Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Brawa stoomlocomotief met ESU decoder

Gestart door DRIJNEKER zondag 26 februari 2023, 22:11:03

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Brawa stoomlocomotief met ESU decoder
Hallo,
Ik kreeg van een kennis een 3rail stoomloc die volgens de info op de doos digitaal is. Ik heb geprobeerd met een Sprog uit te lezen wat voor decoder er in zit en of ik het adres kan wijzigen.
Resultaat: een Lokpilot 3.0, adres kan ik wijzigen en ik kan hem ook laten rijden. Allemaal heel leuk, maar ik ben de veronderstelling dat 3rail altijd wisselstroom betreft.
Kan iemand me op het goede spoor zetten met deze informatie?
Bij voorbaat hartelijk dank.
Dick Rijneker
Re: Brawa stoomlocomotief met ESU decoder
3rail moet je eerder zien als 2 railstaven EN de pukos-strip, welke als derde rail fungeert. Bij 2rail heb je alleen de railstaven. Ezelsbruggetje. Analoog heb je (dacht ik) gelijk, digitaal is er geen verschil: je kunt het digitale signaal ook gebruiken voor 2rail, maar dan gebeurt er niets met de loc, omdat die z'n signaal wenst te krijgen via de pukos.
Re: Brawa stoomlocomotief met ESU decoder
Wat is nu je vraag, Dick?
Blijkbaar rijd je digitaal met Märklin en nu heb je een voor het Märklin systeem geschikt gemaakte Brawa loc die het gewoon doet. En dat is niet zo gek, bijna alle merken maken voor Märklin geschikte spullen. Niet altijd even succesvol misschien, maar ze doen hun best.
Het feit dat ze het kunnen doen, zonder al te veel elektronische problemen, is dat het hele digitale gebeuren geen verschil meer kent tussen wisselstroom en gelijkstroom. Met een Märklin centrale kun je net zo makkelijk een 2 rail baan aansturen als een 3 rail baan.
Wel even letten op het protocol... Maar dat had je al gezien.

Alleen zuiver analoog bedrijf kent nog het verschil tussen AC en DC, maar ook daar konden knutselaars nog wel iets anders van maken.

Groet,

Peter