Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Uhlenbrock IB Basic en Koploper programma via PC: aanvinken werkt niet conform

Gestart door Frank Pets maandag 20 februari 2023, 12:19:17

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Uhlenbrock IB Basic en Koploper programma via PC: aanvinken werkt niet conform
Beste,
Vraag over besturing Marklin modelspoorbaan.
Mijn Ho spoorbaan word aangestuurd door de Uhlenbrock IB Basic en het Koploper programma via PC. Uitgerust met Digikeijs schakeldecoders: zoals wissel en terugmelding alsook de seinen van Schneider.
Het Koploper programma functioneert: mijn treinen rijden, seinen en wissels werken alleen... vaak werkt alles omgekeerd. Koploper vereist dat een bepaalde keuze aangevinkt moet worden, wel dat moet bij mij niet aangevikt worden en omgekeerd.  Bvb je moet aanvinken in welk blok een trein moet kunnen keren (of niet). Als ik dit aanvink (de trein moet kunnen keren) en ik laat mijn trein automatisch rijden, stopt mijn trein in dit blok en krijg ik de melding 'kan niet keren'. Wanneer ik het uitvink dan krijg ik deze melding niet...  Laat ik dan diezelfde trein 'volgens bestemming' rijden dan gebeurt het de ene keer wel goed en de andere keer niet conform wat ik heb aangevinkt. 
Evenals het Automatisch rijden, en rijden volgens bestemming werken vaak omgedraaid of lopen met momenten door elkaar! Bij bvb automatisch rijden lukt dat één of twee achtereenvolgende keren en dan plots niet (zonder dat ik ergens iets gewijzigd heb). Dit komt ook voor als ik 'volgens bestemming' rijd.
Heeft iemand ervaring of hulp?
Dank bij voorbaat.
Frank Pets
Re: Uhlenbrock IB Basic en Koploper programma via PC: aanvinken werkt niet conform
ergens rijwegen probleem vermoedelijk waarbij je niet toelaat naar het blok te rijden of in de treininstellingen dat hij niet mag keren.

Kan op verschillende plaatsen zitten bv ook in onderhouden treinroutes of blokken