Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Elbi´s bouwverslag (20191011 Nog meer puntjes op de i van loclift)

Gestart door leendert dinsdag 22 april 2008, 20:53:11

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Elbi´s bouwverslag (20110821 tunnelingang en bosbrand)
Mooie baan hoor en leuke fotos deze vind ik echt supper


Groeten Tim
Re:Elbi´s bouwverslag (20110821 tunnelingang en bosbrand)
Indrukwekkende baan met een mooi station!
Net zoals Tim vind ik dat echt een prachtige foto.
Hoe wordt je baan eigenlijk bestuurd?

Met vriendelijke groet,
Lukas Goes
Re:Elbi´s bouwverslag (20110821 tunnelingang en bosbrand)
Afgelopen week was Albert Jan weer een avondje op bezoek en vond dat er toch wel heel wat was gebeurd, ondanks dat ik daar zelf wat anders over dacht. Hij vond vooral de brug over het dal erg mooi in combinatie met de rotswand, dus vandaar daar toch maar even een plaatje van laten schieten.

Laten schieten?

Jawel, tegenwoordig een dochter met en gevoel, een goed oog en een goede camera, dus wat wil je nog meer.

En zo ontstond deze bijdrage aan weer een zeer genoegelijke avond met Albert Jan.

En wellicht weer wat inspiratie voor vervolg!

Groet,
Leendert
Re:Elbi´s bouwverslag (20110821 tunnelingang en bosbrand)
Hallo Leendert,

Dat zijn prachtige plaatjes, handig zo'n dochter met camera.

Gr.
Piwie.
Re:Elbi´s bouwverslag (20110821 tunnelingang en bosbrand)
Kennelijk wil de waardeer dit bericht niet reageren.
Mooie plaatjes van de brug en omgeving.
Elbi´s bouwverslag (20100919 In gebruikname van loclift)
Het is al weer even geleden dat ik een update in dit draadje heb gedaan. Inmiddels is er een boel gebeurd, hierbij een kort overzicht.

Elders heb ik beschreven hoe de loclift tot stand gekomen is. Deze werkt inmiddels naar behoren en draait ook zonder verstoring mee in het automatisch rijden.

Hoe het was

Oorspronkelijk zat er een enorme klimspiraal.


Maar er zal een tijd komen dat het inkruipen van de spiraal niet meer lukt. Ook ik zit aan de verkeerde kant van de 50 en omdat regeren vooruit zien is dan toch op tijd maatregelen nemen om de bereikbaarheid in overeenstemming te houden met de bewegelijkheid en souplesse van de spieren. Daarom het plan opgevat om het geheel te vervangen door een lift van 10 etages met ieder 3 sporen en per spoor 2 blokken. Kan er een boel materieel opgeslagen worden en is het toch goed bereikbaar. Dat deel wordt dan een ?technisch deel? dus zonder scenery, en vooral een technische bezienswaardigheid.

Plaats maken
Eerst de bestaande boel demonteren en de achterkant schilderen.



Hier de lift in beeld en de afscheiding tussen het scenery deel en het technisch deel.

En de vulling van de lift en het voorliggende sporendeel.

Hoe het zich beweegt
Weliswaar nog in aanbouw op deze film, maar toch even de impressie hoe dat nu gaat.

Loclift 1

De tweede film: het teruggaan naar Etage 10, de snelheid waarmee dat gebeurt en het contragewicht dat zijn laagste positie benadert.
Loclift 2


[/b]Overzicht van de lift in bedrijf[/b]
Even een overzicht plaatje met de lift en de voorliggende sporen.


Finishing touch
Om zien welke etage het nu is, bleek ik toch een luxeprobleem te hebben: steeds maar weer van boven tellen tot je bij de juiste etage was. Dat moet toch handiger kunnen. Natuurlijk had ik op de desbetreffende etageplank een nummer kunnen schrijven, maar ik had nog een paar display?s liggen, dus?



Groet,
Leendert
Re: Elbi´s bouwverslag (20100919 In gebruikname van loclift)
Hoi Leendert en alle loclift geïnteresseerden.
Bijzonder interessant om de bouw en werking van deze loclift te mogen volgen.
Deze heb ik live na ingebruikname kunnen bewonderen en is echt een staaltje van inzicht, kennis en eindeloos proberen en testen.
Maar nu staat er ook een loclift die voor een redelijk handige modelbouwer zeker te kopiëren valt en ook nog goed betaalbaar is.

Leendert, prachtig project en geweldig mooi resultaat! :idea: :thumbup:
(wel jammer van het mooie stukje scenery maar ja, anders gaat het niet passen! :P)

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Elbi´s bouwverslag (20100919 In gebruikname van loclift)
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Elbi´s bouwverslag (20100919 In gebruikname van loclift)
Prachtig wat daar is gebouwd.

Groet
Harald
Re: Elbi´s bouwverslag (20100919 In gebruikname van loclift)
Erg inventief. Ben heel benieuwd hoe dit in het 'normale' bedrijf  van de modelbaan samenwerkt. Slim bedacht in ieder geval, en dat het de plaats inneemt van wat scenery, dat is dan maar zo, onder zo'n spiraal kruipen is het ook niet. Plus je hebt mooi wat te kijken als de lift in bedrijf is. Veel plezier er mee in ieder geval!
Re: Elbi´s bouwverslag (20100919 In gebruikname van loclift)
 @citaat
Het werkt volledig geïntegreerd in Koploper, het geeft een mooi afwisselend beeld met de loc's die inrijden en weer uitrijden. Inderdaad wel een genot om naar te kijken welke loc er gekozen wordt.
Er zaten wel een paar uitdagingen in, met name voor het goed bezet houden van wisselstraten. Op het Koploper forum heb ik daar iets over geschreven, maar wie hier nog wat info over wil hebben, laat maar even weten. Het werkt met dynamische blokken, om zo maximaal de loc's goed te vullen en met kleine list werken die dynamische blokken zowel van links naar rechts als recht naar links aanrijdend. Dat maakt dat je op alle manieren de lift goed in en uit kan.

In versie 5 van iTrain is ondersteuning voor een zgn. Fiddle aangekondigd. Als die versie beschikbaar is, wil ik deze ook nog testen en zien hoe zich dat gedraagt. Ik heb zo mijn ideeen of ik alles wat ik nu met Koploper kan ook goed kan met iTrain, maar ik kom graag met mijn oordeel en mening na de feiten.

Heb trouwens nog op mijn lijstje staan om een filmpje te maken van het geheel in automatisch bedrijf.

Groet,
Leendert
Re: Elbi´s bouwverslag (20100919 In gebruikname van loclift)
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Elbi´s bouwverslag (20100919 In gebruikname van loclift)
Wacht met spanning op het filmpje.

groet
Harald
Re: Elbi´s bouwverslag (20100919 In gebruikname van loclift)
Er blijven nog steeds wat puntjes over om op de i te zetten (welk modeltrein project is echt helemaal af?) en zo ga ik dus weer verder hier met mijn update. Fimpje is nog in de maak (in de edit, beter gezegd), dus die komt nog wel eens.


Verlichting
Eerst maar even de verlichting. Uiteraard schreeuwt de loclift om mooi aangelicht te worden. Vandaar maar een paar mooie LED lampjes gekocht en gemonteerd. Er stond nog zo ?12 volt? op de verpakking en de voorschakelunit. Maar goed, die ging ik niet gebruiken, ik heb immers al 12 volt voorhanden vanwege de bestaande verlichting in de lift zelf. En zodoende kwam ik in de situatie dat de verlichting kortstondig veel licht gaf. Ik denk iets minder dan een seconde.. En na wat taal uitgeslagen te hebben die hier niet herhaald wordt, de binnenkant van het ledlampje maar even opengehaald en gekeken hoe de constructie was. Had ik beter andersom kunnen doen, ik weet het.. En zie daar: een LED rechtsteeks op een printje, dat tevens dient als koellichaam, maar zonder enige voorschakelweerstand oid. Dus niet zo gek dat deze ter plekke verdampt als de spanning ipv ca. 4Volt 12Volt is..
Maar we zijn niet voor 1 gat te vangen dus de leds op de print vervangen door andere en gaan met de banaan. Maar goed, toch weer een heel gepruts met verwijderen en op nieuw aansluiten in de lichtconstructie..

Uiteindelijk is het resultaat toch wel mooi. Op de breedte van 240 heb ik 3 ledlampjes die het geheel aanlicht. Hier de lift even in de onderste stand, zodat je mooi kan zien wat de lichtbron op de lift doet.



Bedienconsole
Ook eentje uit de categorie: staat al heel lang op het lijstje. Met deze baan ben ik in 2007 begonnen. En toen provisorisch om te zien of het welk handig werkt zo en dus af en toe een plankje erbij of een stukje eraf. Ooit begonnen met een haakse monitor, die vervolgens schuin moest etc.. Maar nu is het dan toch wel uitontwikkeld en wordt het tijd om er een ?echt? meubeltje van te maken. Plaats voor alle voedingen, de boosters, de PC, de beeldschermen.

Om het geheel niet nog groter te maken, maak ik gebruik van een ?reistoetsenbord? met ingebouwde muis voor aan de laptop. En omdat ik toch ook weer niet heel veel intyp, maar uitsluitend Koploper gebruik, gaat het prima met zo?n exemplaar.

Erboven past dan mooi de Ecos, met een klein stukje overstek, waar dan vervolgens mooi de router weer onder past.

En alles bij elkaar ziet het er dan zo uit.



Goed zicht
Voor de status en het rijden met Koploper heb ik twee grote schermen. En met een beamer schijnend op de muur links van de loclift, kan ik nog overige zaken zichtbaar maken. Dat is veelal informatie over stroomgebruik ed. wat allemaal uit de IoT dingen komt. De beamer is een ledbeamer een keer als experiment gekocht bij Ali en geeft in de kelder genoeg licht om het goed te kunnen lezen. Goede besteding van de krap 60 EUR..

Het is een mooi groot beeld dat behoorlijk goede de informatie laat zien. Hier staat even als voorbeeld een deel van de Koploper Help file op. Op zich is de muur waarop hij schijnnt nog niet eens het meest ideaal, want het is ?maar? gewoon beton met een likje muurverf.



En zo komt alles samen
Tijd voor het overzicht en kijken of alles goed werk. Zie hier het resultaat van zagen, schuren, schilderen en bekabelen.



Weer een klusje af van de lijst..
Wat er nog meer op de lijst staat? Ja ja, het filmpje? Maar ook nog het vervangen van 1 as. Die heeft ergens tussen China en hiero klem gezeten en zwalkt.. As is besteld maar op dit moment ?kwijt? ook weer ergens op die eerder genoemde route..
En nog een punt dat er op staat: ik wil de druk of trekkracht op de lift zelf meten, zodat ik weet of het contragewicht goed uitgemiddeld is. Ik monteer twee gewichtsensors die de stuwkracht meten. In de meest ideale situatie is die 0, omdat de zaak in balans is, maar omdat alleen al het aantal loc?s in de lift variabel is, zal dat nooit zo zijn. Maar wat dan wel. Dat wil ik graag weten.
De rest van de ?klusjes? is eigenlijk niet meer aan de loclift zelf, maar aan het bouwen en integreren van het landschap. Daar ga ik natuurlijk ook wel weer plaatjes en praatjes van publiceren.

Groet,
Leendert
Re: Elbi´s bouwverslag (20100919 In gebruikname van loclift)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Elbi´s bouwverslag (20100919 In gebruikname van loclift)
Citaat van: leendert op donderdag 26 september 2019, 13:41:45
Het werkt met dynamische blokken, om zo maximaal de loc's goed te vullen
en met kleine list werken die dynamische blokken zowel van links naar rechts als recht naar links aanrijdend.
Dat maakt dat je op alle manieren de lift goed in en uit kan.
(...)
In versie 5 van iTrain is ondersteuning voor een zgn. Fiddle aangekondigd. Als die versie beschikbaar is, wil ik deze ook nog testen en zien hoe zich dat gedraagt. Ik heb zo mijn ideeën of ik alles wat ik nu met Koploper kan ook goed kan met iTrain

Ik zie wat je bedoelt ... want ik had het anders begrepen.

Zit wel met een hypothetisch vraagje:
Waarom beschouw je een loc-lift niet als een rolbrug (schakelbare accessoire, blok, bezetmelder), maar wel als een (dynamisch) station met een denkbeeldige wisselstraat? Is dat omdat stations beter planbaar zijn in rijwegen, routeplannen, en uit meerdere blokken, en dus uit meerdere bezetmelders bestaan?

Citaat van: Christian P op maandag 04 februari 2019, 00:41:59
Op het forum van iTrain las ik dat er nog mensen waren met dit idee. Leendert https://forum.3rail.nl/index.php?topic=72571.0 en ik hebben ons mee aangesloten op dat topic welk blijkbaar niet ongemerkt voorbij ging bij Xander, de ontwikkelaar van deze software.
In de volgende versie gaat hij de loklift toevoegen.

We gaan het allemaal zien.
Re: Elbi´s bouwverslag (20191011 Nog meer puntjes op de i van loclift)
Hoi Leendert,

Wat een schitterende lift heb je gebouwd, fijn dat je hem ook in Koploper heb kunnen integeren. Succes met je overige projecten.
Goede jaarwisseling.

Groet Ronald  :)