Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

NS 1205 (Märklin 3055) - loopt (welhaast) vast

Gestart door Herman D vrijdag 17 februari 2023, 06:45:46

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
NS 1205 (Märklin 3055) - loopt (welhaast) vast
Dag Allemaal,

Na ombouw van een NS 1205 - (Märklin 3055) - met motorombouwset 60944 en mfx fullsound decoder 60975, (en dus ook grondige reiniging van het tandwielkastje/motorhuis), loop ik er tegenaan dat het locje voortreffelijk klinkt en rijdt... totdat het op temperatuur komt.
Na enkele rondjes / minuten rijden loopt het locje welhaast vast. En het geluid is daarbij dan ook niet meer om aan te horen 😥
Laat ik het vervolgens afkoelen dan begint het weer 'als nieuw', maar is het ook al snel weer mis.

Heeft iemand hier ervaring mee en/of een idee waar het aan zou kunnen liggen?
Hoor het graag, Herman
Re: NS 1205 (Märklin 3055) - loopt (welhaast) vast
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: NS 1205 (Märklin 3055) - loopt (welhaast) vast
Het lijkt mij dat er iets uitzet als het warm wordt. En het eerste dat dan bij mij opkomt is het anker. Los de schroefjes van het motorplaatje eens iets en luister wat er gebeurt.
Re: NS 1205 (Märklin 3055) - loopt (welhaast) vast
Dank voor je tip!
Logische verklaring, heeft het inderdaad alles van weg.
Ga ik uitproberen.

(Niet onmiddellijk, want locje net laten lopen... en mag dus weer ff 'afkoelen' 😀)
(Wat opvalt is: dat het iedere keer na een afkoelingsperiode een paar rondjes / enkele minuten langer probleemloos rond rijdt (???)).
Re: NS 1205 (Märklin 3055) - loopt (welhaast) vast
Hi Hans,

Om jou (en iedereen) bij te praten, blijkt het uiteindelijk helemaal niet te liggen aan het locje, maar aan de opbouw van mijn baan.

Iets - (en het lijkt een kruiswissel) - zorgt daarin voor een storing die ik nog niet met 100 procent zekerheid heb weten te traceren, maar okay ... weer een nieuwe uitdaging  😉

Ik heb een paar baanvakken losgekoppeld en vervolgens gaat de NS 1205 nu rond als een dolle... "totdat ik de stekker eruit trek", bij wijze van spreken.

Re: NS 1205 (Märklin 3055) - loopt (welhaast) vast
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: NS 1205 (Märklin 3055) - loopt (welhaast) vast
Oké... verrassend, fijn dat het is opgelost.
Kortsluiting in een kruiswissel dus...

Bedankt voor het terugmelden trouwens; doet niet iedereen ;).
Re: NS 1205 (Märklin 3055) - loopt (welhaast) vast
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: NS 1205 (Märklin 3055) - loopt (welhaast) vast
Citaat van: Herman D op vrijdag 16 december 2022, 12:48:48heb de volledig analoge Märklin-baan waar ik als 12 jarig jochie mee speelde meegekregen uit een erfenis.

Dat maakt nieuwsgierig. Nog steeds M-rails of inmiddels C-rails?
En, als het nog M-rails is,?
is het dan een 5128 of een 5207?

Betekent je bericht dat na kortsluiting deze tot mfx omgebouwde loc er
als een dolle van doorgaat (dus zich analoog gedraagt op digitale stroom)?
Re: NS 1205 (Märklin 3055) - loopt (welhaast) vast
Hallo Jan,

Ben blij dat je nieuwsgierig bent, want alle hulp is welkom 😀 (Zie een storing maar te traceren, en er dan ook nog uit te halen. Het is totaal nieuw voor mij).
Wat de baan betreft.
Het is inmiddels een combi van M- en C-Rails. Alles door elkaar en ik moet bekennen... vooralsnog quick & dirty aangelegd om toch vooral aan de gang te kunnen 😉
Ik verdenk de kruiswissel 5207 ervan - (en interessante link trouwens!) - omdat ik die er als 4e en laatste tussenuit heb gehaald, waarna het CS2 geen melding van een storing meer aangaf.

Wat de loc betreft.
Goed gelezen! De loc gedraagt zich op het moment inderdaad analoog omdat ik ook hierbij een bekenning moet doen. In eerste instantie alles tiptop digitaal, mfx uitgelezen en herkend, maar vanwege het beschreven probleem ben ik vervolgens opnieuw aan het locje aan het sleutelen gegaan. ==> Motorhuisje weer uit elkaar om nog eens te checken en het tandwielkastje extra goed schoon te maken.
Daarbij raakte echter 1 van de draadjes naar het motortje los... en dat heb ik weer vast gesoldeerd terwijl ik de decoderprint doodleuk op de adapter liet zitten 🤕
Leergeld, voortschrijdend inzicht. Decoder dus kaduuk en een nieuwe besteld.

Tot zover en hoor het graag
Re: NS 1205 (Märklin 3055) - loopt (welhaast) vast
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: NS 1205 (Märklin 3055) - loopt (welhaast) vast
Hi Herman,

Had je de motordraad vastgesoldeerd terwijl de loc nog onder spanning stond?
Normaal gezien kan de decoder er wel tegen, mits spaningsloos natuurlijk.
Er zijn immers ook voorbedrade decoders en dan is de draad ook met de decoder verbonden als je deze aan de motor soldeert.
Re: NS 1205 (Märklin 3055) - loopt (welhaast) vast
Hi Ad,

Dank voor je  reactie!
De motordraad heb ik weer vast gesoldeerd aan de 'smoorspoel', het weerstandje - (hoe mag je het noemen?) - terwijl de loc hier spanningsloos voor mij op tafel lag.

En nou ja... hoe zou ik de decoder dan op een andere manier naar zijn gallemiezen geholpen kunnen hebben?
Opvallend tenslotte dat de loc het met mfx nog prima deed, (afgezien van het rijden en klinken dan), tot mijn solderen.

Mij een raadsel
Re: NS 1205 (Märklin 3055) - loopt (welhaast) vast
Beste Allemaal,

Het vervolg en einde van het liedje, om jullie toch vooral niet te onthouden:

Ik ben verder gegaan met de NS 1205, (na bestellen van een nieuwe decoder... en mocht iemand kansen zien om de kapotte decoder te repareren dan hoor ik het reuze graag!), en heb mij nog maar eens gebogen over het tandwielkastje / motorhuisje.
Daarmee ben ik bij de fietsenmaker om de hoek langs gegaan om het met zijn luchtspuit eens grondig schoon te blazen. Hij bleek het tot mijn geluk wel een fraaie uitdaging te vinden en rade mij een schoonmaakmiddeltje uit een spuitbus aan. ==> (Motorex Intact MX 50, vergelijkbaar met WD-40. De laatste reinigt wel, maar is ondertussen nogal vluchtig en kent met andere woorden geen blijvende smerende werking). Vervolgens heb ik dat op zijn aanraden een nachtje in laten werken om het locje daarna onbelast - (wieltjes van de grond) - op verschillende toerentallen te laten lopen. En weer af te laten koelen, en dat zo een paar keren herhaald.
En wat denken jullie wat ==> "Het loopt en klinkt weer als een trein/zonnetje" 😀

Proef op de som:
Inmiddels heb ik nog een tweedehands gekochte NS 1205 naar digitaal omgebouwd - (met de motorombouwset 60944) - en een zelfde laken een pak.
Ook dit locje klonk en liep voor geen meter. Dus weer langs de fietsenmaker, om het recept te herhalen, en ja hoor... ook dit keer met succes.
Waar het hem precies in zit of misgaat in het tandwielkastje/motorhuisje begrijp ik (nog) niet goed, maar 'boeien', voorlopig rijden ze weer fantastisch 😀
Re: NS 1205 (Märklin 3055) - loopt (welhaast) vast
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: NS 1205 (Märklin 3055) - loopt (welhaast) vast
Hi Herman,

Goed om te lezen dat je 1200tjes weer lekker lopen, maar ik vraag me dan toch echt af wat er is misgegaan tijdens de ombouw.
En waar/hoe blaas je de motor dan door?
Ik kan me niet voorstellen dat na reinigen en ombouw met 60944 setje er nog iets "dwars" zit, wat met een stoot perslucht ineens verdwijnt.
Wat ik kan bedenken, is dat je teveel olie hebt gebruikt en dat de tandwielen gaan "plakken", dus dat de tandwielen die elkaar zijdelings overlappen door de olie ertussen gaan plakken.
Dit zou ook verklaren dat de decoder er na een tijdje mee uitscheidt, omdat deze door de plakkende tandwielen teveel stroom moet leveren en warm wordt.
Met perslucht blaas je vervolgens de overtollige olie tussen de tandwielen weg en je probleem is verholpen.
Re: NS 1205 (Märklin 3055) - loopt (welhaast) vast
Hai Ad,

Voorstelbare vraagtekens.
Info die vanaf het begin afaan bij dit topic miste - (sorry) - is dat ik beide loc'jes tweedehands heb overgenomen en dat ze allebei al verre van ideaal liepen. Om niet te zeggen... bijzonder beroerd.
Met de ombouwsetjes dacht ik/hoopte ik dat probleem eenvoudig uit de wereld te kunnen helpen, maar mispoes dus. ==> Na eerst grondig reinigen en vervolgens ombouw bleek het, eerst bij het ene en vervolgens ook bij het andere, nog steeds nergens op te lijken.
Ik ben zoals beschreven met beide losse tandwielkastjes naar de fietsenmaker om de hoek gegaan om deze schoon te blazen. (Doe me in een pb-tje je 06-nummer en ik stuur je met alle plezier whatsapp-video-opnamen van voor en na zoals ik die met vrienden heb gedeeld ;-)).

Jouw verhaal over verkeerde smeermiddelen en vervolgens plakkende tandwielen sluit ik zeker niet uit. (Kan mij er volledig in vinden dat het belangrijk is!).
Maarrr... geloof me, de decoder is er in ieder geval niet 'na een tijdje mee uitgescheden'. ==> Wat dat aangaat een verhaal dat los mag staan van het 'welhaast vastlopen'. De decoder raakte van het ene op het op het andere moment door mijn solderen kaduuk. ===> (Mocht jij jezelf kans zien om het dingetje te repareren... stuur ik het maar wat graag naar je op 😉).

Zie mijn uiteindelijke bevindingen svp als een tip.
(Ik was mij er al wel van bewust dat het er bij Märklin nauw op aan kan komen, maar sta zelf toch regelmatig nog verbaasd).

Re: NS 1205 (Märklin 3055) - loopt (welhaast) vast
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: NS 1205 (Märklin 3055) - loopt (welhaast) vast
Citaat van: Herman D op zaterdag 04 maart 2023, 11:16:44Ik ben zoals beschreven met beide losse tandwielkastjes naar de fietsenmaker om de hoek gegaan om deze schoon te blazen.
Merkte je dan verschil hoe soepel de (tand)wielen draaiden voor en na het doorblazen met perslucht?
Re: NS 1205 (Märklin 3055) - loopt (welhaast) vast
Bij het eerste treintje wel. Daarbij zat er echt een lelijk stukje in. Bij het tweede was het met blote handen haast niet te voelen, wel bij met het losse karretje over een stukje baan heen en weer gaan.
De vraag blijft hoeveel invloed het anker - of de lagering daarvan - op de nare geluiden heeft gehad(?). Dat maakte geen onderdeel uit van het schoonmaken, terwijl (ook) de reactie van de fietsenmaker was, bij het afspelen van een filmpje van de rijdende loc: "Maar joh, dat zijn toch de koolborstels die ik hier hoor!?". Want ja, daar had het geluid wel heel erg veel van weg... van versleten koolborstels.
Bij het ombouwsetje zaten ondertussen als vanzelfsprekend nieuwe. (Bij de beide oude motortjes bleken de borstels nog in prima staat).