Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Trix personenrijtuig

Gestart door Hansw zaterdag 18 februari 2023, 17:35:26

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Trix personenrijtuig
Lid sinds: 2021

offline
Trix personenrijtuig
Beste , ik wil  TRIX personenwagons  aanschaffen met ingebouwde verlichting  o.a TRIX nr 23448 . Nu zie ik bij bepaalde Trix wagons staan dat de stroomvoorziening via de koppeling gaat icm een lok
Omdat ik merendeel ROCO loks heb en alleen de TRIX S3/6  22403  werkt de verlichting dan ook of werkt de verlichting van TRIX wagons alleen icm met een speciale lok .
Mvg Hans 
Re: Trix personenrijtuig
Over welke rijtuigen hebben we het? Zonder artikelnummers is er weinig zinnigs over te zeggen.
Re: Trix personenrijtuig
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Trix personenrijtuig
Wanneer de spanning voor de binnenverlichting van rijtuigen uit de lok moet komen is het noodzakelijk om in/aan de betreffende lok ook een stroomvoerende koppeling te bouwen die deze spanning kan doorgeven. De vraag is dan moet dat een tweepolige stroomvoerende koppeling zijn of een éénpolige. Märklin heeft alleen een éénpolig koppeling in zijn assortiment maar andere aanbieders (oa Viessmann) hebben twee en zelfs vierpolige koppelingen. Nu weet ik niet wat Trix gebruikt want uiteindelijk is dat ook gewoon Märklin, maar dan voor 2-rail.

Uiteindelijk is alles om te bouwen zoals jij het wilt hebben. Kost soms wat moeite maar het kan in principe wel. ook bij Roco loks.
Re: Trix personenrijtuig
Lid sinds: 2021

offline
Re: Trix personenrijtuig
Beste , het gaat om de rijtuigen TRIX 23448 en 23497     
Op de afbeelding is helaas niet de inrichting van het rijtuig te zien ( banken en eventueel deuren ) . Heeft iemand een van deze wagons of soortgelijke
Het lijkt mij wel vreemd als er verlichting is ingebouwd de inrichting summier is

Mvg Hans 
Re: Trix personenrijtuig
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Trix personenrijtuig
Ik heb naar de 23448 gekeken en daar zie ik staan dat er binnenverlichting in zit, als dat zo is dan dank ik dat er ook stroomvoerende "Märklin" kortkoppelingen in zitten, dus kijk een of je wat "koperachtigs" in de koppelingen ziet.

Groet, Anne W
Re: Trix personenrijtuig
Lid sinds: 2007

offline
Re: Trix personenrijtuig
Ja, er staat duidelijk dat er binnenverlichting in zit.
https://www.trix.de/de/produkte/details/article/23448

Er staat niet dat er stroomvoerende koppelingen op zitten. Als je de ersatzteile opent, worden daar ook de gewone Märklinkoppelingen genoemd. Denk dus dat deze rijtuigen hun stroom gewoon via de rails krijgen.
Hoeveel Trix-rijtuigen zijn er ook helemaal die af fabriek stroomvoerende koppelingen hebben? Lijkt me alleen bij specifieke sets van loc met rijtuigen mogelijk. Ook Trixlocs hebben niet standaard geschikte stroomvoerende koppelingen.
Re: Trix personenrijtuig
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Trix personenrijtuig
Ik ben als Märklinner redelijke onbekend met de 2 rail versies van Märklin rijtuigen. Wat ik me heel goed kan voorstellen is dat ze de "Marklin" stroomvoerende koppelingen gebruiken en ook de "Märklin" massaveren, tenminste als de isolatie van de 2-rail wielen in het wiel zit en niet in de as.

Maar ik kan je verder niet helpen, groet, Anne W
Re: Trix personenrijtuig
Lid sinds: 2021

offline
Re: Trix personenrijtuig
Als de rijtuigen stroom via de rail krijgen kan ik dan wel met lok mouse het licht bedienen of brandt dit altijd
Mvg Hans
Ik heb DC Roco z21 dus geen Ac Marklin voor de duidelijkheid en wel een Trix lok s3/6 22403 waar ik de wagons achter wil hangen
Re: Trix personenrijtuig
Citaat van: Hansw op zaterdag 18 februari 2023, 17:35:26Beste , ik wil  TRIX personenwagons  aanschaffen met ingebouwde verlichting  o.a TRIX nr 23448 . Nu zie ik bij bepaalde Trix wagons staan dat de stroomvoorziening via de koppeling gaat icm een lok

Ik zie dat website 23448 en ook niet bij Trix 23497 nergens staan. Dan is het gewoon verlichting die aangaat als je de wagon op de rails zet.

Citaat van: Hansw op zondag 19 februari 2023, 23:25:15Als de rijtuigen stroom via de rail krijgen kan ik dan wel met lok mouse het licht bedienen of brandt dit altijd

Dit brandt altijd. Bij de genoemde rijtuigen staat nergens dat er een functiedecoder aanwezig is om de verlichting te schakelen.
Re: Trix personenrijtuig
Lid sinds: 2007

offline
Re: Trix personenrijtuig
Er staat alleen verlichting en niet dat die ook digitaal schakelbaar is. Dat had er vast trots bijgestaan als dat wel het geval zou zijn. Voor digitaal schakelen moet er ook een decoder in het rijtuig zitten. Verlichting en decoder kunnen op één strip zijn verwerkt. Maar nogmaals, er wordt niet over digitaal schakelbaar gesproken.

Wil je zekerheid, dan even de winkel bellen.

Citaat van: Anne W op zondag 19 februari 2023, 23:10:11Ik ben als Märklinner redelijke onbekend met de 2 rail versies van Märklin rijtuigen. Wat ik me heel goed kan voorstellen is dat ze de "Marklin" stroomvoerende koppelingen gebruiken en ook de "Märklin" massaveren, tenminste als de isolatie van de 2-rail wielen in het wiel zit en niet in de as.

Heeft Märklin dan tweepolige stroomvoerende koppelingen? Een tweerailrijtuig zou tweepolige koppelingen nodig hebben. Althans, éénpolig heeft niet zoveel zin.
En ook hier geldt, het staat er niet. Er wordt naar gewone koppelingen verwezen.
Re: Trix personenrijtuig
Lid sinds: 2021

offline
Re: Trix personenrijtuig
Beste , nu begrijp ik waarom de set TRIX 23221 personenwagons aan de prijs is , er staat bij stroomvoorziening op elke wagen afzonderlijk .
Betekent dat je nu wel de verlichting aan en uit kan zetten afzonderlijk per wagon ( via de de decoder van de lok ). Wat ik ook niet begrijp als leek waarom de fabrikanten allemaal verschillende koppelingen gebruiken en niet een universele koppeling ( net zoals een HMMI kabel ). Het is voor mij altijd een gepruts om de koppeling te vervangen bij een lok omdat je er soms moeilijk bijkomt ( door de wielen ).
Mvg Hans
Re: Trix personenrijtuig
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Trix personenrijtuig
 @citaat

Welkom in de gestandaardiseerde modelspoorwereld, is al heel oud....

 @citaat  @citaat

ik schreef dat ik het me kan voorstellen en dat is iets anders als weten.

Groet, Anne W
Re: Trix personenrijtuig
Lid sinds: 2007

offline
Re: Trix personenrijtuig
Dat is ook prima Anne.  :) Ter algehele educatie probeerde ik slechts uit te leggen waarom zoiets bij tweerail niet gaat werken.

Citaat van: Hansw op maandag 20 februari 2023, 10:17:34Beste , nu begrijp ik waarom de set TRIX 23221 personenwagons aan de prijs is , er staat bij stroomvoorziening op elke wagen afzonderlijk .
Betekent dat je nu wel de verlichting aan en uit kan zetten afzonderlijk per wagon ( via de de decoder van de lok ). Wat ik ook niet begrijp als leek waarom de fabrikanten allemaal verschillende koppelingen gebruiken en niet een universele koppeling ( net zoals een HMMI kabel ). Het is voor mij altijd een gepruts om de koppeling te vervangen bij een lok omdat je er soms moeilijk bijkomt ( door de wielen ).
Mvg Hans

De genormeerde koppelschacht is naar mijn bescheiden mening de beste uitvinding in modelspoorland ooit Hans. Sinds de introductie een jaar of 40 geleden is het in ieder geval vrij eenvoudig om een koppeling te wisselen. Daarvoor had iedere fabrikant een eigen manier van koppelingen monteren en was wisselen vaak een heel gelazer.

De Trix rijtuigen hebben ingebouwde verlichting met eigen stroomafname. De verlichting is niet digitaal schakelbaar via de loc of anderzinds. Wil je de verlichting digitaal schakelen, dan zal in ieder rijtuig een decoder moeten worden ingebouwd. Of je monteert alsnog geleidende koppelingen naar keuze, zodat één decoder genoeg is.

Sowieso is digitale aansturing vanuit een losse loc vrij zeldzaam. Is ook geen universele norm voor.

Re: Trix personenrijtuig
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Trix personenrijtuig
Een enkelpolige koppeling met een massaveer op de as werkt wel, mits de 2-rail isolatie in een wiel zit en het "massa" wiel op de goede spoorstaaf staat. Dit is natuurlijk een typisch 2 rail "probleem" maar ik kan me voorstellen dat Matrix dat uit eigen standaardisatie doet, verschil is dan alleen de wielen. Niet goed natuurlijk, maar dat komt meer voor. Ik zal een keer kijken of ik de Märklin versie van deze wagens kan vinden.

Groet, Anne W
Re: Trix personenrijtuig
Lid sinds: 2007

offline
Re: Trix personenrijtuig
Natuurlijk kan dat, maar dan wordt de werking polariteitsgevoelig. Als je het rijtuig omdraait, is de pool die uit de koppeling komt dezelfde als die van de rails komt. Dan brandt er niks meer. Uiterst onhandig.
Re: Trix personenrijtuig
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Trix personenrijtuig
Beste Hansw,
Er is al verscheidene malen aangegeven dat de verlichting van deze wagens alleen per wagen werkt en aangaat zodra de wagen op de spanningvoerende rails staat. Aan en uit schakelen via de lok decoder is daarbij niet inbegrepen. Om dat te doen zul je aan de lok en de wagens stroomvoerende (2-polige) koppelingen moeten monteren. Er is geen enkele fabrikant die een lok aanbied met stroomvoerende koppelingen. En WiFi en Bluetooth zijn op dat niveau nog niet doorgedrongen.
Jaren geleden heeft Märklin ooit een seen paar sets 3-assige Umbauwagens op de markt gebracht. Deze waren ook voorzien van verlichting en stroomvoerende koppelingen. Het advies van Märklin daarbij was deze verlichting te laten werken via een 4-assige Umbauwagen met sleper of een lok met stroomvoerende koppelingen. Maar daar werd ook duidelijk bij gezegd dat beide opties zelf doen betekenden.

En verder, wat Anne ook al aangeeft, zal er bij 2-rail altijd 2-polige koppelingen gebruikt moeten worden omdat je nooit met zekerheid weet hoe de wagen op de rails gezet gaat worden. Dat is dan weer het gemak van Märklin de rails ia altijd massa. Bij 2-rail is de eene railstaaf massa en de andere railstaf de plus. Dus wanneer je de wagen rechtsom op de rail zet zit de massa aan de andere zijde als wanneer je de wagen linksom op de rails zet. En dat heeft direct invloed op de werking van de verlichting.

Bijna alles kan gemaakt worden zoals je het wilt hebben maar dat betekent in de meeste gevallen dan wel zelf doen. Het is voor een bedrijf onmogeljk om aan alle wensen te voldoen. Dat is commercieel niet haalbaar of de hobby wordt onbetaalbaar.

Hoop dat je het nu begrijpt.
Re: Trix personenrijtuig
Citaat van: Hansw op maandag 20 februari 2023, 10:17:34Beste , nu begrijp ik waarom de set TRIX 23221 personenwagons aan de prijs is , er staat bij stroomvoorziening op elke wagen afzonderlijk .Betekent dat je nu wel de verlichting aan en uit kan zetten afzonderlijk per wagon ( via de de decoder van de lok ).

Nee, er zit geen decoder in. Het is rijtuig op de rails zetten en de verlichting brand. Er zijn wel fabrikanten die een functiedecoder inbouwen of ledstrips met functiedecoder waarbij je op het adres van de lok de verlichting aan uit kan zetten. Alleen dan heeft ieder rijtuig een decoder ingebouwd. Dat is niet goedkoop.

Citaat van: Hansw op maandag 20 februari 2023, 10:17:34Wat ik ook niet begrijp als leek waarom de fabrikanten allemaal verschillende koppelingen gebruiken en niet een universele koppeling ( net zoals een HMMI kabel ). Het is voor mij altijd een gepruts om de koppeling te vervangen bij een lok omdat je er soms moeilijk bijkomt ( door de wielen ).

Dat is gewoon handig voor de mensen om zelf te kiezen voor een bepaalde koppeling. Ik gebruik bijna alleen maar Roco-koppelingen. Voor stroomgeleidende koppelingen Fleischmann-achtige kortkoppelingen. De rest vervang ik eigenlijk allemaal. Zelfde geldt voor decoders bij 2-rail. Een analoog model kan je ook van je eigen merk decoder voorzien. En daar heb je ook een tig aantal type stekkerverbindingen.
Re: Trix personenrijtuig
Lid sinds: 2021

offline
Re: Trix personenrijtuig
Dank voor de info Ik ben weer een stuk wijzer.
Ik ben totaal niet technisch onderlegd en ook niet handig.
Vandaar Ik opzoek ging naar kant en klare wagons met ingebouwde verlichting . Dat is wel duurder als zelf verlichting inbouwen ,
Maar schade bij demontage is niet meer te herstellen
Mvg Hans


Re: Trix personenrijtuig
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Trix personenrijtuig
 @citaat

Voor Märklin wagons heb je een sleper voor de puntcontacten en een massaveer voor op de as, die dingen zijn los te koop, heb jee al eens in de Trix catalogus gekeken wat Trix heeft voor wagons?

Groet, Anne W
Re: Trix personenrijtuig
Lid sinds: 2021

offline
Re: Trix personenrijtuig
Beste Anne,

De personenwagons  die ik wil bestellen zijn van TRIX  . Ik had vorige week de winkel een mail gestuurd maar omdat ik niet zo snel antwoord kreeg had ik de vraag ook op het forum gesteld
Nu krijg ik vandaag het volgend antwoord . Voor de goede orde dit betreft  Trix 23507 - Set sneltreinrijtuigen voor VT 92.5 . Deze wagons hebben wel de speciale koppeling maar kunnen worden aangepast volgens de winkelier

Dit is zijn bericht :   De toevoer-spanning gaat inderdaad standaard alleen via de koppelingen van het trekkende voertuig, zoals de dieselmotorwagen. U kunt deze wagens ook gewoon aan een andere loc koppelen en erdoor laten trekken, maar dan brandt de verlichting niet. Het aanpassen van de stroomafname, zodat deze wel werkend is achter een andere loc, is wel te realiseren. Er moet dan een aanpassing worden gemaakt worden aan de slepers en bedrading. Wij kunnen dat voor u uitvoeren tegen een meerprijs van €30,-. Bestel in dat geval tegelijk met deze set ons serviceartikel van €30,-:


MVG Hans
Re: Trix personenrijtuig
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Trix personenrijtuig
Er wordt in het bericht van deze winkelier met geen woord gesproken over de spannings-toevoer via een andere loc. Alleen het aanpassen van de slepers en bedrading van de wagons. Is dat wat je wilt?
Persoonlijk zou ik het niet doen, maar wie ben ik. Je betaalt €30,- voor het verliezen van een functie (spanning vanuit de loc). Je moet die winkelier vragen of hij een door jou aangegeven loc kan ombouwen naar dezelfde functionaliteit als die VT92.5. Denk dat dat wel iets duurder gaat worden. Maar ja, dat is het risico als je het zelf niet kan of durft.
Misschien is er ook wel een forumlid die het tegen een lagere prijs voor je wil doen. Ik kan het wel maar ik woon nogal uit de buurt.
Re: Trix personenrijtuig
Lid sinds: 2007

offline
Re: Trix personenrijtuig
Tja, nu gaat het over een eenmalige productie speciaal bedoeld voor bij de VT 92.5.
Als je die rijtuigen met verlichting bij een andere loc wilt gebruiken, dan zijn er twee mogelijkheden.
Je voorziet die loc van een stroomvoerende koppeling en sluit die koppeling correct aan.
Je voorziet de rijtuigen van stroomafname.

Misschien moet je toch maar eens gaan oefenen met het inbouwen van verlichting Hans. Laat je eens voorlichten bij een vereniging.
Re: Trix personenrijtuig
Lid sinds: 2021

offline
Re: Trix personenrijtuig
Nog even een toelichting  . De set TRIX 23507 koop ik niet maar dat was toevallig de 1e set wagons met verlichting die ik tegen kwam op de TRIX website
Later zag ik de 23448 en 23497  en zoals op het forum vermeld hoef ik hier niets aan te passen
Deze ga ik nu bestellen .

Mvg Hans
Re: Trix personenrijtuig
Lid sinds: 2007

offline
Re: Trix personenrijtuig
 :thumbup:
Laat ze even zien als ze zijn gearriveerd.  :)
Re: Trix personenrijtuig
Lid sinds: 2021

offline
Re: Trix personenrijtuig
Beste , ik heb ze zojuist besteld  . Ik wil wel nog zittende treinreizigers in de wagons aanbrengen . Nu kan je bij de ROCO wagons het dak er af schuiven na verwijdering van de deurhouders op de linkse en rechtse achterkant ( dat lukt mij wel  ). Nu zie ik op de TRIX site bij de betreffend wagons geen instructieblad bij de downloads staan hoe je het dak verwijderd . Bij ROCO zit dat er wel bij
Kan ik bij de TRIX wagons op dezelfde manier het dak verwijderen en met welke lijm kan ik het beste de figuren lijmen , kan dit met houtlijm om geen vlekken te krijgen
Ik heb ook nog een potje  micro kristal klear ( gebruik ik voor de ramen te lijmen bij bouwpakket ).

Mvg Hans
Re: Trix personenrijtuig
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Trix personenrijtuig
Beste Hans,

Ik ben voor jou even gedoken in hoe Matrix zijn personenwagons voor Trix fabriceert en het is erg simpel: het zijn gewoon Märklin wagons met 2-rail wielstellen, niet meer en niet minder.

2-rail wielstellen wil bij Trix zeggen dat één wiel op de as gemonteerd is met een isolatiebus, en dat het andere wiel dus één geheel vormt met de as.

2-rail wil ook zeggen dat één railstaaf de toevoer van de stroom geeft en de andere de afvoer.

De verlichtingssets van Trix zijn ook identiek aan die van Märklin, alleen zit er geen sleper voor de puntcontacten bij, maar wel 2 asveren met draadjes en stekkers.

Waarschijnlijk tref je die ook aan in de wagons die je nu besteld hebt, zo niet dan twee Trix asveren kopen monteren door de wielen uit het draaistel te wippen, de veren op hun plaats te zetten en de wielen weer te monteren, maar dan wel zo dat ze in het ene draaistel precies omgekeerd zitten als in het andere draaistel.

Daarna de twee draadjes aansluiten op de verlichtingsbalken.

Hiervoor moet je ook de wagons open maken, dat gaat bij nagenoeg alle draaistelwagons hetzelfde, de twee vouwbalgen op de kopeinden er uit trekken en dan de wanden bij de draaistellen wat uitbuigen, daar zit een klemribbel.

Figuren lijmen: ik heb dat altijd gedaan met Noch Hin und Her Kleber, maar kristal klear zal ook wel kunnen, houtlijm geeft in eerste instantie niet genoeg kleefkracht en dan valt het figuurtje weer om.

Oh ja, je bent niet technisch lees ik, kun je wel goed logisch denken?

Groet, Anne W
Re: Trix personenrijtuig
Citaat van: Hansw op maandag 20 februari 2023, 18:05:38Kan ik bij de TRIX wagons op dezelfde manier het dak verwijderen

Meestal kan je eerst de balgen aan de uiteinden verwijderen, bij de draaistellen wat uitbuigen en dan het dak en wanden lichten. Dat is 9 van 10 keer bij alle fabrikanten zo.

Citaat van: Hansw op maandag 20 februari 2023, 18:05:38en met welke lijm kan ik het beste de figuren lijmen , kan dit met houtlijm om geen vlekken te krijgen Ik heb ook nog een potje  micro kristal klear ( gebruik ik voor de ramen te lijmen bij bouwpakket ).

In principe maakt het niet veel uit wat je gebruikt. Ik heb het met veel varianten gedaan. Een poppetje hoeft maar met een heel klein beetje lijm vastgezet te worden. Je kan het met houtlijm doen. of gewone modelbouwlijm. Kristal Klear is misschien nog makkelijker. Dat is een heel veel gebruikte om dingen vast te zetten. Doe een beetje lijm op een schoteltje en gebruik een cocktailprikker om wat lijm op het figuurtje aan te brengen. Dan deze vast zetten. Gewoon lekker laten drogen en dan pas de boel dicht zetten. Niet denken dat je na 5 minuten al de boel weer in elkaar zetten. Gewoon lekker een uurtje laten staan. Geef het de tijd. Secondenlijm zou ik niet gebruiken vanwege het uitwasemen van de vluchtige stoffen in de lijm. "Hin und Her Kleber" is iets aangepaste houtlijm die in een duur potje zit.
Re: Trix personenrijtuig
Lid sinds: 2021

offline
Re: Trix personenrijtuig
Beste Ronald , dank voor je advies  Als ik op het poppetje wat  Kristal Klear heb aangebracht en in de wagon aanbreng moet ik hem daarna eerst weer verwijderen en even laten in werken of kan ik het poppetje meteen laten zitten maw valt het dan niet om , omdat het lang duurt voor Kristal Klear droog is .

MvG Hans 
Re: Trix personenrijtuig
Lid sinds: 2021

offline
Re: Trix personenrijtuig
Ik heb vandaag de TRIX wagons met verlichting binnengekregen zien er mooi uit ; bij een wagon de koppeling vervangen voor de ROCO lok . Dit gaat bij wagons vrij eenvoudig , de vorige keer had ik de koppeling bij de tender verwisseld en daar kwam je haast niet bij met een klein tangetje doordat de wielen in de weg zaten . Nu valt mij wel op dat als ik langzaam over de wissels rijdt de verlichting flikkert bij hoge snelheid flikkert de verlichting niet .
Ik heb op aanraden van een forumlid gepolariseerde wissels op de mijn baan toegepast om stroomonderbreking te voorkomen ( volgens het forumlid ) .
Dit werkt niet altijd goed volgens mij
Mvg Hans   
Re: Trix personenrijtuig
Het zal wel goed werken. Alleen het is de vraag of de verlichting een beetje gevoelig is voor een gebrekkige stroomafname. Ik weet even niet hoe de stroomopname onder het rijtuig zit. Of het op 2 assen aan 1 zijde is of alle 2 de zijden op alle assen. En of er een "buffer" (lees: condensator) is ingebouwd om korte stroomonderbrekingen op te vangen.
Re: Trix personenrijtuig
Lid sinds: 2021

offline
Re: Trix personenrijtuig
Beste , ik kreeg van Anne W  het volgende advies om de wagon te demonteren

  Hiervoor moet je ook de wagons open maken, dat gaat bij nagenoeg alle draaistelwagons hetzelfde, de twee vouwbalgen op de kopeinden er uit trekken en dan de wanden bij de draaistellen wat uitbuigen, daar zit een klemribbel.

Nu hoef ik alleen het dak eraf te hebben voor het lijmen van de figuren in de wagons maar er zat geen instructie in de verpakking hoe dit gaat . Bij mijn ROCO wagons kan je na het verwijderen van de vouwbalgen de kap er afschuiven .
Kan dit ook bij de TRIX wagons of moet ik ze omhoog trekken



Mvg Hans
Re: Trix personenrijtuig
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Trix personenrijtuig
 @citaat

RonaldK zegt hetzelfde als ik: Meestal kan je eerst de balgen aan de uiteinden verwijderen, bij de draaistellen wat uitbuigen en dan het dak en wanden lichten. Dat is 9 van 10 keer bij alle fabrikanten zo.

Mocht het licht knipperen op een bepaalde plaats, controleer dan de "reinheid" van de railstaven.

Maak eens een foto van de onderkant

Groet, Anne W
Re: Trix personenrijtuig
Lid sinds: 2021

offline
Re: Trix personenrijtuig
Beste, ik had de Roco  kortkoppeling 40270 aangebracht in een van de Trix rijtuigen, maar nu zie ik dat er een soort ringetje met een haakje is afgevallen van de Roco koppeling
Is dit essentieel en waar dient dat ringetje voor
Mvg Hans
Re: Trix personenrijtuig
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Trix personenrijtuig
Onder de Roco kortkoppeling hangt een half ringetje. Dat is voor het ontkoppelen, bedoel je dat?
rocokk.png
Re: Trix personenrijtuig
Lid sinds: 2021

offline
Re: Trix personenrijtuig
Ja  , inderdaad  De wagon blijft wel vastzitten maar dan moet ik hem waarschijnlijk op een andere manier loskoppelen als dat noodzakelijk is
Mvg Hans
Re: Trix personenrijtuig
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Trix personenrijtuig
Het voordeel van deze Roco kortkoppeling (en ook die van Fleischmann) is dat deze door eenvoudig optillen uit de sleep genomen kunnen worden.