Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

rookgenerator voor BR50 gezocht

Gestart door Eifelman vrijdag 10 februari 2023, 00:56:21

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
rookgenerator voor BR50 gezocht
Hallo,

Ik zou graag een rookgenerator in een maerklin BR50 (3084) inbouwen en digitaal aansturen. De baan wordt middels een Tams Redbox aangestuurd met 3 Boosters B3 waarbij elke booster een eigen trafo heeft, 18 Volt. Decoder in de lok is een MlD3 van Maerklin. Ik heb al gezocht maar kan niet echt vinden welke generator het beste past. De oude generator heeft een diameter van 5 mm en een lengte van ca 24 mm. Wie kan mij een goed advies geven?

Re: rookgenerator voor BR50 gezocht
Voor digitaal bedrijf moet de generator wat meer stroom aankunnen dan bij analoog bedrijf, dus eentje kiezen die 16-22V aankan.
De Seuthe 11 is uitwendig gelijk aan de roker die Märklin leverde (en dat was eigenlijk gewoon een Seuthe 10) dus volgens mij prima geschikt.

Succes,

Peter
Re: rookgenerator voor BR50 gezocht
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

online
Re: rookgenerator voor BR50 gezocht
Ik meen me te herinneren dat je een Seuthe 10 nodig hebt.
De Seuthe 11 wordt alleen gebruikt als je de rookgenerator tussen lok chassis (railmassa) en sleper aansluit.
Deze krijg dan de volle digitale baanspanning aangeboden en werkt continu.
Dit werd bij locomotieven met een delta decoder gedaan.
In het geval bij de Br 50 van Frank, wordt de rookgenerator tussen lok chassis (railmassa) en AUX poort van de decoder aangesloten.
In dat geval is de spanningsval veel kleiner en zal de Seuthe 11 weinig doen.
Re: rookgenerator voor BR50 gezocht
Vanmorgen misschien iets te snel geweest. Dit zegt Seuthe zelf:

DELTA- und Digital-Lokomotiven, bei denen der Dampfgenerator nicht als Funktion geschaltet wird bzw. deren Digital-Decoder (C80 und C90) nur 1 Schaltfunktion hat, werden für den Betrieb auf Delta- oder Digital-Anlagen mit den Seuthe-Dampfgeneratoren Nr. 11 oder Nr. 24 ausgerüstet.

Digital-Lokomotiven mit digitalem Hochleistungsantrieb und mehreren schaltbaren Funktionen, Decoder C901 und C902, sind mit den Seuthe-Dampfgeneratoren Nr. 10 (Märklin Art.-Nr. 7226) bzw. Nr. 20 (Märklin Art.-Nr. 72270) auszurüsten. Dies gilt auch für Lokomotiven, die nachträglich mit den Märklin-digital-Decodern 60902 und 60905 ausgestattet werden.

Dus als de rookgenerator geschakeld wordt via de decoder, is nr 10 het beste en als je de rookgenerator de volle rijstroom laat krijgen, is nr. 11 de beste keuze.


Groet,

Peter
Re: rookgenerator voor BR50 gezocht
Hoi allebei,

Bedankt voor het advies. Ik begrijp er uit dat de massa aan het chassis aangesloten wordt en een aux uitgang van de decoder voor (geschakelde) stroomverzorging dient. Dat kan zonder schade voor de decoder? Er zijn nl. ook generatoren met twee aansluitdraden, ik neem aan een voor aansluiting aan de gemeenschappelijke van de decoder (in dit geval oranje draad) en een aux uitgang. Is dat niet beter of zit ik er naast?