Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Loconetaansluiting IB 650 defect? Opgelost!

Gestart door Gertjan H donderdag 16 februari 2023, 21:14:31

Geen vertraging? Pak de modeltrein

Sinds kort gebruik ik mijn oude IB 650 (eerste uitvoering) weer om mijn baan aan te sturen. Deze is 17 jaar niet gebruikt, maar lijkt in elk geval nog te werken om loc's aan te sturen.
Nu wil ik vanaf nu eigenlijk de loconetaansluitingen gebruiken om:
1. De (massa) terugmelders op aan te sluiten en
2. De verbinding met een PC te maken (ipv de RS232 aansluiting)

Voor beide punten heb ik hardware van Rosoft beschikbaar. Echter de IB vindt het gebruik van de loconet aansluiting niet fijn. Bij het inpluggen van de kabel gebeurt nog niets, maar zodra ik een geselecteerde loc wil laten rijden schakelt de IB af. Als ik de loconet stekker er uit haal krijg ik weer controle, maar staat onder de loc niet de snelheid maar =d=. De loc is wel aan te sturen.

Zijn mijn loconet aansluitingen overleden? Heeft iemand tips? Is het een bekend probleem? Volgens mij kan ik niets instellen tav loconet.

Groeten Gertjan
Re: Loconetaansluiting IB 650 defect?
Wat heb je nu precies aangeschatf van rosoft?
Je gebruikt terugmelders ook via loconet. Van welk merk? Uhlenbrock? Of ander merk?
Ik heb ook nog steeds mijn 650 in gebruik voor zowel locs aansturen als ook ln.
Jouw ratel ervaring ken ik niet zo.

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Welke Loconet aansluitingen gebruik je? "Loconet B" of "Loconet T"?

Ik gebruik de T ,maar heb de B ook al geprobeerd (zelfde resultaat).
Voor de test heb ik maar 1 bezetmelder gebruikt. De Rosoft S88LN. Voor de interface  de interface van Rosoft (Loconet naar USB). Zowel om en om getest (dus eerst alleen de interface, toen alleen de bezetmelder), maar ook via doorlussen interface en bezetmelder.

Zou er een manier zijn om de loconet uitgangen van de IB te meten?

gr. Gertjan

De T is goed, de B is voor een Booster. Dat is niet helemaal hetzelfde. Nu heb ik geen idee aan welke loconet connector die USB verbinding moet hangen. Heb je daar geen handleiding van?

Een handleiding voor de interface heb ik niet, maar er valt niet veel aan in te stellen. Er zit 1 kabel bij om aan te sluiten op de IB en die past gewoon in de loconetaansluiting. De kabel die naar de PC gaat heeft duidelijk andere stekkers en kan dus niet verwisseld worden. Verder moet het Plug&Play zijn.

Maar ik denk dat het probleem mogelijk in /met de IB zit/is. Vandaar mijn vraag of ik die T uitgang ook door zou kunnen meten.

Aangezien Loconet een gestandaardiseerd protocol is zijn daar natuurlijk ook specs van te vinden. En meten is makkelijker als je weet wat je moet meten. Want meten is niet alleen weten, het is ook weten wat te meten.
Kijk even hiero. En dan op pagina 2.
GertJan,

Heb je het soms over een LocoNet Standalone ?
Die sluit je idd met een USB kabel aan op de PC, maar niet op je IB.

Groet, Edwin.

Nee, ik gebruik een interface van Rosoft om via de loconet uitgang van de IB een verbinding te maken met een USB poort van de laptop.
Maar het probleem zit aan de IB kant. Deze lijkt problemen te hebben met het gebruik van de loconet uitgang. En het maakt daarbij niet uit of ik de interface aansluit op de T uitgang of een S88LN terugmelddecoder. Omdat het met beide apparaten optreedt verwacht ik dat het probleem in de IB zit.
Beste GertJan,

Ik denk niet dat dat de bedoeling is.
Weet je zeker dat het geen Stand Alone is ?? (zeg wat voor apparaat je nou hebt)
Je IB via locoNet aan de PC hangen via USB, kan volgens mij niet.
Een Stand Alone gebruik je om het Loconet signaal via de PC als een Interface aan te melden.

Zoals jij het nu doet, krijg je van 2 verschillende signalen (stroom) op je IB, en dat vind hij niet fijn.

Hoi Erwin (e.a.),
Kan helaas niet duidelijker zijn: het is de loconet-USB interface van Rosoft. Dat is het ding dat ik gebruik. Helaas is zijn website niet meer actief dus daar kan ik niet naar verwijzen. Zal vanavond wel even een foto maken.
Maar in het topic "IB II naar PC" heb ik deze informatie van zowel Ben als Wim gekregen waaruit ik opmaak dit dit zonder extra hulpmiddelen zou moeten werken:

Mijn vraag:

Citaat van: Gertjan H op maandag 17 december 2018, 14:08:10Nu heb ik nog een IB van het eerste uur (ik denk dat dit de 650 is), met een in mijn ogen gammele 9 pins aansluiting die naar een RS232 moet.
Nu heeft mijn laptop helemaal geen 9 pins connector meer, alleen USB aansluitingen.
Ik wil eigenlijk die 9 pins op de IB ook niet meer gebruiken (ook niet via een RS232-USB convertor).

Nu lees ik dat Rosoft een hulpstuk heeft die een rechstreekse verbinding kan leggen tussen de (loconet T (??) aansluiting op de) IB en de (USB poort van de) PC;
http://rosoft.biedmeer.nl/Webwinkel-Product-78652967/USB-LocoNet-Interface.html

Klopt het dat ik deze interface icm de IB650 kan toepassen en dan ook nog een Loconetpoort  (N ??) overhoud voor de terugmeldmodules (als vervanging van de S88 poort)?

En het antwoord:

Citaat van: Ben den Hollander op maandag 17 december 2018, 14:15:21Dat klopt helemaal. :)

Overigens gebruik je het best de LocoNet B bus, die levert max. 0,2A. Je houdt dan de LocoNet T bus beschikbaar die 0,5A kan leveren. Wil je beide bussen beschikbaar houden i.v.m. een LocoNet booster dan gebruik je een splitter op de B bus:
http://rosoft.biedmeer.nl/Webwinkel-Product-85350295/Splitter-(LocoNet--XpressNet)-6p6c.html

groet, Gertjan
GertJan,

Ik hoop dat Sprinter hier nog meeleest, daarvan weet ik zeker dat hij weet wat jou probleem is.

Maar een loconet van je IB rechtstreeks aansluiten op de PC, lijkt me niet goed gaan.
Maar wie ben ik... :D

Forum Moderator

Probeer hier eens

Rosoft

Misschien staat er nog wat qua info

Helaas, Olav. Dat levert geen extra inzicht op, maar wel bedankt voor de link.
Persoonlijk denk ik dat het aan de IB ligt, maar ik weet (nog) niet hoe dit te testen.
Ga vanavond eerst de software updaten naar 2.0. Denk niet dat dit het probleem is, maar dan is hij weer up to date.
In het uiterste geval zal ik hem op moeten sturen, maar mogelijk kan ik iemand vinden die iets kan testen op de loconet uitgang(en).

Hoi GertJan,

Gebeurt het ook als je de S88LN alleen met Loconetkabel verbind ?
Dus nog geen terugmelders oid aan de S88LN.

Hoi Edwin,
Juist dan. Ik heb nl nog geen terugmelders aangesloten aan de baan (is nog in beginfase opbouw). Voor de test heb ik dus alleen 1 S88LN module aangesloten. Maar daar moet een lampje gaan branden als je dat knopje gebruikt (om het aantal modules via het toetsenbord in te kunnen voeren), maar dat lampje gaat al niet branden.

Ik vraag me af of ik dat via de speciale opties van de IB moet regelen (bijvoobeeld optie 2 op 4 zetten: werken met loconetprotocol).

gr. Gertjan

Citaat van: Gertjan H op maandag 20 februari 2023, 15:37:14optie 2 op 4 zetten: werken met loconetprotocol
Nou ja, wanneer je met Loconet wilt gaan werken lijkt dat me wel een goed begin.
Aan de IB wordt helemaal niets verandert alle SO's blijven zoals ze staan.
Denk dat Gertjan het beste rechtstreeks met mij contact opneemt en dat blijft doen. Hier op het forum wordt hij niet veel wijzer en alleen nog maar verder van huis gestuurd.

Mvg
Wim.

Vanavond de IB van een software update voorzien (versie 2.0). Dit is gelukt via de oude RS232 connectie en een usb converter.
IB is nu weer bij de tijd, maar zoals ik al had verwacht: het probleem is niet opgelost.

Nav het vorige bericht heb ik net rechtstreeks via de mail contact gezocht met Wim.

Ik blijf dus nog even zoeken.
Re: Loconetaansluiting IB 650 defect? Opgelost!

Re: Loconetaansluiting IB 650 defect? Opgelost!
Het probleem met de interface aan de loconetaansluiting van de IB is opgelost.
Het bleek gelukkig niet aan de loconet poort van de IB te liggen, maar aan de loconet randapparatuur.
Wim Ros had gevraagd of ik dit met hem persoonlijk wil opnemen.
Nadat ik de onderdelen begin deze week had opgestuurd, heb ik ze vandaag terug mogern ontvangen.
Alles werkt nu naar behoren. Top service en goed opgelost dus.

gr. Gertjan