Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

verlichting rijtuigen

Gestart door Hansw woensdag 15 februari 2023, 15:22:35

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
verlichting rijtuigen
Lid sinds: 2021

offline
verlichting rijtuigen
Omdat ik zelf twee linkerhanden heb zie ik er tegen op zelf verlichting in te bouwen in personen rijtuigen temeer het risico op beschadiging bij het demonteren
Als ik nu op diverse websites kijk zit er soms geen groot verschil in prijs tussen rijtuigen met en zonder verlichting
Maw  als ik toch van plan bent om rijtuigen te kopen is de extra investering voor ingebouwde verlichting dan niet beter aan te raden om een hoop ellende te voorkomen
Ik zag al een rijtuig met ingebouwde verlichting voor 55 euro en zonder kosten ze soms ook die prijs

Mvg Hans   
Re: verlichting rijtuigen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: verlichting rijtuigen
Nou ja, zonder onderbouwing, voorbeelden, links is een dergelijke bewering moeilijk te verifiëren. Persoonlijk ken ik geen rijtuigen waar af fabriek de verlichting al is geïnstalleerd, met uitzondering van enkele speciale gelimiteerde series. En die kosten meestal een flinke duit meer. Of ga je nu een vergelijking maken tussen tweedehands en nieuw? Bij gebruikt materieel komt het vaker voor dat er reeds verlichting is ingebouwd en dan is het maar de vraag hoe dat is gebeurd.

Maar indien je het zelf niet wil of kunt doen dan is het toch eenvoudig om je winkelier te vragen of hij dat bij aanschaf meteen voor je wilt doen. Denk niet dat er veel winkeliers zijn die dan nee zeggen. Zelf deed ik het ook altijd voor mijn klanten. Zo moeilijk is het niet en het kost ook niet veel tijd. Als winkelier bouw je daarmee een prima goodwill en service standaard op naar je klanten toe. Klantbinding is tegenwoordig toch al moeilijk genoeg.
Re: verlichting rijtuigen
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: verlichting rijtuigen
Tja, niets voor niets en voor kwaliteit betaal je meer, maar krijg je ook meer...

Het duurdere segment rijtuigen, speciale setjes en series hebben ingebouwde verlichting.
Daarbij komt dan ook nog eventueel gewenste stroom geleidende koppelingen.
Kijk bv eens bij Conrad wat ze voor losse verlichting vragen...

Sommige mensen lijmen er van die goedkope led-strips in. Is ook een oplossing als je geen eisen stelt, en je rijtuigen niet origineel hoeft te blijven. Maar ook dan is enige kennis van electronica wel handig.

Maar ik wil je best eens goed informeren en eventueel verlichting voor je inbouwen.

Zoja, dan graag een persoonlijk bericht.

Mvg
Marcel
Re: verlichting rijtuigen
Lid sinds: 2021

offline
Re: verlichting rijtuigen
Beste ,
Ik wil niet te negatief overkomen nav de opmerking :

Maar indien je het zelf niet wil of kunt doen dan is het toch eenvoudig om je winkelier te vragen of hij dat bij aanschaf meteen voor je wilt doen.

Ik heb bij de plaatselijke treinboer in het begin veel gekocht  , maar toen ik een keer vroeg of ze een decoder voor mij wilde inbouwen kreeg ik een prijsopgave van 50 euro
De laatste jaren ben ik uitgeweken naar de Duitse modellbahn winkels  die regelmatig korting acties hebben met soms wel 30% verschil met de prijs van de lokale winkel  .
Omdat ik al een bepaald bedrag heb besteed krijg ik ook nog 10 % extra korting en op mijn verjaardag een cadeaubon
Ik begrijp best dat de plaatselijke treinboer niet kan concurreren met die grote jongens maar anders ben ik een dief van mijn eigen portomonnee   
De rijtuigen met ingebouwde verlichting zijn van nieuw van Trix ; de prijs is bij de lokale treinboer 80 euro pers stuk ; bij de Duitse internetwinkel  55  euro
Dat is een prijsverschil van ruim 30% 

Mvg Hans
Re: verlichting rijtuigen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: verlichting rijtuigen
Nu is een decoder in een lok inbouwen niet hetzelfde als verlichting in een rijtuig plaatsen. En zeker niet wanneer die betreffende lok daarop niet voorbereid (lees: schnittstelle) is. Dus daar kan ik geen nuttig antwoord geven. Niet alles hoeft en kan voor niets te gebeuren. Ook een winkelier moet zijn personeel betalen en vele andere lasten en plichten. Zelf had ik een winkel in Dld en inderdaad de prijzen liggen daar een stuk lager dan in NL. Niet in de laatste plaats door het vrij grote verschil in BTW. Duitsland heeft maar korte tijd 21% gehandhaafd en zijn toen snel weer teruggegaan naar 19%. De Nederlandse politiek is niet zo snel met iets teruggeven. Daar zijn voorbeelden genoeg van.

ik woon allang niet meer in NL, zelfs niet in de EU, en alles wat ik nodig heb voor mijn modelbaan bestel ik in Dld. Mijn winkelier daar geeft ook een goede service en doet het een en ander voor niets. Maar lang niet alles. Maar dat geldt voor iedereen en ik durf te wedden ook voor jou. Voor niets gaat de zon op en zelfs dat krijg je in NL niet iedere dag te zien.
Re: verlichting rijtuigen
Lid sinds: 2021

offline
Re: verlichting rijtuigen
Beste Henk , u heeft uiteraard gelijk dat voor niets de de zon opgaat . De lok was al digitaal voorbereid en je kon de decoder er zo insteken . Maar ik hoor regelmatig klachten van ongeveer dezelfde aard .
Iemand die een een paar duizend euro had besteed en toen hij vroeg of hij nog wat korting kon krijgen verbaasd werd aangekeken . Ik had een probleem met de kortkoppelingen van een Roco trein   ( 5 rijtuigen) De winkelier zei dat ik kontakt moest opnemen met ROCO . Na dit bij hun te hebben gemeld kreeg ik respons dat ik toch bij de winkelier moest zijn . Terug in de winkel kreeg ik de opmerking weet u wel wat ons dat kost ( 7 koppelingen van 6.95  ) deed ze in een zakje en gooide het op de toonbank .
Misschien was ik een maandagmorgen klant maar als je geen service meer krijgt in de winkel is de stap naar internetaankopen een stuk kleiner .

Mvg Hans 
   
Re: verlichting rijtuigen
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: verlichting rijtuigen
Tja, totdat je zending ergens tussen hemel en aarde blijft hangen, of dat je pakje op een ander adres terecht komt...
Het is overal wat, en een plug- and play decoder doen ze niet bij elk internet bedrijf in je loc.
Maar je frustratie begrijp ik wel.
In de regel zijn standaard geplaatste verlichting goedkoper, al pakt iedereen zijn marge.
Helaas is niet elk rijtuig van verlichting voorzien, ook om het zo goedkoop mogelijk te houden. Ook voor de instappers.

En €50 voor een decoder incl plaatsen is niet zo duur. Veelal is de decoder al gauw €40.

Mvg
Marcel
Re: verlichting rijtuigen
Lid sinds: 2021

offline
Re: verlichting rijtuigen
Beste , dat  was exclusief de decoder  , dus 50 euro arbeidsloon
Ik bestel alleen artikelen op een website die de mogelijkheid hebben om met een creditcard te betalen dan ben je altijd verzekerd
Ik had een keer iets op Amazon.de besteld dat zoek was geraakt na kontakt met de klantenservice had ik binnen een dag mijn geld terug

Mvg Hans