Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Koppel-ergernissen

Gestart door IJsengel donderdag 24 april 2008, 21:21:20

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Koppel-ergernissen
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Koppel-ergernissen
Hola,
Ik heb een aantal oudere wagens die met de koppelingen akelig dicht boven de puko's hangen. Scheren deze op gewone trajecten er nog rakelings overheen, bij wissels gaat het helaas fout en meestal brengt dat kortsluiting met zich mee.
Het betreffen de wagens zoals hier onder getoond.


Ook andere wagentjes met oude koppelingen die verbonden zijn met een veertje willen nog wel eens last hebben van deze onhebbelijkheid.

Is het mogelijk om van bovengenoemde wagens de oude koppelingen te vervangen door nieuwe (kortkoppel)exemplaren? En zo ja welke dan?
Hasta la Pasta
Fred
Re: Koppel-ergernissen
Fred, Er is van Märklin een mal om deze koppemingen terug op de juiste hoogte af te stellen .Catalogusnummer 7001
Re: Koppel-ergernissen
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Koppel-ergernissen
CiteerIs het mogelijk om van bovengenoemde wagens de oude koppelingen te vervangen door nieuwe (kortkoppel)exemplaren? En zo ja welke dan?

Helaas zijn deze metalen koppelingen meestal bevestigd met een splitpen en bij oudere rijtuigen soms zelfs één met het draaistelframe. Ik heb ook zo'n kuilwagen, maar ik zie niet hoe je die geschikt zou kunnen maken voor de montage van een kunststof (kort)koppeling... Dat wordt geïmproviseerd knutselwerk waarbij het maar de vraag is of je 'm op de goede hoogte weet te krijgen en of het allemaal goed functioneert in de bogen.

De enige optie is dus afstellen (lees: bijbuigen) met behulp van de door Johnnytrein genoemde koppelmal (of iets anders wat even hoog is)...

Martijn
Re: Koppel-ergernissen
Lid sinds: 2006

offline
Re: Koppel-ergernissen
Ik heb ook wat van die oude barrels, ik probeer ze te stellen , of het splitpennetje iets strakker te zetten, lukt dit niet dan met een kniptangetje of de dremel gewoon er een stukje van af knippen-slijpen.

Nadeel is dat ze dan niet meer te ontkoppelen zijn met een ontkoppelrails,maar die heb ik helemaal niet in mijn baan 8)

Waar ik moet ontkoppelen, rij ik met telex locs 8)

Mvg Gert
Re: Koppel-ergernissen
Lid sinds: 2006

offline
Re: Koppel-ergernissen
Ijsengel

Marklinmagazin Duitsland heeft vanaf 2002 nr.4 een lange artikelreeks gehad met
titel: Alte Modelle kurz gekuppelt.
Zie: http://www.maerklin.de/mm/archiv.php
wie weet staat daar wat van je gading tussen...moet je wel die Magazins aanschaffen... wellicht biedt één van de forumleden uitkomst.
Ik heb die jaargangen helaas niet.
Re: Koppel-ergernissen
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: Koppel-ergernissen
Als je op de zelfde pagina, die Baanloos aangeeft hierboven, doorklikt kom je op deze pagina uit.
Daar worden de diverse ombouw voorbeelden gegeven voor oude Marklin modellen.

Charlie.
Re: Koppel-ergernissen
Fred,
Op de site van Märklin Nederland kun je een boekje downloaden "Märklin Superen". Daar staan een aantal ombouwmogelijkheden in. Of het voor jouw wagens mogelijk is kun je daarin misschien vinden.

Groeten,
BR45
Re: Koppel-ergernissen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Koppel-ergernissen
In die ombouwhandleiding gebruikt men het kortkoppelmechanisme van SYMOBA.
Keuterman heeft dit systeem ook in z'n productprogramma, zie hier.

Een ombouwtip voor onderstaande autotransporter 4074/4084 kon ik echter niets vinden.


Deze wagons hebben nl. een afwijkende koppeling, zie foto:

Onderaan is de standaard koppeling en de bovenste zit onder de autoslaapwagen.
De originele koppeling heeft langere "veren" die tegen en nokje veerde, vrij ver achter op het draaistel.

Omdat deze koppeling niet met een standaard kortkoppeling was te vervangen heb ik het nokje waarom de koppeling draaide afgesneden en een nieuw gaatje geboord, zie foto:

Op koppelinghouder van het draaistel heb ik vervolgens twee nieuwe nokje gelijmd om de koppeling te laten veren.

De wagon heeft wel geen kortkoppelmeachanisme, maar koppelt nu wel aanzienlijk korter en kan goed door alle bogen rijden. :D
Re: Koppel-ergernissen
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Koppel-ergernissen
Hola,
Dank voor alle reacties en nuttige info!
De Symoba koppelingen ga ik proberen te plaatsen op de 2 assige wagens. Lijkt me te doen. Voor de diepladers volg ik het voorbeeld van Gert en ga ik ietwat rigoreuzer te werk door de ontkoppelpin eraf te knippen. Eenvoudiger kan niet, werkt perfect tegen de kortsluiting en kost - niet onbelangrijk - geen drol.
Inmiddels heb ik een paar van deze diepladers zo behandeld en ja, van de conclusie zoals hieboven gesteld neem ik geen woord terug!
H la P
Fred
Re: Koppel-ergernissen
Lid sinds: 2007

offline
Re: Koppel-ergernissen
Zijn dat de nog steeds gebruikte relexkoppelingen?

Zo ja, ik heb nergens last van en 3/4 van mijn sleep heeft relex.

Dennis
Re: Koppel-ergernissen
Ook ik heb nergens last van betreffende de oude relex-koppelingen.
Ik heb deze dan ook dusdanig afgesteld (alle wagons en rijtuigen) dat wanneer ik, ongeacht de samenstelling, geen problemen ondervind.
Re: Koppel-ergernissen
Lid sinds: 2007

offline
Re: Koppel-ergernissen
Ik ondervind alleen moeilijkheden(geen problemen) bij het koppelen van relex - kortkoppelingen samen.

Voor de rest zijn de koppelingen ok.

Dennis
Re: Koppel-ergernissen
Citaat van: minirailz op zaterdag 03 mei 2008, 14:01:30
Ik ondervind alleen moeilijkheden(geen problemen) bij het koppelen van relex - kortkoppelingen samen.

Dit is ook logisch, ze staan uiteindelijk onder een andere hoek.
Re: Koppel-ergernissen
Lid sinds: 2007

offline
Re: Koppel-ergernissen
inderdaad. Maar ook koppelhaken in combinatie met kortkoppelingen gaan moeilijk.

eigenlijk moet je dus alles of relex, of kortkoppelingen doen.

Dennis