Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Problemen met ombouwen 3072.10 ivm ruimte motor.

Gestart door Supervisors_NL maandag 06 maart 2023, 20:18:20

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Problemen met ombouwen 3072.10 ivm ruimte motor.
Beste vrienden,

Ik ben begonnen met het ombouwen van een 3072.10 van M*.
Dit is een dieselloc van DB.

De loc is uitgevoerd met met grote schijfcollector motor. Ik wil deze graag digitaliseren.
Daarvoor heb ik een motorombouwset 60944 en een Mld 60972 aangeschaft om zo deze loc om te bouwen.

De motor was erg vervuild en de collector van de motor zag er niet al te best meer uit.
Dus eerst maar eens flink aan de gang geweest om de boel te reinigen.

Na de schoonmaakactie een nieuw anker, het magneet en het motorschild uit de ombouwset op het motorhuis geschroefd.
Tot zover geen problemen.

Maar vervolgens wil ik de motor weer aan het chassis van de loc monteren. Maar dat past dus niet meer.
Blijkbaar is het magneet veel dikker als de standaard spoel en heeft ook de schroef van het motorschild geen ruimte.

Toch is de motor correct omgebouwd. Er zijn geen andere mogelijkheden dan de door mij gekozen montage.
Nu kan ik natuurlijk flink met de Dr*mel in de weer gaan, maar daar heb ik eigenlijk helemaal niet zoveel zin in.
Wat blijft er dan over en hoever kun/moet je gaan.

Bijgaand een aantal foto's hoe het er nu voor staat.
Nu kan ik waarschijnlijk de onderste schroef wel verwijderen uit het motorschild, en deze wordt dan waarschijnlijk wel geklemd tussen het chassis.
Ik weet echter niet in hoeverre dit dan (in de toekomst) problemen opleveren.
Ik heb aangegeven op enkele foto's waar het "probleem" zit.
Daarvan zal ik dan een aantal millimeter moeten wegslijpen. Ik vind dit echter nogal een behoorlijke ingreep in deze loc.

Vraag daarom of iemand ervaring heeft met dit probleem en nog tips heeft voor mij, waarbij ik zo min mogelijk van de originele loc hoef te slijpen.

Het is geen optie om de loc analoog te laten. Dan past deze niet op mijn baan.

Ik hoor graag of iemand iets weet of herkent.


Re: Problemen met ombouwen 3072.10 ivm ruimte motor.
Kijk eens bij de buren.
Re: Problemen met ombouwen 3072.10 ivm ruimte motor.
Lid sinds: 2010

Stationchef van de S.a.A.-bahn

offline
Re: Problemen met ombouwen 3072.10 ivm ruimte motor.
Kan op 2 manieren. Of je zaagt een stukje frame weg, of je haalt twee lamellen van je magneet en past het motorschildje aan.
ombouw zonder zagen in frame

Groet,
Jan
Re: Problemen met ombouwen 3072.10 ivm ruimte motor.
Beste vrienden,
Dank voor de reacties.
Na het bekijken van een aantal filmpjes op Y***, bleek dat er eigenlijk maar 1 adequate oplossing is.
Natuurlijk kun je een aantal lamellen weghalen, maar dat leek me niet de beste manier.
Ik heb dus inmiddels de Dr*mel in het frame gezet en de boel aangepast zodat het past.
Natuurlijk wil ik het nog wel enigszins netjes doen, dus heb ik de juiste verf besteld bij de hobbyshop.
Zodra ik deze binnen heb, kunnen we verder.
Eerst schilderen van de aanpassingen van het frame en daarna de verdere opbouw van de loc.

Dank wederom voor de tips en voor het meedenken aan iedereen die heeft gereageerd.
Groet,
Paul
Re: Problemen met ombouwen 3072.10 ivm ruimte motor.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Problemen met ombouwen 3072.10 ivm ruimte motor.
Hi Paul,

ALs je de magneet niet freest aan de onderkant, zal het draaistelframe tegen de magneet lopen.
Heb je dan ook de frees in het draaistelframe gezet?
Re: Problemen met ombouwen 3072.10 ivm ruimte motor.
Inmiddels te laat, maar een ESU permanent magneet met het originele motorschild en anker was misschien ook een optie geweest. Die zijn qua formaat vergelijkbaar met de veldspoel. Heb dit gedaan met een sfcm en moet zeggen dat het nog verbazingwekkend goed werkt.
Re: Problemen met ombouwen 3072.10 ivm ruimte motor.
@Kappa,

Ik heb inderdaad ook de frees in het draaistel gezet. Ik had ook ontdekt dat deze tegen het magneet aankomt.
Op You* staat een filmpje met de ombouw van een 3347 (blijkbaar dezelfde onderzijde en basis van deze loc).
Daarin werd het goed uitgelegd.

Ik heb het nu getest en het draaistel draait nu prima.
Dank alsnog voor de reactie.

@AlexH
Jammer dat ik dat niet eerder heb geweten. Ik had daarvan zeker gebruik gemaakt.
Maar mijn acties zijn helaas niet meer ongedaan te maken.
Ook alsnog dank voor de reactie.

Groet,
Paul