Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Elbi´s bouwverslag (20191011 Nog meer puntjes op de i van loclift)

Gestart door leendert dinsdag 22 april 2008, 20:53:11

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Elbi´s bouwverslag (20191011 Nog meer puntjes op de i van loclift)
In het Forum E-cafe riep ik pas geleden stoere dingen over een spindel, opgebouwd uit vele meters draadeind. En prompt kwam er een vraag over wat foto´s. Nou, dan toch maar eens geprobeerd om wat foto´s op te snorren en hier te plaatsen.

Het is een baan in opbouw, dus wie weet (als jullie het leuk vinden, tenminste...) dan plaats ik er nog wel eens wat bij.

Ik wilde graag een flink opstelspoor en heb dat gerealiseerd door een aantal sporen boven elkaar te maken. En ja, om daar te komen, heb je een spindel nodig. Maar het zijn vrij veel sporen, dus moesten er ook flink wat spindels komen. Aan de ene kant van de baan gaat de trein via de spindel ´in depot´ en aan de andere kant komt deze op afroep weer naar boven, via de andere spindel. Tussen de twee spindels liggen dan 3 sporen, ieder met daarop twee (dynamische) blokken om treinen te parkeren. Hoef nu ook niet meer te verklappen dat ik met Koploper rij..

Het basis idee voor één spindel is ongeveer mijn startersrondje van destijds: Toen nog in M rail, nu in c rail: 6 maal een R1 bocht, twee rechte stukken en vervolgens weer 6 R1 bochten. Dat bij elkaar geeft voldoende lengte om met minder dan 3graden hellingen een keurige bocht te draaien. Uiteraard wordt een kwart van de bocht gevuld met gebogen wissels, anders wordt het geen spindel maar een rondje.

Op onderstaande foto is eea te zien:

Omdat ik best wel een aantal spindels nodig had (er zijn 11 lagen met opstelsporen...) vond ik het een beetje zonde om 10 platen MDF te verzagen en vervolgens een hele berg afvalhout over te hebben. Ons ben zunnig.
Dus iets anders bedacht: gebruik stroken van ca. 11 cm breed, zaag die steeds af onder hoek van 60 graden, doe dat met 4mm MDF en lijm ze ´kruiselings´ op elkaar. Zo ontstaat een soort hoekige cirkel met een recht tussenstukkje. De hoeken lenen zich dan uitstekend om een gat in te boren en zo met een stuk draadeind de zaak op hoogte te brengen.

Maar goed, dat werden dus wel heel wat lagen...

Hier kijk je toch mooi tegen een hele zaterdag zagen en een hele zaterdag lijmen aan. Ook het plaatsen van één stuk draadeind is ongeveer een half uur werk.

Ook het op hoogte brengen van de spindel is best een klus, want het is net als met een bril die je kwijt bent, die kan je pas gaan zoeken als je hem gevonden hebt, want tot die tijd zie je toch niets...  :lol:
Zo ook het op hoogte brengen. Eerst wat lopen -WOORD KOMT NIET DOOR FIREWALL -- met blokjes en zo, tot er een beetje hoogte was.

En dan ook nog ´de brug´ tussen de twee spindeltorens maken. Ongeveer zelfde laken een pak. Ik moest ca. 4,5 meter overbruggen, dus ik heb ook hier weer stroken van 4mm MDF genomen en deze half-steens met elkaar verlijmd om zo genoeg lengte te krijgen.



Uiteindelijk komt alles min of meer buiten het zicht van de baan, maar wel goed bereikbaar (hoewel met hier een daar wat strekwerk...)



En dan het integreren met het straks zichtbare deel van de baan. Hier komst straks een berg met daarin een tunnelingang richting de opstelsporen.


Het totaal overzicht van hoe dat er nu uitziet:


Nog wat andere grappen op de baan.

Aan de andere kant van de baan is het enige wat hogere gedeelte, met echte bergen. De rest is hooguit heuvelachtig.
Voor het optisch effect wordt hier gebruik gemaakt van een spiegel. Weergaloos effect...


Nog een overzicht, maar nu met de rails en alvast wat schuifwerk, waar straks de huisjes moeten gaan komen..


Op het relatief vlakke gedeelte ligt een groot station met een mega mooi terein om te rangeren. Aan de achterkant komen de heuvels, met aan het eind een kleine haven.



En waar sta ik ik nu.

Er moet nog heel veel gebeuren. Gelukkig maar, want ik moet er niet aan denken dat het af is. Dan ben ik pas ongelukkig. Ik ben me suf aan het configureren met Koploper en mega aan het testen. Dat is even belangrijk, want nu kan ik nog overal goed bij. Ik gebruk maar een paar test loc´s, dus het meeste werk staat gewoon in de kast..


Een oplettende lezer ziet hier behalve de loks zo ongeveer 11 euri aan 12 mm MDF, een uurtje zagen en 2 uur lijmen...

Nou, dat was het even voor deze keer.

Groet,
Leendert

Re: Elbi´s bouwverslag
Nameless
gast

Re: Elbi´s bouwverslag
Je hebt aardig wat krokodillen  :shock:

Dit topic ga ik zeker volgen!
Re: Elbi´s bouwverslag
Impressive!!!

Alleen de foto van je loks is wat te breed zodat je de hele tijd van links naar rechts moet scrollen.

Maar: impressive!!!

Groetjes,
Kiezel :)
Re: Elbi´s bouwverslag
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Elbi´s bouwverslag
heel erg gaaf
ik zou zeggen graag meer foto's
complimenten
groet robert
Re: Elbi´s bouwverslag
Lid sinds: 2007

offline
Re: Elbi´s bouwverslag
Leendert,

het ziet er super proffessioneel uit, hier gaan heel wat metertjes rails in. Wat een mooie ruimte, heb je ook een baanplan gemaakt?

Groetjes, John
Re: Elbi´s bouwverslag
Lid sinds: 2018

offline
Re: Elbi´s bouwverslag
Citaat van: Tilly op woensdag 23 april 2008, 01:17:11
Leendert,

het ziet er super proffessioneel uit, hier gaan heel wat metertjes rails in. Wat een mooie ruimte, heb je ook een baanplan gemaakt?

Groetjes, John

Ik zal het baanplan er een dezer dagen wel even opzetten. Gezien de omvang is een plan essentieel (voor mij) anders wordt het wel heel druk in mijn hoofd  :lol:

Groet,
Leendert
Re: Elbi´s bouwverslag
Inderdaad een indrukwekkende baan in een grote ruimte. Als je toevallig nog zo een ruimte hebt ik wil ze wel komen halen voor eigen gebruik  :lol: Ook een mooie verzameling krokodillen.
Re: Elbi´s bouwverslag
Hallo Leendert,

Wat een mooi grote ruimte heb je zeg, je baan vordert ook al aardig.
Ben erg benieuwd hoe de baan verder gaat aankleden.
Ik blijf je draadje volgen.

gr hans
Re: Elbi´s bouwverslag
 :shock: :shock: :shock: spiraal in de overtreffende trap


Bas
Re: Elbi´s bouwverslag
Lid sinds: 2006

ICE-3

offline
Re: Elbi´s bouwverslag
Dag Leendert,

Een mega-spiraal  :shock: Mag ik hieruit afleiden dat je de opstelsporen niet naast elkaar op 1 niveau positioneert, maar onder elkaar? Wat is de reden om dit zo uit te voeren? Ik ben eenvoudigweg nieuwsgierig naar je redenen of afweging(en).

Groeten, Paul
Re: Elbi´s bouwverslag
Hoi Leendert,

Dat ziet er erg indrukwekkend uit. 8) Wat een mega spiralen. :shock:

Je hebt trouwens ook een prachtige ruimte tot je beschikking.

Gr.
René
Re: Elbi´s bouwverslag
Lid sinds: 2006

offline
Re: Elbi´s bouwverslag
Hallo Leendert,

Wat ik tot nu toe zie ziet er indrukwekkend uit :shock:.

Groeten,
Richard
Re: Elbi´s bouwverslag
hoi leendert.

als spiraalen gek vind ik dit heel mooi om te zien echter heb ik wel een paar punten.
hoe kom je aan je achterkant van je spiraal die staat echter op de grond en je kan er niet door heen of heb je een gat in de vloer :lol:.
twee de houten plaaten zijn recht en niet rond en de rails ligen echter niet overal in het midden van de spiraal.
en drie ik vind dit gaaf om te zien als spiraalen gek.

groetjes bas
Re: Elbi´s bouwverslag
woodymax
gast

Re: Elbi´s bouwverslag
Hey Leendert,

Erg gaaf.

mvg,
mark
Re: Elbi´s bouwverslag
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Elbi´s bouwverslag
Wow, dat was mijn eerste reactie toen ik die spiraal zag.  :mrgreen:
Als ik dit zo zie wordt dit een grote, uitgestrekte baan.
Heb je ook zoiets als een baanplan of leg je gewoon wat je leggen kan ?

Groetjes,

Robbert
Re: Elbi´s bouwverslag
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Elbi´s bouwverslag
Hoi Leendert,

Een prima en plaatsbesparende oplossing. Op deze manier heb je een behoorlijk schaduwstation, terwijl het nagenoeg geen plaats in beslag neemt.

Wat je spiraal betreft: Ben je niet bang dat als een lok achterop een (stilstaande) trein rijd dat je wagons naar beneden kukelen? Sommige sporen liggen gevaarlijk dicht langs de rand.

Groetjes

willie
Re: Elbi´s bouwverslag
Lid sinds: 2018

offline
Re: Elbi´s bouwverslag
Citaat van: Tilly op woensdag 23 april 2008, 01:17:11
Leendert,

het ziet er super proffessioneel uit, hier gaan heel wat metertjes rails in. Wat een mooie ruimte, heb je ook een baanplan gemaakt?

Groetjes, John

John,

Bij deze:


En voor de belangstellende nog even het gebruikte materiaal:
1320 x   Mä24188   (0/-1320)   Straight track length 188.3 mm
423 x   Mä24172   (0/-423)   Straight track length 171.7 mm
  57 x   Mä24094   (0/-57)   Straight track length 94.2 mm
  57 x   Mä24077   (0/-57)   Straight track length 77.5 mm
   3 x   Mä24064   (0/-3)   Straight track length 64.3 mm
  18 x   Mä24977   (0/-18)   Buffer length 77.5 mm
   2 x   Mä24978   (0/-2)   Buffer length w. illumination length 77.5 mm
   5 x   Mä24530   (0/-5)   Curved track radius R5=643.6 mm
   4 x   Mä24430   (0/-4)   Curved track radius R4=579.3 mm
   6 x   Mä24330   (0/-6)   Curved track  1/1 radius 515 mm parallel loop
  16 x   Mä24230   (0/-16)   Curved track 1/1 radius 437.5 mm parallel loop
   2 x   Mä24215   (0/-2)   Curved track 1/2 radius 437.5 mm parallel loop
   4 x   Mä24207   (0/-4)   Curved track 1/4 radius 437.5 mm parallel loop
   4 x   Mä24224   (0/-4)   Curved track turnout branch
  10 x   Mä24206   (0/-10)   Curved track extension
479 x   Mä24130   (0/-479)   Curved track 1/1 radius 360 mm standard loop
   5 x   Mä24115   (0/-5)   Curved track 1/2 radius 360 mm standard loop
  16 x   Mä24611   (0/-16)   Turnout left radius 437.5 mm parallel loop
  14 x   Mä24612   (0/-14)   Turnout right radius 437.5 mm parallel loop
   1 x   Mä24071   (0/-1)   Length 70.8 mm removable bank
  56 x   Mä24671   (0/-56)   curved turnout left
  57 x   Mä24672   (0/-57)   Curved turnout right
  12 x   Mä24624   (0/-12)   ouble-slip switch parallel loop
   4 x   Mä24630   (0/-4)   threeway turnout radius 437.5 mm, length 188,3 mm
   1 x   Mä24649   (0/-1)   Crossing 48.6°
   1 x   Mä7286   (0/-1)   Remote turntable 310 mm

Groet,
Leendert
Re: Elbi´s bouwverslag
Lid sinds: 2018

offline
Re: Elbi´s bouwverslag
Citaat van: p.ghijsen op woensdag 23 april 2008, 10:56:53
Dag Leendert,

Een mega-spiraal  :shock: Mag ik hieruit afleiden dat je de opstelsporen niet naast elkaar op 1 niveau positioneert, maar onder elkaar? Wat is de reden om dit zo uit te voeren? Ik ben eenvoudigweg nieuwsgierig naar je redenen of afweging(en).

Groeten, Paul

Hi Paul,

Erg liggen per laag 3 sporen naast elkaar, behalve de onderste, daar liggen er vier, omdat daar geen afslag meer zit naar een onderliggend spoor. Op deze manier heb ik daar 34 sporen lopen, goed voor dus 68 opstelplekken. Ik zou eventueel de cirkel in de spiraal ook nog kunnen gebruiken, dat levert nog eens 10 plekken op. Qua lengte kan het, maar op de een of ander manier vind ik dat toch niet zo mooi voor de doorstroom.
De reden om het zo te doen: als de baan 'leeggereden' moet worden, omdat er weer eens gewerkt wordt en dus stof gemaakt, zet ik het spul hier weg en met een lakentje is alles afgedekt. Alles dicht bij elkaar werkt in de praktijk ook erg lekker.

Groet,
Leendert
Re: Elbi´s bouwverslag
Lid sinds: 2018

offline
Re: Elbi´s bouwverslag
Citaat van: DB bas op woensdag 23 april 2008, 18:34:51
hoi leendert.

als spiraalen gek vind ik dit heel mooi om te zien echter heb ik wel een paar punten.
hoe kom je aan je achterkant van je spiraal die staat echter op de grond en je kan er niet door heen of heb je een gat in de vloer :lol:.
twee de houten plaaten zijn recht en niet rond en de rails ligen echter niet overal in het midden van de spiraal.
en drie ik vind dit gaaf om te zien als spiraalen gek.

groetjes bas

Hi Bas,
Naast de spiralen is nog net ruimte om waar nodig eea 'op te vissen'. Op zich past het, maar ik heb het nog niet nodig gehad...
De sporen tussen de spiralen, die gaan strak langs de muur, daar kan niks naar beneden vallen. En als er iets ontspoort, dan kan ik er vanaf de voorkant bij. Hoouit staat er op max. 2 sporen 'iets' in de weg, maar da's niet het grootste punt. Ik heb daar trouwens nog geen ontsporingen gehad, want op rechte stukken, zeker op C rails heb ik nog geen ontsporingen meegemaakt.  Wel dat ik loks'met Alzheimer decoders een minimaal zetje moest geven, maar da's weer een heel ander verhaal.

De spiralen lopen inderdaad strak tot op de bodem. Nee, er zit geen gat onder de spiralen, want het is een kelder die ca. 1,70 m in het grondwater staat. Dan moest ik en iets verzinnen voor tegendruk, zodat de rest niet onderloopt en een duikpak nodig hebben..

Ik heb het iets anders opgelost. (had ik gelukkig van te voren bedacht) Ik plaats een twee-tredes keukentrapje in de spiraal (kan ik er gewoon zo intillen) en naast de baan (dus gewoon buiten de baan) plaats ik een gewone keukentrap. Die beklim ik 3 tredes, zet een grote zijwaardse stap op de andere en klim daar naar beneden.
Dat heb ik vooral gebruikt bij het aansluiten van de terugmelders en de wisseldecoders, en het leggen van de rails, maar ja, da's een open deur  :shock:. Sindsdien er trouwens ook niet meer ingeweest, maar ingeval van nood kan ik overal bij.
De planken zijn wel recht, maar onder een hoek van 60 graden gezaagd. Misschien dat de foto wat vertekent, maar het is toch echt zo. Om het maar even in woorden toe te lichten: Als je dan een bocht van 90 graden neemt, dan begint deze zoveel mogelijk links, gaat met de bocht mee en is op 45 graden zoveel uitgeweken dat deze aan de andere kant van die genoemde 11 cm zit, om vervolgens 45 graden later weer helemaal aan de andere kant te zitten. Kan dat nog wel verduideijken als je dat wilt met een echte tekening. Op deze manier ontstaat er dus een prachtige ruimte om je draadeind zo neer te leggen, dat er niets tegenaan loopt.

Groet,
Leendert
Re: Elbi´s bouwverslag (23042008 baanplan toegevoegd)
Hallo Leendert.
Wat ziet dit ontwerp en bouw van de baan er geweldig goed uit!
Niet alleen goed voor prachtige rij mogelijkheden maar ook voorzien van een zeer indrukwekkend aantal opstelsporen die op een bijzondere en spectaculaire wijze zichbaar zijn! 8)
(heb zelf bij Railz ook veel onder de baan gekeken)
Wat een enorme lange lengte heb jij ter beschikking, lijkt mij toch zeker ruim 10 meter hè?
Ben ook heel benieuwd of je dit al in Koploper ingevoerd hebt en misschien zelfs al rijdt?

Veel succes met de verdere bouw van je baan.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Elbi´s bouwverslag (23042008 baanplan toegevoegd)
mooi man hoe je dat zo opgelost hebt gewoon met een keuken trapje een hele onder neming maar het werkt.

tja een damwand nate ontgraving onderwater beton spreekt mij wel aan hoor graaf het kuipje zo uit even met geer bellen hahahaha.
voor de spiraal zou je altijd nog een mal kunnen maken van het houtwerk mits deze overal het zelfte is en zo de stukken waar de ruimte krap is op kunnen vullen.

in iedergeval ik als spiraalen gek bouwer vind het leuk om te zien.

groetjes bas
Re: Elbi´s bouwverslag (23042008 baanplan toegevoegd)
Citaat van: AlbertJan op donderdag 24 april 2008, 19:49:56
Hallo Leendert.
Wat ziet dit ontwerp en bouw van de baan er geweldig goed uit!
Niet alleen goed voor prachtige rij mogelijkheden maar ook voorzien van een zeer indrukwekkend aantal opstelsporen die op een bijzondere en spectaculaire wijze zichbaar zijn! 8)
(heb zelf bij Railz ook veel onder de baan gekeken)
Wat een enorme lange lengte heb jij ter beschikking, lijkt mij toch zeker ruim 10 meter hè?
Ben ook heel benieuwd of je dit al in Koploper ingevoerd hebt en misschien zelfs al rijdt?

Veel succes met de verdere bouw van je baan.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.

Hi AlbertJan,

Ja, het is een prachtige ruimte. Inderdaad 10,40 bij 4,60. Ik zal dus nooit klagen over te weinig ruimte.. Het ontwerp is overigens wel in hoge mate knip en jatwerk en 1,5 jaar puzzelen. Maar dat is dan ook het leuke.
Ja, al heel wat ingevoerd in Koploper. Geweldig programma, maar het invoeren is wel echt gevangeniswerk, want alles in twee-weg, dus wordt er ook heel veel administratie gevergd. Ook het tekenen van de baan is een hele klus geweest. Maar de laptop een keer mee op vakantie en elke avond een half uurtje lijnen trekken, dat was voldoende om het toch voor elkaar te krijgen.
De baan heeft trouwens ruim 200 blokken, dus reken maar uit hoeveel wisselstraten dat ook zijn, zeker als alles ook naar twee kanten bereden kan worden... Het zal dus geen verrassing dat ik een hele goede backup maak van deze database...

De komst van dynamische blokken, man, wat is dat mooi. Dat heb ik met name op mijn opstelsporen gebruikt. In eerste instantie waren het twee ´gewone´ blokken, dus met een vaste lengte, maar dit is veel mooier. Nu past achter een TEE gewoon nog een lok met twee rijtuigen.

Iemand vroeg nog waar die meters voor dienen bij het bedieningspaneel. De baan is opgedeeld in 3 secties en van elke sectie meet zo´n meter hoeveel stroom er verbruikt wordt. Dat kan niet zomaar, want digitaal signaal is niet sinusvormig en al helemaal niet laag frequent. Dus met een schakelingetje wordt over een 1 Ohm weerstand de spanning gemeten, die vervolgens vertaald wordt in een uitslag op de schaal tussen de 0 en 2,5 A. Die schakeling is ook jatwerk, maar als er belangstelling voor is kan ik dat ook wel even plaatsen. Is 1 transistor en een paar weerstandjes en condensatortjes. Gewoon te maken op een gaatjesprint.

Ach, zo zit het vol met allerlei handigheidjes die ik in de loop der jaren door (weinig) schade en (nog minder) schande heb geleerd en ervaren.


Groet,
Leendert
Re: Elbi´s bouwverslag (23042008 baanplan toegevoegd)
Wat een ruimte heb jij zeg, wel mooi wat je aan het maken bent, mijn complimenten.

Fred
Re: Elbi´s bouwverslag (23042008 baanplan toegevoegd)
Wow,, Weetje hoeveel rails  :shock:
Ik wou dat ik zoveel had..  8)

Ziet er goed uit Leendert erg groot zeg  :o

Super hoor.

Gr. Tim
Re: Elbi´s bouwverslag (23042008 baanplan toegevoegd)
hoi leendert.

ja het spoorplan komt mij bekend voor heb namelijk zelf het marklin boek modelbanen.
en daar staat een groote baan met zo een soort station baan plan in zoal u het heeft.
echter ik vind het een mooi baan plan.
en wat een ruimte daar zou ik heel wat berg mudule,s kunnen bouwen.

groetjes bas
Re: Elbi´s bouwverslag (23042008 baanplan toegevoegd)
Leendert,

bedankt voor het plaatsen van het railplan. Ziet er mooi uit. Wordt dit een baan in tijdperk 2?

Groetjes, John
Re: Elbi´s bouwverslag
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Elbi´s bouwverslag
Citaat van: leendert op woensdag 23 april 2008, 22:08:11

En voor de belangstellende nog even het gebruikte materiaal:
1320 x   Mä24188   (0/-1320)   Straight track length 188.3 mm
423 x   Mä24172   (0/-423)   Straight track length 171.7 mm
  57 x   Mä24094   (0/-57)   Straight track length 94.2 mm
  57 x   Mä24077   (0/-57)   Straight track length 77.5 mm
   3 x   Mä24064   (0/-3)   Straight track length 64.3 mm
  18 x   Mä24977   (0/-18)   Buffer length 77.5 mm
   2 x   Mä24978   (0/-2)   Buffer length w. illumination length 77.5 mm
   5 x   Mä24530   (0/-5)   Curved track radius R5=643.6 mm
   4 x   Mä24430   (0/-4)   Curved track radius R4=579.3 mm
   6 x   Mä24330   (0/-6)   Curved track  1/1 radius 515 mm parallel loop
  16 x   Mä24230   (0/-16)   Curved track 1/1 radius 437.5 mm parallel loop
   2 x   Mä24215   (0/-2)   Curved track 1/2 radius 437.5 mm parallel loop
   4 x   Mä24207   (0/-4)   Curved track 1/4 radius 437.5 mm parallel loop
   4 x   Mä24224   (0/-4)   Curved track turnout branch
  10 x   Mä24206   (0/-10)   Curved track extension
479 x   Mä24130   (0/-479)   Curved track 1/1 radius 360 mm standard loop
   5 x   Mä24115   (0/-5)   Curved track 1/2 radius 360 mm standard loop
  16 x   Mä24611   (0/-16)   Turnout left radius 437.5 mm parallel loop
  14 x   Mä24612   (0/-14)   Turnout right radius 437.5 mm parallel loop
   1 x   Mä24071   (0/-1)   Length 70.8 mm removable bank
  56 x   Mä24671   (0/-56)   curved turnout left
  57 x   Mä24672   (0/-57)   Curved turnout right
  12 x   Mä24624   (0/-12)   ouble-slip switch parallel loop
   4 x   Mä24630   (0/-4)   threeway turnout radius 437.5 mm, length 188,3 mm
   1 x   Mä24649   (0/-1)   Crossing 48.6°
   1 x   Mä7286   (0/-1)   Remote turntable 310 mm

Het is dat ik geen drinken in mijn mond heb, anders zat dat nu op het beeldscherm :lol: Hoe lang ben je bezig geweest dit te sparen?
Ziet er verder wel leuk uit! Heb je ook nog zoiets als een spoor waarop je een meeneemdoos kan plaatsen, waar ze inrijden?
Re: Elbi´s bouwverslag (23042008 baanplan toegevoegd)
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Elbi´s bouwverslag (23042008 baanplan toegevoegd)
erg mooi
en inderdaad wat een boel rails zeg
denk dat ik nog niet aan de helft kom  :lol:
complimenten en succes met je vorderingen
groet robert
Re: Elbi´s bouwverslag (23042008 baanplan toegevoegd)
Citaat van: remcy op zaterdag 26 april 2008, 01:46:33
en inderdaad wat een boel rails zeg
denk dat ik nog niet aan de helft kom  :lol:

En zelfs dat zijn er al veel! 8)

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Elbi´s bouwverslag (23042008 baanplan toegevoegd)
Citaat van: AlbertJan op zaterdag 26 april 2008, 08:22:50
Citaat van: remcy op zaterdag 26 april 2008, 01:46:33
en inderdaad wat een boel rails zeg
denk dat ik nog niet aan de helft kom  :lol:

En zelfs dat zijn er al veel! 8)

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.

Jazeker dat zijn er erg veel ja... Vooral het schaduwstation neemt veel rails in!! Zie dat gewoon meer dan 8 hoogtes... waar 3 sporen in zitten. Super veel ja.
Ik kom nog niet eens op 1/5.. met de rails.
Re: Elbi´s bouwverslag (23042008 baanplan toegevoegd)
Citaat van: leendert op donderdag 24 april 2008, 21:44:23
Dus met een schakelingetje wordt over een 1 Ohm weerstand de spanning gemeten, die vervolgens vertaald wordt in een uitslag op de schaal tussen de 0 en 2,5 A. Die schakeling is ook jatwerk, maar als er belangstelling voor is kan ik dat ook wel even plaatsen. Is 1 transistor en een paar weerstandjes en condensatortjes. Gewoon te maken op een gaatjesprint.

Hoi Leendert,

Ik ben wel geïnteresseerd in de schakeling.
Kun je deze eens plaatsen :?:

Gr.
René
Re: Elbi´s bouwverslag (01072008 Fotos vorderingen toegevoegd)
Eindelijk weer eens een paar foto´s gemaakt van de vorderingen die er zijn. Allemaal nog wat grofstoffelijk (Nee, er lopen nog geen Peisertjes rond..)

Allereerst: Houtwerk aangebracht om straks het ravijn te gaan gipsen...



Ook al bezig geweest om ´de stad op de heuvel´ te maken. De foto is aan de muur geplakt, ter decoratie staan er even twee huizen voor. Graag een reactie of je dit een beetje echt vindt...



Verder ook al met het station bezig. Het is nogal groot, dus vandaar dat er best wel heel veel moet gebeuren. Ik heb een aantal stukken overdekt, dat is met Fallerperrons gebeurd. In die perrons is ook (LED) verlichting ingebouwd, ik weet niet of je dat op de foto kan zien, of dat het door de flitser overstemd is.
Tevens zie je ook al wat perronlantaarns staan. Dat zijn Conradbouwpakketten. Uiteindelijk komen er 21 lantaarns te staan op de 5 perrons. De perrons die niet overdekt zijn, zijn van 12 mm hoog MDF gemaakt, die vervolgens in perrontegelgrijs geschilderd is, en van een tegelmotief is voorzien. Aan de rand wordt middels een gipsrand in de vorm van een perronrand het geheel afgemaakt. Daarna zijn de reizigers welkom...

View over het hele peron van rechts


Idem, maar dan van links:


Details van station. In het midden die je de (GIPS) perronrand, die er even staat om te passen, en dus nog niet op kleur is. Ook ontbreekt grind etc, maar dat komt nog...



Wat je niet kan zien, is hoe ik me suf gekoploperd heb om alles goed in te voeren. En het rijdt inmiddels al lekker. Nu aan het debuggen en alle rails even nalopen waar net een vies vuiltje de boel nog net even in de war gooit... Schoonmaaksetje is in bestelling (al een hele tijd), dus als iemand zo iets heeft EN het een keer in het echt wil zien, lijkt me dat een mooie combi  :D.

Tot zover, ik zie uit naar jullie reactie!
Groet,
Leendert




Re: Elbi´s bouwverslag (01072008 Fotos vorderingen toegevoegd)
Hallo Leendert.
Nou, de vorderingen schieten gestaag op.
Het geheel begint al behoorlijk vorm te krijgen en als je de baan al in Koploper hebt ingevoerd en het rijdt "lekker" dan ben je al een heel eind op weg! 8)
Wat een pracht van een station (lengte) heb jij op je baan weten te realiseren en de afwerking met de gipsen randjes lijken mij bijzonder mooi.

Wat betreft de LUX schoonmaak combi, deze heb ik al een heel tijdje in huis maar aangezien de grote baan weer in dozen zit en de Koploper testbaan maar af en toe rijdt staat deze de meeste tijd werkeloos aan de kant.
Dus................heb je een PB!

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Elbi´s bouwverslag (01072008 Fotos vorderingen toegevoegd)
Ziet er goed uit, maar wel een heleboel rails. 8)
Veel succes met de bouw.

Siebe
Re: Elbi´s bouwverslag (01072008 Fotos vorderingen toegevoegd)
Citaat van: siebeken op dinsdag 01 juli 2008, 16:34:01
Ziet er goed uit, maar wel een heleboel rails. 8)
Veel succes met de bouw.

Siebe

Ik heb het nog geprobeerd zonder, maar toen wilden de lok´s niet vooruit... :lol:

Maar even serieus: veel ligt nu nog in het zicht, omdat de bergen nog niet bestaan. Op het banenplan is eea wel te zien hoe het (uiteindelijk) moet gaan worden. Er is is zo´n 23 m2 aan spoorbaan, waarbij ´slechts´ 40% bezet is door rails. Da´s op zich mooi volgens het (modelspoor)boekje.

Groet,
Leendert
Re: Elbi´s bouwverslag (01072008 Fotos vorderingen toegevoegd)
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Elbi´s bouwverslag (01072008 Fotos vorderingen toegevoegd)
ziet er goed uit hoor ook met die huisjes ervoor
misschien kun je iets de glans overal afhalen door een beetje te weatheren zodat de huisjes ervoor overeen komen met die op de muur
voor de rest complimenten
groet robert
Re: Elbi´s bouwverslag (08092008 Fotos vorderingen toegevoegd)
Langzaam maar zeker toch weer wat vorderingen te melden.

Boven het linkerdeel van het station verrijst een groot viaduct. 122 cm lang en ´ontsluit´ het stadsdeel op het bovenliggende gedeelte:

Opgebouwd uit multiplex, voorzien van hekwerk van koperen spijkertjes, een stoep met H0 ingekraste tegels en wegdek met middenstreep. Ook voorzien van M* lantarenpalen met LED verlichting.

De heuvel waar het ene deel van het viaduct op ´leunt´ alvast in piepschuim uitgesneden en voerzien van ondergrond om gras en begroeiing op aan te kunnen brengen:


Bergdorp (rechts van de baan) wat op hoogte gebracht en al wat aan het schuiven met de opstelling van het dorpje, het vooraanzicht:


Hier het zijaanzicht, met daarin het perron dat is geplaats en de verlichting is aangesloten en de arcademuren die reeds zijn aangebracht.



Tenslotte: in het ravijn zijn de twee dragers voor de brug geplaatst en is het gaas al voor een deel aangebracht:


Tot zover even de update voor deze keer.

Groet,
Leendert


Re: Elbi´s bouwverslag (08092008 Fotos vorderingen toegevoegd)
Het verslag werkt zeer inspirerend !! Heel mooi !! Succes verder en ik blijf het volgen...
Re: Elbi´s bouwverslag (08092008 Fotos vorderingen toegevoegd)
heel erg mooi!! :shock:
het duurt misschien nog even maar dat word echt wel wat!!! :D :D

succes verder

Gert Jan
Re: Elbi´s bouwverslag (08092008 Fotos vorderingen toegevoegd)
Prachtig!!

Erg mooi zoon grote baan!
Re: Elbi´s bouwverslag (08092008 Fotos vorderingen toegevoegd)
Ha die Leendert!
Ondanks vakantie en drukke werkzaamheden ben je toch alweer een heel eind gevorderd.
Mooi om te zien hoe de plannen nu omgezet worden in daden, het is nu al veel beter te zien waar de verschillende scenery delen nu hun plaats gaan krijgen.

Heel veel succes met de verdere bouw van je baan.
Vriendelijke groeten,
Albert.
Re: Elbi´s bouwverslag (08092008 Fotos vorderingen toegevoegd)
gave baan :lol: zou ik ook wel willen :wink:
ik verheug me op de volgende foto´s!!!
groetjes..Dyon
Re: Elbi´s bouwverslag (08092008 Fotos vorderingen toegevoegd)
Citaat van: Dyon op maandag 08 september 2008, 18:06:58
gave baan :lol: zou ik ook wel willen :wink:
ik verheug me op de volgende foto´s!!!
groetjes..Dyon
Ik ook :D

Dennis
Re: Elbi´s bouwverslag (08092008 Fotos vorderingen toegevoegd)
Ik had dit draadje nog niet eerder gezien, maar in één woord: GE-WEL-DIG!

Naar aanleiding van het giga aantal opstelsporen probeer ik een voorstelling te maken van het aantal treinen dat er bij jou straks rondrijdt. :mrgreen:

Ik blijf dit zeker volgen.

Groet,
Ronald
Re: Elbi´s bouwverslag (08092008 Fotos vorderingen toegevoegd)
Erg mooie baan !!!
Ik blijf volgen!

Groet Nathan
Re: Elbi´s bouwverslag (08092008 Fotos vorderingen toegevoegd)
Leendert,

leuke update. Je hoeft je voorlopig nog niet te vervelen.

Enkele vraagjes: met welke centrale rij je eigenlijk? Welke terugmelding gebruik je, S88?

In een eerdere post heb je het over een "dynamisch schaduwstation". Kun je hier iets meer over vertellen?

Groetjes, John
Re: Elbi´s bouwverslag (08092008 Fotos vorderingen toegevoegd)
Hallo Leendert,

Ik zie dit draadje ook voor het eerst maar inderdaad heel groot en erg mooi veel rails en ook het rijdend materiaal is ook schitterend.
Ik vindt alleen de spiraal op de eerste foto even wat minder het stijgt wel mooi en je heb het ook erg netjes gemaakt en daarbij ook nog strak alleen het is wat minder in vorm gezaagd het hout werk en daardoor is het een druk geheel.
het was mooier geweest als je overal de zelfde breedte aan had gehouden met aan weerskanten 3 cm ruimte aan de buiten kant van het spoor.
Maar ga zeker zo verder ik blijf je baanopbouw zeker volgen.

Groet Wim.
Re: Elbi´s bouwverslag (08092008 Fotos vorderingen toegevoegd)
Citaat van: Tilly op maandag 08 september 2008, 23:42:41
Leendert,

leuke update. Je hoeft je voorlopig nog niet te vervelen.

Enkele vraagjes: met welke centrale rij je eigenlijk? Welke terugmelding gebruik je, S88?

In een eerdere post heb je het over een "dynamisch schaduwstation". Kun je hier iets meer over vertellen?

Groetjes, John

Hallo John,

Ik gebruik een Intellibox. Inderdaad de S88 als terugmelders, maar niet via de IB, maar via de HSI-88, die je aan de compoort van de computer hangt. De computer staat in het midden, de HSI heeft 3 takken, de ene gaat links om de baan onderdoor, rechts de baan onder. Het geheel bestaat uit 23 S88 modules.

De dynamische schaduwstations: Ik rij met Koploper en dat heeft een optie voor ´dynamische blokken. Kortgezegd: je plakt twee blokken aan elkaar en geeft daar de werkelijke lengte voor op. De lengte van de eerste trein die binnenkomt, wordt verrekend zodat de restant ruimte dan beschikbaar is voor de volgende trein. Op deze manier wordt het ´dynamisch´, dus optimaal naar treinlengtes, opgevuld.

Groet,
Leendert
Re: Elbi´s bouwverslag (08092008 Fotos vorderingen toegevoegd)
Citaat van: Wim N op dinsdag 09 september 2008, 13:12:00
Hallo Leendert,

Ik vindt alleen de spiraal op de eerste foto even wat minder het stijgt wel mooi en je heb het ook erg netjes gemaakt en daarbij ook nog strak alleen het is wat minder in vorm gezaagd het hout werk en daardoor is het een druk geheel.
het was mooier geweest als je overal de zelfde breedte aan had gehouden met aan weerskanten 3 cm ruimte aan de buiten kant van het spoor.
Maar ga zeker zo verder ik blijf je baanopbouw zeker volgen.

Groet Wim.

Wim,

Dat is nou net de grap: door gebruik te maken van rechte stukken, die in een hoek van 60 graden te zagen, heb je geen zaagverlies. Daarbij komt dat de spiralen niet in het zicht komen.
Natuurlijk is rond wel mooier, maar woog voor mij niet op tegen het enorme zaagverlies dat daar mee samengaat.

Groet,
Leendert
Re: Elbi´s bouwverslag (08092008 Fotos vorderingen toegevoegd)
Jij hebt er zin in, echt een gave baan. En dan de afmeting, phoe kan ik alleen van dromen.
Je bent lekker op weg, en ik wenst veel succes met rest hahahaha( grote baan heel veel dingetjes maken)
Mvg Chris oftewel Keigaaf-treintjes