Nieuws:

De laatste paar 15 jaar 3railforum jubileum Wagon met busjes setjes maar ook nog losse busjes zijn nog te koop!

Analoge baan ombouwen naar een digitale baan

Gestart door Adje donderdag 24 april 2008, 22:44:32

Analoge baan ombouwen naar een digitale baan
Hoi, ik heb een vraag.

Ik heb op dit moment een behoorlijke verzameling m-rails met bijbehorende wissels, seinen e.d. Ook zijn natuurlijk al mijn lok's analoog.

Ik wil op korte termijn een nieuwe baan opbouwen en mijn gedachte is om misschien de baan meteen digitaal te maken met de rails e.d. die ik nu heb.

Hieronder volgen een paar vragen:
- Welke aankopen moet ik doen om dit te kunnen realiseren?
- Waar moet ik rekening mee houden als ik mijn nieuw baan wil ombouwen naar een digitale?
- Zijn er site's waar ik het een ander na kan lezen.

Misschien is deze vraag al eerder gesteld in dit forum maar mijn zoekopdrachten brachten te weining op.

Al jullie opmerkingen en tips zijn van harte welkom.

met vriendelijke groet
Ad van den Aker

Re: Analoge baan ombouwen naar een digitale baan
Hallo Ad,

Niet direct een sluitend antwoord op te geven. "Moeten" is ook zo'n zwaar woord.

Veel hangt ook af hoe ver je wil gaan.

Wil je uitsluitend pc gestuurd rijden? Of wil je ook nog handbediening? Uitsluitend pc, dan is Koploper met MR-direct een optie.

Wat er zeker dient te komen is een decoder in elke lok. Per 4 wissels is er normaal een decoder. Hier kan je kiezen voor aankoop van een geassembleerd exemplaar of voor bouw pakketten. 

Ga je ook pc besturing toepassen? Dan heb je terugmeldingen nodig. Je software moet ten slotte weten waar elke trein zich bevind.

Bekijk ook hoeveel treinen je hebt en gelijktijdig wil laten rijden. 0,5A à 1A per rijdende locomotief moet je aan vermogen hebben.

Wissels schakelen na elkaar. 1A reserve voor het schakelen van de wissels is aan te raden. Tenzij je kiest voor Viessmann decoders met aparte wisselvoeding (ook in bouwpakket).

Zorg dat je wat vermogen over hebt. Een booster of besturingseenheid die de hele tijd op maximaal vermogen moet werken is niet ideaal.

Leg een mooie ringleiding onder je baan zodat je makkelijk je baan van stroom kan voorzien. Je treinen zullen het appreciëren. Neem hiervoor voldoende dikke draad. 1,5mm2 of nog beter 2,5mm2. Naar de rails toe, volstaat 0,75mm2 of 1mm2.

Ontwerp je baan met de indeling in blokken en secties in het achterhoofd. Voer deze indeling onmiddellijk uit. Het zal je nadien veel werk besparen. Rails geïsoleerd monteren kan nu éénmaal eenvoudiger tijdens de vormgeving van je baan. Een blok is minimaal zo lang als je langste trein die je wil laten rijden (+ enkele cm).

Zorg dat het materiaal dat je koopt compatibel is. Dus eerst goed plannen en beslissen, daarna kopen.

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Beste Adje,

Ga de komende beurs eens in Houten kijken en praten.

Groet, Anne W
Wat ik in de uitleg van theo mis. Ook voor de bediening van je seinen heb je per 4 seinen een decoder nodig. Wat je zeker nodig hebt is een digitale centrale behalve als je met MR-direct gaat werken.
Inderdaad Johnny ook voor de seinen zijn er decoders nodig.

Hier kan echter wel op bespaard worden. In niet zichtbare delen kan je seinen toevoegen aan de blokken maar ze niet fysiek zetten. Voor je pc software zijn ze virtueel wel nodig.

Ook ontkoppelrails hebben decoders nodig. Hier kunnen wel 8 ontkoppelrails op een decoder. Ook 3 wissels en 2 ontkoppel rails op 1 decoder zijn mogelijk.
Citaat van: Johnnytrein op zaterdag 03 mei 2008, 07:52:54
Wat ik in de uitleg van theo mis. Ook voor de bediening van je seinen heb je per 4 seinen een decoder nodig.
Een 2 standen sein heeft maar 1 adres nodig hiervan kun je er inderdaad 4 van op 1 decoder aansluiten.
Een 3 standen sein heeft 2 adressen nodig hiervan kun je er maar 2 van op 1 decoder aansluiten.

Mvg,
Peter
Speciale Gast

Stand 7 :-)

En als al die decoders je financieel boven de pet gaan kun je al je wissels en seinen ook analoog blijven aansturen, zoals je tot nu toe gedaan hebt, en alléén het rijden digitaal doen.

Als je met een PC wil gaan rijden is dat niet handig, maar als je zonder PC rijdt is het analoog aansturen van wissels en seinen in combinatie met elke centrale te doen.
Heeft iemand ervaring met analoge seinen van marklin die je aan kan sluiten op een k83 of viessman
ze hebben mij verteld dat viesmann decoder buiten de Centr station om van stroom kan voorzien.
maar mij vraag is of iemand daar een tekening of iets van heeft die ik om mijn metale rails kan bij bouwen.
Citaat van: jan817 op donderdag 07 augustus 2008, 18:36:16
Heeft iemand ervaring met analoge seinen van marklin die je aan kan sluiten op een k83 of viessman
ze hebben mij verteld dat viesmann decoder buiten de Centr station om van stroom kan voorzien.
maar mij vraag is of iemand daar een tekening of iets van heeft die ik om mijn metale rails kan bij bouwen.

Als je even google gebruikt moet je het schema zo vinden. Het staat meerdere malen on-line. Een URL heb ik niet direct bij de hand. Probeer het eens met K83 & Viesmann als zoek begrippen. Even ook geen tijd om het zelf op te zoeken.

Deze seinen dienen wel van het type te zijn met spoelen. Met lichtjes of leds zal het niet werken. De K83 (en aanverwanten) schakelen na default 250ms hun uitgang af. Het gevolg is dan natuurlijk ook dat je lichten doven. Hiervoor dien je een K84 of gelijkaardig te gebruiken.
Hier heb je een link naar de Viessmann 5211 decoder voor magneetartikelaandrijving.
Ook staat er een voorbeeld met de Powermodule 5115 bij.

http://www.viessmann-modell.com/pdf_nl/5211-01-NL%20.pdf

Mvg,
Peter
Je zou ook deze decoder kunnen gebruiken. Hier kun je ook een externe voedingsspanning op aansluiten. Dezelfde functionaliteit als Viessmann, scheelt alleen een beetje geld.

http://www.iek.de/BedienMAD%204.htm

Ik heb er zelf 12 in gebruik en ben er erg tevreden over.

Met vriendelijke groet,

Aldert
Dat is dan ook gewoon een kloon van de echte K83.

Citaat van: Sprinter op maandag 11 augustus 2008, 19:18:49
Dat is dan ook gewoon een kloon van de echte K83.

Nu wil ik niet vervelend gaan zitten doen maar dit lijkt mij geen cloon van een M K83, eerder van de V 5211.
Dit, gezien de K83 geen E aansluiting heeft en dus ook niet extern gevoed kan worden.