De lasercutter kan wel keurig dunne lijntjes zetten in karton. En een gewoon lijntje is een voeg. Ik kleur de bakstenen met potlood. Ik doe dat in een paar bewerkingen. Sommige steentjes kleur ik kanariegeel, donkerrood, oranje en soms donkerbruin. De meeste laat ik gewoon kartongrijs.
Dan voorzie ik ze allemaal van een bruinrode kleur. De vreemd gekleurde steentjes krijgen daardoor iets afwijkende kleuren. Door het bakproces is dat in de werkelijkheid ook zo (geweest). Voor H0 is voegen niet nodig en de erin gebrande voegen zorgen optisch voor voldoende reliƫf inclusief de kleurtjes.
De maat voor mijn bakstenen komt neer op 3.8 x 1 mm inclusief voeg.
Het komt dicht bij wat muurplaatjes van JTT als maatvoering hebben. Het is net iets te groot, maar het beeld van een kruisverband kwam voor mij zo wel mooi uit. In Inkscape kreeg ik dat redelijk getekend. Ik moet soms wel wat smokkelen.
Bij een halfsteensverband is 2.4 bij 0,6 mm misschien ook te maken. Het bleek te priegelig en daarmee ook te rommelig om de juiste schaal te kiezen en een ouderwets metselverband.
Ligt misschien aan mijn apparatuur, maar ik ben hier best blij mee.
Kijk eens in mijn draadje:
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=60965.450Groet,
Peter