Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Märklin 37781

Gestart door Plqns maandag 10 april 2023, 20:56:53

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Märklin 37781
Lid sinds: 2023

offline
Märklin 37781
Goedenavond,

Ik ben Remco Zuidweg 14 jaar, en ik heb een vraagje.

Ik wil denk ik deze trein aanschaffen: Märklin 37781, zijn hier veel problemen mee? Of andere gekke dingen?

Alvast bedankt.

Re: Märklin 37781
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Märklin 37781
Er zijn geen echte problemen, alleen als er nog gloeilampen en een hele oude decoder in zitten dan willen de rijeigenschappen niet geweldig zijn.

Het is een wat ouder model en het kan zomaar zijn dat door niet opletten van een vorige eigenaar de verkeerde bedrijfsnummers in een set terecht zijn gekomen.

In dit geval daar goed op letten, in onze wiki staan hier de bedrijfsnummers vermeld: KLIK

Wanneer deze niet kloppen kun je het stel niet natuurgetrouw op je baan zetten, let ook goed op of alle antennes er op zitten. Kun je herkennen aan gaatjes in het dak.

Alleen de 37781 is niet volgens zijn grote voorbeeld, je hebt dan ook nog de 43749 er bij nodig,
Re: Märklin 37781
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Märklin 37781
Hoi Remco, dit is op zich een mooie ICE 3 trein, maar is 142 centimeter lang.
Ik heb even zitten zoeken in je andere bijdrages naar je baanontwerp, het lijkt mij een beetje erg lang voor op jouw te bouwen modelbaan.
Re: Märklin 37781
Lid sinds: 2021

De koffie staat altijd klaar

offline
Re: Märklin 37781
hoi remco

ik heb hem ook de ns ice, hier rijd hij goed op de baan

mvgr. gerard
Re: Märklin 37781
Lid sinds: 2023

offline
Re: Märklin 37781
Bedankt voor de antwoorden!
Re: Märklin 37781
Lid sinds: 2007

Windhoven

offline
Re: Märklin 37781
Citaat van: Marklindak op maandag 10 april 2023, 21:23:21Het is een wat ouder model en het kan zomaar zijn dat door niet opletten van een vorige eigenaar de verkeerde bedrijfsnummers in een set terecht zijn gekomen.

Zelfs vanaf de fabriek heb je kans dat er 2x een 1e klas kopbak in de set zit door een verkeerde kap+interieur (eigen ervaring).
Re: Märklin 37781
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Märklin 37781
Hallo Remco,

Misschien ook het vermelden waard is dat dit ICE treinstel nog een ouder type decoder aan board heeft, een zogenaamde Fx (6090x) decoder, zie onze wiki.
Deze decoder kan je niet via een MS, of CS instellen/programmeren, maar het adres wordt middels een een dipswitch klaviertje op de print ingesteld, zie o.a. >>> hier <<<.
En de maximum snelheid en optrek/afrem vertraging wordt via een potmeter ingesteld.
Een potmeter is een regelbare weerstand en er zitten er twee op de print, één voor de max snelheid en één voor de optrek/afrem vertraging.
Om het adres, de maximum snelheid en optrek/afrem vertraging in te kunnen stellen moet je dus de kap afnemen.
Re: Märklin 37781
Lid sinds: 2023

offline
Re: Märklin 37781
Bedankt voor de antwoorden, ik ben ondertussen toch voor een andere trein aan het kijken.