Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Brawa DRG 06 001

Gestart door nmbssncb woensdag 01 maart 2023, 11:36:34

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Brawa DRG 06 001
Lid sinds: 2007

offline
Brawa DRG 06 001
Brawa artikelnummer 0637.

Gisteren verwijderde ik voor het eerst de kap van de stoomlocomotief om onderhoud te plegen (invetten wormwielen).
De locomotief lag op zijn kop zodat ik het chassis op kon tillen.
Toen zag ik dat het rookgarnituur "uit elkaar viel" en is mij niet meer duidelijk hoe het weer terug in elkaar te zetten (zie foto's).
Het veertje zat wel "deels" vast aan de oranje draad, maar dat heb ik losgemaakt.  M.i. moet het de oranje draad wel deels ergens door het veertje zitten...
M.i. moet eerst het contact met de oranje draad in de onderkant van het buisje worden geplaatst met daaronder het veertje waarbij de oranje draad ergens het veertje moet "verlaten"".
Daarna wordt het geheel in het chassis geplaatst...

Ik heb de vraag ook gesteld aan Brawa service.  Maar wellicht zijn er forumleden die ervaring hebben met dit soort rookgarnituren.


Willy
Re: Brawa DRG 06 001
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

online
Re: Brawa DRG 06 001
Hi Willy,

Zoals ik het zie moet je drie componenten, zoals ze op de foto liggen, in elkaar schuiven en dan in het chassis zetten.
Het oranje draadje netjes in de uitsparingen in het chassis laten lopen.
En dan de kap er op, zodat de metalen behuizing door de veer tegen de kap gedrukt wordt.

Oh en btw, dat onderste busje waar 45 bij staat zit, als ik het goed zie op de foto, nog in het chassis.
Re: Brawa DRG 06 001
Lid sinds: 2007

offline
Re: Brawa DRG 06 001
Hi Ad,

Zoals jij het uitlegt, denk ik ook dat het moet.  Ik heb dat al een keer geprobeerd en het leek alsof de uitsparing onderin te weinig ruimte heeft en e.e.a. niet past.  Het veertje steunt geheel op de bodem van de uitsparing, en, wanneer de oranje draad daar nog onder zit, gaat het veertje scheef staan, m.i. (maar ik ga het nogmaals proberen, dat wel, wanneer ik het geduld heb  ;).
Bij de demontage van de kap kwam de oranje draad niet uit de onderkant van het veertje, maar ergens tussen de 2 spiralen... Dat doet mij vermoeden dat de oranje draad voorheen zo zat.  De oranje draad heb ik "bevrijd" uit de spiralen en misschien had dat beter niet gedaan (terugzetten is een lastig klusje).

Willy
Re: Brawa DRG 06 001
Lid sinds: 2012

offline
Re: Brawa DRG 06 001
De volgorde van beneden naar boven moet volgens mij zijn: de houder, daarin het veertje en daarbovenop het plaatje met de oranje draad aan de onderkant. De draad wordt ergens door de wand van de houder naar buiten geleid. Het plaatje kan nu veren en maakt een stevig contact met de onderzijde van de rookgenerator. Deze laaste zit nog in de schoorsteen. De oranje draad mag nergens het chassis raken, anders heb je kortsluiting en is je uitgang waarschijnlijk kapot.
Re: Brawa DRG 06 001
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Brawa DRG 06 001
Citaat van: hvanschaik op vrijdag 03 maart 2023, 13:25:23De volgorde van beneden naar boven moet volgens mij zijn: de houder, daarin het veertje en daarbovenop het plaatje met de oranje draad aan de onderkant. De draad wordt ergens door de wand van de houder naar buiten geleid.
De volgorde van beneden naar boven moet volgens mij zijn: de houder, daarin het veertje en daarbovenop het plaatje met de oranje draad aan de bovenkant. De draad wordt door de uitsparing in de wand van de houder naar buiten geleid (richting achterzijde). Zie de tweede foto waarop deze onderdelen duidelijk te zien zijn.
Re: Brawa DRG 06 001
Lid sinds: 2012

offline
Re: Brawa DRG 06 001
Inderdaad.
Re: Brawa DRG 06 001
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

online
Re: Brawa DRG 06 001
Dat gaf ik ook al, alleen staat het in de explosietekening niet helemaal goed weergegeven, want het draadje wat daar is afgebeeld hoort daar niet.
Het T vormige stuk (contactpool) met de oranje draad gaat als eerste in het chassis, met het brede stuk waar de draad aan zit, naar beneden, zodat deze in de sleuf valt.
Dan de veer over het smalle deel van het T stuk en dan de metalen bus erop, met de bolle kant naar onder.
En meet eerst of de oranje draad geen sluiting met het chassis maakt, voordat je de loc onder spanning zet!
Re: Brawa DRG 06 001
Lid sinds: 2012

offline
Re: Brawa DRG 06 001
Ik ga aan mezelf twijfelen. De onderdelenlijst komt niet overeen met de getoonde foto: no. 48 ontbreekt en het T-vormige ding (hoedvormig) vind ik ook niet. In ieder geval mag de oranje draad het chassis niet raken en er moet iets  verend bevestigd worden om contact te kunnen maken. Op de hierboven beschreven manier lijkt me het risico dat de oranje draad het chassis raakt heel groot. Ik geef het op....
Re: Brawa DRG 06 001
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

online
Re: Brawa DRG 06 001
Citaat van: hvanschaik op vrijdag 03 maart 2023, 15:43:22In ieder geval mag de oranje draad het chassis niet raken
Dat doet ie niet, want het T vorige stuk met het draadje ligt in het kunststof bakje (nummer 45 in de explosietek.)
Re: Brawa DRG 06 001
Lid sinds: 2007

offline
Re: Brawa DRG 06 001
Vandaag heb ik het rookgarnituur teruggeplaatst, en ook de kap en zijplaten.
Rookgarnituur van onder naar boven: veertje, contact met oranje draad (waarbij de draad bij de 2de en 3de spiraal van het veertje naar buiten is geleid), de houder (het contact past in de kleine opening van de houder), en het geheel in de uitspring van het chassis geplaatst.
De oranje draad heb ik door de "spiralen" getrokken" omdat tijdens de demontage die draad zo zat, en het lijkt mij vrijwel onmogelijk dat die draad zich tijdens de demontage uit zichzelf tussen de spiralen had "geplaatst".

Wel is het zo dat het rookgarnituur niet geconfigureerd is in de functies (en niet wordt gebruikt).

Voor de volledigheid nog wat plaatjes van de uit handeleiding.


Willy
Re: Brawa DRG 06 001
Lid sinds: 2007

offline
Re: Brawa DRG 06 001
Antwoord van Brawa:

"...
ich hoffe das Ihnen dieses Bild weiterhilft

Mit freundlichen Grüßen

i.A. Ronny Triquet
BRAWA Service-Team
..."


Willy