Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Ringleiding gemonteerd onder de baan maar krijg kortsluiting

Gestart door pvandehaar dinsdag 28 februari 2023, 22:13:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ringleiding gemonteerd onder de baan maar krijg kortsluiting
Ik heb sinds kort een mooie vd kabel onder mijn baan liggen om  vervolgens om de 1 a 1,5 meter een aansluitrail te voeden.
Ik heb c-rails weet niet of dat iets uitmaakt, maar ik krijg continue kortsluiting. Heb toch echt bruine en rode draden over de gehele lengte aan de dezelfde kant aangesloten.
Heb zelf geprobeerd ze om te draaien, zelfde effect. Als ik de aansluitrail ertussen uithaal en er een treintje opzet dan rijdt hij gewoon.
Maar zodra ik er meer dan 1 uitsluit op de baan heb ik sluiting. Snap er niets meer van. Heb weinig verstand van elektra, maar dacht als je dezelfde kleuren consequent op de dezelfde manier en dezelfde kant op de rails aansluit dat het dan wel zou werken. Misschien goed te benoemen dat er wel melders(rails) aangesloten zitten. En die werken naar behoren.
Goede tip gezocht!

Groeten Peter
Re: Ringleiding gemonteerd onder de baan maar krijg kortsluiting

Het kan haast niet anders of je hebt toch draden verkeerd aangesloten.
De beste optie lijkt mij om alles los te halen van de ringleiding. En dan een voor een de aansluitpunten op de ringleiding aansluiten. En telkens testen tot het misgaat.
Het railstuk dat sluiting veroorzaakt is dan eenvoudig te vinden, lijkt mij.
En hoe heb je de draden aangesloten: met klemmetjes of heb je gesoldeerd?
En weet je zeker dat je bij de meldsecties alles netjes geknipt hebt? Zit er nergens nog een stukje metaal dat een verkeerde verbinding maakt?

Groet,

Peter
Re: Ringleiding gemonteerd onder de baan maar krijg kortsluiting
Ringleiding is, in letterlijke zin, sowieso niet heel verstandig want vatbaar voor inductie. Gewoon een sternetwerk maken, net als in huis.
Re: Ringleiding gemonteerd onder de baan maar krijg kortsluiting
 @citaat inductie... Die mogelijk is volgens wat ik ervan begrepen heb nogal theoretisch. Maar zelfs dan: zou de aanwezigheid van een geheel gesloten ringleiding de gemelde storingen kunnen verklaren?


Groet,

Peter
Re: Ringleiding gemonteerd onder de baan maar krijg kortsluiting
@ heynsbergen, hou het nou simpel. Zijn vraag gaat daar toch niet over? Zo te zien is hij een beginnend spoorder en  dit maakt het nodeloos ingewikkeld. Inductie verklaard niet de simpele kortsluiting. Da's gewoon en draadje niet goed of aan verkeerde gesoldeerd

@peter, knippen?? Denk niet dat dat het probleem is dat er iets nog contact maakt. Hij heeft waarschijnlijk gewoon idd ergens een draadje andersom aangesloten. Hij zal vast (nog) niet met blokken bezig zijn en rails knippen.

Oplossing idd draadje voor draadje loshalen en 1 voor 1 weer bevestigen plus steeds checken totdat je de storing gevonden hebt
Re: Ringleiding gemonteerd onder de baan maar krijg kortsluiting
@Mark: er staat toch echt iets over aangesloten melders... Ik weet ook niet wat Peter de topicstarter daarmee bedoelt, maar mijn gedachte was dat daar ook een storing ingeslopen kan zijn.


Groet,

Peter
Re: Ringleiding gemonteerd onder de baan maar krijg kortsluiting
 @citaat
klopt, maar dat kunnen ook melders voor bv de bomen van een overweg zijn oid
kortom, iets te weinig info van de topicstarter :)
Re: Ringleiding gemonteerd onder de baan maar krijg kortsluiting
ligt er niks op de rails wat kortsluiting kan veroorzaken.
kleine tip als ik rails aansluit op de ringleiding zet ik altijd de stroom er op, zodat je gelijk weet of de nieuwe aansluiting goed werkt.

gr. ruud
Re: Ringleiding gemonteerd onder de baan maar krijg kortsluiting
Citaat van: Heynsbergen op woensdag 01 maart 2023, 11:16:52Ringleiding is, in letterlijke zin, sowieso niet heel verstandig want vatbaar voor inductie. Gewoon een sternetwerk maken, net als in huis.
Citaat van: Heynsbergen op woensdag 01 maart 2023, 11:16:52Ringleiding is, in letterlijke zin, sowieso niet heel verstandig want vatbaar voor inductie. Gewoon een sternetwerk maken, net als in huis.

Ik weet niet of het probleem van de topicstarter inmiddels is opgelost? Toch reageer ik graag op de bovenstaande quote. In een vrij recente Rail Magazine heeft hier een uitgebreid artikel over gestaan die inderdaad hetgeen in de quote geschreven staat beaamt. Zeer aanbevelenswaardig om het desbetreffende artikel te lezen. Wanneer ik tijd heb probeer ik het exacte nummer van deze uitgave erbij te zoeken zodat het nog makkelijker te vinden is.
Re: Ringleiding gemonteerd onder de baan maar krijg kortsluiting
We denken even de ringleiding weg, en alleen een rondje rails met twee aansluitpunten, wat hebben we dan? Inderdaad een ringleiding. 

Wanneer je een sternet maakt, heb je ook een gewone ringleiding, maakt allemaal niet zoveel uit.
Re: Ringleiding gemonteerd onder de baan maar krijg kortsluiting
Het gaat om RailMagazine 399.
Feitelijk een praktische handleiding. Handig voor mensen die onzeker zijn over elektrotechniek en het niet boeit dat er meer wegen naar Rome zijn.
Tevens bevat het artikel de nodige theoretische 'waarheden' waar je zo je vraagtekens bij kan zetten. Dat van die inductiestromen hoort daarbij.
Re: Ringleiding gemonteerd onder de baan maar krijg kortsluiting
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Ringleiding gemonteerd onder de baan maar krijg kortsluiting
Jottem, laat die man toch gewoon weer analoog gaan rijden, dan heeft hij wat meer recht op kortsluiting, op z'n tijd ...
Re: Ringleiding gemonteerd onder de baan maar krijg kortsluiting
Citaat van: henkv op dinsdag 07 maart 2023, 06:52:49Het gaat om RailMagazine 399.
Feitelijk een praktische handleiding. Handig voor mensen die onzeker zijn over elektrotechniek en het niet boeit dat er meer wegen naar Rome zijn.
Tevens bevat het artikel de nodige theoretische 'waarheden' waar je zo je vraagtekens bij kan zetten. Dat van die inductiestromen hoort daarbij.

Als je dit zo stellig beweert, dan kan dat naar mijn mening niet zonder onderbouwing. Daarnaast kunnen er meerdere waarheden naast elkaar bestaan.
Re: Ringleiding gemonteerd onder de baan maar krijg kortsluiting
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Ringleiding gemonteerd onder de baan maar krijg kortsluiting
De "ring" leiding ergens onderbreken........en het resultaat vaststellen.

Groet, Anne W
Re: Ringleiding gemonteerd onder de baan maar krijg kortsluiting
Citaat van: pvandehaar op dinsdag 28 februari 2023, 22:13:16Als ik de aansluitrail ertussen uithaal en er een treintje opzet dan rijdt hij gewoon.
Maar zodra ik er meer dan 1 uitsluit op de baan heb ik sluiting. Snap er niets meer van. Heb weinig verstand van elektra, maar dacht als je dezelfde kleuren consequent op de dezelfde manier en dezelfde kant op de rails aansluit dat het dan wel zou werken. Misschien goed te benoemen dat er wel melders(rails) aangesloten zitten. En die werken naar behoren.
Goede tip gezocht!

Groeten Peter

Zijn dat fabrieks aansluit rail?  Waar zo een groene printplaat onder zit geschroefd?
Die print moet je eraf schroeven. Is voor analoog bedoeld.

Mvg Robin
Re: Ringleiding gemonteerd onder de baan maar krijg kortsluiting
Inmiddels ben ik erachter en is het probleem opgelost. De eerste opmerking "dan zal er toch echt iets niet goed aangesloten zijn klopt" Stap 1. Alles los maken en met één aansluitrail beginnen (zelf gesoldeerd dus niet die van Märklin). Daarna elke keer één extra aansluiten en uiteindelijk de probleemrail gevonden. Was toch verkeerd om gesoldeerd :-( problem solved.  Bedankt! voor alle adviezen altijd goed om een achtervang te hebben om de vragen te kunnen stellen en goede ideeën uit te kunnen proberen :thumbup:
Re: Ringleiding gemonteerd onder de baan maar krijg kortsluiting
Citaat van: Mark147 op woensdag 01 maart 2023, 11:43:39@ heynsbergen, hou het nou simpel. Zijn vraag gaat daar toch niet over? Zo te zien is hij een beginnend spoorder en  dit maakt het nodeloos ingewikkeld. Inductie verklaard niet de simpele kortsluiting. Da's gewoon en draadje niet goed of aan verkeerde gesoldeerd

@peter, knippen?? Denk niet dat dat het probleem is dat er iets nog contact maakt. Hij heeft waarschijnlijk gewoon idd ergens een draadje andersom aangesloten. Hij zal vast (nog) niet met blokken bezig zijn en rails knippen.

Oplossing idd draadje voor draadje loshalen en 1 voor 1 weer bevestigen plus steeds checken totdat je de storing gevonden hebt
Had al mijn blokken al werkend. Was inderdaad toch echt verkeerd aangesloten. Blijkbaar niet heel scherp geweest. Kan gebeuren. Inmiddels alles weer werkend :)
Re: Ringleiding gemonteerd onder de baan maar krijg kortsluiting
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Ringleiding gemonteerd onder de baan maar krijg kortsluiting
Gouden regel: "check, check, double check".

Groet, Anne W