
Als je dit goed wil meten moet je de spanning eerst gelijkrichten (of via een oscilloscoop meten).

Verder moet je blij zijn dat er geen spanning op de rails staat als je geen MS aangesloten hebt, anders vliegen al je treinen je baan over (die herkennen dan spanning en zien dat als analoog, omdat het digitale signaal zou missen, waardoor ze gaan rijden met de snelheid die behoord tot die spanning).

Dat het digitaal langzamer rijdt als analoog kan ook aan je decoder instellingen liggen. 
Re: Voedingsspaninng bij Mobile Station
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Voedingsspaninng bij Mobile Station
  • Welk type Mobile Station heb je? Is het een MS 1 (60652) of een MS 2 (60653 of 60657)?
  • Over welke 'MobSta trafo' heb je het? Het kan aan mij liggen, maar ik ken geen enkele die 30 V levert, en ook geen van 30 VA voor het geval je dat bedoelt.
  • Hoe kom je op een spanninng van 10 V DC? Is dat wat jouw Mobile Station aangeeft of heb je dat zelf gemeten? In dat laatste geval, hoe dan?
  • Reageren de Delta-locs, afgezien van de lage snelheid, goed op wat je via jouw Mobile Station wilt? Anders gezegd, doen de licht- en geluidsfuncties het goed?
Re: Voedingsspaninng bij Mobile Station
Dank voor al dit meedenken! Verhelderend!

MobileStation 60652.
Ruim vijftien jaar geleden met bijbehorende trafo gekocht, die er uit ziet als een veel te grote adapter.
Ik schreef al: Volkomen leek op digitaal trein-gebied.
Dus met een normale multimeter gemeten - omdat ik niet beter wist.
De voltage-vraag is daarmee opgelost.

Blijft alleen het toch wel grote verschil in top-snelheid tussen wat ik van analoog gewend ben en wat ik nu met de MS ervaar.

De Delta-Loc was moeilijk instelbaar op de MobSta.
De ingebouwde Delta-module heeft acht dips - geen soldeerbrug op de achterkant om wisseling verlichting bij rijrichting mogelijk te maken.
Omdat ik toen alleen deze loc had wilde ik hem op adres 01 hebben. Maar dat werkte niet.
Uiteindelijk uitgekomen op adres 78. Pas jaren later bleek, dat dit goed uitpakte om de drie later aangeschafte mfx-loc's niet in de weg te zitten. Ik was er vrij vlot achgter, dat de MS alleen met de ingestelde adressen 'af fabriek' werkt.
De MS geeft voor de Delta-loc alleen het adres (een diesel-ico zelf ingesteld omdat het een noorse Di3 is); verlichting schakelt niet om.
De mfx-loc's melden zichzelf aan op de MS met alles erop en eraan.
Alle (extra) functies werken zoals ik het verwachtte.

Alle vier de loc's reageren voor mijn gevoel traag op een snelheidsverhoging van de MS.






Re: Voedingsspaninng bij Mobile Station
De mfx locs zou je niet in de weg kunnen zitten met adressering volgens mij. Mfx kiest gewoon een leeg adres voor een nieuwe loc.
Een delta decoder laat slechts enkele vaste adressen toe, 78 is er een van.
Het langzamer rijden of traag reageren van de regelknop kan te maken hebben met de instellingen op je MS.
De maximale snelheid kan lager staan en er kan een optrek- of afreminstelling staan die voor jouw smaak te lang is. Lees de handleiding eens bij het hoofdstukje over de setup van locomotieven. Het is misschien eenvoudig aan te passen.
En anderzijds: analoog lopen de treintjes naar mijn smaak juist vaak te hard.

Groet,


Peter
Re: Voedingsspaninng bij Mobile Station
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Voedingsspaninng bij Mobile Station
Dat zijn bruikbare antwoorden. Of er iets mis is met trafo kan ik niet beoordelen, maar zoals John en Peter al schreven, het zou aan de instellingen van de locs kunnen liggen. Die worden bijgehouden in de locdecoders.

Met een MS 1 kun je ze aanpassen, zie de handleiding. Als je niet precies weet hoe alles werkt, kun je het beste alleen de loc waarvan je instellingen wilt veranderen op de baan zetten, de rest niet. Ik zou beginnen met een mfx-loc.

Als eerste stap kun je de locdecoder terugzetten naar zijn basisinstelling. Hoe dat moet, staat helemaal onderaan pagina 20 van de handleiding van de MS 1 (zie BASIS INST). Nadat je dat hebt gedaan, moet je even wachten want de mfx-decoder zal zich opnieuw aanmelden. Dat gaat vanzelf. Als dat klaar is, is het tijd om te proberen of de loc nu wel goed rijdt. En je kunt meteen de licht- en geluidsfuncties testen, die horen het allemaal te doen.

Zelf vind ik het volume van de basisinstelling steevast te hoog, dus dat pas ik aan. De rest vind ik meestal prima, soms zet ik de topsnelheid iets lager. Je kunt zelf uitproberen wat er gebeurt als je iets veranderd aan MAX SNELH., OPTREKKEN of AFREMMEN. Als alles naar wens is, kan de loc van de baan en kun je met de volgende aan de slag.

Bij een loc met niet-mfx decoder speelt er nog iets anders: als het locadres ooit is gewijzigd, zal de decoder na het terugzetten naar de basisinstelling weer naar het originele adres luisteren. Ik weet het niet zeker, maar ik vermoed dat de locdecoder dan niet meer reageert op de loc zoals hij nog in de loclijst van de MS 1 staat. Als je hem dan wist uit de loclijst en opnieuw invoert, met het juiste, originele adres, zal het weer werken. Als je dat adres niet weet, kun je het op het forum vragen. Een alternatief is om de decoder niet terug te zetten naar de basisinstelling, maar alleen aan MAX SNELH., OPTREKKEN, AFREMMEN en/of VOL te sleutelen. Aangezien je zelf al schrijft dat de Delta-Loc moeilijk instelbaar was, is dit misschien wel het beste.
Re: Voedingsspaninng bij Mobile Station
Zeven stappen verder. Ik snap lang niet alles maar heb met de reacties veel bereikt. Nogmaals dank hiervoor!

De handleiding bij mijn MS was summier. Inmiddels een uitgebreidere PDF opgehaald; specifiek voor mijn versie.
De Delta-loc is niet instelbaar voor diverse rij-eigenschappen. Kan alleen de naam (was identiek aan het ID-nr) aanpassen.
De overige Digi-locs nu ook ingesteld. Rij-eigenschappen zijn enorm verbeterd.

Wat mij betreft kan dit Topic nu gesloten worden.
Ik kom vast later nog weer terug - ander onderwerp.

Groets.

Herman