Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Kleur grijs van de tegels van een NS perron

Gestart door flyerman vrijdag 10 februari 2023, 11:32:37

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Kleur grijs van de tegels van een NS perron
Ik ben bezig, langzaam, met perrons te maken voor mijn baan.

Mijn vraag hier over is het volgende, welke kleur grijs hebben de tegels die op het perron liggen?

Ik wil het zo natuurgetrouw na maken. Ik neem aan dat het dezelfde kleur is als een gewone stoeptegel. Ik heb al gezocht op internet naar welke kleur het is, maar het enige wat ik kan vinden is grijs, maar ja welke grijs?

Merci
Re: Kleur grijs van de tegels van een NS perron
Het zijn gewone stoeptegels. Die beginnen het leven zeer lichtgrijs en worden geleidelijk donkerder.
Re: Kleur grijs van de tegels van een NS perron
Eventueel een kleurnummer wat ik ervoor zou kunnen gebruiken?
Re: Kleur grijs van de tegels van een NS perron
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Kleur grijs van de tegels van een NS perron
Betongrijs is denk ik wel OK, google geeft dan RAL 7023.
Re: Kleur grijs van de tegels van een NS perron
Dank je Fred.
Re: Kleur grijs van de tegels van een NS perron
Da's wat erg donker. Je kunt beter lichter beginnen want je zult het moeten vervuilen en voegen.

Ik ben net bezig met dit, Faller 180507.



Re: Kleur grijs van de tegels van een NS perron
Humbrol 64 of Revell 75 gebruik ik veel. Daarna inwashen met zeer verdunde zwarte verf of Vallejo wash gebruiken. Na bewerken door te drybrushen met lichtgrijs of wit.
Re: Kleur grijs van de tegels van een NS perron
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Kleur grijs van de tegels van een NS perron
Grijs. ja inderdaad. Om precies te zijn betongrijs. Maar dan de grote vraag; wat is betongrijs? Dat is nogal ondefiniéerbaar. De kleur is afhankelijk van a) de gebruikte cement, b) het gebruikte zand en c) de gebruikte stenen of grind. Portland cement heeft een andere kleur grijs dan ENCI cement en chemisch cement is weer anders van kleur. Zand is in vele kleuren verkrijgbaar van bijna spierwit tot geel met uitschieters naar zwart. De Turkse noordkust aan de Zwarte Zee bijvoorbeeld ligt bezaaid met zwart zand terwijl de Bulgaarse oostkust aan diezelfde zee goudgeel is.

Daarnaast zoals al eerder door iemand opgemerkt. Hoe ouder de tegel hoe donkerder deze wordt. Dus wat is dan realisme?
Re: Kleur grijs van de tegels van een NS perron
Kortom, niet teveel tobben. Meng een lichtgrijs kleurtje, kwast het er dun maar dekkend op.
Donkere wash eroverheen en een beetje drybrushen met heel lichtgrijs/wit.

Onder lamplicht ziet het er weer anders uit dan bij daglicht. Net als in het echt. Daarbij kan het in werkelijkheid ook nog nat worden bij regen. Het kan allemaal.

Groet,

Peter

Re: Kleur grijs van de tegels van een NS perron
Ik zal even moeten nadenken welke Revell kleur het ook al weer was. Volgens mij 75 dat we gebruiken voor tegels. Goed. Ligt helemaal aan de betonfabriek, leeftijd en verwering van het materiaal. Kan alle kanten op. En zeker niet te egaal maken. Als je slechte inkopers bij een project hebt dan zijn de hele tegels in kleur verschillend van de halve. Zelfde geldt voor de banden, bochtbanden en hulpstukken. Dan zit er nog wel wat kleur verschil in.
Re: Kleur grijs van de tegels van een NS perron
Bedankt allemaal, we gaan eens rustig kijken wat we gaan doen.
Re: Kleur grijs van de tegels van een NS perron
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Kleur grijs van de tegels van een NS perron
En vergeet ook de in de loop der tijd zwart geworden kauwgom vlekken niet en hier en daar een sigarettenpeuk doet het ook goed :D

groet, Wim
Re: Kleur grijs van de tegels van een NS perron
Ga je ons nog iets laten zien Martin, hier of in je bouwtopic?
Re: Kleur grijs van de tegels van een NS perron
Uiteraard Ben. Ergens zal ik het wel posten, maar er zal tijd overheen gaan, ben namelijk niet zoveel thuis, dus de tijd is beperkt.
Re: Kleur grijs van de tegels van een NS perron
Hoe groot zijn jouw tegels op de foto hierboven Ben?

Ik heb ze 3 x 3 mm getekend, lijken wat klein.
Re: Kleur grijs van de tegels van een NS perron
Citaat van: flyerman op vrijdag 17 februari 2023, 17:54:07... heb ze 3 x 3 mm getekend, lijken wat klein.
Standaard stoeptegel is 30x30 dus maak je het niet veel te klein.
Re: Kleur grijs van de tegels van een NS perron
Ok, dan laat ik het zo.
Re: Kleur grijs van de tegels van een NS perron
Het heeft even geduurd, ben ook met meerdere projecten bezig, maar hieronder de fotos van mijn eerste stuk perron.

De blindengeleidestrook past niet helemaal, daar voor het volgende perron nog even aan werken om het goed passend te krijgen. Er zit nu aan één kant wat teveel ruimte tussen.

Het is allemaal uit 2 mm MDF gemaakt. Onderste foto is de tekening. De plaat eerst gegrond en daarna grijs geverfd.