Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Lokpilot 5 en afremmodule "huib"

Gestart door Remco70 zondag 19 februari 2023, 18:03:52

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Lokpilot 5 en afremmodule "huib"
Ik rijd met mobile station II DCC. In een lok heb ik heb een lokpilot 5 ingebouwd . Lok rijd prima. Sinds kort ook een "Huib Maaskant" remmodule in de baan. De lok remt af en toe keurig, maar soms als hij van de overgangsectie in het afremmen gedeelte komt gaat hij ineens achteruit. Tot hij weer op het normale spoor rijd, dan gaat hij weer vooruit. Het gebeurt heel willekeurig. Welke instellingen moet ik in de lokpilot doen zodat het afremmen goed gaat. P.s. ik heb andere looks die wel altijd normaal afremmen. Met de Manuel van es kom ik er niet uit. Ik ben in het bezit van een es lokprogrammer.
Re: Lokpilot 5 en afremmodule "huib"
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Lokpilot 5 en afremmodule "huib"
DC analoogherkenning uit staan?
Re: Lokpilot 5 en afremmodule "huib"
DC staat uit. analoog staat wel aan
Re: Lokpilot 5 en afremmodule "huib"
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Lokpilot 5 en afremmodule "huib"
Hoe bedoel je die? Als in Analoog DC uit en Analoog AC aan?
Anders moet je even screenshots van de programmer delen, of even duidelijker vermelden welke instellingen je bedoeld.
Re: Lokpilot 5 en afremmodule "huib"
Om verwarring en onzekerheid te voorkomen, heb ik de decoder volledig gereset en ben weer kaal begonnen met instellen.
De lok rijd nu niet meer af en toe achteruit (altans niet tijdens de paar testrondes die ik heb gereden), maar stopt nu af en toe direct na een overgangs sectie,  maar soms remt hij ook gewoon netjes af.
heel willekeurig. Een andere lok remt keurig altijd af.

De instellingen die ik na de reset van de lokpilot 5 heb aangepast zijn in onderstaande afbeeldingen te zien.
Re: Lokpilot 5 en afremmodule "huib"
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Lokpilot 5 en afremmodule "huib"
Klinkt allemaal nogal vaag omdat andere decoders wel juist reageren. Mijn reactie zou dan zijn om een andere decoder in die lok te zetten en zien of het dan wel goed gaat. Lijkt mij toch dat die eene decoder niet helemaal jofel is. Productiefouten kunnen optreden. Dan wordt het een gevalletje garantie.
Re: Lokpilot 5 en afremmodule "huib"
 @citaat Decoders in andere Locs zijn geen LokPilot5
En ik weiger te geloven dat de LokPilot 5 helemaal werkt, behalve het afremmen. er moet ergens een instelling niet goed staan.
Re: Lokpilot 5 en afremmodule "huib"
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Lokpilot 5 en afremmodule "huib"
Heb je ook nog gekeken in hoeveel seconden hij remt (en optrekt)? Als die op 0, 1 of 2 seconden staat remt hij ook erg abrupt. (bij mij staan de meesten op ca. 4,5 sec) => Driving Characteristics.

En onder de Selectrix Brake staat ook nog constante remweg: is die uit of aan, en in het laatste geval hoe lang is hij?

Groet, Paul
Re: Lokpilot 5 en afremmodule "huib"
@citaat Paul, die instellingen staan nog standaard. Braketime staat op 3sec, Constant brake distance staat uit
de beide selectrix brake opties staan ook uit
Re: Lokpilot 5 en afremmodule "huib"
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Lokpilot 5 en afremmodule "huib"
Dan lijken alle instellingen goed te staan (al is 3 sec remvertraging wellicht nog aan de korte kant, maar dat hangt ook af van je ruimte voor het sein en kan per loc verschillen).
Ik heb ook wel een ESU v3 in een Fleischmann loc (af fabriek geprogrammeerd meegeleverd) die wel eens meteen stil staat, maar soms ook gewoon remt. Maar dat is natuurlijk een ouder type decoder. Je verwacht dat niet bij een V5.
Is de laatste versie van je Lokprogrammer software geïnstalleerd (afgelopen dinsdag weer een nieuwe versie) en de jongste Firmware in de decoder geladen?

Groet, Paul
Re: Lokpilot 5 en afremmodule "huib"
Zet analoog signaal eens uit. Kijk eens of dat helpt. Je rijdt digitaal dus dat is niet nodig.
Re: Lokpilot 5 en afremmodule "huib"
 @citaat helaas, daar is het niet mee opgelost.
Ik ga van de week esu maar eens lastigvallen. Hopenlijk hebben ze daar een idee van de oorzaak.
Re: Lokpilot 5 en afremmodule "huib"
Citaat van: pajomaho op vrijdag 24 februari 2023, 13:58:38Is de laatste versie van je Lokprogrammer software geïnstalleerd (afgelopen dinsdag weer een nieuwe versie) en de jongste Firmware in de decoder geladen?

Groet, Paul

Ik lees net dat er updates zijn van esu. Die zal het k van de week installeren. Wie weet lost dat iets op
Re: Lokpilot 5 en afremmodule "huib"
Lid sinds: 2010

Stationchef van de S.a.A.-bahn

offline
Re: Lokpilot 5 en afremmodule "huib"
Volgens mij is de remmodule van ﹰhuib een replica van de marklin remmodule.
Ik zou in de decoder het ﹰmarklin motorola protocol aanzetten en kijken of het dan wél werkt.

Zuuk6,
Jan
Re: Lokpilot 5 en afremmodule "huib"
 @citaat Dat is inderdaad nog een goeie optie om te testen.
de lok die wel goed remt is ook met mm ingesteld volgens mij.

Re: Lokpilot 5 en afremmodule "huib"
Helaas,
Updaten van de lokprogrammer en decoder had geen effect
Analoog signaal uit zetten helpt niet
dcc uit en mm aan zorgt ook niet voor een verandering.

Ik weet het niet meer.
ga maar een mailtje richting ESU dichten. hopen dat ze daar iets weten



Re: Lokpilot 5 en afremmodule "huib"
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Lokpilot 5 en afremmodule "huib"
Verstandig, had ik allang gedaan naast de activiteiten op het forum.