Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Synchroniseren van ESU MFX decoders met andere in dezelfde setting

Gestart door Gonbidatu dinsdag 14 februari 2023, 18:13:07

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Synchroniseren van ESU MFX decoders met andere in dezelfde setting
LS
Ik heb de topics er op na gelezen, maar over mijn onderwerp niet iets recents gevonden .
Ik hoop hier dus heel goed nieuws te brengen afkomstig van ESU ivm het synchroniseren van ESU MFX decoders bijv in tractierijden oid.

Vandaag las ik op het nieuwsbulletin van ESU het volgende :

MVX decoders daar kon je in het verleden geen andere decoders mee laten samen werken, echter heeft ESU ik citeer:"als eerste decoder fabrikant "einde citaat .in hun  decoders (vanaf lopi 5) de mogelijkheid geinstalleerd om aan een MFX decoder9MASTER) een andere decoder (SLAVE)te koppelen. Handig met tractierijden en ook dat de functies zijn te synchroniseren . Dit proces is na het instellen van wat gegevens geheel automatisch.
 Ik ben zo vrij geweest de hele ESU handleiding te knippen en te plakken.IK heb het nog niet uitgeprobeerd. want ik heb mijn ESU decoders nog niet binnen. Ik zal binnenkort verslag uitbrengen Hoe en of het werkt in een Plan V met de printplaten van John soldeert.

Handleiding
RailComPlus & M4 Master Decoder synchronisatie
Misschien kent u het probleem: u hebt een motorwagen uitgerust met twee LokSound 5-decoders: één decoder voor elke motorwagen. Beide decoders zijn correct geconfigureerd en geïnstalleerd. De motorwagen zou nu moeten worden bestuurd met uw ESU ECoS of Märklin Central Station. Het probleem: beide decoders maken zichzelf automatisch aan op uw centrale met RailComPlus of mfx en krijgen een ander adres. Tot nu toe was het zowel in het mfx- als in het RailComPlus-systeem niet mogelijk om beide decoders hetzelfde adres te geven. Tot nu toe was de enige remedie om beide locdecoders in een meervoudige tractie op te nemen en samen aan te sturen. Het alternatief van RailComPlus of mfx/M4 in de decoder uitschakelen en de decoder handmatig aanmaken met een (gemeenschappelijk) DCC-adres is ook niet handig.

Met de nieuwe LokSound 5-firmware vanaf versie 5.1.101 pakt ESU dit probleem aan en presenteert opnieuw als eerste decoderfabrikant een oplossing voor het probleem: met de automatische synchronisatie van de masterdecoder wordt het adres van een tweede (derde, vierde, enz.) decoder altijd worden vergeleken met het automatisch toegewezen adres van een "hoofddecoder" in een locomotief of treinstel. Dit gebeurt volledig automatisch zonder handmatige tussenkomst. Om dit te laten werken, moeten alle slave-decoders het serienummer van de master-decoder kennen. Ga als volgt verder:

Eerst moet het serienummer van de masterdecoder worden bepaald.

Verbind de masterdecoder met de LokProgrammer. Zorg ervoor dat alleen de masterdecoder is geprogrammeerd. Koppel indien nodig alle slave-decoders tijdelijk los.
Schakel in de LokProgrammer naar de functie "Lezen/Schrijven CV's", vervolgens "Decoderinstellingen" en druk vervolgens op "Lezen decoderinstellingen"
Noteer het serienummer van de masterdecoder.

In de volgende stap moet de slave-decoder worden geconfigureerd:

Sluit de slave-decoder aan op de LokProgrammer. Zorg ervoor dat alleen de slave-decoder is geprogrammeerd. Koppel eventueel alle andere decoders tijdelijk los.
Lees de complete slave-decoder in de LokProgrammer.
Schakel over naar "Decoder" en vervolgens naar "Speciale opties"
Activeer de synchronisatie van RailComPlus en M4 Master Decoder.
Voer de waarde 151 in voor ESU in de fabrikant-ID en de waarde die u eerder hebt bepaald in het serienummer.
U kunt nu de gehele motorwagen elektrisch afwerken en op uw baan plaatsen. Zolang de synchronisatiefunctie actief is, heeft de slave-decoder altijd hetzelfde RailComPlus-adres of M4-adres als de master-decoder. Ook als u op de ECoS of het Centraal Station van locomotief wisselt, wordt dit overgenomen.

Houd er echter rekening mee dat de slave-decoder in deze bedrijfsmodus niet meer via RailCom op het hoofdspoor kan worden uitgelezen: omdat hij hetzelfde adres heeft als de master-decoder, zouden twee decoders reageren, wat tot chaos en fouten zou leiden. Daarom reageert de slave-decoder niet op RailCom-verzoeken.

GebruiksvoorwaardenVoorwaardengegevensbeschermingafdruk
© 2023 ESU elektronische oplossingen ulm GmbH & Co. KG

Alle rechten voorbehouden

Met vriendelijke groet, Koos Wijmans
 



Re: Synchroniseren van ESU MFX decoders met andere in dezelfde setting
Ls

Afgelopen week de nieuwe setting van ESU  geinstalleerd.
Dus een lopi5 decoder in de stand M4 oftewel MFX met als slave een Lopi 5 FX decoder. 

Gebruikte materialen :
PLan V met de printplaten van John soldeert.
1 ESU lopi 5 en Lopi FX met 21 polige insteek.

Na de decoders apart te hebben geprogrammeerd te hebben met de ESU programmer heb ik beide Lopi 5 decoder in de Plan V gestoken.
Vervolgens de trein op de proefstand uitgeprobeerd met de instelling M4 /MFX .
De commando's worden netjes opgevolgd door de functiedecoder in het stuurstandrijtuig. Dus tot zover werkt het zoals beloofd door ESU.
Echter bij het gebruik van de Marklin MS2 leest deze de functiedecoder niet.
 Ik denk dat de software van de MS2 deze nieuwe setting niet herkent. Daar ga ik vd week eens goed voor zitten .
Wordt vervolgd .

Groet, Koos