Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Prijsverschil in uitvoering met of zonder decoder

Gestart door Hansw donderdag 23 februari 2023, 19:49:20

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Prijsverschil in uitvoering met of zonder decoder
Beste , het valt mij op dat er bij een ROCO lok  een prijsverschil van 150 euro zit met of zonder geluidsdecoder
Als ik nu de losse prijs van de decoder opzoek kun je die voor ongeveer 90 a 100 euro aanschaffen
Dus een prijsverschil van 50 / 60 euro
Kun je dan niet beter de loc zonder  decoder kopen ; ik weet niet of dit voor alle loks geldt

Mvg Hans
Re: Prijsverschil in uitvoering met of zonder decoder
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Prijsverschil in uitvoering met of zonder decoder
Tja, wat denk je zelf...
Kijk ook eens naar de functies die geboden worden.
En het zou zo maar kunnen dat er wel 10 verlichtings functies op zitten, welke een andere drager-/basis print vragen. 
En ik denk dat je het van die kant nog niet bekeken hebt.
Normaal is standaard + ombouw altijd duurder, en denk ook eens aan de tijd, mapping en garantie.
En niet iedereen heeft de tijd hiervoor.

Mvg
Marcel
Re: Prijsverschil in uitvoering met of zonder decoder
Beste Marcel , dat begrijp ik maar ik heb exact de prijs en type  opgezocht van de ZIMO decoder die op de ROCO site  wordt vermeld  bij de lok
Ik neem aan dat daar dezelfde functies gelden als de ingebouwde decoder
Ik heb een keer zelf een decoder ingebouwd alhoewel ik A technisch ben het was alleen iets verwijderen en de decoder erin prikken en het werkte  tot mijn verbazing.
Ik zou het wel vreemd vinden dat de garantie vervalt als je achteraf een decoder inbouwt waarom wordt de lok dan door de fabrikant ook aangeboden met de term digitaal voorbereid .
   
Mvg Hans   
Re: Prijsverschil in uitvoering met of zonder decoder
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Prijsverschil in uitvoering met of zonder decoder
Beste Hans,

De decoders kunnen wel identiek zijn, maar als de "hulp-elektronica" niet op de Roco print zit dan werkt er het e.e.a. niet.

Groet, Anne W
Re: Prijsverschil in uitvoering met of zonder decoder
Beste Hans,

Natuurlijk vervalt de garantie niet als je een lok die digitaal voorbereid zelf voorziet van een sound of gewone decoder.

Jij hebt het toch over twee identiek loks waarvan een digitaal voorbereid is en de ander full sound heeft?
Als dat niet zo is dat gaat onderstaand vergelijking natuurlijk meteen mank.

Wat ik apart vind is dat losse prijs van de decoder lager is.
Als voorbeeld heb ik even op de roco website gekeken bij twee identieke loks waarvan de ene digitaal voorbereid en de andere full sound heeft:

Om een prijsvergelijking te maken de prijzen van bij MTE opgezocht.
70653 --> Digitaal voorbereid kost bij MTE €239,90
70654 --> Digitaal sound kost bij MTE €364,90
Een verschil van €125,00, wat redelije meerprijs lijkt voor een soundlok.

Als je nu op de Roco website bij de spare parts van de 70654 zoekt naar de decoder en luidspreker dan zie je:
129000    Sounddecoder MX645 Pl.22 ZIMO €173,00
129524    Lautsprecher RA 15x11 DA 2403 € 10,40
Daar komen nog verzend kosten bij: €  9,50  --> Totaal: €192,90

Ik heb het voor een andere lok ook even bekeken maar ook daar kom ik op dit bedrag uit.

Dat is dus beduidend duurder als je aangeeft.

Kun je aangeven welke loks jij zelf hebt vergeleken?

Mvg,
Peter
Re: Prijsverschil in uitvoering met of zonder decoder
Even gekeken bij de adviesprijzen op de site van Roco. Meestal ligt het prijsverschil rond €125, tenzij er meer verschillen tussen de modellen zijn dan de geluidsdecoder. Bij de recente uitgaven van de 2400 is het verschil precies €150. Maar dan heeft de geluidsversie tevens een digitale koppeling. Bij de plan V is het prijsverschil nog groter, maar die heeft dan weer twee decoders aan boord.

Hans vergelijkt dan met een losse Zimo, niet met de decoder die bij Roco als onderdeel is te bestellen. Onderdelen zijn notoir duur. De vraag is natuurlijk of buiten Roco om het juiste geluidsbestand beschikbaar is. Voor sommige locs wel, voor andere niet. Voor die 2400 niet schat ik zo in. Voor veel Duitse diesels wel. Soms biedt ESU een decoder met het juiste geluid. Je kan ook genoegen nemen met geluid dat voldoende lijkt.

Kortom, het prijsverschil is wat kleiner en het verschilt nogal of het mogelijk is de juiste decoder aan te schaffen. Gemak is ook een overweging.
Gelukkig hoef ik niet zo nodig dat gepiep in mijn modellen.  :P  :)
Re: Prijsverschil in uitvoering met of zonder decoder
Beste , ik heb inderdaad met een aantal dingen geen rekening gehouden ( zoals in bovenstaande berichten wordt aangegeven ). Ik heb alleen  de prijs van  de decoder  ZIMO  MX645R  vergeleken en die zag ik voor 99 euro staan op EBAY. Ik vond het al vreemd want dan zouden meer mensen op dit idee zijn gekomen. Ik denk dan dat de lok exclusief geluidsdecoder alleen interessant is als je geen geluid wil en er een goedkopere decoder wil inzetten .
Of zie ik dit verkeerd   

Mvg Hans   
 
Re: Prijsverschil in uitvoering met of zonder decoder
In de ideale wereld zou ik het fijn vinden als je elke locomotief kon kopen in een basisuitvoering zonder decoder, om erin te kunnen prikken wat je wilt.
Dat gaat bij Märklin al niet echt, omdat analoog bedrijf geen simpel DC gebeuren is. Er moet dus een omschakeling inzitten, van AC naar DC, en een rijrichtingsschakelaar - zelfs in een basismodel is dat nodig om te kunnen rijden. Dan volstaat net zo goed een eenvoudige digitale decoder en ben je dus al ergens aan gebonden.
Je kunt die decoder natuurlijk ook meteen (laten) vervangen, als je meer opties wilt, maar dan heb je het basis ding over.
Een overstap naar Angelsaksisch 2 rail lost dit misschien op, maar dat is ook weer zo drastisch.
Kortom. Voorlopig zullen we het met bepaalde uitgangspunten moeten doen.

Groet,

Peter
Re: Prijsverschil in uitvoering met of zonder decoder
Bij tweerail is het gebruikelijk dat een loc zonder decoder wordt verkocht. Analoogrijders hebben alleen maar last van een decoder en veel digitaalrijders kiezen graag zelf een decoder. Geluidsversies zijn natuurlijk wel met decoder en je ziet wel meer merken verschijnen die als optie ook een loc met gewone decoder aanbieden. Maar dat is dan nadrukkelijk een optie.
Re: Prijsverschil in uitvoering met of zonder decoder
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Prijsverschil in uitvoering met of zonder decoder
Citaat van: Hansw op vrijdag 24 februari 2023, 12:04:59Ik denk dan dat de lok exclusief geluidsdecoder alleen interessant is als je geen geluid wil en er een goedkopere decoder wil inzetten .
Of zie ik dit verkeerd   
Nee hoor dat zie jij helemaal niet verkeerd. Je moet er alleen altijd aan de volgende stelling blijven denken. "Zoveel mensen, zoveel wensen." En dat is, zeker voor een commercieel bedrijf, niet mogelijk om daar aan te voldoen. De 2-rail fabrikanten geven je de keus uit drie mogelijkheden. Geen decoder, wel decoder en/of  geluid.
Bij Märklin heb je helemaal geen keuze. Daar hangt men de filosofie aan dat de klant blij moet zijn met wat ze aanbieden en verder niet zeuren.
Re: Prijsverschil in uitvoering met of zonder decoder
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Prijsverschil in uitvoering met of zonder decoder
 @citaat

Zo'n slechte inborst en toch marktleider zijn.....of gewoon doen wat de (Duitse) markt in meerderheid wil.....

Groet, Anne W
Re: Prijsverschil in uitvoering met of zonder decoder
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Prijsverschil in uitvoering met of zonder decoder
bij veel merken is de AC versie altijd voorzien van een decoder.Al dan niet zo een brol spel of een gelockte versie
Re: Prijsverschil in uitvoering met of zonder decoder
Beste,

Bij Märklin heb je helemaal geen keuze. Daar hangt men de filosofie aan dat de klant blij moet zijn met wat ze aanbieden en verder niet zeuren.

Dat wist ik niet.  Nu begrijp ik waarom ik de TRIX S3/6  22403  alleen maar met een ingebouwde geluidsdecoder kon kopen .
Ik vindt wel  dat  bepaalde TRIX stoomloks er wat degelijker uit zien als ROCO door het gebruik van metaal ipv plastic   
Bij BRAWA kun je wel kiezen uit twee uitvoeringen 
Mvg Hans
Re: Prijsverschil in uitvoering met of zonder decoder
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Prijsverschil in uitvoering met of zonder decoder
Citaat van: Hansw op vrijdag 24 februari 2023, 16:22:20Ik vindt wel  dat  bepaalde TRIX stoomloks er wat degelijker uit zien als ROCO door het gebruik van metaal ipv plastic   
Nee, ik ga daar verder niets meer over zeggen.
Re: Prijsverschil in uitvoering met of zonder decoder
Beste ,

Ik vindt wel  dat  bepaalde TRIX stoomloks er wat degelijker uit zien als ROCO door het gebruik van metaal ipv plastic 



Dat is natuurlijk mijn persoonlijke mening en ben uiteraard ook met mijn ROCO loks zeer tevreden  .
Mvg Hans   
Re: Prijsverschil in uitvoering met of zonder decoder
@Hansw: Metalen of plastieken locomotieven ligt een beetje gevoelig bij bepaalde 3railrijders  ;) Daarmee raak je sommige mensen heel diep in hun beleving van hoe speelgoedtreintjes moeten zijn. :)
Re: Prijsverschil in uitvoering met of zonder decoder
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Prijsverschil in uitvoering met of zonder decoder
@citaat
hij moet ook weer olie op het vuur gooien...

het topic gaat over wel of geen decoder.
Re: Prijsverschil in uitvoering met of zonder decoder
Beste , excuses voor mijn niet doordachte opmerking ; geenzins de bedoeling om iemand zijn keuze af te kraken . 
Mvg Hans       
Re: Prijsverschil in uitvoering met of zonder decoder
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Prijsverschil in uitvoering met of zonder decoder
Als beetje Zimo fan en waarschijnlijk ook als een van de weinige op dit forum met een Zimo programmer, spelen er bij Roco een aantal dingen:
- De decoders zijn gewoon absurd duur. De OEM Zimo is stukken goedkoper. Ik heb het nooit geprobeerd, maar vraag mij af of Roco hem soms ook voor je programmeert. De kale Zimo komt in ieder geval met een voorgeprogrammeerd standaardgeluid. Die zul je dus zelf verder moeten instellen met geluid van Zimo (wat niet hetzelfde is als wat Roco OEM aanlevert).
- Roco soldeert aan alle luidsprekers draadjes. Die moet je er even netjes afsolderen.
- Met alleen 1 luidsprekertje ben je er niet. Je hebt er 2 nodig en een Lautsprecherbox nodig. Oftewel, een klankkast. Daar lijm je ze in middels de plakranden die erop zitten.
- Printplaten tussen analoog en digitaal+sound zijn echt verschillend. Meestal kan je, als je een moderne lok in digitale uitvoering hebt, wel vergelijken wat er anders is aan de analoge. Een van de dingen die vaak anders is, is de schakeling van de lampen. Bij de digitale zitten er 2 stuks 0R weerstanden op, bij de analoge 2 dipswitches.
- Voor onderdelen heeft Roco er een behoorlijke prijstoeslag op zitten.

De genoemde 70653 is niet digitaal voorbereid op de moderne manier. Die is gewoon netjes analoog met een brugstekker. Daarmee is ie snel digitaal, maar nog niet digitaal voorbereid zoals Roco dat nu heeft: volledig digitaal uitgevoerd maar zonder decoder. Ik heb wat ervaring met het omzetten van analoge versie naar digitaal, bij sommige loks die niet als 3rail geleverd worden heb ik dat uitgehaald, analoge gekocht (vaak omdat de digitale al uitverkocht was) en dan decoder erin en draaien maar. O.a. mijn 1142 heb ik zo digitaal gemaakt, maar ook mijn Railjet 1216.

Wellicht ook nog belangrijk om te weten: De MX lijn van Zimo is afbouwende, hiervoor zit in de plaats bij nieuwe loks al een MS450 decoder. Deze is nieuwer en laat zich makkelijker programmeren, maar de eigenschappen zijn dusdanig anders, dat tractierijden door ze op elkaar in te stellen tussen de 2 decoders niet gaat.
Re: Prijsverschil in uitvoering met of zonder decoder
Zoals aangegeven is een losse Zimo decoder (mits verkrijgbaar want beschikbaarheid is nogsteeds matig) zeker goedkoper. Maar ga je niet het soundproject krijgen in de regel zoals Roco die gebruikt. En je hebt de Zimo programmer nodig die niet bepaald goedkoop is (en niet verkrijgbaar momenteel). Ben ook in de markt voor een Zimo MXULFA aangezien ik ook al redelijk wat Zimo's heb. En de losse decoder nabestellen bij Roco (als die al beschikbaar is) kost over het algemeen nét geen 180 euro (!!).

Met de Roco locs die ik tot nu toe heb is het enige verschil in Analoog/Sound print de 0 Ohm weerstanden bij sound en de dipswitch bij analoog. Functioneel is dit nihil verschil, bij de sound versie kun je de verlichting niet uit doen middels de dipswitch maar dat wil je toch niet met een decoder. En op de soundprint zit er een elco op gesoldeerd en één of twee speakers met een behuizing er aan geklikt. Dit is ook wat Roco nu als sound ready verkoopt, lok zonder decoder maar mét elco en speaker(s) alvast ingebouwd. Verder heb ik nog geen verschil gezien (BR44/144, DR BR110, OBB 1142, Vectron en Taurus). Bij de Vectron zijn er wel legio aan print versies en de verlichting is niet bij allemaal het zelfde aangesloten (afhankelijk van Zwitserland gebruik e.d.). En je hebt een decoder met 10 AUX aansluitingen nodig om alle lichtfuncties te kunnen gebruiken (staat op Beneluxspoor een uitgebreid bericht over).

Roco ombouwen is soms een heel gedoe omdat de onderdelen beschikbaarheid soms vrij bedroevend is bij Roco t.o.v. Piko. Ik wacht b.v. al een jaar op DC wielen voor de DR BR110 en nog niet beschikbaar terwijl het model in verschillende versies in het assortiment zit. Heb inmiddels zo'n 60 locs omgebouwd (AC naar DC, Piko en Roco) en nog zo'n 20-25 te gaan.


Het hele verhaal dat AC loks vaak alleen nog met sound leverbaar zijn was voor mij de reden om over te stappen op DC. Koop nu vooral DC analoog modellen en stop er een gewone decoder in (D&H, Zimo of ESU).