Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Foutmelding bezetmelder

Gestart door Märklin.Pk zondag 19 februari 2023, 21:02:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Foutmelding bezetmelder
Hi. Ben mijn nieuwe baan aan het opbouwen. Gebruik K-rail in combinatie met een Ecos2 en iTrain als besturingssysteem. Wissels werken via DCC en zijn worden apart van stroom voorzien door een Viessmann transformator. Het schaduwstation is onderverdeeld in blokken met een massa detectie als terugmelder en de aansluitende enkelvoudige helix is vooralsnog één blok met een terug melder. De Ecos2 geeft voor het schaduwstation en de helix zijn stroom af. Voor alles wissels, etc. gebruik ik dus een aparte stroombron. Bij het testen werken alle blokken feilloos. Nu heb ik een volgende baanstuk na de helix opgebouwd, die is dus gescheiden van het schaduwstation + helix. Hier wordt de stroomvoorziening zo dadelijk verzorgt door een Ecos booster. Nu gebruik ik als railscheiding (tussen de helix met het enkelvoudige blok-baanvak en het nieuwe baanvak) op één spoorstaaf de plastic railschoentjes van Fleischmann, als einde blokaanduiding en daarna bij de eerste volgende rail de middenrail-scheiding een Märklin 7522 isolatie stukje. In principe zou dan het volgende baanvak/blok dus geen stroom moeten kunnen verkrijgen van de Ecos2 (maar straks dus van de booster/staat klaar, maar nog niet aangesloten)
Maar nu komt het: om het nieuwe baanvak van booster-stroom te kunnen voorzien, gebruik ik een Märklin 7504 rail aansluitklem met daarnaast een Märklin 7500 massa aansluitklem, beiden aan dezelfde railstaaf. Het nu te gebruiken plastic raillschoentje voor massa detectie in het nieuwe baanvak, plaatste ik aan de andere railstaaf. Echter, ik krijg nu plotsklaps een constante bezetmelding in het helix-baanvak..., terwijl er geen trein of wagon in staat. De baanvakken zijn doorgemeten, alles klopt (stroom - stroomloos, daar waar het zou moeten)
Iemand een idee??
Re: Foutmelding bezetmelder
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Foutmelding bezetmelder
De 7522 moet tussen de koperen lipjes zitten, is dat zo?

Groet, Anne W
Re: Foutmelding bezetmelder
De middenleider-isolatie zou er niets mee te maken moeten hebben. Als daar iets niet goed zit, zou je kortsluiting hebben, geen constante terugmelding. Maar het is nogal een gehannes, te veel 'blik' rondom de railaansluiting, nu je ook nog die aansluitklemmen gebruikt.
Ik zou zeggen: gewoon de zaag of de dremel erin!
Alle aansluitlipjes en rommel eraf, aan beide kanten van de spooraansluiting hoogstens plastic raillasjes gebruiken als je dat fijn vindt. Dan vermijd je alleerlei gedoe!

Groet,

Peter
Re: Foutmelding bezetmelder
Lid sinds: 2020

Je moet niet alles geloven wat je denkt

offline
Re: Foutmelding bezetmelder
Ik ben zelf ook bezig de blokken en bezetmelders aan te sluiten. Ik gebruik ook massa detectie. Ben ook een enkele keer de mist in gegaan dat het niet werkte. De fout bleek beide keren in een aan de verkeerde kan aangesloten draad of toch weer 2 railstaven verwisseld.  Door te meten kom je er wel weer uit en dan denk je stom. Er ontstaat ook een bepaalde blindheid na enige tijd Om dus zo een kantklare oplossing aan te bieden is lastig. Doormeten stukje voor stukje en je vind het vanzelf

Groet

Ton