Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Bakstenen en voegen

Gestart door flyerman maandag 20 februari 2023, 14:07:14

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Bakstenen en voegen
Lid sinds: 2015

online
Bakstenen en voegen
Ik ben lekker aan het freubelen met de lasercutter en al wat dingen gemaakt.

Nu wil ik in 2 mm dik MDF bakstenen en een voeg maken. 

Dat heb ik 2 vragen over, hoe groot moet een baksteen zijn in H0? Voor een 3D print project heb ik een baksteen gemaakt van 3 x 6 mm. 

Een hoe breed moet de voeg zijn, en voor de lasercutter wil ik dat graveren om een voeg te maken? Klopt deze denkwijze?

Merci
Re: Bakstenen en voegen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Bakstenen en voegen
Ah bakstenen zijn er in heel veel verschillende formaten. De bekendste is misschien wel het waalformaat. De meeste moderne NL bakstenen hebben een iets groter formaat van circa 20 * 10 * 5cm. En daarvan ligt dan 20 * 5 in het zicht. In 1:87 is dat veel kleiner dan jouw 3 x 6mm. Een voeg is 8mm breed, in 1:87 is dat minder dan 0,1mm (0,0919). Kan jouw laser dat aan?

Ga eens op een afstand staan van een bakstenen gebouw zodanig dat dat gebouw voor jou de afmetingen heeft van circa 1:87. Zie je dan nog de afzonderlijke bakstenen en de voegen? Nee! Artitec is circa 30 jaar geleden begonnen met het maken van Nederlandse huisjes, boerderijtjes enz. Dat deden ze gewoon van glad styreen wat in een baksteen kleur werd gespoten. Op zich helemaal juist in schaal maar niemand wilde het kopen omdat er geen voegen en bakstenen zichtbaar waren. De mens wil koste wat kost bedrogen worden met dingen die je in die grootte onmogelijk kunt zien.

Waarmee ik maar zeggen wil; doe wat je mooi vind en leef je uit. Het is jouw wereld.
Re: Bakstenen en voegen
Ik zat namelijk gisteren iets te kijken over het na bouwen van het gebouw van miniworld in Hamburg.

Daar hadden ze de bakstenen ook nagemaakt met een voeg, en die zelfs later ingevoegd. Ze lieten alleen niet zien hoe ze dat gedaan hadden. Was wel mooi.

Ook met een lasercutter.

Ik ga wat experimenteren. De lasercutter kan een kleine voeg aan.
Re: Bakstenen en voegen
Lid sinds: 2016

offline
Re: Bakstenen en voegen
De lasercutter kan wel keurig dunne lijntjes zetten in karton. En een gewoon lijntje is een voeg.  Ik kleur de bakstenen met potlood. Ik doe dat in een paar bewerkingen. Sommige steentjes kleur ik kanariegeel, donkerrood, oranje en soms donkerbruin. De meeste laat ik gewoon kartongrijs.
Dan voorzie ik ze allemaal van een bruinrode kleur. De vreemd gekleurde steentjes krijgen daardoor iets afwijkende kleuren. Door het bakproces is dat in de werkelijkheid ook zo (geweest). Voor H0 is voegen niet nodig en de erin gebrande voegen zorgen optisch voor voldoende reliƫf inclusief de kleurtjes.

De maat voor mijn bakstenen komt neer op 3.8 x 1 mm inclusief voeg.
Het komt dicht bij wat muurplaatjes van JTT als maatvoering hebben. Het is net iets te groot, maar het beeld van een kruisverband kwam voor mij zo wel mooi uit. In Inkscape kreeg ik dat redelijk getekend. Ik moet soms wel wat smokkelen.
Bij een halfsteensverband is 2.4 bij 0,6 mm misschien ook te maken. Het bleek te priegelig en daarmee ook te rommelig om de juiste schaal te kiezen en een ouderwets metselverband.
Ligt misschien aan mijn apparatuur, maar ik ben hier best blij mee.

Kijk eens in mijn draadje: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=60965.450

Groet,

Peter
Re: Bakstenen en voegen
Misschien denk ik te moeilijk, ik hou het dan maar op een getekende voeg.

Bedankt voor alle info.
Re: Bakstenen en voegen
Lid sinds: 2010

offline
Re: Bakstenen en voegen
Martin,

Na laseren houten plaat grijs spuiten.
En als t droog is je bakstenen dry brushen.

Optie twee is baksteen kleur spuiten en verdunde grijze verf in de voegen laten lopen.(of zilverpoets erin smeren.)

Gewoon een stukkie proberen wat uit zicht komt wat je het beste bevalt.

Mvg, Robin
Re: Bakstenen en voegen
Als je de lasercut bouwpakketen bekijkt is het ook allemaal lichtjes gegraveerd en je bekijkt het toch van een afstand.

Mocht ik tijd over hebben, dat is een probleem bij mij, dan ga ik het eens uitproberen op een klein stukje mdf met een diepe voeg te maken.



Re: Bakstenen en voegen
Lid sinds: 2010

offline
Re: Bakstenen en voegen
Citaat van: Lobomotion69 op maandag 20 februari 2023, 15:00:40Ga eens op een afstand staan van een bakstenen gebouw zodanig dat dat gebouw voor jou de afmetingen heeft van circa 1:87. Zie je dan nog de afzonderlijke bakstenen en de voegen? Nee! Artitec is circa 30 jaar geleden begonnen met het maken van Nederlandse huisjes, boerderijtjes enz. Dat deden ze gewoon van glad styreen wat in een baksteen kleur werd gespoten. Op zich helemaal juist in schaal maar niemand wilde het kopen omdat er geen voegen en bakstenen zichtbaar waren. De mens wil koste wat kost bedrogen worden met dingen die je in die grootte onmogelijk kunt zien.

Of het zichtbaar is  :) In de verschillende berichten hier op forum laat ik gelaserde bakstenen zien. Ook met voegen. Deze kan je op verschillende manieren vullen. Van een afstandje zie je dat duidelijk. Nu is de vraag of je het precies op "schaal" moet doen. Dat moet wel haalbaar zijn met de apparaten die je tot je beschikking hebt.
Re: Bakstenen en voegen
Lid sinds: 2009

Spoort nog steeds niet...

offline
Re: Bakstenen en voegen
Ik gebruik een 3d printer en deze geeft nog een werkbaar te voegen bakstenen muurtje als ik bij het tekenen op schaal 1/10
een baksteen gebruik van 28 x 13,25 x 8. Voegbreedte en diepte 1,5. Alles in mm bij tekening 1:10.
Groter dan in het echt, maar veel fraaier dan heel veel bouwpakketten.
Re: Bakstenen en voegen
Lid sinds: 2010

offline
Re: Bakstenen en voegen
Houd je die schaal? Of verbouw je hem nog naar 1:87? Of bouw je in 1:10? Want dan is het wel erg grof. Je kan in schaal 1:10 netjes op maat werken. 1:87 is het wat moeilijker. Dan moet je een goede machine hebben.
Re: Bakstenen en voegen
Lid sinds: 2009

Spoort nog steeds niet...

offline
Re: Bakstenen en voegen
Ik teken alles 1/10 en als het klaar is om te printen zet ik het in de slicer terug naar schaal 1/87.
Heb dan nog de optie om het evt net effies wat groter of kleiner te maken, met het gemak van het omrekenen naar 1/10 ipv 1/87 tijdens het tekenen.
Re: Bakstenen en voegen
Lid sinds: 2020

offline
Re: Bakstenen en voegen
Ik was laatst bij een modeltreinen winkel in Heerhugowaard, en daar heb ik kant en klare bakstenen plaatjes gekocht van 10 bij 20 cm die je gewoon zelf op maat kunt snijden, hetzelfde heb ik met de dakpannen gedaan, ik kreeg het niet voor mekaar om dit met een FDM printer mooi te printen. Ik zag deze bij hun in de winkel liggen, en heb gelijk een paar platen meegenomen, daar ik mij eigen huis in 3D aan het maken ben...
je kunt deze platen later ook gelijk verven/airbrushen en weatheren....
Re: Bakstenen en voegen
Lid sinds: 2016

offline
Re: Bakstenen en voegen
 @citaat Tja, het is bijna oldskool scratch building, met de plaatjes van Slaters, JTT of welk ander merk. Maar je kunt er natuurlijk prima mee bouwen!
Combineren met 3D geprinte spullen kan altijd. Raampjes en deurtjes lukken misschien beter dan baksteenstructuur. Maar er zijn ook diverse merken die ramen en deuren maken, zoals Auhagen.
Het is maar wat je het meeste ligt!


Groet,

Peter