Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Elbi´s bouwverslag (20191011 Nog meer puntjes op de i van loclift)

Gestart door leendert dinsdag 22 april 2008, 20:53:11

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Elbi´s bouwverslag (08092008 Fotos vorderingen toegevoegd)
Leendert,

alvast bedankt voor de antwoorden. Toch nog enkele vraagjes over die "dynamische" blokken binnen het schaduwstation:

Stel je hebt een opstelspoor van 6m. Dit deel je dan vervolgens in bv 3 blokken van 2m. Op dit spoor zou dan 1 trein kunnen staan van 6m of 3 van 2 m of 1 van 4m en 1 van 2m, enz. Wordt de treinlengte dan gemeten in het blok voor het schaduwstation aan de hand van belegde spoorsecties(terugmeldingen)?

Groetjes, John
Re: Elbi´s bouwverslag (08092008 Fotos vorderingen toegevoegd)
Volgens mij is het zo dat je in Koploper de treinlengte vooraf definieert. Dus als een trein van bv 2 meter het 6m lange spoor inrijdt, zal deze tot de verste bezetmelder doorrijden. Omdat koploper weet dat hij 2m lang zou moeten zijn, gaat hij ervan uit dat er nog 4 meter spoor over is. Althans ligt er natuurlijk aan hoeveel subblokken dat 6m lange spoor heeft.

Er is volgens mij niet iets wat OP de baan meet als er een trein langskomt, hoe lang die is.
Re: Elbi´s bouwverslag (08092008 Fotos vorderingen toegevoegd)
Citaat van: daanknoben op woensdag 10 september 2008, 08:37:28
Volgens mij is het zo dat je in Koploper de treinlengte vooraf definieert. Dus als een trein van bv 2 meter het 6m lange spoor inrijdt, zal deze tot de verste bezetmelder doorrijden. Omdat koploper weet dat hij 2m lang zou moeten zijn, gaat hij ervan uit dat er nog 4 meter spoor over is. Althans ligt er natuurlijk aan hoeveel subblokken dat 6m lange spoor heeft.

Er is volgens mij niet iets wat OP de baan meet als er een trein langskomt, hoe lang die is.

We verschuiven wat off topic, maar dat geeft niet.

Het is inderdaad zo dat je de lengte aangeeft van de 2 blokken samen. Om praktische reden neem je de totale lengte en die deel je door twee en dat is de lengte die je dan invult bij de blokken. Bij een blokkenlengte van 6 meter (da´s een flinke lengte trouwens...) kunnen er twee treinen in van ieder 3 meter of 1 van 4 en 1 van 2 of welke combinatie dan ook. Maar ook 2 treinen van 30 cm. Zijn er twee treinen van 4 meter onderweg, dan regelt Koploper het zo dat de laatste er niet ingaat.
Het mooie is dat als Koploper kan kiezen uit bv. 3 dynamische blokken (situaties vaak in opstelsporen) hij ´zelf´ de ideale vulgraad regelt.

En jawel, OP de baan de treinlengte meten kan vanaf versie 6.5 inmiddels ook. Met 1 of 2 bezetmelders wordt de lengte gemeten en - als je dat aangeeft - automatisch aangepast in de gegevens van de lok. Erg handige optie, zeker als je een wagon toevoegt, want dan wordt dit direct verwerkt.

Kortom: Dynamische blokken, automatisch treinlengte bepaling: I realy love it, om het maar n goed nederlands te zeggen.

Groet,
Leendert
Re: Elbi´s bouwverslag (08092008 Fotos vorderingen toegevoegd)
Chris, Leendert,

we gaan inderdaad iets off-topic maar ik vond dit een zeer interessant onderwerp. In ieder geval bedankt voor jullie antwoorden. Mochten er hierover nog vragen komen ( en die komen :D :D :D) dan stuur ik wel een PB'tje.

Groetjes, John
Re: Elbi´s bouwverslag (08092008 Fotos vorderingen toegevoegd)
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Elbi´s bouwverslag (08092008 Fotos vorderingen toegevoegd)
ziet er erg goed uit
erg leuk gedaan en ben erg benieuwd naar je vorderingen
groet robert
Re: Elbi´s bouwverslag (08092008 Fotos vorderingen toegevoegd)
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: Elbi´s bouwverslag (08092008 Fotos vorderingen toegevoegd)
Hoi Leendert,

Wat een spektakel jou baan echt gigantisch, wat een ruimte bijna alles inclusief de spindels
is gemaakt in een over treffende trap. Ook de achtergond is super heel mooi.

Groet Bert :)

Re: Elbi´s bouwverslag (08092008 Fotos vorderingen toegevoegd)
Hoi Leendert, ik heb je baanplan eens bekeken, ziet er prachtig uit in die enorme ruimte, maar 1 klein dingetje viel mij gelijk op: je draaischijf heeft maar 1 verbindingsspoor naar de baan toe. Voor zover ik weet en me kan herinneren uit andere draadjes zouden dat er minimaal 2 moeten zijn... vraag me niet waarom, maar dat heb ik toch meermalen gelezen.

Succes met de verdere bouw!!!
Re: Elbi´s bouwverslag (08092008 Fotos vorderingen toegevoegd)
Niet zo heel veel te melden, maar ja, probeer het toch nog in verloren uurtjes wat aan te vullen.

De Koploper voorzien van een tweede scherm. Op 1 1/2 scherm draait nu Koploper, op het overige halve scherm draait het beeld van de camera mee. Dat is echt genieten...



Ook nog een spoorweg overgang gemaakt en aangesloten. Erg leuk (Faller) ding, met prachtige langzaaaaam sluitende bomen.



En natuurlijk kunnen de bomen ook open...



Het is van oorsprong een Faller pakket. Ik heb de kruizen van Viessmann gebruikt en als lantaarn 2 x de LED uitvoering van M*. Ik vind het wel leuk geworden zo.

Tot slot nog een sfeerplaatje van het viaduct bij het station...



Tot de volgende keer.

groet,
Leendert


Re: Elbi´s bouwverslag (30102008 Fotos vorderingen toegevoegd)
Ha die Leendert.
Leuk om te zien dat er iedere keer weer een stukje bij komt.
De spoorwegovergang is bijzonder goed gelukt en de sfeer plaatjes geven al een goede indruk hoe het aangekleed er uit gaat zien.
Nog "even" wat balast en groen er bij en je kunt dit ook in kleur laten zien, wel eerst nog even een dagje oefenen hè? :wink:

Succes met de verdere bouw.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Elbi´s bouwverslag (30102008 Fotos vorderingen toegevoegd)
Ziet er erg leuk uit Leendert, en een indrukwekkende bedieningsconsole!

Maar, ben je niet iets vergeten? (Hint hint...) 8) :lol:
Re: Elbi´s bouwverslag (30102008 Fotos vorderingen toegevoegd)
Leendert,

Je bent echt bevoorrecht want dit is een geweldige ruimte.

Ik blijf dit zeker volgen.

Groeten Piwie.
Re: Elbi´s bouwverslag (30102008 Fotos vorderingen toegevoegd)
Lid sinds: 2007

Ik ben 3 railer zonder pukkels

offline
Re: Elbi´s bouwverslag (30102008 Fotos vorderingen toegevoegd)
Het is erg mooi aan het worden, ga zo door want ik blijf dit volgen.


                                                                                                     Arie
Re: Elbi´s bouwverslag (30102008 Fotos vorderingen toegevoegd)
wow,

hier is iemand die veel geld en ruimte over heeft  :lol:

nee grapje

het ziet er echt goed uit,
ik vind vooral die lichtseinen erg mooi staan tussen die meters rails

mvg

johannes
Re: Elbi´s bouwverslag (30102008 Fotos vorderingen toegevoegd)
Citaat van: knop42 op zaterdag 06 december 2008, 11:05:13
wow,

hier is iemand die veel geld en ruimte over heeft  :lol:


Ik had er destijds ook aandelen World Online kunnen kopen. Maar dan had ik nu alleen maar een foto van 3 net gekochte koelwagentjes kunnen laten zien.

Ik had er destijds baan aandelen van kunnen kopen. Dan had ik niet eens een hobby meer gehad.

Ik had die guldens van toen in kunnen wisselen voor euro's, tegen een verhouding van 1: 2.2371. Maar zou inmiddels een euro van nu net zo makkelijk uit (moeten) even als de gulden van toen

Ik had er ook kratten bier voor kunnen kopen. Dan was de hoofdpijn inmiddels wel over en had ik voor het statiegeld onlangs bij de Aldi een startset gekocht.

Ik had op mijn zesde jaar (ik word spoedig 47) niet aan deze hobby kunnen beginnen, dan was het allemaal niet zo geworden.

Nee, dat heb ik allemaal niet gedaan.

Wel heb ik fix geinvesteerd in vastgoed (maar dan 1:87)...

Wel keert allles wat ik aangekocht heb vrijwel dagelijks rendement uit in de vorm van: plezier! En laat dat nou net niet getroffen worden door de kredietcrisis?

Wel brengt het me in contact met leuke lui, zoals op dit forum.

Wel heeft het me handigheid bijgebracht, want elk ambacht leer je nou eenmaal door het gewoon te doen..

Kortom: passie valt niet in euro's uit te drukken

Groet,
Leendert
Re: Elbi´s bouwverslag (30102008 Fotos vorderingen toegevoegd)
Hallo Leendert,

Helemaal mee eens.

Groetjes,

Tighfield :D
Re: Elbi´s bouwverslag (30102008 Fotos vorderingen toegevoegd)
Hoi Leendert,

Ziet er heel mooi uit. En je hebt gelijk met je opmerkingen over de kosten. Je moet genieten van het leven en de leuke dingen doen. Goedkoop zal het nooit worden maar als je geduld hebt en naar beurzen gaat is er veel te bespraren. En veel zelf maken zoals ik bij jouw ook zie. Succes verder.

Olaf
Re: Elbi´s bouwverslag (30102008 Fotos vorderingen toegevoegd)
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: Elbi´s bouwverslag (30102008 Fotos vorderingen toegevoegd)
Hoi Leendert,


Dat heb je mooi onder woorden weten te brengen ;-)
Ik ben in elk geval dezelfde mening toegedaan.

P.S. Kan je eventueel een foto posten van je 2 schermen, als je baan aan staat ?
(dus met koploper & de camera(s) in werking ?)


groeten,
Kris
Re: Elbi´s bouwverslag (30102008 Fotos vorderingen toegevoegd)
Citaat van: sn00zerman op maandag 08 december 2008, 13:08:39
Hoi Leendert,
Kan je eventueel een foto posten van je 2 schermen, als je baan aan staat ?
(dus met koploper & de camera(s) in werking ?)


Hallo Chris,

Bij deze. De hoek is: van bovenaf genomen, met zowel KL actief als de camera..

Omdat het om details gaat, is de foto (sorry mod..) iets groter als anders..


Groet,
Leendert
Re: Elbi´s bouwverslag (30102008 Fotos vorderingen toegevoegd)
Hallo Leendert,

Dat ziet er leuk uit, zoiets heb ik ook in gedachten om bij mijn baan te maken, de schermen en camera heb ik al nu nog de baan bouwen :?.

Groeten Piwie.
Re: Elbi´s bouwverslag (30102008 Fotos vorderingen toegevoegd)
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: Elbi´s bouwverslag (30102008 Fotos vorderingen toegevoegd)
héél netjes ;-)

Ik heb mijn 5 schermen en 4 camera's ook al (4 camera's komen op één scherm, met een quad videoprocessor),
en ik ben begonnen aan mijn baan, hopelijk kan ik binnenkort ook zoiets tonen ;-)

veel succes nog,
Kris
Re: Elbi´s bouwverslag (30102008 Fotos vorderingen toegevoegd)
Langzaam maar zeker gaat het verder. Inmiddels wordt ook het ravijn voorzien van een brug. Talloze manier omddat te doen, maar ik heb er voor gekozen om een brug te gieten mbv Rotband. Hierbij kort verslag van een en ander

Allereerst ben ik begonnen met het maken van een mal, om daar uiteindelijk de brug in te gaan gieten. Natuurlijk eerst het nodige pas en meetwerk om het precies passend te krijgen op de twee brughoofden. En vervolgens een mooie boog die precies past op de steunpunten in het dal.

Met een eenvoudige snijder, gemaakt van smeltdraad bij de Creatwood en een omgebouwde figuurzaag is het een en ander met houtlijm aan elkaar geplakt. Wat hierbij erg goed werkt, is gewoon de figuurzaag in de Workmate zetten en het materiaal rustig lang de snijdraad laten glijden. Het maken van de boog is dan ook eenvoudig: één punt op de Workmate fixeren en de piepschuimplaat rustig zijn rondje laten draaien.

Vervolgens het vlechtwerk aanbrengen, want een brug van deze omvang heeft toch de neiging te gaan breken, als er geen bewapening inzit. Nee, geen ervaring, maar advies van een 1:1 bouwer, dus als het daar waar is, is het ook waar voor een 1:87 bouwer. Hiervoor heb ik het gaas van een Voliere bouwer gebruikt, wat erg stevig is, maar toch lekker buigt.

Vervolgens de naden nog even afgekit, zodat er niet stikum gips naar buiten loopt.

En dan het mooie moment: Rotband aanmaken, scheut pigment toevoegen, flinke klodder houtlijm en storten maar. Lastig was nog even om de juiste hoeveelheid in te schatten, maar ik kwam redelijk uit. Ook het geheel nog even ´nagetrild´ om luchtbellen te voorkomen. Dat laatste met een dremel gedaan met daarop  een rondje met een oogje en daarweer aan een draadje dat op die manier vrijloopt over het oogje en dus een snelle op en neergaande beweging maakt. Trilt als de dolle zonder te draaien..



En dan: wachten maar. Gewoon lekker een dag of 10 laten staan en genieten van het feit dat het spul steeds lichter van kleur wordt en dus lekker droogt.

Dan het grote moment: is het geluk? Nou, buiten met de verfföhn op 2000w het templex lekker weg laten smelten, ook in de kleine ruimtes. Het handigste werkt dat om aan beide kanten even te blazen met dat ding en als er eenmaal een doorgang is, dan gaat de rest vanzelf.

Omdat het tempex nu wat compacter wordt, is het zeer eenvoude met een oude beitel verder weg te steken.

Hier even een afbeelding van tijdens het tempex verwijderen.



Natuurlijk moet er nog veel aan de brug gebeuren. Even bijwerken met een oude beitel en de steen strctuur aanbrengen. Vervolgens toepassen wat ik van BR103 geleerd heb aan het wheateren en het kan stralen.

Voor de foto toch alvast even de brug op zijn plek gezet, om een beeld te geven hoe het zal worden qua opstelling.



Groet,
Leendert
Re: Elbi´s bouwverslag (16122008 Fotos vorderingen toegevoegd)
Leendert,

knap staaltje vakmanschap. Ben benieuwd naar het eindresultaat.

Groetjes en succes met het verder afwerken van de brug, John
Re: Elbi´s bouwverslag (16122008 Fotos vorderingen toegevoegd)
Ha die Leendert!
Prachtig project om die grote boogbrug echt helemaal zelf te maken!
Natuurlijk is dit veel meer werk dan een bouwdoos in elkaar lijmen maar het resultaat is dan wel een unieke brug! 8)
Mooi ook, hoe je dit zelf uitgedacht hebt.
Zo'n brug zal ook wel een aardig gewicht hebben, of valt dat wel mee?
Ben dan ook erg benieuwd naar het eind resultaat.

Heel veel succes met de afbouw van de brug. (en baan! :lol:)
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Elbi´s bouwverslag (16122008 Fotos vorderingen toegevoegd)
Hey Leendert,

Dat is een mooie brug, knap hoe je dit hebt gedaan.

Kon je de tempex niet weg snijden?

Succes met de afwerking ben benieuwd :lol:.


Groeten Piwie.
Re: Elbi´s bouwverslag (16122008 Fotos vorderingen toegevoegd)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Elbi´s bouwverslag (16122008 Fotos vorderingen toegevoegd)
Hoi Leendert,

Je bent zo te zien een echte modelspoor bouwer, alles wat je maakt ziet er goed uit zeg.... :D
Blijft die houten plaat tussen de brug en de rail zitten of is die tijdelijk?
Ik ben benieuwd naar je volgend verslag.
Re: Elbi´s bouwverslag (16122008 Fotos vorderingen toegevoegd)
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: Elbi´s bouwverslag (16122008 Fotos vorderingen toegevoegd)
Hoi Leendert,

Mooi object de zelf gemaakte brug ik ben wel benieuwd wat de afwerking
hiervan gaat worden beton, metselwerk of toch beton.


Gr. Bert
Re: Elbi´s bouwverslag (16122008 Fotos vorderingen toegevoegd)
Als het kerstvakantie is, ja dan is er weer tijd om te bouwen. Dus hierbij weer wat updates over de bouw. Heerlijk in de kelder, met op de achtergrond de Top 2000. En niemand die last heeft van het meebleren...

Allereerst: Een andere brug geplaatst. Deze past wat beter in het beeld. Met dank aan andre voor de de bouw ervan..



Vind ik zelf mooier dan de twee standaard Marklin bruggen die er eerst (in serie) stonden.
Wat vinden jullie?

Tevens ook al het gaas in het ravijn beplakt met keukenpaper en de brug op kleur gebracht en steenmotief aangebracht.




En na een nachtje slapen van de baas en drogen van de keukenrol, de bijbehorende gipslaag (in mijn geval Rotband) aangebracht. Naar aanleiding van een tip van de grote Vriend op de bomenmaakdag een mengsel van in water geweekt zachtboard toegevoegd.



Ook het gedeelte richting het bergstation ingegipst en een plaatsje gemaakt waar het Slot moet komen te staan:



Het slot, dat hier nog niet geweatherd is:



In het bergdorp, met nu nog de naam Neustad, is er een plekje waar ik slecht bij de doorgaande sporen kan. Vandaar dat daar een uitneembaar bergdeel moet komen. Met wat puzzelen heb ik deze oplossing gemaakt, nu nog te zien zonder gaas. Daar komt later een wijngaard op. Links en recht zie je dit deel nu nog precies op twee klosjes aangrijpen, zodat dit deel steeds op dezelfde plek terecht komt.



Als laatste voor deze keer: de koopgoot. Om op dit station te komen, komen de reizigers door een soort winkelcentrum heen. Voor het eerst ook geexperimenteerd met kartonbouw en dat zijn de winkels die je hier ziet. Gewoon even voor de sier neergezet. Er overheen komt nog een boog en een stukje rots. In de tunnel zelf komt nog een spielel, voor het effect, en passende verlichting. De winkels zelf zijn trouwens ook verlicht.



Dat was hem weer even voor dit moment. Maar volgende week ben ik vrij dus wie weet..

Groet,
Leendert








Re: Elbi´s bouwverslag (28122008 Fotos vorderingen toegevoegd)
Nou Leendert dat ziet er weer geweldig uit, waar een vakantie wel niet toe kan leiden.

Groeten Piwie.
Re: Elbi´s bouwverslag (28122008 Fotos vorderingen toegevoegd)
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Elbi´s bouwverslag (28122008 Fotos vorderingen toegevoegd)
erg mooi leendert
wordt al een erg mooie baan
vind dat ravijn erg mooi geworden
complimenten en succes met je vorderingen
groet robert
Re: Elbi´s bouwverslag (28122008 Fotos vorderingen toegevoegd)
Lid sinds: 2007

Ik ben 3 railer zonder pukkels

offline
Re: Elbi´s bouwverslag (28122008 Fotos vorderingen toegevoegd)
Het gaat enorm goed, Wordt erg leuk.



                                                                Arie
Re: Elbi´s bouwverslag (18012009 Fotos vorderingen toegevoegd)
Hallo allen,

Wat doe je als het eigenlijk te koud is in de kelder? 1. Denken over het alsnog plaatsen van een verwarming en 2. binnen knutselen aan mini projectjes.

Allereerst: een seinbrug. Al een lang gekoesterde wens. Hier even een tussenstand, waarbij 3 Viessman seinen zijn omgesmurfd en er een Faller pakket als basis gebruikt is voor wat hekwerk, de rest van epoxy print en alvast een basiskleurtje heeft gekregen:



Hier staat hij op het masterkeyboard van min synthesizers, de andere hobby..

Hier een detail van één van de seinen.



Verder worden huizen en kantoren van de nodige (voormalige kerst)verlichting voorzien. Led uitvoering, om het nog een beetje groen te houden. Wordt aangestuurd door een PIC met daarin wat random programma´s voor het aan en uitzetten van verlichting (Conrad spul). Dit kantoor bevat 25 leds...



Ziet er wel levens echt uit zo

Groet,
Leendert



Re: Elbi´s bouwverslag (18012009 Fotos vorderingen toegevoegd)
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Elbi´s bouwverslag (18012009 Fotos vorderingen toegevoegd)
netjes
erg mooie seinbrug
groet robert
Re: Elbi´s bouwverslag (18012009 Fotos vorderingen toegevoegd)
Leendert,

die seinbrug is inderdaad gaaf. Ben benieuwd hoe die er op de baan uitziet.

Groetjes en veel succes met de bouw, John
Re: Elbi´s bouwverslag (18012009 Fotos vorderingen toegevoegd)
Leendert,

Wat een mooie baan ben je aan het maken. Die geplande overgang met de fotowand ziet er goed uit. Over die seinbrug: hoe ga je die integreren met het orgel ( :D)

Droef
Re: Elbi´s bouwverslag (18012009 Fotos vorderingen toegevoegd)
Ha die Leendert!
Geweldig om iedere keer weer een update te zien waarin duidelijk te zien is waar je op dit moment mee bezig bent!
Stukje bouwen, wat electronica, plannen, baan- en scenery bouw.
Zoveel verlichtings mogelijkheden in het kantoorpand is natuurlijk prachtig wanneer dit electronisch aangestuurd wordt.

Jammer dat het nu net te koud is om in de kelder aan de gang te gaan, maar in onze vroegere kelder was door de grond isolatie en het verwarmde huis er bovenop, een hele kleine warmtebron (één radiator"!) al voldoende om de hele kelder van 10.5 x 6 meter lekker behaaglijk te krijgen!
Zou bij jou zo'n olie gevulde elec. radiator ook niet voldoende zijn?

Veel succes met je prachtige project.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan. 
Re: Elbi´s bouwverslag (18012009 Fotos vorderingen toegevoegd)
Ik heb dit sporadisch gevolgd en dan kijk je weer eens en blijkt dat je veel te veel hebt gemist. Nu een beetje bijgewerkt en erg onder de indruk, leuke seinbrug en leuk dat koploper op 1 1/2 scherm met camera beeld op de andere helft.

Mathijs
Re: Elbi´s bouwverslag (21032009 Fotos vorderingen toegevoegd)
Eindelijke weer eens een update. En niet eens een spectaculaire.

Nog even twee IR treindetectie ding gemaakt. Op de plek waar ik in Koploper dynamische blokken gebruik. Min of meer een experiment, om eens tov de C-Rail detectie, nu eens optisch te kijken hoe dit gaat. Principe is simpel: als de trein door de straal rijdt, geeft deze aan een S88 een bezetmelding af.



Dit is het gedeelte ´in de berg´, dus dat wil ik maximaal foutvrij hebben, alvorens ik daar de berg aanbreng. Uiteraard kan ik er later nog net bij voor het verhelpen van ontsporingen. Maar niet meer voor grote dingen als aanbrengen van IR detects.

Verder ook nog een rijtje met half relief in elkaar gezet. Dat er ook nog verlichting in zit, kan je hier natuurlijk niet zien...



Ook nog jachtslot Falkeneck verouderd, comform alle goede tips van Bert, hier op het forum. Sorry dat de foto niet zo scherp is.



En tenslotte, waar het meeste werk is in gaan zitten: het ravijn.  Aan de rand, dus naar de overgang op de muur, eerst ´bosgrond´ aangebracht. Bosgrond ligt vol met oude en half vergane takjes en zo. En vervolgens de bomen aangebracht om de overgang van berg naar muur verder weg te werken. De bosgrond is overigens gemaakt van... gedroogde groene thee. Het is wat werk om het te laten drogen, maar per dag 1 zakje neerzetten op een stukje keukenrol en dat een maand lang dagelijks herhalen, levert voldoende op.

Hier eerst even een foto, alwaar nog even een paar bomen niet geplaatst zijn, om de ´bosgrond´ nog even te zien:


De muur in de berg moet nog aangebracht worden, ik weet het...

Ook alvast wat basiskleur aangebracht voor het straks aanbrengen van de begroeiing. Een deel wordt gras, een deel nog wat struikjes. Ook worden er nog een paar koeien gezaaid, maar die staan alleen nog maar in de witte verf, daar moeten nog wat zwarte vlekken op aangebracht worden..



Ook nog wat verder gegaan met de koopgoot, voor de intimi de ´De Bree strasse´. Daar verschijn alvast wat winkels. De boog erboven hm... daar kan ik nog wel een goede tip gebruiken.



Al met al best wel een boel plezier gehad aan deze dingen die wat zichtbaar zijn. Om nog maar te zwijgen over de onzichbare (lees: het optimaliseren van Koploper).

Groet,
leendert

Re: Elbi´s bouwverslag (23032009 Fotos vorderingen toegevoegd)
Leendert,

dat ravijn ziet er indrukwekkend uit. Ga je hier een waterval of iets dergelijks maken?

Wat is trouwens het argument om te gaan experimenteren met IR? Ben je niet tevreden over C-rail massadetectie of wil je hiermee een wisselstraat gaan bewaken?

Groetjes, John
Re: Elbi´s bouwverslag (23032009 Fotos vorderingen toegevoegd)
Citaat van: Tilly op zondag 22 maart 2009, 13:16:07
Leendert,

dat ravijn ziet er indrukwekkend uit. Ga je hier een waterval of iets dergelijks maken?


Nee, geen waterval, maar een soort kiezelsteenbedding, met daarin een klein laagje water. Zo zit het althans in mijn hoofd, nu het nog even doen..

Citaat van: Tilly op zondag 22 maart 2009, 13:16:07
Wat is trouwens het argument om te gaan experimenteren met IR? Ben je niet tevreden over C-rail massadetectie of wil je hiermee een wisselstraat gaan bewaken?

Mijn overweging is om maximaal gebruik te maken van de beschikbare ruimte in de dynamische blokken. Vandaar dat een standaard 24172 net even te lang is (vind ik..) Gewoon maar eens even kijken of dit betrouwbaar werkt.

Groet,
Leendert
Re: Elbi´s bouwverslag (23032009 Fotos vorderingen toegevoegd)
Leendert,

bedankt voor de info. Heb je het "dynamisch" schaduwstation trouwens werkend? Zou je hier een een fimpje van willen maken? Ik ben namelijk zeer benieuwd naar de werking.

Groetjes, John
Re: Elbi´s bouwverslag (23032009 Fotos vorderingen toegevoegd)
Hallo Leendert.
Weer een aantal prachtige updates.
Hele mooie overgang van de heuvels op de baan naar de bergen op de achtergrond.
Ook de bruggen staan al mooi "aangekleed" in het landschap.

Maar nu je "toog" boven de koopgoot!
Het verschil tussen de stenen van de muren en de "rotsblokken" van de toog lijken mij nogal groot en daarom (lijkt mij dan hè?) komt dit erg grof over.
Misschien een idee om deze boog in dezelfde vorm en kleur te bouwen, maar dan wat groter natuurlijk, als de bogen in de muren er naast.

Veel succes met de bouw.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
 
Re:Elbi´s bouwverslag (23032009 Fotos vorderingen toegevoegd)
Weer een kleine update, maar eentje waar veel werk is in gaan zitten alvorens het zover was dat er een fotootje gemaakt kon worden.

Eerst maar even het tussenresultaat. Onderwerp is nog steeds het ravijn. Inmiddels zijn de kleuren aangebracht en zijn er bomen geplaatst. Ook stroomt er nog een klein beetje water in de beek, maar die valt in deze tijd van het jaar al behoorlijk droog..



En eentje in de andere richting, de richting waarop bomen plegen te groeien  :lol:




En wat zou er nou bijzonder zijn aan de bomen? Wel ze zijn gemaakt van gedroogde hortensia´s. Het principe is simpel: knip in de herft de uitgebloeide bloemen, hang ze een winterjte te drogen in de garage en ga daarna aan de slag met lijm en met strooisel. Ik gebruik zelf een combinatie met gedroogde thee, van het type rooibos. Dat geeft een iets grovere structuur en schijnt nog een beetje door alsof het hout er door komt.

Daar ook nog even een foto van, inclusief de duim van de fotograaf...





Groet,
leendert
Re:Elbi´s bouwverslag (15042009 Fotos vorderingen toegevoegd)
Leendert,

dat ziet er heel mooi uit.

Groetjes, John
Re:Elbi´s bouwverslag (15042009 Fotos vorderingen toegevoegd)
Leendert,

Mooie duim!

Die bomen zijn trouwens ook niet verkeerd, het ravijn begint nu echt af te raken.
Is het trouwens niet handiger eerst de bodem te bestrooien en dan pas bomen te plaatsen? Of laat je het zo met kale, schaars begroeide rotsen?
Re:Elbi´s bouwverslag (15042009 Fotos vorderingen toegevoegd)
prachtige vorderingen al :shock:

ik zoek nog van die faller langzaam-sluitende bomen ;)
weet jij het art. nr. hiervan?

Dennis
Re:Elbi´s bouwverslag (15042009 Fotos vorderingen toegevoegd)
Hallo Leendert.
Dat begint er al aardig "af" uit te zien! 8)
De bomen gemaakt van gedroogde Hortensia's is weer een nieuwe voor mij, deze kan zo bij het rijtje van mooie zelf te maken bomen komen te staan.
En het leuke is natuurlijk dat deze gewoon uit je eigen tuin komen, i.p.v. afval nu een mooie boom! :lol:
(maar waar blijven nu de prachtig mooi gemaakte bomen van de bomenworkshop? :?)

Veelo succes en plezier met de verdere baanbouw.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Elbi´s bouwverslag (15042009 Fotos vorderingen toegevoegd)
Hoi Lendert,

Prachtige (Hortensia) boom, ga ook thee sparen.

AlbertJan
Hier is een oude eik gemaakt van een hortensia  http://osterthun.com/3layout/8nature/Oak.htm
En van mijn favoriiete sites

mvg
Henk
Re:Elbi´s bouwverslag (15042009 Fotos vorderingen toegevoegd)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Elbi´s bouwverslag (15042009 Fotos vorderingen toegevoegd)
Ik zie dit topic nu pas, maar wat een baan ben jij aan het bouwen zeg! En ik was al blij, dat ik straks ca 80 meter rails krijg te liggen.

Nog 1 tip. piepschuim lost volledig op met aceton. (dit laatste is te krijgen bij de betere bouwmarkten. Let op, nagellakremover (bevat ook aceton) werkt niet.)

Roy
Re:Elbi´s bouwverslag (15042009 Fotos vorderingen toegevoegd)
Het volgende deelproject is de bouw van een haventje. Ik heb er leuk de ruimte voor en het past mooi bij het beeld rondom de rangeersporen (rechtsboven in het eerder getoonde banenplan).

Het idee is tamelijk eenvoudig: ´uit de muur´ afgedekt door een later te plaatsen brug, komt een kanaal dat zich uitmondt in een haven.

De havenkade wordt gemaakt van wat resthout:



En de bodem van de haven is een stuk hardboard:

vervolgens deze twee tot een maken

en de bodem een basiskleur groen geven. In dit is gedaan op de achterkant van raufaser behang, want een soort 1:87 golfstroom patroon heeft. Op de foto moet nog een blauw accent worden toegevoegd en een laag botenlak.


al even een boot geplaatst


Groet,
leendert
Re:Elbi´s bouwverslag (13052009 Fotos vorderingen haven toegevoegd)
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re:Elbi´s bouwverslag (13052009 Fotos vorderingen haven toegevoegd)
Mooi gedaan, complimenten!