Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Marklin rijtuigen lopen vast in bochten

Gestart door WimFPU dinsdag 28 februari 2023, 23:13:38

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin rijtuigen lopen vast in bochten
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Marklin rijtuigen lopen vast in bochten
Beste allen,
Ik ben in het bezit van een stam Märklin rijtuigen bestaande uit de rijtuigen
4136, 4141, 4142 en 4143.
Op zich een mooi gezicht deze set achter elkaar maar ermee rijden is een probleem op mijn M-rails.
Niet allemaal gelukkig maar de nummers 4136 en 4143 veroorzaken steeds weer ontsporingen.
Het is net alsof de beide rijtuigen op de rem staan in de bochten. Dat zie je al als je ze vrij een helling af laat lopen. Op de rechte stukken is er niets aan de hand maar de bocht komen ze niet door omdat ze daar afremmen en stil staan. De lengte kan het niet zijn want ze zijn slechts 22 cm en 21 cm lang
Ik denk zelf dat het komt doordat de draaistellen met daaraan de koppeling beperkt worden om vrij te draaien doordat zij tegen de treeplanken aanlopen. Hierdoor gaan de wielstellen in de bochten wringen.
Herkent iemand dit en zo ja wat is de oplossing want het zou jammer zijn als deze beide rijtuigen niet meer de baan op kunnen.

groet, Wim
Re: Marklin rijtuigen lopen vast in bochten
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

online
Re: Marklin rijtuigen lopen vast in bochten
Vreemd, normaal gesproken zouden deze rijtuigen juist super licht moeten rijden. Zijn de wielstellen die er in zitten wel oké en zijn die goed geplaatst? Wissel die anders eens uit met een ander rijtuig.
Re: Marklin rijtuigen lopen vast in bochten
Koppelingen verbogen waardoor ze hoog staan?

Willy
Re: Marklin rijtuigen lopen vast in bochten
Wim

Misschien de afstand tussen de wielflenzen iets anders? Dan gaat een draaistel ook iets knellen in de bochten. Gewoon even vergelijken met de goede rijtuigen.

succes Gerard
Re: Marklin rijtuigen lopen vast in bochten
Hallo,
Kijk eens als je trein door de bocht rijdt of de koppeling zich niet vastzet tussen de buffer(s). Dit kan inderdaad gebeuren als je koppeling wat verbogen is.
Mvg

755philippe
Re: Marklin rijtuigen lopen vast in bochten
Hallo,

Kijk en vergelijk!

Kijk naar de wielen, koppelingen etc van de rijtuigen die goed lopen en vergelijk die met die van die niet goed lopen.
Kijk ook naar de bewegingen van de draaistellen.
Zorg dat de wielen schoon zijn. Ik ben eens bij iemand geweest, die dezelfde problemen  (voornamelijk ontsporingen)had bij een paar goederenwagens.
Het leek of de wielen rubberbandjes hadden, maar dat was alleen maar vuil. Daardoor de wielen snel de rails verlieten en op sommige wissels vastliepen.

Succes!

Lodewijk 
Re: Marklin rijtuigen lopen vast in bochten
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Marklin rijtuigen lopen vast in bochten
Als je ze 2e hands hebt verworven, controleer dan de afstand tussen de wielen (groter dan 14.0 ?).

Ik heb iets soortgelijks gehad met 2e hands materiaal, ook alleen in bochten (ze klemden, remden, en kwamen tot stilstand, zelfs in een boog met straal 553,9 mm ...; het lag dus niet aan boogstraal, koppelingen of scheenplaten). Nameting leidde tot afstand 14,4 mm (2-rail norm)->wielpers gebruikt, klaar.
Re: Marklin rijtuigen lopen vast in bochten
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Marklin rijtuigen lopen vast in bochten
Zit er misschien een verkeerd geplaatst sleepcontact onder?

Mvg
Marcel
Re: Marklin rijtuigen lopen vast in bochten
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Marklin rijtuigen lopen vast in bochten
Bedankt allen voor alle adviezen.

Ik had de wielstellen zelf nog niet zo goed bekeken van deze op Catawiki 2e hands gekochte set.
Bij een van de rijtuigen leken er zoals lodewijk schreef wel rubber bandjes omheen gezeten te hebben dus deze eerst maar goed schoon gemaakt met wasbenzine. Het verhielp het afremmen in de bochten jammer genoeg niet.
Ook de wielflenzen lijken op de juiste afstand te zitten. Zoals Jan aangeeft, 14 mm binnenmaats. Het iets verbuigen van de koppelingen mocht ook niet baten.
Als laatste de wielen eruit genomen, schoongemaakt en weer teruggeplaatst. Dat laatste is nog wel een dingetje want elk asje klemt in het midden tussen 2 nokjes en ik vraag mij af hoe vaak je dit ongestraft kunt uitnemen en terugplaatsen. Het klemmetje komt nogal kwetsbaar over en zou zomaar kunnen afbreken.
Ik heb hier na het terugplaatsen wel een heeel klein druppeltje olie tussen gedaan want ik vermoed toch dat de wielen hiervan weerstand ondervinden.
Van een sleper zoals Marcel suggereert heb ik gelukkig geen last.

Al deze werkzaamheden hebben er echter wel toe bijgedragen dat de rijtuigen wat beter zijn gaan lopen. Ik heb er ook een andere Loc voor geplaatst. Degene die ervoor stond had zo'n insteek koppeling en bij de minste geringste weerstand werd deze eruit getrokken. De stam ontspoort nu nog maar heeel incidenteel en dat rijdt al een stuk prettiger moet ik zeggen. Niets is vervelender dan om de haverklap onder je baan door te moeten of een halve berg te moeten afbreken om ontspoorde wagons van de rails te halen. Dan is de aardigheid er gauw vanaf en ben je er klaar mee.
Toch blijft het vreemd want deze set staat zoals Hans ook al meldt er inderdaad om bekend uiterst soepel te lopen.

groet, Wim
Re: Marklin rijtuigen lopen vast in bochten
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Marklin rijtuigen lopen vast in bochten
Kort gezegd, het is iets beter geworden maar nog niet helemaal verholpen.
Alle wagens dan nog maar eens minutieus onderzoeken en controleren op alle aangedragen punten. Assen. wielen, koppelingen en buffers.
Anders moet je naar de fout gaan zoeken tijdens het rijden, maar dat kan alleen op zichtbare baanstukken. Dat is logisch hé.

Een andere mogelijkheid is uitsluiten van bepaalde onderdelen door deze te wisselen met wagons die geen problemen vertonen. Je zou dan kunnen denken aan het wisselen van complete draaistellen. BTW die ophanging die je schetst wordt in heel veel 2-assige wagons ook gebruikt en ik heb nog nooit van problemen gehoord.

Wanneer de koppeling niet goed in de NEM-schacht is gedrukt kan deze er inderdaad uitgetrokken worden. Je moet het er zover indrukken dat de nokjes aan het uiteinde achter de NEM-schacht haken. Om het dan weer te verwijderen moet je de nokjes met een kleine punttang of arterieklem samenknijpen.
Re: Marklin rijtuigen lopen vast in bochten
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Marklin rijtuigen lopen vast in bochten
Ja Henk het is er idd wat beter op geworden maar waar ik nu achter kom en wat ik nog niet eerder genoemd had is dat het stroeve rijden zich voornamelijk voor doet in een bocht waar het spoor stijgt. Oh ja hoor ik jullie zeggen "de hellinghoek". Met het ophogen van het spoor op een, twee plekken verbetert het rijden nu ook. Nogmaals, niet helemaal maar alle beetjes helpen. Bij een van de wagons draaien de wielen ook niet soepel maar stoppen na een paar omwentelingen. Toch zit er geen roest of andere oneffenheid op de asjes. Net alsof ze stroever tussen de nokjes geklemd zitten. Nieuwigheid? :) Veel rijden dus. Kortom, de helling ga ik eerst onder de loep  nemen en aanpassen.

Wat de loc betreft Henk, het is de BR1118 van de OBB Marklin 3369. Vreemd is dat wanneer ik aan de koppelingen trek ze er niet spontaan afkomen dus kan ik mij niet goed voorstellen dat een wagon ze eruit weet te krijgen. Ik heb hem er al een paar keer in terug gestoken maar misschien nu toevallig wel achter de nokjes en dus vast.
Bedankt voor het meedenken want je weet: "Twee weten meer..........!"

groet, Wim
Re: Marklin rijtuigen lopen vast in bochten
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin rijtuigen lopen vast in bochten
Hi Wim,

Zonder zicht op de zaak te hebben blijft het een beetje gissen wat het probleem kan zijn.
Kun je wat foto's van de onderkant van de wagens plaatsen?
Zie >>>hier<<< voor een werkwijze voor het plaatsen van foto's.
Re: Marklin rijtuigen lopen vast in bochten
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Marklin rijtuigen lopen vast in bochten
Citaat van: WimFPU op woensdag 01 maart 2023, 22:31:14Degene die ervoor stond had zo'n insteek koppeling en bij de minste geringste weerstand werd deze eruit getrokken.

groet, Wim

Het uittrekken van koppelingen kan (vaak) voorkómen worden, door aan de achterkant (waar de zwaluwstaart dus in de schacht zit) een wig er in te zetten. Een wig kan je maken van bijv, een paar mm huls van een stroomdraadje. Steek dat tussen de zwaluwstaart en hij kan niet meer door de schacht terug (totdat je dat stukje huls er weer uithaalt, natuurlijk).

Groet, Paul
Re: Marklin rijtuigen lopen vast in bochten
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Marklin rijtuigen lopen vast in bochten
Hoi Ad,

Hierbij wat foto's van de wagons
Re: Marklin rijtuigen lopen vast in bochten
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin rijtuigen lopen vast in bochten
Wim,

je hebt deze wagens 2dehands gekocht en ik weet niet hoeveel ze gebruikt zijn.
Maar zou het kunnen dat de wielstellen te ver zijn ingesleten in de ophanging van de draaistellen, waardoor ze gewoon niet lekker meer lopen?
Bij te ver inslijten kunnen de wielflensen tegen de bodem van het rijtuig lopen, wat zich vooral in bogen uit tot aanslepen en eventueel ontsporen.
Kun je zien/voelen of de wielstellen grote speling hebben in het draaistel?
Re: Marklin rijtuigen lopen vast in bochten
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Marklin rijtuigen lopen vast in bochten
foto levert in ieder geval op:

Koppeling op de wagon is geschroefd, dus geen KKK of NEM-schacht.
Kennelijk had alleen de loc een koppeling in NEM-schacht.

Dat sluit dan alvast weer iets uit.
Re: Marklin rijtuigen lopen vast in bochten
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Marklin rijtuigen lopen vast in bochten
Sorry Jan , dat is geen schroef, dat is een plastic palletje waar de koppeling overheen geschoven wordt. De gleuf dient om het palletje samen te knijpen opdat de koppeling weer verwijderd kan worden.
Re: Marklin rijtuigen lopen vast in bochten
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Marklin rijtuigen lopen vast in bochten
Je hebt het over Mrail. Die heeft een industrieboog. Welke railstukken gebruik je?
Re: Marklin rijtuigen lopen vast in bochten
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin rijtuigen lopen vast in bochten
Citaat van: WimFPU op dinsdag 28 februari 2023, 23:13:38Ik denk zelf dat het komt doordat de draaistellen met daaraan de koppeling beperkt worden om vrij te draaien doordat zij tegen de treeplanken aanlopen.
De treeplanken zijn aan de kant van de draaistellen schuin afgewerkt, waardoor de draaistellen ruimte hebben om te draaien.
Re: Marklin rijtuigen lopen vast in bochten
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Marklin rijtuigen lopen vast in bochten
Weer terug uit het ziekenhuis met mijn vrouw dus ik loop een aantal reacties achter.
Jij laat weer een heel nieuw licht schijnen over het probleem Ad. Daar had ik nog geen rekening mee gehouden maar is zeker waard om te bekijken.
Wanneer het rijtuig met alle acht wielen op de rechte rails staat dan maken de wielen geen kontakt met de bodemplaat. Het lijkt mij dan niet waarschijnlijk dat dat wel gebeurt in een gewone bocht. Anders wordt het wanneer het rijtuig vanuit een vlakke rails ineens gaat klimmen of dalen. Dan zouden de wielen de bodemplat kunnen raken. Dat blijkt ook wanneer ik het rijtuig in de hand heb en de koppeling geheel omhoog breng. De voorste 2 wielen van het wielstel raken dan de bodemplaat. Andersom de achterste 2 wielen wanneer ik de koppeling naar beneden breng. Maar in beide gevallen moet het stijgende baanvak dan wel extreem ( in een soort knik) beginnen. Maar nogmaals niet op een vlak baanvak.

Nee Jan dit is zoals Henk al aangeeft geen schroef ook al lijkt het er wel op.

Laurent, ik gebruik alleen 5100 en 5200 bochten en een enkele 5206

Mijn eerdere aanname dat de koppelingen tegen de treeplanken zouden kunnen lopen blijkt niet te kloppen Ad. Dat zou misschien in een door laurent genoemde industriebocht kunnen gebeuren.

groet, Wim
Re: Marklin rijtuigen lopen vast in bochten
Dag Wim,
Ik heb deze wagons al in de jaren `80 samen met de lok E04 (3049).
Kan me herinneren dat het de eerste wagons waren waar je kosteloos de wielen kon laten wisselen voor gelijkstroom wielen.
Zitten die er misschien onder? Kin je controleren met een ohm-meter. De wielen l en R zijn dan van elkaar geïsoleerd.
Bij mij rijden ze zonder problemen op een baan van C, M en rail 2000 zonder problemen en voorzien van kortkoppelingen.
De wagons moeten eigenlijk (zonder sleper en massaveren voor verlichting) heel licht lopen.

groet digibert   
Re: Marklin rijtuigen lopen vast in bochten
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Marklin rijtuigen lopen vast in bochten
Ik meet een weerstand Digibert dus sprake van isolatie is er niet. Dit zou je volgens mij ook al aan de bevestiging van het wiel aan de as moeten zien.

groet, Wim
Re: Marklin rijtuigen lopen vast in bochten
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin rijtuigen lopen vast in bochten
 @citaat Klopt Wim, dan is één wiel met een kunststof isolatiebus aan de as gezet.
Re: Marklin rijtuigen lopen vast in bochten
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: Marklin rijtuigen lopen vast in bochten
 @citaat  @citaat

Weerstand betekent toch isolatie?

Groet, Anne W
Re: Marklin rijtuigen lopen vast in bochten
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

online
Re: Marklin rijtuigen lopen vast in bochten
Ja Anne W, isolatie is een oneindig hoge weerstand. Maar ik denk dat Wim juist géén weerstand meet en dus een doorverbinding.
Re: Marklin rijtuigen lopen vast in bochten
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Marklin rijtuigen lopen vast in bochten
Laat ik het dan zo formuleren. De Ohm meter geeft een waarde aan als ik rechter en linker wiel aansluit. Dat zou deze niet doen wanneer de wielen van elkaar geïsoleerd zouden zijn.

groet, Wim
Re: Marklin rijtuigen lopen vast in bochten
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: Marklin rijtuigen lopen vast in bochten
"Goed meten is weten", wat is de afstand tussen de binnenkanten van de wielen?

Groet, Anne W
Re: Marklin rijtuigen lopen vast in bochten
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Marklin rijtuigen lopen vast in bochten
De afstand tussen de wielen meet 14 mm

groet, Wim