In het Forum E-cafe riep ik pas geleden stoere dingen over een spindel, opgebouwd uit vele meters draadeind. En prompt kwam er een vraag over wat foto´s. Nou, dan toch maar eens geprobeerd om wat foto´s op te snorren en hier te plaatsen.
Het is een baan in opbouw, dus wie weet (als jullie het leuk vinden, tenminste...) dan plaats ik er nog wel eens wat bij.
Ik wilde graag een flink opstelspoor en heb dat gerealiseerd door een aantal sporen boven elkaar te maken. En ja, om daar te komen, heb je een spindel nodig. Maar het zijn vrij veel sporen, dus moesten er ook flink wat spindels komen. Aan de ene kant van de baan gaat de trein via de spindel ´in depot´ en aan de andere kant komt deze op afroep weer naar boven, via de andere spindel. Tussen de twee spindels liggen dan 3 sporen, ieder met daarop twee (dynamische) blokken om treinen te parkeren. Hoef nu ook niet meer te verklappen dat ik met Koploper rij..
Het basis idee voor één spindel is ongeveer mijn startersrondje van destijds: Toen nog in M rail, nu in c rail: 6 maal een R1 bocht, twee rechte stukken en vervolgens weer 6 R1 bochten. Dat bij elkaar geeft voldoende lengte om met minder dan 3graden hellingen een keurige bocht te draaien. Uiteraard wordt een kwart van de bocht gevuld met gebogen wissels, anders wordt het geen spindel maar een rondje.
Op onderstaande foto is eea te zien:
Omdat ik best wel een aantal spindels nodig had (er zijn 11 lagen met opstelsporen...) vond ik het een beetje zonde om 10 platen MDF te verzagen en vervolgens een hele berg afvalhout over te hebben. Ons ben zunnig.
Dus iets anders bedacht: gebruik stroken van ca. 11 cm breed, zaag die steeds af onder hoek van 60 graden, doe dat met 4mm MDF en lijm ze ´kruiselings´ op elkaar. Zo ontstaat een soort hoekige cirkel met een recht tussenstukkje. De hoeken lenen zich dan uitstekend om een gat in te boren en zo met een stuk draadeind de zaak op hoogte te brengen.
Maar goed, dat werden dus wel heel wat lagen...
Hier kijk je toch mooi tegen een hele zaterdag zagen en een hele zaterdag lijmen aan. Ook het plaatsen van één stuk draadeind is ongeveer een half uur werk.
Ook het op hoogte brengen van de spindel is best een klus, want het is net als met een bril die je kwijt bent, die kan je pas gaan zoeken als je hem gevonden hebt, want tot die tijd zie je toch niets...
Zo ook het op hoogte brengen. Eerst wat lopen -WOORD KOMT NIET DOOR FIREWALL -- met blokjes en zo, tot er een beetje hoogte was.
En dan ook nog ´de brug´ tussen de twee spindeltorens maken. Ongeveer zelfde laken een pak. Ik moest ca. 4,5 meter overbruggen, dus ik heb ook hier weer stroken van 4mm MDF genomen en deze half-steens met elkaar verlijmd om zo genoeg lengte te krijgen.
Uiteindelijk komt alles min of meer buiten het zicht van de baan, maar wel goed bereikbaar (hoewel met hier een daar wat strekwerk...)
En dan het integreren met het straks zichtbare deel van de baan. Hier komst straks een berg met daarin een tunnelingang richting de opstelsporen.
Het totaal overzicht van hoe dat er nu uitziet:
Nog wat andere grappen op de baan.
Aan de andere kant van de baan is het enige wat hogere gedeelte, met echte bergen. De rest is hooguit heuvelachtig.
Voor het optisch effect wordt hier gebruik gemaakt van een spiegel. Weergaloos effect...
Nog een overzicht, maar nu met de rails en alvast wat schuifwerk, waar straks de huisjes moeten gaan komen..
Op het relatief vlakke gedeelte ligt een groot station met een mega mooi terein om te rangeren. Aan de achterkant komen de heuvels, met aan het eind een kleine haven.
En waar sta ik ik nu.
Er moet nog heel veel gebeuren. Gelukkig maar, want ik moet er niet aan denken dat het af is. Dan ben ik pas ongelukkig. Ik ben me suf aan het configureren met Koploper en mega aan het testen. Dat is even belangrijk, want nu kan ik nog overal goed bij. Ik gebruk maar een paar test loc´s, dus het meeste werk staat gewoon in de kast..
Een oplettende lezer ziet hier behalve de loks zo ongeveer 11 euri aan 12 mm MDF, een uurtje zagen en 2 uur lijmen...
Nou, dat was het even voor deze keer.
Groet,
Leendert